geen geld voor operatie, kat laten inslapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: geen geld voor operatie, kat laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:05

Afhankelijk van meerdere factoren, soort dier, soort operatie, kans dat het allemaal goed komt en hoe het dier zal leven wanneer de operatie geslaagd is.
Eerlijk gezegd zal ik geen klauwen vol geld uitgeven aan bijv. een muis, maar dat is heel persoonlijk en het scheelt ook dat ik niet echt een kleindieren fan ben.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:07

Als het geld er niet is dan is het er niet.. Je moet eerst aan jezelf en je familie denken voor de beestjes, als jij en je gezin in de problemen komen om vrijwillig een dier te redden dan vind ik dat je geen goede prioriteiten stelt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:09

Redrumfox schreef:
Als het geld er niet is dan is het er niet.. Je moet eerst aan jezelf en je familie denken voor de beestjes, als jij en je gezin in de problemen komen om vrijwillig een dier te redden dan vind ik dat je geen goede prioriteiten stelt.

Ik denk dat je dan in het begin al een verkeerde keuze hebt gemaakt, als je wéét dat wanneer je een huisdier neemt daar kosten aan verbonden zijn en dat je dat niet kunt betalen, had je geen dier in huis moeten nemen.
Beesten gaan hier dan ook voor mijn eigen belangen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:10

@Redrumfox: Waarom niet? Als dat een weloverwogen eigen keuze is, prima toch?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:12

Vorig jaar mei moest ik mijn 12 jarige hondje laten opnemen, twee keer zelfs want ze had hepatitis.
Vaak eindigt dit met de dood, maar heb haar die kans twee maal wel gegeven en heeft ons 1300 euro gekost.
Geld wat we eigenlijk niet hadden.
We hebben het mogen verspreiden omdat het vakantiegeld eraan zat te komen en mijn pa heeft een deel mee betaald.
Ja...zo'n geintje moet niet te vaak gebeuren want eens houd het op.
Maar ik kon en kan het niet over mijn hart verkrijgen om als er een kans op genezing is zit, het niet te proberen, zou later denk ik gek worden van schuld gevoelens.
Maar kan ik me wel ook echt voor stellen dat anderen dit niet doen of kunnen doen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:12

Nijn schreef:
Redrumfox schreef:

Ik denk dat je dan in het begin al een verkeerde keuze hebt gemaakt, als je wéét dat wanneer je een huisdier neemt daar kosten aan verbonden zijn en dat je dat niet kunt betalen, had je geen dier in huis moeten nemen.
Beesten gaan hier dan ook voor mijn eigen belangen.

Klopt, maar in de tussentijd kan nog zóveel gebeuren. Stel dat je een kitten neemt > beest zit je zo'n 10 jaar mee even kort door de bocht. Jij kan niet van te voren al inschatten hoe je er over 10 jaar financieel voorstaat.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:13

Daar zit wat in Redrumfox Ja
Scheelt misschien wel dat je daarom een verzekering kunt afsluiten of zelf een spaarpotje maakt waar je alleen aankomt voor DA kosten.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:27

Dat is inderdaad ook een optie, je hoort tegenwoordig steeds vaker dat mensen geld opzij zetten voor zulke dingen. Vind dat wel een goede zaak. Ja

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:55

_janet_ schreef:
Het ligt aan verschillende dingen
- de prognose
- de risico's
- de kosten
- en de kwaliteit van het leven die de kat erna nog heeft.

Hier ben ik het helemaal mee eens, kan niet gaan oordelen omdat het echt aan de situatie zelf ligt.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:59

Ik zie liever mensen die met hun dier naar de dieren arts gaan en tot conclusie komen dat de operatie te duur is en waarschijnlijk weinig zin heeft, en daardoor het beestje laten inslapen.
Dan eigenaren die hun dier niet eens naar de dierenarts brengen en het thuis gewoon laten verkommeren.

