Dieetvoer bij blaasgruis kat. Diverse merken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Dieetvoer bij blaasgruis kat. Diverse merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:43

Mijn twee volwassen katers zijn beide blaasgruispatiënt, de rode is 1x behandeld, de zwarte blijft bezig, ondanks het RC dieet.

Komt nog bij dat de zwarte echt bággervet is... Hij mag 60gram per dag en krijgt dat ook en daar wordt hij dus zo dik van. Als ik hem minder geef dan gaat hij gal spugen. Rijst en sperziebonen zouden ideaal zijn als maagvulling, maar mag niet gegeven worden aan gruiskatten ivm de PH waarde van de urine... Dus dat vind ik absoluut een nadeel van de RC Urinary. Maar mijn rode kater reageert er absoluut niet op die manier op, die is altijd hongerig en krijgt dus ook veel meer dan de aangegeven 60 gram per dag.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:46

Trovet krijgen onz emanege poezen.... gaat nu super goed, kost 21,50 per 1,5 kilo, wel duur dus maar wel goed en erg smakelijk volgens mij, want ze eten het beiden graag terwijl de oudste toch wel erg kiekeurig is.....

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:50

Die van mij (het is er maar 1 die last ervan heeft ,de andere 3 eten gezellig mee)krijgen Clinic fsc. Ik betaal 57.95 voor 7.5 kilo. Deze vinden ze super lekker.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:06

Imago01 schreef:
youngster schreef:
Overigens is het niet erg om de andere katten van dit voer mee te laten eten.
Zolang het de C/D is of de urinary is dit geen probleem.

Klopt als een bus...maar het wordt op den duur wel een beetje prijzig in je portemonnee...

Precies! Haha!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:42

Ik ben nu aan het uittesten welke ze lekkerder vinden, Hill's C/D of Royal Canin Urinary. Maar kom er niet uit Clown Van beide merken eten ze het goed, maar hebben ze ook keren dat ze weglopen na een paar happen. We verdelen de hoeveelheid die ze mogen over 3 keer per dag, zodat ze continuiteit hebben qua maagvulling.

Van Hill's heb ik een blikje ook (naast de brokjes) en van RCU alleen maaltijdzakjes (naast de brokjes) Maar vraag me af of in de zakjes van RCU nu échte voeding zit ook en niet zoals bij veel maaltijdzakjes alleen maar water zowat. Volgens de DA zat er in de maaltijdzakjes van Hill's namelijk heel veel water en daarom zou het weinig aanvullen op een lager gram brokjes, vandaar dat wij als aanvulling voor het blikvoer zouden kiezen. Maar zal dit dan ook zo zijn bij RCU maaltijdzakjes?

Ik moet ergens vandaag namelijk gaan kiezen welk merk ik wil halen, want ben door m'n proefverpakkingen heen. Maar het is nogal een aanschaf qua prijs, dus wil wel het juiste kiezen.
Laatst bijgewerkt door Mayo op 03-10-08 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:43

Quellian, Hill's C/D is ook alleen via de dierenarts verkrijgbaar.

Iemand noemde ook nog Prins Vitalcare, daar heb ik navraag over gedaan bij de DA en die gaf mij aan dat deze niet aan te raden is door het hoge zoutgehalte, uiteindelijk kunnen ze daar weer nierklachten van krijgen.

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:48

ook een goed merk is Biofood anti fus Kattenbrokjes.
Biologisch en niet duur. 10kg 33,95 800gr 3,95 verkrijgbaar bij de betere dierenspeciaalzaken.
voor verkoopadressen zie www.biofooddiervoeding.nl

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:55

Mayo; ik las inderdaad dat die Hill's ook alleen bij de DA is te krijgen, in de tijd dat mijn katten aan het gruisdieet gingen had ik de keus uit Trovet Struviet ASD of Royal Canin Urinary. Van Trovit werd Kiddy erg dik, dus ik ben over gegaan op RC (waar hij ook baggervet van geworden is).

Als er veel zout in zit (voer dat in de winkel te verkrijgen is) veroorzaakt dat inderdaad ook weer gruis (kristallen).

