zagende kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: zagende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:04

Pluizebolpum schreef:
Bij negeren moet je dan ook écht negeren, moet je de kat wegzetten (vooral bij zogenaamde sticker,- of klittebandkatten; katten die, als een magneet op ijzer aan je vastplakken, no matter what)

Ow ja herkenbaar herkenbaar. Ik heb er ook zo 1. Horendol wordt je ervan.
Kater heet Vicky, maar is ongedoopt tot Sticky. Je kunt geen stap zetten of hij zit aan je vast geplakt, en altijd maar zeuren. Niet alleen mauwen, maar ook nog aantikken met de poten enzo. Ik pak even de plantenspuit totdat ik hem roep Nagelbijten / Gniffelen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:04

Xyris schreef:
Ik hoor wel vaker dat katten die aan een (blaas)dieet zitten erge honger hebben, ik zal toch eens vragen aan de dierenarts of er iets is wat ze verder nog mag eten en wat haar maag goed vult

Voer je droge brokjes? dan zou je die kunnen weken in heet water, zodat ze goed zacht en mushy worden. Water vult ook, maar zet niet aan Lachen

Die van mij mauwen ook, maar ik vind 't nu nog wel geinig. Ik kan hele gesprekken met ze voeren. Als ze 'gewoon' iets te vertellen hebben gaat dat meestal van 'prrrroe' of 'prrrrauw', maar hebben ze honger, dan zetten ze me toch een keel op met hun vijf maanden Nagelbijten / Gniffelen
Ik klets dan gewoon terug, erg grappig is dat. de ene kat kan trouwens heel goed miauwen, de ander begint dat pas net te leren. 'Vroeger' toen ze nog echt een baby was (= een maandje of drie, vier geleden Haha! ) klonk ze als een fiets die nodig naar de fietsenmaker moest.

Pluizebolpum, wat een mooie verhalen heb jij Huilen van het lachen

TS; castreren zou een oplossing kunnen zijn, maar pin je er niet op vast, het is nooit een garantie voor het laten verdwijnen van een bepaald gedrag.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 01:47

Met brokjes weken moet je alleen een beetje oppassen wat het gebit betreft, als de kat niet kan kauwen gaat tandsteen niet weg, tandsteen -> ontstoken tandvlees -> teruggetrokken tandvlees -> rottend tandvlees -> rottende kaken/gebit -> uitvallende tanden en heel veel pijn. Katten zijn harde beesten dus laten dat niet zo gauw merken, houd dat dus wel in de gaten!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:17

Moah, dat droge brokjes tandsteen zouden tegengaan is een beetje een fabeltje, ze kauwen namelijk misschien een keer op een brokje en slikken het dan meteen door. Tandsteen is iets wat je met andere dingen moet voorkomen. Je hebt tegenwoordig mondwater voor honden en katten wat je gewoon door het dinkwater doet. Ik ga dat denk ik ook gebruiken voor mijn katjes als ze er oud genoeg voor zijn, ik heb de afgelopen tijd namelijk genoeg katten- en hondengebitten behandeld die er verschrikkelijk uitzagen, zoals jij omschrijft Ja

Katten laten dat idd niet zo snel weten, dus moet je eigenlijk zelf regelmatig in de bek kijken ter controle.

Trouwens, voor katten die aan een nier- of blaasgruisdieet zitten zou ik sowieso heel nat voer geven; die moeten genoeg vocht binnenkrijgen om de afvalstoffen uit te spoelen. Veel water binnen krijgen betekent veel plassen, wat bevorderlijk is voor de blaas en nieren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:55

De brokjes die ik geef zijn vrij klef. Niet echt nat, wel klef. Natte brokjes blieft ze niet, daar eet ze de helft van op ('omdat het moet en omdat ik nou eenmaal altijd honger heb') maar de rest rot weg en dat is zonde. Van het 'blikvoer' is ze ook niet zo weg, zelfde verhaal. Voordeel is dan wel dat ze de hele dag kleine beetjes eet Tong uitsteken maar als je vervolgens alsnog de helft moet weggooien schiet dat ook niet op én ze blijft honger houden. Ik heb wel altijd een grote bak met water voor haar staan, ze drinkt idd relatief veel. Er is ook al overleg geweest met de DA om weer gewoon voer te proberen, wel van hetzelfde merk maar dan voor oudere katten (ze is nu 11) maar we hebben besloten daar nog even mee te wachten.

Ik ga straks wel ff voor zo'n balletje kijken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:40

Hey zwartwitje, ik heb een aantal jaar bij een dierenwinkel gewerkt (als bbl-er) en de eigenaar heeft me altijd wijs gemaakt dat die brokjes van het duurdere merk beter is voor tanden (ik moet zeggen, ik heb er ook een cursus voor gehad bij een dierenarts in bussum, heb de werking gezien van speciaal voer voor gebitten, niet specifiek de duurdere merken) maar ik weet wel dat bijv, een science plan beter is als een whiskas, niet alleen vanwege de mineralen etc balans, maar ook voor de tandjes (tanden zinken er verder in, tand wordt schoongepoetst blabla) tis toch niet allemaal een banketstaaf he?
Heb wel het effect gezien van pedigree bij een hond van 12.... Ik als hondenuitlaatster bij een uitlaatservice moest toen het baasje vertellen dat het gebit tot aan het bot verrot was <_< *zucht*)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 01:48

Het fijne weet ik er ook niet van, ik loop alleen maar stage bij de DA Knipoog maar de assistentes zeggen eigenlijk altijd dat dat verhaal (dat droge brokjes tandsteen tegengaan) een beetje onzin is, wanneer mensen erover beginnen. Ik zal het nog eens navragen anders, maar dit is wat ze iig zeggen Lachen

Je hebt wel van Hill's bijvoorbeeld TD, dat schijnen dan weer enorm grote brokken te zijn, dus die hebben dan wel weer een beetje een poetsende werking. Maar het heeft ook idd voornamelijk te maken met de samenstelling, en de hoeveelheid mineralen.

Karin, misschien een raar idee, maar om je kat wat meer eetlust te laten krijgen; heb je weleens koolvisfilet gevoerd? Mijn kittens hadden een erg matige eetlust totdat ze koolvis kregen tegen de diarree. Ik heb nog nooit katten zo snel zien eten Nagelbijten / Gniffelen en sindsdien vreten ze alles dat ik ze voorschotel met ongeveer dezelfde snelheid op.
Misschien werkt het bij die van jou niet hoor, maar het is het proberen waard..? Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:51

Die van mij heeft juist een enorme eetlust, ze schrokt haar kleffe brokjes weg alsof ze vandaag voor het laatst in haar leven gevoerd wordt... Alleen 'nat' voer (uit die kuipjes) en geweekte brokjes is ze niet gek op. DA vindt dat ik haar daar ook niet toe moet dwingen, blijkbaar is ze gek op die kleffe brokjes. Té gek zelfs.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:06

Ah, ik dacht dat je bedoelde dat ze helemaal geen eetlust heeft Pling