HELP een reiger in de tuin!! hij moet weg!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: HELP een reiger in de tuin!! hij moet weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:27

zomaar afschieten is idd not done.... Maar gewoon in de lucht schieten zodat ie schrikt?

Anders willen van die fel gekleurde windmolentjes voor kinderen weleens helpen. Die gaan ratelen als de wind erin komt.
Helaas zijn reigers wel slim en hebben ze snel door dat iets niet gevaarlijk is

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:31

Ze verkopen in de winkel toch ook zo'n hond, zodra je er voorbij loopt gaat die blaffen... Misschien is dat iets... Hij moet gewoon schrikken van iets....

Ik zou eerst een nepreiger plaatsen, dat is wel zo vriendelijk...

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:31

Ik zou geen nepreiger neerzetten, dan heb je het risico dat ze aan die nepreiger wennen en als er dan een echte komt dat ze niet meer naar beneden duiken .
Zo zijn ze een makkelijke vangst voor een reiger.

Wij hebben ook japanse koikarpers en t is niet leuk om ze als maaltijd voor de reiger te kopen , daar zijn ze veels te duur voor.
Nu hebben wij sinds eenmaand of 2 een reigerschrik aangeschaft .
Dit gaat met een sensor als hij in een straal van 25m komt gaat er eeen lichtflits af en een roep van een roofvogel in nood.
Daar zijn ze toch wel bang voor en zo blijven ze ( nog ) weg.
Het is geen goedkope oplossing maar je moet toch wat.

Je kunt ze idd ook neerschieten , hebben wij ook wel gedaan , alleen dan komt er toch weer een andere voor in de plaats.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:08

stef schreef:
zomaar afschieten is idd not done.... Maar gewoon in de lucht schieten zodat ie schrikt?

Anders willen van die fel gekleurde windmolentjes voor kinderen weleens helpen. Die gaan ratelen als de wind erin komt.
Helaas zijn reigers wel slim en hebben ze snel door dat iets niet gevaarlijk is

dit hebben wij inderdaad al geprobeerd om gekke voorwerpen bij de plekken te leggen waar de reiger gaat staan. maar hij zoekt zo een ander plekje en trekt zich nergens iets van aan.

gister joeg ik hm weg en ging die op het dak van de buren zitten. (die dus ook een vijver hebben) ze deed het raampje open en begon erop te slaan en te schreeuwen dat ie zou schrikken.... bewoog iets maar vloog niet weg. toen ging ze een emmer water vullen en gooide dat water ui het raam richting de reiger. toen was ie wel weg. Was echt komisch om te zien Haha!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:11

radoszin schreef:
Ik zou geen nepreiger neerzetten, dan heb je het risico dat ze aan die nepreiger wennen en als er dan een echte komt dat ze niet meer naar beneden duiken .
Zo zijn ze een makkelijke vangst voor een reiger.

Wij hebben ook japanse koikarpers en t is niet leuk om ze als maaltijd voor de reiger te kopen , daar zijn ze veels te duur voor.
Nu hebben wij sinds eenmaand of 2 een reigerschrik aangeschaft .
Dit gaat met een sensor als hij in een straal van 25m komt gaat er eeen lichtflits af en een roep van een roofvogel in nood.
Daar zijn ze toch wel bang voor en zo blijven ze ( nog ) weg.
Het is geen goedkope oplossing maar je moet toch wat.

Je kunt ze idd ook neerschieten , hebben wij ook wel gedaan , alleen dan komt er toch weer een andere voor in de plaats.

heb je misschien meer informatie over die reigerschrik?
ik heb nu allemaal vis draadjes gespannen om en over de vijver heen op ongeveer kniehoogte. iets lager. hopelijk heeft dit ook al effect. maar als dat niet helpt zullen we iets anders moeten proberen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:14

Onze buren hadden ook last van een reiger die de vijver leeg viste. Zij hebben ook visdraad gespannen ruim boven de vijver en geen last meer van gehad sinds die 1x er tegen aan is gevlogen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:17

idd zou ook wel eens meer info willen over die reiger schrik, wij hebben namelijk ook last van reigers. erg genoeg. hangt wel een draad gespannen waardoor ze er niet meer bjk kunnen maar is zo lelijk,