Zowel blik als maaltijdzakjes bevatten heel veel vocht, is ook meer voor het lekkere, maar dat geldt voor alle natvoer. Ik geef mijn katten ieder een half zakje vlees en dan hun halve portie droogvoer en 's morgens gewoon een heel portie droogvoer. Moet het nu alleen weer gaan halen = op Haha!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:39

Ja we hebben de brokjeshoeveelheid aangepast op het zachtvoer. Die uit blik van Hill's is een stuk steviger en heeft ook vleesbrokjes erin zitten. Die zakjes zijn echt van die hele zachte brokjes met saus.

In de ochtend krijgt de kleine meid 15 gram harde brokjes en een kwart blikje zachtvoer en dan rond avondeten en tegen bedtijd weer 15 gram harde brokjes. De kater krijgt ipv 15 gram 20 gram op dezelfde manier.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:02

Mijn kater krijgt Cat Chow Urinary! Ja
en het gaat heel goed hiermee, en het smaakt m goed zo te zien!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:32

Dank je voor je reactie. Beide DA's die ik heb gesproken waren over dat merk ook niet echt te spreken. Weet alleen even niet meer waarom Clown

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:35

we gebruiken alleen royal cannin voor de katten met blaasgruis
het is ontzettend duur, maar wel de beste voor onze kat
we hebben wel andere merken geprobeerd maar onze kat had binnen now time weer blaasontsteking

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:45

Welke merken heb je nog meer geprobeerd dan? Ook Hill's?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:47

Mijn kat had ook blaasgruis en moest haar leven lang aan het speciale voer,ze heeft toen een paar zakken op en ik heb toen gewoon voer gegeven.Dat gaat tot op de dag van vandaag goed, dat zal niet bij iedere kat zo zijn maar bij sommige dus wel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:04

Mayo schreef:
Welke merken heb je nog meer geprobeerd dan? Ook Hill's?

van purina(cat chow) hebben we iig geprobeerd, de rest kan ik me de naam niet meer van herinderen
hills weet ik niet maar volgens mij wel
we hebben nu sanimed, maar dat is ook van de dierenarts

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:52

Mayo schreef:
Iemand noemde ook nog Prins Vitalcare, daar heb ik navraag over gedaan bij de DA en die gaf mij aan dat deze niet aan te raden is door het hoge zoutgehalte, uiteindelijk kunnen ze daar weer nierklachten van krijgen.

Sorry Mayo, hier wil ik als DW eigenaar wel even op reageren, los van het feit of het wel of niet waar is (wat ik me niet kan voorstellen omdat ik de achtergrond van Prins behoorlijk goed ken).
Een DA zal aan jou nooit toegeven dat het voer wat je in de winkel kan krijgen ook goed is.
Net zoals dat er geroepen wordt door diverse DA dat Frontline steeds meer resistentie kent, dit is niet waar volgens diverse onderzoeken, en in de praktijk (althans, wat ik hier zie) is het domweg een kwestie van niet bijhouden en verkeerd management eromheen.

Ik heb laatst nog een hele discussie gehad met mijn DA, over granen en glutenvrije voeding, hij zei dat er nog nooit in een onderzoek naar voren was gekomen dat dat een oorzaak kon zijn van problemen.
Waarop ik vroeg hoe het kon dat dat in Amerika en Canada etc allemaal al wel bekend was, maar hier nog niet. En waarom reageert 95% van de honden en katten er dan wel goed op (die overige 5% is de uitzondering die allergisch moet zijn voor dierlijke eiwitten oid).??
Tsja, dat wist hij ook niet.
Feit is wel, dat de excl bij de DA verkrijgbare allergie-arme voedingen van RC ook vaak geen granen en gluten bevatten...

Dus nogmaals, ik wil het niet direct tegenspreken, wel denk ik dat de meeste DA gewoon ook aan hun eigen haggie denken Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:19

Corine, ik denk dat het eraan ligt welke DA je hebt Ja

Ik heb 2 blaasgruiskatten en 2 kittens (waarvan 1 katertje), dus wilde proberen het blaasgruisprobleem bij hem in elk geval te voorkomen. Mijn rode kater kreeg Whiskas, mijn zwarte kater kreeg van Purina en beide zijn het blaasgruiskatten. De kittens ben ik RC en Hill's gaan voeren en ik heb aan mijn DA gevraagd wat ze aanraadde. Ze zei: 'in alles zit hetzelfde, Whiskas komt uit dezelfde fabriek als RC, het heeft alleen een andere naam'. Hier was ik het NIET mee eens, omdat RC en o.a. Whiskas gewoon heel erg verschillen qua samenstelling. In Whiskas zit veel minder vlees en veel meer eiwit, ruwe as en meer meuk, dus gewoon het 'goedkopere' merk.

