Rare vis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Rare vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:35

Hoe groot een ronde kom ook is... het is en blijft NIET goed!!!
Het beeld voor de vis vervormd en door het kleine ronde oppervlakte komt er te weinig zuurstof in! Dus een kleine vierkante bak is ook niet goed maar zeer zeker beter dan die ronde kwelling Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:39

TS vroeg toch ook of de vis nog in de vijver kon,
lijkt mij dat het daar nu te koud voor is (de overgang), maar goudvissen kunnen in princiepe toch gewoon in een vijver?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:40

Goudvissen kunnen inderdaad in de vijver, echter dit soort goudvis is iets minder bestand tegen hele lage temperaturen (bevroren oppervlak) en ook een plotselinge temperatuurwisseling is niet bevordelijk, zeker niet in zijn huidige toestand.

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:45

babje heeft helemaal gelijk. de problemen met de zwemblaas kun je voorkomen door zinkend voer, of je huidige voer even tussen je vingers in het water houden tot het zinkt. als je speciaalvoer voor sluierstaarten koopt (dus niet voor goudvissen) gaat het wel over.
over de huisvesting heb je al genoeg gehoord. het heeft niks met de zwemblaas te maken maar je moet er wel wat aan doen.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 20:25

Dank je wel Babje, een reactie waar ik iets aan heb Lachen Klinkt allemaal eigenlijk ook wel logisch! Zinkend voer dat zijn ook van die bolletjes toch?

Mm dan zal ik hem maar niet in de vijver laten, ben bang dat hij het dan niet lang vol gaat houden..

Hij krijgt een beter verblijf zo snel al ik weer mobiel ben Lachen

Zeepsop in het water?? mm nee ik gooi hem altijd gewoon in kokend water dan gaat hij sneller dood Verward

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:55

Tellie schreef:
2 sec geheugen is onzin. Mijn vissen weten precies wanneer en van wie ze eten krijgen.

Even offtopic hier over..
Is ons uitgelegt door 'n leraar (doe dierverzorging)
vissen hebben wel degelijk 'n 2sec geheugen, hoe 't precies in elkaar zit weet ik ook niet meer precies (hebben er wel hele uitleg over gehad) maar dat vissen "weten van wie en wanneer ze eten krijgen" had ook ergens mee te maken.... Weet alleen zo 123 even niet meer welke..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:30

Zo, dan mag ik hopen dat je leraar snel onstalgen wordt.
Vissen hebben wel degelijk meer geheugen dan 2 seconden!
Zou jouw leraar toch maar eens om een goede uitleg vragen, want het is bewezen dat vissen een langer geheugen hebben!

@Ts; fijn dat je er wat aan gaat doen!
Ik snap je reactie over het zeepsop niet helemaal. Gebruik jij nou wel of geen zeepsop met schoonmaken?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:35

hahah ach Mevr in kwestie heeft toch binnen kort zwangerschaps verlof maar goed..
zij heeft ons dus toen uitgelegt dat vissen 'n 2 sec geheugen hebben, dus anders gezegt als ze 1 rondje gezwommen hebben ze 't rondje daarna niet meer (zouden) weten dat ze al 'n rondje gezwommen hebben..

Iemand anders meende dat er zeepsop in 't water zat bij de vis, denk dat TS vandaar de opmerking over maakte met zeepsop schoonmaken ofzoiets Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:47

de ene vis is de andere niet. Er zijn genoeg vissoorten die de hele wereld over zwemmen om vervolgens toch weer terug te gaan naar de baai waar ze geboren zijn om bijv kuit te schieren....

geheugen? Stand van de maan? Energieveld? Zolang 's werelds beste wetenschappers daar nog niet eens over uit zijn, lijkt het me niet dat wij simpele hollanders kunnen oordelen of een vis nu wel of geen geheugen van 2 seconden heeft

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:57

daar zijn de meningen idd ook heel erg verschillend over.. heb even zitten zoeken op Internet aangezien ik 't zelf ook nog 's even wou weten.. maar veel slimmer ben ik ook niet helemaal.. ik zal mevr in kwestie wel nog eens vragen wanneer ik les van haar heb...
maar kan idd zijn, dat 't ook beetje per vis verschilt ja..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:00

Over dat twee seconden geheugen..
Ik doe nu een lerarenopleiding biologie, laatst hadden we er een kleine discussie over met de klas.
Mijn leraar vertelde dat hij ergens ging duiken, hadden ze vissen die groter waren dan hij. Hij dook met een begeleider die altijd voer meenam voor deze vissen.

De vissen keken mijn leraar aan met een blik van.. "jou ken ik niet" en zwommen zo door naar de begeleider die het voer had.

Voor mij een bewijs dat het 2 seconden geheugen bullshit is Lachen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:04

Daarom dat ik ook nog even op internet ben gaan zoeken omdat ik 't voor me zelf ook ook nog 's wou na kijken.. Maar wil 't ook nog eens na vragen... Hoe en wat allemaal, en of 't Bullshit is? k'weet 't niet..