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:18

Trouwens, ik heb wel eens gehoord dat reigers niet op grind willen staan. En als ik er over nadenk klopt dat wel. Wij hadden half grind, half houtsnippers om de vijver liggen. De reiger stond altijd op de vlonder of op de houtsnippers. Nooit op het grind.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:19

Zilfstar schreef:
Je hebt ook speciale Reiger-wegkits te koop bij dierenwinkels. Zit een nepvis in die je met een draad bevestigd. De reiger grijpt die vis (omdat ie mooi stil blijft liggen heb je dus grote kans dat hij die als eerste vangt). Vervolgens schrikt ie zich rot omdat die vis niet mee te nemen blijkt. De lol bij jullie te vissen is er dan al snel af. Wel de lokvis erin laten voor eventuele neven die het komen proberen of als ie zelf denkt over 2 dagen... kom laat ik nog eens daar vissen wie weet...

Reigers zijn erg slim, dus als ze een aantal keer door hebben dat er bij jou niks te vissen valt komen ze niet meer. Is verspilde moeite.

(Ik heb nog niet gehoord dat ze zo slim zijn dat ze vervolgens de nepvis met rust laten en alsnog de echte vangen... daar zijn die lekkerbekken dan weer te dom voor geloof ik. Het gaat puur om het succes van het vissen. En met die nepvis haal je dat succes (= gevulde maag) weg)

Nogmaals maar even.... Dit is echt een serieuze tip hoor!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:21

Mystica schreef:
Trouwens, ik heb wel eens gehoord dat reigers niet op grind willen staan. En als ik er over nadenk klopt dat wel. Wij hadden half grind, half houtsnippers om de vijver liggen. De reiger stond altijd op de vlonder of op de houtsnippers. Nooit op het grind.

wij hebben de tuin met potgrond, en dan krijg je daarin de vijver met eromheen telkens 1 grote vierkante steen, om de vijver af te schermen van het potgrond. maar de reiger gaat wel gewoon op de stenen staan

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:22

Idd die nepvis heb ik ook al vaker gehoord, en kennisen hadden het ook, geloof dat ze ook geen last hadden van reigers.

Ziet ook nog eens beter uit dan al die netten en draden Clown

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:22

Zilfstar schreef:
Zilfstar schreef:
Je hebt ook speciale Reiger-wegkits te koop bij dierenwinkels. Zit een nepvis in die je met een draad bevestigd. De reiger grijpt die vis (omdat ie mooi stil blijft liggen heb je dus grote kans dat hij die als eerste vangt). Vervolgens schrikt ie zich rot omdat die vis niet mee te nemen blijkt. De lol bij jullie te vissen is er dan al snel af. Wel de lokvis erin laten voor eventuele neven die het komen proberen of als ie zelf denkt over 2 dagen... kom laat ik nog eens daar vissen wie weet...

Reigers zijn erg slim, dus als ze een aantal keer door hebben dat er bij jou niks te vissen valt komen ze niet meer. Is verspilde moeite.

(Ik heb nog niet gehoord dat ze zo slim zijn dat ze vervolgens de nepvis met rust laten en alsnog de echte vangen... daar zijn die lekkerbekken dan weer te dom voor geloof ik. Het gaat puur om het succes van het vissen. En met die nepvis haal je dat succes (= gevulde maag) weg)

Nogmaals maar even.... Dit is echt een serieuze tip hoor!

maar hoe ziet dat ding eruit dan? leg je hem in de vijver of ernaast? hoeveel kost het ongeveer? is het zo te plaatsen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:26

sax89 schreef:

maar hoe ziet dat ding eruit dan? leg je hem in de vijver of ernaast? hoeveel kost het ongeveer? is het zo te plaatsen?

Dus gewoon een grote oranje goudvis van plastick met een onzichtbare draad (nou ja.. in het water zie je hem dus niet)
aan het uiteinde zit een ding dat naar de bodem zakt geloof ik. Of je kan hem ergens aan de kant bevestigen. net wat er bij jouw vijver werkt.
Vis leg je dus IN het water. Hij drijft als een echt vis aan het oppervlak.

