cavia bij konijn... hoe goed kan dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arnjojo

Re: cavia bij konijn... hoe goed kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:07

bij mij zitten ze ook samen. Gaat super goed! sterker nog ze zijn super blij met elkaar Haha!

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:00

mijn cavia en konijn zitten ook samen en het gaat heel erg goed.
eerder had ik 2 cavia's en toen er 1 doodging was de andere muisstil.
zat ik een hoekje, at en dronk niet meer en zag het volgens mij allemaal niet meer zo zitten.
Vriendlief kwam na 3 dagen aan met een konijn en de cavia leefde helemaal op, gilde krijsde en rende heerlijk in het rond waarna ze der hele buik weer vol gestopt had met eten.
Konijn vind het ook heel gezellig, en als de een even uit de ren is , is de ander echt de weg kwijt.

dus het kan wel goed gaan

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:23

Op school zitten ze ook samen. Ik ben daar niet zo heel goed op de hoogte van, maar het lijkt goed te gaan.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:47

Ik ga dit even volgen.

Bij ons zit het zo ik heb 5 konijnen. In een groot hok. En me buurvrouw heeft 2 caviaatjes redelijk bejaard. We willen nu eigenlijk afspreken dat wanneer er 1 in de winter sterft dat die er bij onze konijnen bij komt.

Dat het klikt weet ik wel maar zat inderdaad met het eten in me maag.

Want me buurvrouw neemt er niet weer een jonge cavia bij.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:12

Het kan goed gaan, maar het kan ook goed fout gaan. Zo zal het niet de eerste cavia zijn die dood getrapt of gebeten word door miscommunicatie. Of de eerste cavia die verkracht word door konijn. Of het eerste konijn dat kaal gevreten word door cavialief. Ik zou het niet aanraden, tenzij je een grote ruimte hebt en meerdere konijnen en meerdere cavia's hebt en de mogelijkheid te scheiden als het niet goed gaat en ze zelf hun eigen juiste maatje kunnen hebben.
Cavia's spreken, konijnen hebben lichaamstaal dat is het grote verschil waardoor heel veel mis gaat.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:22

Ik zal dan eerder voor een konijn erbij kiezen dan een cavia. Een cavia en een konijn zijn verschillende diersoorten en kunnen ook niet echt met elkaar communiceren en ze hebben ook andere behoeftes.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:35

Bij een konijn die altijd alleen heeft geleefd, een cavia erbij zetten in ZIJN territorium is vragen om problemen. Die koppeling zou dan toch zeker op neutraal terrein moeten gebeuren. Een cavia koppelen aan een konijn gaat het beste als in elk geval het konijn nog jong is.
Ik heb ook konijnen en cavia's door elkaar lopen, dat gaat prima, maar ze weten niet beter, omdat de konijnen jong waren toen ik ze kreeg. Maar je ziet gewoon dat meestal de konijnen bij elkaar liggen, en aan de andere kant van de binnenplaats de cavia's. Ze zoeken elkaar niet veel op. Soms likt het vrouwtjeskonijn de cavia's, maar meestal liggen ze dus apart.

Ik heb een vrouwtjeskonijn met een gecastreerd mannetje. Die combinatie werkt meestal het beste.

En sorry, oftopic, maar een konijn alleen houden is tegen natuurlijk, want het zijn groepsdieren, en dus zielig.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:55

ik heb een cavia samen met een konijn gehad, geweldig leuk was dat. Ze waren heel lief voor elkaar, toch kan een konijn soms wat aggressief over komen tegen een cavia. Dus op het gras zaten ze vaak samen, en op schoot. Alleen in de hokken hadden we ze toch maar apart gezet..
Heel schattig, onze cavia dacht dat hij een konijn was, dus hij liep/sprong ook zo als een konijn. Hij had ook het grootste deel van het konijnen gedrag overgenomen.