Konijn dikker krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Konijn dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:54

dan hebben alle eigenaren mazzel dat het goed gaat.
google maar eens op de combinatie cavia-konijn, dan zal je lezen dat het wordt afgeraden.
daar komt bij dat het voer ook niet gelijk is voor de beide diertjes.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:24

zijn zn tandjes al gecontroleerd? mss kan hij zn voer te weinig vermalen zodat er minder voedingsstoffen vrijkomen en hij daardoor magerder blijft. Voer lijkt me goed zoals je het nu geeft. Je kan de mest ook laten controleren op parasieten verder.
Ik heb er ook eentje die nu te mager staat (hele zomer buiten geweest, en was laagste van de groep, vandaar waarschijnlijk minder gegeten). Ze staat nu ook op cuni complete en hooi.
Beaphar heeft ook nog vitaminedruppels die kunnen ook voor een extra boost zorgen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:46

Mijn konijn was ook erg dun, werd in de wintermaanden ook magerder. Haar dochter bleef altijd wat dikker. Op een gegeven moment vond ik haar dunheid toch wel een beetje eng worden, je zag het niet maar je voelde het wel.
Wat bleek? konijnlief had een parasiet.
Deze is ondanks de behandeling toch twee jaar achter elkaar terug gekomen. In de lente kwam de parasiet weer in het gras.

Ik zou sowieso stoppen met cuni complete, beter nog kan je hem mengen met cuni nature of het zogenaamde 'lekkerbekken' voer wat ze in bijna iedere dierenwinkel verkopen. Hier zitten vaak meer calorieën in, en in combinatie met cuni complete is dit een super uitkomst.
Cuni complete is bewust calorie arm, dat staat er ook op dus niet het slimste om te geven.

Geef het konijn ook vaak brocoli, goed voor de weerstand, en banaan (uiteraard zonder schil) vinden ze heerlijk, zitten flink veel calorieën in en ook veel kalk voor de botten.

Hooi sowieso altijd onbeperkt, het bevat niet veel calorieën maar is nodig om het gebit te slijpen.

Ook is het aan te raden om, als je ene konijn dikker is dan het andere, twee aparte voerbakjes in de kooi neer te zetten, redelijk ver van elkaar zodat ze niet elkaars voer af gaan pakken.

Degene met de hoogste rang mag tenslotte het meeste eten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:59

Ik ben het er niet mee eens Cuni Nature te geven, wanneer die niet alles op eet zal die niet alle voedingsstoffen binnen krijgen waardoor die te weinig binnen krijgt. Dan zou ik over stappen op een biks bijv. Hope Farms Super.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:08

ik heb ook een konijn, ik dacht dus dat hij last van zijn gebit had, dit is nagekeken en toen bleek hij haken te hebben.
Een maal onder narcose voelden ze een vergrootte nier....
Daar vallen ze ook van af.
De haken waren niet heel erg, wel iets maar dat viel 100% mee.
Liggen er kleine keutels in het hok, of heeft je konijn tranende oogjes, of eet je konijn slecht?
Het kan dat je konijn gewoon genoeg eet, maar door eventuele haken doet dat zeer.
Dan gaan ze het zo snel mogelijk doorslikken, waardoor ze het niet goed kauwen.
Daardoor ze het dus niet goed kunnen verteren, dat kan je zien aan kleine keutels.

(Als wij een zere mond hebben gaan we ook de zere plekken ontwijken, dan ga je het zo snel mogelijk wegwerken omdat het anders zeer doet. Simpel uitgelegd.)

ik geef ook wel gemengd, maar normaal geef ik gewoon biks.
I heb ook een ton met gemengd voer staan voor de lekker.
Ze eten hier ook alles op als ik ze dat geef, als ze dat niet doen is het inderdaad verstandig om gewoon biks te geven.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-10-08 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:09

Faniek schreef:
Ik ben het er niet mee eens Cuni Nature te geven, wanneer die niet alles op eet zal die niet alle voedingsstoffen binnen krijgen waardoor die te weinig binnen krijgt. Dan zou ik over stappen op een biks bijv. Hope Farms Super.

Is dat die in die gele zak? Dan bedoelde ik die Tong uitsteken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:12

Jaimyliefje schreef:
Faniek schreef:

Is dat die in die gele zak? Dan bedoelde ik die Tong uitsteken

Hope Farms heeft een gele zak ja. Ja

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:17

super goed voer met meer calorieen is science selective, evt kan je dat proberen.
Als je van voer wisselt moet je wel eerst combineren he, langzaam overgaan op ander voer. Nooit in 1 keer omslaan van het ene naar het andere voer, hier kunnen konijnen erg slecht tegen.
Ik vraag me wel af hoe dun je konijn werkelijk is, de meeste konijnen zijn namelijk te dik! Het is normaal dat je de ribbetjes kan voelen en de heupjes ook wel iets. Zolang je niet alle botjes echt goed afzonderlijk kan voelen zal het met dat dun zijn dus wel meevallen.
Zolang ze niet afvallen, goed in de vacht zitten en vrolijk zijn en goed eten zou ik me niet te druk maken hoor!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:44

Zwerte schreef:
super goed voer met meer calorieen is science selective, evt kan je dat proberen.
Als je van voer wisselt moet je wel eerst combineren he, langzaam overgaan op ander voer. Nooit in 1 keer omslaan van het ene naar het andere voer, hier kunnen konijnen erg slecht tegen.
Ik vraag me wel af hoe dun je konijn werkelijk is, de meeste konijnen zijn namelijk te dik! Het is normaal dat je de ribbetjes kan voelen en de heupjes ook wel iets. Zolang je niet alle botjes echt goed afzonderlijk kan voelen zal het met dat dun zijn dus wel meevallen.
Zolang ze niet afvallen, goed in de vacht zitten en vrolijk zijn en goed eten zou ik me niet te druk maken hoor!