Reiger komt langs Cool .
Denkt HAAAA lekker vissie. Vork
Neemt een hap Vingers aflikken
POING dat ding springt dus uit zijn bek de vijver weer in Verward
Reiger verbijsterd Gestoord
Komt nooit meer terug Doei, doei

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:32

@ zilfstar, dat klinkt zeer ideaal, ik heb alleen wel een metalen rek over de vijver liggen voor de veiligheid van mijn jongere broertje. zal de reigerschrik dan ook werken?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:34

Ik denk dat je ook iets anders hebt wat je vissen uit de vijver plukt, een reiger eet eigenlijk vissen niet half op, die legt ze goed en slikt ze in een keer weg volgens mij.

Wat idd t beste werkt, hoor ik hier ook van meerdere mensen is visdraad, of draad met belletjes bij je vijver...

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:38

Pluttersput schreef:
Ik denk dat je ook iets anders hebt wat je vissen uit de vijver plukt, een reiger eet eigenlijk vissen niet half op, die legt ze goed en slikt ze in een keer weg volgens mij.

Wat idd t beste werkt, hoor ik hier ook van meerdere mensen is visdraad, of draad met belletjes bij je vijver...

het is echt een reiger. sochtends als we gaan ontbijten komt ie al aan vliegen en dan kunnen we hem telkens wegjagen. hij komt minstens 10 keer per dag aan vliegen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:42

sax89 schreef:
@ zilfstar, dat klinkt zeer ideaal, ik heb alleen wel een metalen rek over de vijver liggen voor de veiligheid van mijn jongere broertje. zal de reigerschrik dan ook werken?

Als ie een Koi erdoorheen kan halen kan ie ook een nepvis er tussendoor halen hoor. ZOOOO groot zijn ze nou ook weer niet haha.
Plus als hij de vis er niet uit kan krijgen is net zo goed frustratie = geen eten en dus niet interesant als voerplek.
Het gaat erom dat hij directd e schrik van de vissen te pakken krijgt. Hij moet een negatieve reactie van zijn beoogde eten krijgen!
Per direct (en dus niet net een seconde af wat later als jij die emmer water gevuld hebt e.d. want dat hebben ze door en komen dan gewoon in de nacht je vijver leeg vissen)

(zo zit er bij ons kanaal een reiger altijd op een vast stekkie te wachten tot de visser op datzelfde vaste stekkie komt vissen. Die man zit er vrij vaak. Met op 2 meter afstand dus die reiger... Vissie in emmer = vissie in zijn bekkie. Soms denk ik dat die man het erom doet. Heb laatst een docu op TV gezien Schoffies. Over de Amsterdamse Reigers. Ze zijn dus echt slim, maar!!! ze komen alleen terug op een plek als hun gedrag vrijwel direct beloond wordt door eten. Levert het verkrijgen van eten een aantal keer frustraties op (lees geen eten) dan houden ze wel op. Zo heb je de Febo reiger. Die dus pas weg gaat als hij 5 kipkluifjes van de eigenaar heeft gehad. Dat heeft ie ooit eens gedaan omdat het beest zo mager was. Nu komt ie elke dag terug. En als ie niets krijgt loopt hij als maffiareiger gewoon de zaak binnen. Op Eerste Kerstdag is de Febo dicht... en dan loopt die reiger dus de hele dag daar rond.

De pest is als die reiger dus al een keer succes gehad heeft bij jullie. Dan duurt het wat langer en heeft hij meer frustraties nodig (dus meerdere ervaringen met die nepvis) dan als hij de eerste keer meteen niks gevangen had of die nepvis te pakken had bijv.)

Ja de psychologie van een reiger is voor iemand als ik (gek op dierenpsychologie) erg interesant

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:43

Wij hebben ook een vijver met koi karpers er in en 2 huizen verderop ook. eerst hadden we ook regelmatig bezoek van een reiger, maar nu zien we hem al een tijdje niet meer. Wij hebben om de vijver heen vis draad gespannen zodat ie niet op de rand kan gaan zitten, dit hebben we tevens ook voor de katten gedaan aangezien die ook al eens een visje gepakt hebben

Maar dat idee met belletjes klinkt ook goed!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:06

ik moet vanmiddag toch naar het dorp, ga dan even kijken bij de dierenwinkel of ze zo een afschrik ding hebben staan.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:14

