Er LIGT al meer dan 3/4 dagen een jong kalf in de wei, wat d

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Re: Er LIGT al meer dan 3/4 dagen een jong kalf in de wei, wat d

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:22

Bel idd eerst maar eens de boer voor je dit allemaal gaat verkondigen.
Overgens hoe weet jij nu of dat het kalf nog kan lopen ja of nee?! Ben je ernaar toe gelopen?! Wie zegt er dat hij op precies dezelfde plek ligt en/of het, hetzelfde kalf is?

Overgens zal er wel een rede voor zijn anders, zoals hier al eerder aangegeven is omdat er nu meer ruimte is dan binnen e.d.

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:26

Het klinkt heel hard, maar zo'n zwak dier laten ze express gewoon doodgaan. Boos!
Want de dierenarts laten komen met een spuitje is voor hun te duur!!
En na een spuitje mag het dier (volgens mij??) ook niet meer geslacht worden.
Ik vind het in ieder geval super zielieg dat zo'n diertje daar zo in de kou ligt. Huilen
En zou het ook idd niet aan kunnen zien, al helemaal niet 3/4 dagen lang!!!!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:27

00Jess00 schreef:
Het klinkt heel hard, maar zo'n zwak dier laten ze express gewoon doodgaan. Boos!
Want de dierenarts laten komen met een spuitje is voor hun te duur!!
En na een spuitje mag het dier (volgens mij??) ook niet meer geslacht worden.
Ik vind het in ieder geval super zielieg dat zo'n diertje daar zo in de kou ligt. Huilen
En zou het ook idd niet aan kunnen zien, al helemaal niet 3/4 dagen lang!!!!

Jij gaat meteen van het ergste uit. Verward Wie weet ligt dat beest gewoon graag op dat plekje.. Niet teveel speculeren voordat er meer duidelijkheid is, daar komen alleen maar misverstanden van.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 17:29

@milou123 nou ik weet zeker dat het het zelfde kalf is, hij ligt precies op dezelfde plek elke keer als ik er langs rijd en we stoppen ook bij het kalf altijd, en ik weet zeker dt het het zelfde kalf is want er is maar 1 kalf in die wei en dt is hij/zij.

en @redrumfox hij ligt echt niet graag op dat plekje je ziet hem ook proberen te bewegen maar er komt geen beweging in

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:31

Als je bij het kalf stopt waarom ben je dan niet naar de eigenaar gelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:32

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 17:33

omdat we het eerst een paar dagen aan wouden kijken of die er nog lag en op dezelfde plek!

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:34

@ Redrumfox:

Maar zo gaat het meestal wel hoor! Kennis van ons doet het ook zo, als ze bv een gebroken been hebben... Verdrietig
Ik denk dat DNIEZE het zelf het beste weet hoe de situatie daar is.
Zij komt er dagelijks langs.
DNIEZE, als ik jou was ging ik wel eerst naar de eigenaar.
Voordat je de DB er bij gaat halen.... Dit om problemen te voorkomen..

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:34

De meestte boeren geven er niks om ofdat er een kalf half dood ligt te gaan..heel triest.. maar het is wel zo. Scheve mond

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:36

na die paar dagen is die zeker dood, als je het zo zielig moet je ook zo zijn om even naar de eigenaar te gaan om te vragen op een nette manier wat er de bedoeling van is.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:36

Redrumfox : tja de boerenwereld is hard
Kei hard.

Dnieze: waarom vraag je niet een paar uit de buurt?
die weten vast wel hoe die man inelkaar zit
en als dit meerdere keren is gebeurt
zou ik de db er bij halen.
gewoon om te waarschuwen en in de gaten te laten houden.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:50

take_one schreef:
De meestte boeren geven er niks om ofdat er een kalf half dood ligt te gaan..heel triest.. maar het is wel zo. Scheve mond

wat een onzin.
Waar baseer je dat op? Op een lompe boer??

Ik ken er genoeg in deze omgeving. En die laten een koe allemaal een enkeltje hemel nemen dmv een spuit.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:53

Barco schreef:
take_one schreef:

wat een onzin.

Ik ken er genoeg in deze omgeving. En die laten een koe allemaal een enkeltje hemel nemen dmv een spuit.

Tja. Knipoog
Toch zijn het er heel veel die er niks om geven...

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:55

niet allemaal, bij ons gebeurd het ook allemal netjes. maar ben benieuwd wat die boer zegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:55

Heel veel mensen denken meteen dat er vanalles aan de hand is, maar jonge kalfjes liggen altijd de eerst weken heel veel.. Ze liggen/slapen ongeveer 20 uur en de rest is drinken en een beetje spelen. Kalfjes zoeken ook vaak dezelfde plek op, dus ik denk dat er niet eens persé iets aan de hand hoeft te zijn. Vooral als het kalf nog gewoon leeft. Als ie namelijk echt wat had was ie allang dood geweest, want een jong kalfje kan echt niet zo lang zonder drinken Knipoog

@Take_one, dat is echt de meest bekrompen opmerking die ik ooit heb gehoord. Boeren verdienen hun geld met die dieren en ze geven er zeker weten om! Anders kozen ze echt wel voor werk wat beter verdiende..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:56

Wat wordt er hier naar over boeren gesproken. Ja, ze gaan af en toe op een wat hardere manier om met hun dieren. Maar vind je het gek! Ze moeten er geld aan verdienen en je hebt het wel over koeien die zijn zelf ook niet soft tegenover elkaar. Maar daarbij moet ik de eerste nog tegen komen die niet om zijn dieren geeft.

