Help...mijn kat plast telkens in huis...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dickie8

Re: Help...mijn kat plast telkens in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:43

ellepel schreef:
waar doe je hem als je uit huis gaat?
mag hij dan overal rondlopen?

ideetje om hem anders toch ergens te plaatsen?
keuken,gang,slaapkamer of desnoods in de douche (als er een raampje zit voor licht)

in een kleinere ruimte is het vinden van de kattebak makkelijker als je nodig plassen moet Knipoog

hij zit altijd juist te plassen als hij öpgesloten"is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:45

ohw oke ik dacht uit je verhala op te maken dat hij het overal deed.
maar hij doet het dus alleen als hij opgesloten zit?

misschien toch een vorm van aandacht vragen?

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:56

ellepel schreef:
ohw oke ik dacht uit je verhala op te maken dat hij het overal deed.
maar hij doet het dus alleen als hij opgesloten zit?

misschien toch een vorm van aandacht vragen?

Als hij opgesloten is, doet hij het daar..
Als hij los is, (Sinds gister) plast hij ook op andere plekken in huis

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:03

je bent niet helemaal duidelijk in je antwoorden?
maar het komt er dus op neer dat hij plast waar hij wil, als hij opgesloten zit en er staat een kattebak vlakbij dan gaat hij er dus naast zitten?
experimenteer eens met andere korrels,doe eens gewoon tuinzand in de bak.
haal het deksel er af. etc...
en anders misschien een gedragstherapeut inschakelen?

vooropgesteld dat zijn blaasgruis weg is,want als dat niet zo is dan komt het daardoor

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:23

Oké, om nog even duidelijk te zijn, zal ik hier nog even kort opsommen hoe hij het doet Knipoog
Voordat hij blaasgruis en blaasontsteking kreeg, deed hij het altijd netjes op de bak.
Opeens begon hij te plassen, ook met bloed, dus hebben we gelijk een bezoekje dierenarts gepland. Daaruit bleek dat hij een blaasontsteking + een blaasgruis had. Voor de ontsteking kreeg hij antibiotica en voor de gruis ander voer.
Nu moesten we gisteren weer urine inleveren, maar alles is goed.
Dus ik heb het aan de da gevraagd wat het kon zijn met het plassen, maar ze kon er niet echt een antwoord op vinden..
Het kan psychish zijn..
Hij plaste eerst alleen boven op de kamer waar ze 's nachts opgesloten zitten.
Op die plekken waar hij plaste, heb ik bakken neergezet, maar dan zoekt de boef wel een andere plek.
Maar als meneer los loopt, doet hij het tegenwoordig ook gewoon op andere plekken..dus je kunt wel stellen dat hij het momenteel overal doet... Huilen
Ik hoop dat zo mijn verhaal een beetje duidelijk is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:09

Ik geloof niet zozeer dat zoiets psychisch kan zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:39

Ik weet het niet Quellian, kan het niet zo zijn dat de kat nu de bak met pijn associeert, doordat hij met een blaasontsteking/blaasgruis op de bak zijn behoeftes wilde doen en toen pijn ervaarde? Dat hij zegmaar daardoor nu een negatieve ervaring/gedachte/gevoel aan de bak koppelt en daarom zijn behoeftes niet op de bak wilt doen? Ik heb geen ervaring met katten hoor, daarom is het meer een soort hersenspinsel Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:44

Hahaha ik vraag me af of katten zover denken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:39

Nouja, wat ik er dan net weer wel van weet is dat een kat met blaasgruis wel naast de bak kan plassen omdat hij de bak met pijn associeert... maar ik weet niet of dat daarna nog geldt natuurlijk, aan de ene kant is dat logisch, aan de andere kant wat ver ja Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:43

Hoe oud is hij en waarom is hij nog niet gecastreerd?
Ik vrees namelijk dat je nu te laat bent, bij dit eerste plas gedrag had je al
in moeten grijpen..
Ik heb een poes gehad die veel naast de bak plaste, bleek dat ze een foei hekel
had aan de steentjes in de bak, ze nieste ook altijd als ze daar zat te graven.
Heb een stuifvrije korrel gekocht en ze is weer zo zinderlijk als het maar kan.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:53

Dit heb ik dus ook met mijn kat, alleen poept die elke dag in de badkamer Bloos
Ze heeft een keurig verschoonde kattenbak, word netjes elke dag gevoerd ?!
Ze is een zevenjarige gesteriliseerde poes, we hebben de korreltjes die ze altijd al heeft gehad.
Ik ben echt ten einden raad

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:03

Als ik ze betrap zet ik ze of meteen op de kattenbak, of meteen naar buiten.