Dat zeiden mensen ook tegen mij toen mijn nijn de helft van zijn juiste gewicht was Clown

Zodra je je echt zorgen begint te maken, is een bezoekje aan de dierenarts niet verkeerd, liever iets daarvoor al..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:49

Jaimyliefje, helemaal gelijk met liever te vroeg naar de DA of zelfs onnodig dan 1 keer te laat...
Maar ik blijf erbij dat het algemene beeld van een "gezond" konijn nou eenmaal te dik is (geld ook voor honden en katten trouwens)
Ik zal nog even nuanceren want ik zei dat je de ribbetjes moet kunnen voelen, dit moet je dus net kunnen voelen, niet met "gaten" ertussen, er hoort spiermassa tussen te zitten maar je moet ze wel met een klein beetje moeite kunnen tellen. De heupjes zei ik al dat je IETS moet kunnen voelen, dus geen vetmassa maar ook zeker niet dat je alles afzonderlijk van elkaar kan voelen (dus wederom, daar hoort spiermassa te zitten)
Is mijn omschrijving zo duidelijker?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:05

Ik zal hem binnenkort een wegen!
Er zal vast wel een gemiddeld gewicht moeten bestaan voor hangoordwergjes.

Doordat vorige konijnen ook altijd dikker waren heb ik hem op cuni complete staan, mede ook doordat cuni naar mijn mening beter is voor de darmen, en ze kunnen niet selectief eten.
Ik ben heel tevreden over Cuni Complete en laat hem ook liever hierop staan,
hij heeft nooit ander voer gekent, behalve dan af en toe een handje gemengd voer door de cuni brokjes.
Als klein konijntje kreeg hij als eerste brokjes al cuni en dit is me door de fokker aanbevolen Lachen

Er is verder echt niks met hem aan de hand, normale grootte van keutels, kauwd lekker veel op zijn voer alleen dan dat hij wat dunner is.
Denk dat ik gewoon in de herfstvakantie eens langs de DA ga om te kijken of er iets mankeert of dat hij gewoon zo is Lachen

Nogmaals dankjewel allemaal!

P.S: heb tot nu toe nog niks meer of minder gevoerd als normaal.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:18

Foto's van konijn, de recentste die ik heb.
Afbeelding

Hij lijkt hier eerder dik dan mager, maar dat komt ook door zijn al dikke wintervacht
Afbeelding

Van de buitenkant ziet hij er dus helemaal niet dun uit!
Zal hem straks eens wegen.

Edit:
Hij is nog zijn vacht 'nt wisselen, vandaar dat hij zo onverzorgt uitziet Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:21

vind em helemaal niet onverzorgt eruit zien hoor, de meeste konijnen zijn nu nog flink aan het verharen, de mijne zien dr echt niet uit (half lang...)
Zo van een foto is het jammergenoeg niet te zien hoe dik of dun hij is maar hij kijkt iig helder uit zn oogjes!
Als je het niet vertrouwd, gewoon controle bij de DA om het zeker te weten!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:23

een dwergje moet ongeveer 1 kg zijn. op een keukenweegschaal is dit goed te meten.
heb je een groter konijn, kan je het beste wegen op een babyweegschaal.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:43

hij weegt 1,3 kg Lachen
en tóch vind ik dat ik zijn skelet te erg voel.
Herfstvakantie ga ik dan maar even bij de DA langs, kijken wat hij vind.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:22

Het gewicht van 1,3kg is ook erg weinig voor een NHD. Het gewicht van een NHD is minimaal 1250 gram en maximaal 1700 gram. Dan zit ze wel heel dicht bij de ondergrens, het ideale gewicht is tussen de 1350 en 1550 gram voor wat wij als fokker willen zien. Ik zou gewoon voor de zekerheid even een check-up bij de dierenarts doen.
Ik vind haar namelijk voor een kleine NHD niet typisch klein ogen. En de isabella's zijn soms nog wat groffer.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:23

En dan is het geloof ik niets eens een zuivere NHD Nagelbijten / Gniffelen
Dus dan zal hij wel helemaal te licht zijn.
Hij is wel ong. even groot als een dwergje, misschien ietsje groter.

Mrtien_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:34

Dat je konijn nog goed eet wil niet zeggen dat er niets aan de hand is met zijn tanden.
Mijn konijn moet om de 5 week terug naar de dierenarts, omdat hij dan al weer zulke grote haken heeft dat zijn wangetje ervan open ligt. Aan hemzelf is er gewoon helemaal niets te merken echt helemaal niets, dus ik zou het voor de zekerheid gewoon even laten controleren.

Verder ziet je nijn er zo op de foto mooi uit.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:21

Ik ga vandaag nog een keertje wegen,
het leek me dat hij dikker is, maar dat kan misschien ook de vacht zijn die dat vertekent.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 10:30

Nu zit hij op 1,5 kilo Haha!
Dus heb gelijk dat hij dikker is geworden.
En heb niet eens meer gegeven.