Zie beestje liever ingeslapen door liefhebben maar financieel niet breed baasje, dan een baasje die het dier verwaarloost.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:45

Ik zet iedere maand geld voor mijn kat opzij. Zo bouw ik een potje wat ik in geval van geldtekort/erg dure operaties bij de hand heb Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:00

Nijn schreef:
Daar zit wat in Redrumfox Ja
Scheelt misschien wel dat je daarom een verzekering kunt afsluiten of zelf een spaarpotje maakt waar je alleen aankomt voor DA kosten.

Als je het ineens erg krap hebt kan het best zijn dat het spaarpotje ergens anders voor gebruikt is...

Ik vind dat je niet kan oordelen over dit soort keuzes. Natuurlijk weet je van tevoren tot een huisdier geld kost maar helaas kan niemand in de toekomst kijken. In de 15 jaar dat je een dier hebt kan zoveel veranderen. Het is ook makkelijk oordelen als jezelf niet in zo een situatie zit.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:02

Daarom heb ik ook meerdere spaarpotjes voor diverse onvoorziene gebeurtenissen Lachen (vang je de meeste klappen mee op, niet alles natuurlijk)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:05

Bo_tje schreef:
Ik zie liever mensen die met hun dier naar de dieren arts gaan en tot conclusie komen dat de operatie te duur is en waarschijnlijk weinig zin heeft, en daardoor het beestje laten inslapen.
Dan eigenaren die hun dier niet eens naar de dierenarts brengen en het thuis gewoon laten verkommeren.

Zie beestje liever ingeslapen door liefhebben maar financieel niet breed baasje, dan een baasje die het dier verwaarloost.

Ik vind dat je volkomen gelijk hebt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:06

Bij aanschaf van dieren vind ik dat je hierover nagedacht moet hebben. Hoe ga je zoiets opvangen, want het kan bij elk dier gebeuren. Een operatie bij een hamster kost overigens een stuk minder dan een operatie van een kat (laat staan een paard Knipoog ).

Als ik geen geld zou hebben (of niet genoeg geld in de spaarpot), dan leen ik het wel. Als een dier een goede kans heeft na zo'n operatie, zou ik het echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen het dier in te laten slapen...... Als eigenaar ben je gewoon verantwoordelijk en die je te zorgen voor de nodige zorg. Het is wat anders als de kat weinig kans maakt, dan kun je inslapen altijd overwegen. Zo niet, gewoon zorgen dat je het kunt betalen en zorg voor het dier dragen. Dat is wat ik zou doen, als ik het geld niet zou hebben.....

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:07

Redrumfox schreef:

ben ik het mee eens.

ook al wil je heel graag, soms gaat het niet.

Je weet nooit hoe je finachiele situatie eruit gaat zien na enige tijd,
Hoe goed je er nu financhieel voorstaat, hoe slecht het over een jaar kan zijn.
hoeveel potjes je ook spaart, ze kunnen ineens allemaal opraken, hoe hard je ook spaart.

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:31

Tja om deze reden worden er vaker katten bij het asiel gedumpt. Mogen zij er voor opdraaien. Ik vang ook kittens voor ze op, krijg er straks ook één in huis met een gebroken poot waarbij de eigenaren de operatie niet wilden betalen (terwijl het dier verder helemaal gezond is). Jammer, maar het is niet het enige beest waar het zo mee gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:49

Zelf ga ik heel ver....Heb nog nooit mn dieren tekort gedaan en ze heben altijd hun medische zorg gehad.
Vind ook dat je per huisdier zowiezo altijd €1000 moet hebben klaarstaan op een spaarrekening,
anders níet aan dieren beginnen!
Ffortuna schreef:
Tja om deze reden worden er vaker katten bij het asiel gedumpt. Mogen zij er voor opdraaien.