Onze ouwe heeft ook de neiging overal te gaan plassen. die gaat gewoon na het eten weer naar buiten en net voor het eten weer naar binnen. Niet erg gezellig, maar hij is er wel altijd als het etenstijd is. En het is al een hele tijd schoon in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:06

Mitchall schreef:
Ik ben echt ten einden raad

Mijn tip geldt ook voor jou.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:01

Chiqa schreef:
Hoe oud is hij en waarom is hij nog niet gecastreerd?
Ik vrees namelijk dat je nu te laat bent, bij dit eerste plas gedrag had je al
in moeten grijpen..
Ik heb een poes gehad die veel naast de bak plaste, bleek dat ze een foei hekel
had aan de steentjes in de bak, ze nieste ook altijd als ze daar zat te graven.
Heb een stuifvrije korrel gekocht en ze is weer zo zinderlijk als het maar kan.

Mijn kitten is net aan 6 maand en we hebben hem niet gecastreerd omdat dit nog niet mocht van de da..
Die zei dat het nog veel te gevaarlijk was om het nu te doen, dus dan wachten we nog even.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:40

Ik post en lees ook even mee. Haha!
Heb een poes thuis (1 van de 3) die sinds ze meer en meer naar buiten mochten, alleen nog maar buiten wil plassen.
Voorheen gingen ze met zn drietjes op 2 bakken, eens per week verschoond, dat ging goed. Sinds begin van de zomer, lieten we ze meer en meer vrij, dmv het raam open, en doen ze hun behoeften meer buiten. 1 bak werd nooit meer gebruikt, en is dus opgeborgen.
Echter blijft mevrouw nu steevast `s nachts voor het raam of voor de deur plassen. Imo omdat ze buiten wil plassen. Ik vind het moeilijk om haar weer aan te leren op de bak te gaan. Vandaag wilde ze weer naar buiten, en heb ik haar op de bak gezet. Deed ze niks dus er weer uit. Weer zeuren bij het raam, nog een keer op de bak gezet. Toen heb ik haar even met rust gelaten, en ja hoor! na een half uur, ontdekte ik een verse, enorme plas onder de stoel! Boos! Heb haar er met haar neus door heen gehaald, en weer op de bak gezet en opgesloten.
Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik haar dit plassen af kan leren. Heb al overwogen om tuinaarde in de bak te doen, aangezien ze dat kennelijk prettig plassen vindt. De pepertip zal ik ook meenemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:47

Koortje is er geen mogelijkheid om een kattenluik in te bouwen?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:51

Koortje schreef:
Ik post en lees ook even mee. Haha!
Toen heb ik haar even met rust gelaten, en ja hoor! na een half uur, ontdekte ik een verse, enorme plas onder de stoel! Boos! Heb haar er met haar neus door heen gehaald, en weer op de bak gezet en opgesloten.
Ik weet eigenlijk niet meer hoe ik haar dit plassen af kan leren. Heb al overwogen om tuinaarde in de bak te doen, aangezien ze dat kennelijk prettig plassen vindt. De pepertip zal ik ook meenemen!

Ik heb ook plassende katten in huis en het eerste wat mij geleerd is dat je nooit de neus door de plas heen moet halen. Katten snappen dat niet, raken hierdoor in de stress en gaan juist nog meer in huis plassen.

Wat bij ons super heeft geholpen is sprayen met Ecodor (kun je bestellen op internet) en de plekken bedekken met aluminumfolie. Tuinaarde in de bak doen lijkt mij inderdaad bij jou ook de beste oplossing.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:53

Levita schreef:
Ik heb ook plassende katten in huis en het eerste wat mij geleerd is dat je nooit de neus door de plas heen moet halen. Katten snappen dat niet, raken hierdoor in de stress en gaan juist nog meer in huis plassen.