De Consumentenbond heeft laatst een test gedaan en de C1000 droge brokjes kwamen als beste uit de test (yup, ik was ook erg verbaasd).
http://www.nu.nl/news/1722392/37/Goed_k ... _zijn.html

Ik blijf erbij dat het belangrijk is te letten op bepaalde ingrediënten, een kat kan o.a. niets met granen, die poepen ze direct weer uit, het is enkel maagvulling.

Mijn volwassen katten krijgen dus RC Urinary (ook de maaltijdzakjse daarvan) en mijn kittens krijgen supermarktbrokjes (de duurdere variant) gemengd met RC en beide Sheba kuipjes (kipfilet/struisvogel en tonijn/mosselen), 45% vlees.

En dit kun je ook nog voeren: http://www.huisdierendokter.nl/inbijslu ... ogist.html

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:03

dat iets in dezelfde fabriek wordt gemaakt wil nog niet zeggen dat het product hetzelfde is.
dat is wel erg kortzichtig om meteen die conclusie te trekken.

maar het is wel zo dat de meeste DA praktijken hun eigen merkje het liefst promoten, daar krijgen ze immers provisie over.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:04

Ik weet niet of hij er al tussen staan maar je hebt nog een optie: Trovet Lachen. Is bij ons in de praktijk een goedkoper merk dan RC of Hill's en wordt veel verkocht Lachen. Moet je de ASD variant hebben Lachen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:08

Al onze katten krijgen Hills, ik hoor van verschillende fokkers dat Royal Canin erg aan het rommelen is met zijn voer. Ik kan hier het verschil wel duidelijk merken, van Hills ruiken ze minder erg. Ik ben er zeer tevreden over het is helaas wat aan de prijzige kant, maar ja door de reukvermindering is het mijn geld dubbel waard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:57

Interessant topic! Hier heb ik een boerderijkatje die blaasgruis heeft. Ze is momenteel nog met een 'kuurtje' bezig om het op te lossen, van de DA (weet even niet uit mijn hoofd wel merk) maar daarna willen we haar ook gewoon blijven bijvoeren met 'tegen blaasgruis' voer. Is wel een hele opgave, aangezien mevrouw een echte boerderij kat is welke ook 2x per dag bij het melken meeslobberd, nageboortes etc etc eet, wat eventueel alles wat in de weg kan zitten (al weet ik niet dit zeker??). Ze kan maar 1x per dag (als ik op stal ben) de brokjes hebben. Maar tot dusver gaat het goed. Op het pak staat handig wat ze moet hebben, en dat gaat meestal ook netjes op in de tijd dat ik er bij (al moet ik haar wel opsluiten met haar bakje zodat de rest er niet van vreet).

Ga eens wat merkjes uit dit topic proberen. Ik ben geheel nieuw in deze wereld, aangezien ik 'mijn' twee boerderij katjes altijd lidl of aldi voer voor schotel Clown

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:21

@Tancreda4 het maakt niet uit dat de kat al die dingen eet hoor!
wij hebben ook boerderijkatten, maar die natuurlijke dingen krijgen ze geen blaasgruis van!
ze krijgen juist blaasgruis van verkeerde brokjes volgens mij.
maar van natvoer hebben ze helemaal geen last

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:24

Ik vroeg mij idd al af hoe ze het zou kunnen krijgen... Maar het zou dus door voer kunnen komen? Aldi toch niet zo goed dan Knipoog
Mevrouw is overigens ook geholpen, die hebben toch sneller last ervan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:30

mmm dat weet ik niet eerlijk gezegt, maar onze katten hadden er al last van voordat ze geholpen waren.
nee aldi voer is idd niet zo geschikt!
maar als je op een boerderij woont heb je misschien ook gewoon vlees wat je ze kan voeren, tenminste dat is bij ons wel zo

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:36

Mijn kater krijgt al jaren RC Urinary. Hij doet het er redelijk goed op. Vorig jaar even een dip gehad (meneer had blijkbaar iets teveel muizen/vogels gevangen). Kantje boord geweest maar hij heeft het gered. Mijn andere twee katten eten het gewoon mee. Het is prijzig dat wel, zeker omdat ze het met z'n drietjes eten.
Ik blijf dit topic even volgen voor tips voor alternatieven (net zo goed maar beter voor mijn portomonnee Knipoog ).