Presies, deze mensen willen wel de lusten maar niet de lasten, kan ik me verschrikkelijk boos ove rmaken, wat een egoisme.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:52

Bo_tje schreef:

Absoluut mee eens, had het niet beter kunnen verwoorden. En niemand, maar dan ook niemand kan in de portemonnee van een ander kijken, en niemand mag en kan een dergelijke beslissing be- en veroordelen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:57

Ik vind het ook erg afhankelijk van de situatie. Stel je had vooraf echt een flinke spaarpot om dit soort kosten op te vangen echter heeft ditzelfde dier het jaar ervoor deze spaarpot al met een dure operatie behoorlijk doen zinken, wat dan? Dan kun je niet zeggen dat een baasje niet om zijn dier geeft.
Daarbij vind ik de prognose na de operatie natuurlijk ook zeer van belang.

Ik noem maar iets, paard heeft operatie voor koliek gehad. Dit zijn meestal dure operaties. Tussendoor zijn er nog kosten gekomen omdat het dier een slechte beenstand heeft dus speciaal beslag heeft. Foto's gemaakt omdat het paard kreupel liep en omdat het niet echt duidelijk naar voren kwam wat het is nog een aantal onderzoeken gehad. Nou gelukkig is paard na al deze kosten weer een vrolijk gezond dier en loopt weer lekker in de wei. Helaas paard verstapt zich en breekt been (of iets anders wat met een dure operatie opgelost kan worden). Tja dan kan ik me dus voorstellen dat het op een gegeven moment ook een einde is qua financien.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:40

Is helemaal afhankelijk van de situatie. Dus prognose, leeftijd van het dier en enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:29

kinky01 schreef:
Wat denken jullie van mensen die hun huisdier laten inslapen omdat ze geen geld hebben voor de medische kosten om een ziek dier weer beter te maken?

Volgens mij trekken sommige mensen dit topic uit zijn verband en gaat het er niet meer over of je het er voor over hebt, of dat je simpelweg het geld niet heb, die twee zijn twee totaal verschillende dingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:43

joyce83 schreef:
Ik noem maar iets, paard heeft operatie voor koliek gehad. Dit zijn meestal dure operaties. Tussendoor zijn er nog kosten gekomen omdat het dier een slechte beenstand heeft dus speciaal beslag heeft. Foto's gemaakt omdat het paard kreupel liep en omdat het niet echt duidelijk naar voren kwam wat het is nog een aantal onderzoeken gehad. Nou gelukkig is paard na al deze kosten weer een vrolijk gezond dier en loopt weer lekker in de wei. Helaas paard verstapt zich en breekt been (of iets anders wat met een dure operatie opgelost kan worden). Tja dan kan ik me dus voorstellen dat het op een gegeven moment ook een einde is qua financien.

En wat nou als het paard daarna een einschussbeen krijgt, waarvoor het dure medicijnen moet hebben, maar verder geen pijn heeft en nog een lang en gelukkig leven kan leiden? Dus geen gebroken been (bij een gebroken been wordt een paard toch bijna standaard al afgemaakt, of je moet geluk hebben).
Heb je het er dan wel voor over?

Chiqa heeft gelijk, het gaat om twee totaaaaal verschillende vraagstukken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:52

_janet_ schreef:
Het ligt aan verschillende dingen
- de prognose
- de risico's
- de kosten
- en de kwaliteit van het leven die de kat erna nog heeft.

Ben ik mee eens, onze vorige DA wilde 12 jaar terug onze kat doorsturen naar Utrecht om hem te laten behandelen voor huidkanker.
Beestje van 16 jaar en hij moest minimaal 6x behandeld worden voor 200 gulden per keer (excl. overige verzorg kosten).
Ook was de prognose +/- 25% kans op herstel. Dit hebben we niet gedaan (hij had ook al last van zijn nieren).

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:14

Nu gister op tv dierenziekenhuis. Die eigenaars geven 9000 pond uit voor een openhartoperatie van hun hond. kan me nu indenken dat niet iedereen zoveel geld heeft of dat wanneer je je hond koopt je er aan denkt: ooh wie weet moet hij een openhart operatie ondergaan, mm dan toch maar eerst een jaar of drie verder sparen.