Ik ben het hier niet mee eens.
Hier helpt het namelijk wel, heb zo mn kittens zindelijk gemaakt.
2 weken geleden heb ik mn 16 jarige kater ook met zn neus door zn plas gehaald omdat
hij plots onzindelijk leek te zijn, hij plaste steeds naast zijn bak.
heb toen ten einde raad na allerlij maatregelen genomen te hebben (Andere bak andere vulling, vaker verschonen) zijn neus door de urine gehaald.
Het is over!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:55

Chiqa schreef:
Koortje is er geen mogelijkheid om een kattenluik in te bouwen?

We zijn erg blij met deze (dure) deuren, en een kattenluik blijft toch altijd tocht geven. Heb het wel overwogen, maar vriendlief ziet het absoluut niet zitten om vanwege een stoute lapjespoes, die goede deuren te "slopen". En ik eigenlijk ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:57

Kan ik me iets bij voorstellen om die reden heb ik ook geen kattenluikjes.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:59

Chiqa schreef:
Levita schreef:

Ik ben het hier niet mee eens.
Hier helpt het namelijk wel, heb zo mn kittens zindelijk gemaakt.
2 weken geleden heb ik mn 16 jarige kater ook met zn neus door zn plas gehaald omdat
hij plots onzindelijk leek te zijn, hij plaste steeds naast zijn bak.
heb toen ten einde raad na allerlij maatregelen genomen te hebben (Andere bak andere vulling, vaker verschonen) zijn neus door de urine gehaald.
Het is over!

Oke prima bij jou werkt het dan wel, maar als je een beetje op internet gaat speuren wordt het afgeraden. Het zijn ook geen honden..... Ik geloof niet dat ze die link kunnen leggen. Maar dat is mijn mening natuurlijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:00

Levita, had er mss even bij moeten zeggen dat ik dit eenmalig doe,
en niet bij elke plas want ik begrijp ook wel dat dit stres opwekt.
Ik heb denk ik gewoon mazzel of de boodschap is duidelijk mijn katten
zijn er wel zindelijk door geworden.
Maar je moet dus geen gewoonte maken van die straf.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:01

Ik vind de neus door de plas halen ook vervelend om te doen, maar heb er verder geen moeite mee omdat het zielig zou zijn.
Katten worden altijd gezien als wezens die hoe dan ook hun zin moeten krijgen, op hun wenken bedient moeten worden. Zo niet, dan plassen of krabben ze toch gewoon ergens, en het baasje rent wel weer.
Ik ben het er niet mee eens. Ook een kat mag zo nu en dan gecorrigeerd worden, bij zijn of haar nekvel gegrepen worden, en ook door de plas gehaald worden. Dat doe je bij een hond ook zo. Dat ze dat niet fijn vindt, is op dat moment mijn laatste zorg en vooral haar probleem. Als ze weer plast, haal ik haar er wéér doorheen. Knipoog
Overigens is ze nu buiten. Ik overweeg om haar vanacht in de keuken op te sluiten met de kattenbak. Ja Zal er zometeen wat aarde inscheppen (fijn, met die regen!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:02

Een hond haal je ook niet met z'n neus door de plas heen... denk je nou echt dat een dier die link legt? Als het werkt is dat meestal OF toeval, of berust dat op het feit dat je daarna doorgaans wel een correcte handeling uitvoert (bijv. de kat op de bak zetten). Een kat snapt niet dat als ze met de neus door de plas wordt gehaald, op de kattenbak moet plassen. Het is geen mens die dat zou begrijpen.

(Hoewel.... Een kleuter haal je ook niet met z'n neus door z'n luier heen. En weet je waarom niet? Omdat die er niets van snapt.) Een kat of hond net zo min. Het is een ouderwetse en achterhaalde methode.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:06

die van mij ging ook overal plaasen door blaasonsteking/gruis maar stopte er gelukkig gelijk mee na een kuurtje.
de DA gaf aan dat ze dit gingen doen omdat ze de bak met pijn associeerden (met blaasonsteking deed dat tenslotten pijn).

heb je de bak al eens op een andere plek gezet en/of met ander grit?