Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
stef schreef:zomaar afschieten is idd not done.... Maar gewoon in de lucht schieten zodat ie schrikt?
Anders willen van die fel gekleurde windmolentjes voor kinderen weleens helpen. Die gaan ratelen als de wind erin komt.
Helaas zijn reigers wel slim en hebben ze snel door dat iets niet gevaarlijk is
radoszin schreef:Ik zou geen nepreiger neerzetten, dan heb je het risico dat ze aan die nepreiger wennen en als er dan een echte komt dat ze niet meer naar beneden duiken .
Zo zijn ze een makkelijke vangst voor een reiger.
Wij hebben ook japanse koikarpers en t is niet leuk om ze als maaltijd voor de reiger te kopen , daar zijn ze veels te duur voor.
Nu hebben wij sinds eenmaand of 2 een reigerschrik aangeschaft .
Dit gaat met een sensor als hij in een straal van 25m komt gaat er eeen lichtflits af en een roep van een roofvogel in nood.
Daar zijn ze toch wel bang voor en zo blijven ze ( nog ) weg.
Het is geen goedkope oplossing maar je moet toch wat.
Je kunt ze idd ook neerschieten , hebben wij ook wel gedaan , alleen dan komt er toch weer een andere voor in de plaats.
Zilfstar schreef:Je hebt ook speciale Reiger-wegkits te koop bij dierenwinkels. Zit een nepvis in die je met een draad bevestigd. De reiger grijpt die vis (omdat ie mooi stil blijft liggen heb je dus grote kans dat hij die als eerste vangt). Vervolgens schrikt ie zich rot omdat die vis niet mee te nemen blijkt. De lol bij jullie te vissen is er dan al snel af. Wel de lokvis erin laten voor eventuele neven die het komen proberen of als ie zelf denkt over 2 dagen... kom laat ik nog eens daar vissen wie weet...
Reigers zijn erg slim, dus als ze een aantal keer door hebben dat er bij jou niks te vissen valt komen ze niet meer. Is verspilde moeite.
(Ik heb nog niet gehoord dat ze zo slim zijn dat ze vervolgens de nepvis met rust laten en alsnog de echte vangen... daar zijn die lekkerbekken dan weer te dom voor geloof ik. Het gaat puur om het succes van het vissen. En met die nepvis haal je dat succes (= gevulde maag) weg)
Mystica schreef:Trouwens, ik heb wel eens gehoord dat reigers niet op grind willen staan. En als ik er over nadenk klopt dat wel. Wij hadden half grind, half houtsnippers om de vijver liggen. De reiger stond altijd op de vlonder of op de houtsnippers. Nooit op het grind.
Zilfstar schreef:Zilfstar schreef:Je hebt ook speciale Reiger-wegkits te koop bij dierenwinkels. Zit een nepvis in die je met een draad bevestigd. De reiger grijpt die vis (omdat ie mooi stil blijft liggen heb je dus grote kans dat hij die als eerste vangt). Vervolgens schrikt ie zich rot omdat die vis niet mee te nemen blijkt. De lol bij jullie te vissen is er dan al snel af. Wel de lokvis erin laten voor eventuele neven die het komen proberen of als ie zelf denkt over 2 dagen... kom laat ik nog eens daar vissen wie weet...
Reigers zijn erg slim, dus als ze een aantal keer door hebben dat er bij jou niks te vissen valt komen ze niet meer. Is verspilde moeite.
(Ik heb nog niet gehoord dat ze zo slim zijn dat ze vervolgens de nepvis met rust laten en alsnog de echte vangen... daar zijn die lekkerbekken dan weer te dom voor geloof ik. Het gaat puur om het succes van het vissen. En met die nepvis haal je dat succes (= gevulde maag) weg)
Nogmaals maar even.... Dit is echt een serieuze tip hoor!
sax89 schreef:Je hebt ook speciale Reiger-wegkits te koop bij dierenwinkels. Zit een nepvis in die je met een draad bevestigd. De reiger grijpt die vis (omdat ie mooi stil blijft liggen heb je dus grote kans dat hij die als eerste vangt). Vervolgens schrikt ie zich rot omdat die vis niet mee te nemen blijkt. De lol bij jullie te vissen is er dan al snel af. Wel de lokvis erin laten voor eventuele neven die het komen proberen of als ie zelf denkt over 2 dagen... kom laat ik nog eens daar vissen wie weet...
maar hoe ziet dat ding eruit dan? leg je hem in de vijver of ernaast? hoeveel kost het ongeveer? is het zo te plaatsen?
Pluttersput schreef:Ik denk dat je ook iets anders hebt wat je vissen uit de vijver plukt, een reiger eet eigenlijk vissen niet half op, die legt ze goed en slikt ze in een keer weg volgens mij.
Wat idd t beste werkt, hoor ik hier ook van meerdere mensen is visdraad, of draad met belletjes bij je vijver...
sax89 schreef:@ zilfstar, dat klinkt zeer ideaal, ik heb alleen wel een metalen rek over de vijver liggen voor de veiligheid van mijn jongere broertje. zal de reigerschrik dan ook werken?
Benfan schreef:Even een waarschuwing, kijk uit met visdraad en die netten. Het is vaak genoeg voorgekomen dat ze daar in verstrikt zijn geraakt, bij netten zijn vaak kikkers de banketstaaf omdat zij er net niet door kunnen. Wl je diervriendelijk te werk gaan zou ik niet voor visdraad spannen of een net gaan. Wij hadden zelf ook een vijver en hadden gewoon beplanting langs de kanten en een mooi diep stuk, er verdween wel eens een vis maar ach.. moet je geen vijver nemen maar een aquarium, het hoort er nou eenmaal bij.
secricible schreef:Bij mijn ouders hebben we er ook een tijdje last van gehad, die hadden 2 grote steuren in de vijver, allebei zijn ze opgepakt door een reiger, maar doordat ze te zwaar waren, vonden we ze terug op het terras. Weg steuren :S
Wij hebben de tip gehad om stoelen neer te zetten op plekken waar de reiger kan landen, zodat hij gewoon nergens meer kan staan. Dat heeft verschrikkelijk goed geholpen, maar je moet er wel de tuin voor hebben... Dus als het mogelijk is (bijvoorbeeld een groot terras en verder allemaal dichte begroeiing oid), stoelen zette op het terras en waar hij nog meer kan landen, dan zoeken ze een ander plekje op en heb je er geen last meer van!