TS als je het niet vertrouwd kun je natuurlijk altijd de dierenbescherming bellen. Al denk ik dat jezelf ook wel even aan de boer kunt vragen of er wat met het kalf aan de hand is en zo ja wat. Lijkt mij wel zo eerlijk tegenover de boer en jij weet ook gelijk wat er aan de hand is.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:02

^^ Amen!!
Ik ken trouwens wel 3 boeren die goed met hun dieren om gaan Knipoog
De boerenwereld is idd hard, mja je moet je geld eraan verdienen.
Misschien moet je eens bij het kalf gaan kijken, kijken hoe zijn poep eruit ziet enz...
En meteen de dierenbescharming bellen....Beetje overdrefen misschien!
Ik zou zeggen ga gewoon naar die man toe en vertel hem rustig dat je het raar vindt dat een kalf daar al zo lang licht.
Op mijn stage was er ook een kalf die dagenlang op dezelfde plek lag, verder was die helemaal goed af en toe kwam moeders even kijken, kalf stond op ging drinken en ging weer liggen.
Ik maakte me zorgen dus ben gaan kijken, mijn stagebegeleider vertelde me ook dat zijn poep etc er helemaal goed uit zag dus niet aan het handje!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:08

DNIEZE schreef:
omdat we het eerst een paar dagen aan wouden kijken of die er nog lag en op dezelfde plek!

En misschien doet die boer exact hetzelfde. Mijn paard ligt trouwens ook altijd op hetzelfde plekje, is hij dna ook zielig? Nee dat is gewoon ZIJN plekje. Ga nu eerst maar naar die boer toe en vraag om uitleg ipv hier je tijd te verdoen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:09

Barco schreef:
take_one schreef:

wat een onzin.

Tja. Knipoog
Toch zijn het er heel veel die er niks om geven...

Zo zijn er altijd wel rotte appels in ieder vak.. Koe
Maar om nou elke boer over een kam te scheren gaat wel erg ver niet?

Zoals al eerder aangegeven; Als de boer dit beroep niet uitoefend met hart & ziel had die al lang en breed een andere baan gezocht hoor aangezien je geen ene moer verdiend!!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:12

Thats_Me schreef:
Wat wordt er hier naar over boeren gesproken. Ja, ze gaan af en toe op een wat hardere manier om met hun dieren. Maar vind je het gek! Ze moeten er geld aan verdienen en je hebt het wel over koeien die zijn zelf ook niet soft tegenover elkaar. Maar daarbij moet ik de eerste nog tegen komen die niet om zijn dieren geeft.

TS als je het niet vertrouwd kun je natuurlijk altijd de dierenbescherming bellen. Al denk ik dat jezelf ook wel even aan de boer kunt vragen of er wat met het kalf aan de hand is en zo ja wat. Lijkt mij wel zo eerlijk tegenover de boer en jij weet ook gelijk wat er aan de hand is.

Precies! En als hij niet om zijn dieren zou geven, zou hij ook geen boer zijn lijkt me..dan zoek je wel iets anders.

Even de boer vragen wat er aan de hand is, misschien heeft hij het niet door of wordt het diertje wel behandeld.

De boer waar mijn paard staat, had ook een koe die niet helemaal goed was (kon niet meer staan door pijn in de achterpoten) en die heeft hij buiten gelegd (met drinken en op het gras) omdat ze daar een stuk beter lag op de zachte ondergrond! Als hij niks om zijn dieren zou geven, zou het die koe echt niet buiten leggen Clown

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:13

En misschien is het gewoon een zwakker kalfje.
Zo eentje die eigenlijk niet afgemaakt hoeft te worden,maar gewoon niet tussen het gewone vee kan.
Goed genoeg om een leuk leventje te kunnen hebben tussen de schaapjes...

Vind dit hele gebeuren een klein beetje...eh..
penny-achtig overkomen.

Heeft je vader al gebeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:18

Gelukkig hebben mijn ouders buren die iets doortastender zijn als ze iets in het land denken te zien wat niet klopt.. Clown Die wachten niet 3-4 dagen met aan de bel trekken

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:19

take_one schreef:

Waar basseer je dat op??
zelf hebben we een bedrijf, en de meeste vrienden/kenissen hebben ook een veebedrijf.
Nou geen een die het niets kan schelen dat een kalf ziek is.
Als een kalf dood gaat heb je er ook kosten aan, dus je kunt beter je best ervoor doen en proberen dat het blijft leven.

Wellicht staat het kalf wel vast een een stick.
Het is wel zo netjes dat je eerst langs de veehouder zelf gaat. Of het kalf heeft z'n poot gebroken (kan ook).
Jonge kalveren (en veulens) hebben bruin vet, dit om ze tegen kou en regen te beschermen, ze kunnen dus heel goed buiten liggen.
Om direct de dierenbescherming te bellen vind ik wel heel ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:21

Annastasia, misschien wil take_one wel een dagje bij jullie komen helpen. Dat ziet ze in dat het keihard werken is en dat je dat dus echt niet doet als je niks om die beesten geeft Knipoog

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:23

van mij mag ze een dag komen helpen.