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:05

Ik had een tijd geleden een aquarium met rode acara's (zoek maar op op inet). Deze vissen kregen drijvend voer, dat waren cichlidensticks in de vorm van ronde balletjes. Deze balletjes hadden een ongelovelijk drijfvermogen en voor de wat jongere en kleinere visjes in dat aquarium was het bijna onmogelijk om ervan te eten, tot de bolletjes lang genoeg in het water hadden gelegen en zacht waren geworden waardoor ze er dus happen uit konden nemen. Echter elke x als ze een hap namen (en het bolletje onder water probeerden te trekken) schoot het bolletje los en ging als een speer richting oppervlak... erg lastig eten dus...

Nou was ik een keer aan het kijken nadat ik ze gevoerd had, en toen zag ik 1 van de jongere vissen een net gevoerd bolletje van het oppervlak pakken, ermee naar de inlaat van het filter zwemmen en hij liet het toen tegen het rooster van het filter aanzuigen. Nu kon hij (zij?) er op zijn gemak hapjes vanaf nemen want het bolletje bleef door de zuigkracht van de filter op zijn plek...

dit voorbeeld heeft weinig met geheugen te maken, maar ik denk dat het wel duidelijk is dat sommige vissen een stuk slimmer zijn dan we denken!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:07

Vroeger heeft bij mij ook zo'n sluierstaart dat gedaan...MAAR DIE WAS HARD OP DE GROND GEVALLEN......vlak daarvoor

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:18

deze sluierstaart heeft lucht gehapt,als hij weer gewoon recht kan zwemmen als ie gepoept heeft,dan was het lucht in zijn darmen,soms is met veel luchthappen het probleem dat de zwemblaas klapt en dan is er geen redden meer aan...

je moet sluierstaarten altijd zinkend voer geven,korrels die zinken,of vers diepvries voer.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:14

Citaat:
Misschien moet ik dus toch maar eens luiteren naar deze wanhoopdaden en hem bij mijn ouders in de vijver een nieuw leven schenken. (of heeft hij dan moeite met zich aan te passen?)

Jammer dat de zomer net voorbij is, maar het zou als je het mij vraagt wel beter zijn.

Ik weet niet hoe vaak je je bak ververst, maar het water lijkt* er in ieder geval bar slecht uit te zien.

*gelig, schuim op water, vis lijkt ook iets geiriteerde kieuwen tehebben maar dat is allemaal erg lastig te beoordelen vanaf een foto

Als je toch niet van vissen houdt is het misschien beter om hem weg te doen... het is toch een levend dier en dit ziet er niet zo prettig uit Bloos

Overigens ziet dit er uit als een zwemblaas probleem. Sluierstaarten zijn daar best vatbaar voor, en zeker met temperatuurschommelingen kan dit nog al eens fataal worden
Gezien het aantal liters water in je bak (dus niet de vorm) zijn de temperatuurschommelingen hoogstwaarschijnlijk te groot

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:24

In zo'n kleine ruimte zou ik het ook benauwd krijgen en raar gaan doen......... Lips are sealed

Vissen zijn ook dieren met gevoelens.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:21

Gruwelijk dit! Als het een paard zou zijn zou je het hele forum over je heen krijgen, maar omdat dit 'maar een vis is' valt het voor de meesten wel mee.. Als je dieren wilt gaan houden dan is het verstandig om eens te bedenken wat dat dier nodig heeft. In dit geval heb je je werkelijk nergens aan gehouden.. Geen plantje, geen soortgenoot en de kom is echt een hel..

Zorg voor een ruime vierkante bak, druppels om je water te behandelen (om het werkelijk viswater te maken) grind of zand, een soortgenootje, voer wat voor deze vissen geschikt is (zinkend dus) en planten!! Een filtertje is dan zeker een aanrader en ook die zijn niet gek duur. Wil je dit niet? Prima maar doe je dier dan naar iemand die er wel om geeft en neem nooit meer een dier in huis, dan ben je het helaas niet waard!

Hoop dat je snel maatregelen neemt om je vis uit deze krappe, zuurstofloze onleefbare omgeving te halen! Succes!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:02

Ik ben goed voor mijn visje! Hij is weer gelukkig!

Ofja hij heeft iig een heel wat betere leefomgeving! En 2 vriendjes Lachen Heeft wel even wat gekost (55,- schandalige dierenwinkels maar goed mijn vis is blij Haha!)

Afbeelding

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:03

Oja deze bak blijft natuurlijk niet daar staan Knipoog

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:04

Licht het aan mij of is die kom héél klein...??
Idd kan zuurstoftekort zijn, maar hij kan ook bijna aan zijn einde zijn Knipoog

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:06

Wauw dat ziet er al een stuk beter uit! Heb je per ongeluk al de beschikking over een pompje? Dat is beter voor de vissen omdat het water dan continu gefilterd wordt. Zo komt er niet zo'n vieze laag bovenop en bovendien blijft het water in beweging waardoor de gaswisseling met de lucht beter gaat (zuurstof!) Ik heb desnoods nog wel een tweedehandsje voor je liggen ergens...

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:06

watdanhe schreef:
Licht het aan mij of is die kom héél klein...??
Idd kan zuurstoftekort zijn, maar hij kan ook bijna aan zijn einde zijn Knipoog

misschien handig als je eerst even het hele topic leest Nagelbijten / Gniffelen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:08

Ziet er leuk uit Klijn Haha!
Nu nog een filter, en dan ben je al een eind op weg

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:08

super joh!

filter erbij is idd ook belangrijk, zo blijft het water in beweging, en blijft het langer schoon.
kosten zo'n 25 euro in de direnwinkel.