Even een waarschuwing, kijk uit met visdraad en die netten. Het is vaak genoeg voorgekomen dat ze daar in verstrikt zijn geraakt, bij netten zijn vaak kikkers de banketstaaf omdat zij er net niet door kunnen. Wl je diervriendelijk te werk gaan zou ik niet voor visdraad spannen of een net gaan. Wij hadden zelf ook een vijver en hadden gewoon beplanting langs de kanten en een mooi diep stuk, er verdween wel eens een vis maar ach.. moet je geen vijver nemen maar een aquarium, het hoort er nou eenmaal bij.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:59

Benfan schreef:
Even een waarschuwing, kijk uit met visdraad en die netten. Het is vaak genoeg voorgekomen dat ze daar in verstrikt zijn geraakt, bij netten zijn vaak kikkers de banketstaaf omdat zij er net niet door kunnen. Wl je diervriendelijk te werk gaan zou ik niet voor visdraad spannen of een net gaan. Wij hadden zelf ook een vijver en hadden gewoon beplanting langs de kanten en een mooi diep stuk, er verdween wel eens een vis maar ach.. moet je geen vijver nemen maar een aquarium, het hoort er nou eenmaal bij.

de vijver zat er al toen wij hier kwamen wonen. ik ga er geen beplanting in doen want dan groeit mijn vijver helemaal dicht.

ik heb nu visdraad om de vijver heen gespannen en heb er met aluminum stukjes zichtbaar mee gemaakt zodat wij mensen ook niet onze benen breken als we de vissen gaan voeren. nu kan de kat de draadjes ook redelijk zien.
hopelijk gaat dit helpen..

vanochtend zat de reiger wel op de daken maar ik heb hm nog niet in de tuin gezien. wie weet komt ie straks nog even langs om met zn snavel in de boter te vallen

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:49

Wij hadden jarenlang een glimmende dop van een (rvs!) thermoskan in de vijver rond dobberen, door het reflecteren van het licht zou dat reigers weren. En wij hebben in de 3 jaar dat we hier wonen inderdaad nooit een reiger gezien. Bij boten zie je ook wel eens cdtjes hangen tegen de meeuwen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:03

Wij hebben ook Koi's!
Hadden eerst een goudvissen vijver aangevult met Koi's al hebben we de goudvissen allemaal weg gedaan en is het nu echt nog alleen een Koi vijver.
Heb even snel fotos gemaakt, hoe die bij ons eruit ziet en wat er bij ons over heen ligt om de reiger weg te houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zelf heel makkelijk te maken dus, aan de linkerkant van de foto zit nog wel een deel wat open is, maar daar zitten de plantjes en kan de reiger dus niet snel bij. (dat zie je bij foto 2 als het goed is)

Succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:55

Bij mijn ouders hebben we er ook een tijdje last van gehad, die hadden 2 grote steuren in de vijver, allebei zijn ze opgepakt door een reiger, maar doordat ze te zwaar waren, vonden we ze terug op het terras. Weg steuren :S
Wij hebben de tip gehad om stoelen neer te zetten op plekken waar de reiger kan landen, zodat hij gewoon nergens meer kan staan. Dat heeft verschrikkelijk goed geholpen, maar je moet er wel de tuin voor hebben... Dus als het mogelijk is (bijvoorbeeld een groot terras en verder allemaal dichte begroeiing oid), stoelen zette op het terras en waar hij nog meer kan landen, dan zoeken ze een ander plekje op en heb je er geen last meer van!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 16:20

secricible schreef:
Bij mijn ouders hebben we er ook een tijdje last van gehad, die hadden 2 grote steuren in de vijver, allebei zijn ze opgepakt door een reiger, maar doordat ze te zwaar waren, vonden we ze terug op het terras. Weg steuren :S
Wij hebben de tip gehad om stoelen neer te zetten op plekken waar de reiger kan landen, zodat hij gewoon nergens meer kan staan. Dat heeft verschrikkelijk goed geholpen, maar je moet er wel de tuin voor hebben... Dus als het mogelijk is (bijvoorbeeld een groot terras en verder allemaal dichte begroeiing oid), stoelen zette op het terras en waar hij nog meer kan landen, dan zoeken ze een ander plekje op en heb je er geen last meer van!

maar dan heb je wel je hele tuin met stoelen staan, en aangezien wij best wel een grote tuin hebben... en mijn broertjes moeten wel kunnen spelen anders krijg ik brommers van ze Knipoog