Kosten enting kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DaanCats

Re: Kosten enting kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:03

Wilawander schreef:
1 x ontwormen is veel te weinig. Elk dier heeft wormen ook nog na het ontwormen daar je niet elk stadium aanpakt. En in een jaar tijd kunnen die wormen drastisch vermeerderen. Heb er helaas al een hoop ellende van gezien dat mensen dachten dat 1x per jaar genoeg was. Daarnaast loop je zelf ook het gevaar wormen op te lopen daar een kat overal in huis op en inzit.

dan zou ik al een hoop zieke katten om me heen moeten hebben zien, en dat is dus niet zo
ik praat hier niet over mn eigen katten want die krijgen regelmatig een wormen en vlooien kuurtje..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:23

Danielle005 schreef:
Wilawander schreef:
1 x ontwormen is veel te weinig. Elk dier heeft wormen ook nog na het ontwormen daar je niet elk stadium aanpakt. En in een jaar tijd kunnen die wormen drastisch vermeerderen. Heb er helaas al een hoop ellende van gezien dat mensen dachten dat 1x per jaar genoeg was. Daarnaast loop je zelf ook het gevaar wormen op te lopen daar een kat overal in huis op en inzit.

dan zou ik al een hoop zieke katten om me heen moeten hebben zien, en dat is dus niet zo
ik praat hier niet over mn eigen katten want die krijgen regelmatig een wormen en vlooien kuurtje..

Nou ik zie ze helaas wel. En wel erg vaak. Werk als dierenartsassistente en kom er dus vaak mee in aanraking. En als je kijkt naar de cyclus van wormen ook heel logisch.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:05

Wilawander schreef:
40 Euro enten. Elke 3 maand ontworming. (Profender ca. 6 euro per keer). Elke 5 weken Frontline tegen vlooien. Weet zo niet wat die kost. ca. 5 euro per keer denk ik.
Voerkosten. 10 Kg. zak Royal canin Female rond de 60 euro.

Denk ook aan eventueel medische kosten. En als je een jonge kat neemt , denk dan aan kastratie. Kater ca. 60 Euro, Poes ca. 130 Euro.

Sorry maar het is echt absoluut niet goed om je kat iedere 3 maanden te ontwormen!! 2 x in het jaar is zat. En voor mensen die hun kat alleen binnen hebben en geen kinderen met astma hebben is 1 x in het jaar voldoende! Het is echt niet zo dat het beter is hoe vaker je het doet! En zo vaak zie je het niet meer! Het is alleen bij jonge dieren belangrijk dat het regelmatig gebeurd!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:34

arnjojo schreef:
Sorry maar het is echt absoluut niet goed om je kat iedere 3 maanden te ontwormen!! 2 x in het jaar is zat. En voor mensen die hun kat alleen binnen hebben en geen kinderen met astma hebben is 1 x in het jaar voldoende! Het is echt niet zo dat het beter is hoe vaker je het doet! En zo vaak zie je het niet meer! Het is alleen bij jonge dieren belangrijk dat het regelmatig gebeurd!

Hier ben ik het absoluut niet mee eens.
Ik heb 2 katten, ze komen niet buiten, maar ik heb ook een hond en die komt wel buiten in aanraking met andere honden en mensen.
Vind dus wel dat ze vaker ontwormt horen te worden dan 1x per jaar.
Vaak is het wel hoe vaker hoe beter, vooral als het gaat om meer dan 1x per jaar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:45

arnjojo schreef:
Wilawander schreef:
40 Euro enten. Elke 3 maand ontworming. (Profender ca. 6 euro per keer). Elke 5 weken Frontline tegen vlooien. Weet zo niet wat die kost. ca. 5 euro per keer denk ik.
Voerkosten. 10 Kg. zak Royal canin Female rond de 60 euro.

Denk ook aan eventueel medische kosten. En als je een jonge kat neemt , denk dan aan kastratie. Kater ca. 60 Euro, Poes ca. 130 Euro.

Mag ik vragen wat Astma met ontwormen te maken heeft? Die link ontgaat me. Als je de cyclus van een worm kent en ook weet hoe snel ze zich voortplanten dan kan je nagaan dat 1 a 2 keer per jaa onvoldoende is. Profender bijvoorbeeld is 3 maanden werkzaam en wordt ook geadviseerd zowel buiten als binnen katten elke 3 maand te ontwormen.

En wat zie je niet meer zo vaak? Wormbesmettingen? of het hoe vaak ontwormen? Ken meerdere dierenartsen en die adviseren allemaal hetzelfde. En als je het niet voor je dier doet dan wel voor jezelf. Aangezien een kat van de kattebak zo weer overal in en op loopt zoals keuken en dergelijke. Dan zou je geen risico willen nemen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:49

Ik ontworm mijn katten ook 4x per jaar met profender, samen met mijn hond.
Ik heb dat ook als advies gehoord van verschillende dierenartsen en ik blijf hier ook bij.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:29

milbemax werkt lang. En als jij zelf de bak netjes schoonhoud??? dan kunnen ze niet eens iets doorlopen in het huis. Wat betreft kinderen. Als jij kleine kinderen hebt of kinderen met astma is het heel belangrijk dat je goed ontwormd en tegen de vlooien betrijd!
Verder ik werk ook als assistente al heel wat jaren en we zitten in een hele grote groep (dienstengroep) en hebben ook veel contact met dierenartsen hierbuiten.. Dus tja... wat jij wilt Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:56

Nienke1990 schreef:
Leuk hoor Lachen
Dan zal het qua enten denk ik wel anders gaan. Bij raskatten doen ze toch weer ff wat voorzichtiger heb ik altijd het idee. Niet dat ze bij HTK katten alles er gewoon indauwen, maar raskatten geven sneller allergische reacties enzo, heb ik me laten vertellen. En ja, raskatten zijn gewoon duurder qua aanschaf en bloedlijnen enzo. Knipoog

Ik wens je superveel succes. Komt vast goed. Lachen
Een goede fokker geeft ook (vaak) goede informatie. Ja

dit is echt onzin, ik heb zowel raskatten als merkloos en die worden echt niet anders behandeld met de enting/ DA

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:58

Ik ontworm soms nog vaker... om de maand, de ene keer milbemax,de ander keer een kuur panacur....

Ik heb vaak jonge kittens in huis ik fok ze, en dan wil ik geen worm besmetting.... kleintjes worden vanaf 4 weken elke 2 weken ontwormd.. In het begin met vitaminthe, daarna milbemax, en nog panacur voor ze verhuizen..

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:03

sjorsie schreef:
Nienke1990 schreef:
Leuk hoor Lachen
Dan zal het qua enten denk ik wel anders gaan. Bij raskatten doen ze toch weer ff wat voorzichtiger heb ik altijd het idee. Niet dat ze bij HTK katten alles er gewoon indauwen, maar raskatten geven sneller allergische reacties enzo, heb ik me laten vertellen. En ja, raskatten zijn gewoon duurder qua aanschaf en bloedlijnen enzo. Knipoog

Ik wens je superveel succes. Komt vast goed. Lachen
Een goede fokker geeft ook (vaak) goede informatie. Ja

dit is echt onzin, ik heb zowel raskatten als merkloos en die worden echt niet anders behandeld met de enting/ DA

Nee hoor dat klopt helemaal. Er zijn een hoop raskatten die allergische reacties geven. Wil dus niet zeggen allemaal, maar er zijn bepaalde rassen die een bepaalde stof niet mogen krijgen.. Dit komt vaak vanuit de fokker omdat ze erg bang zijn dat er iets gebeurd mocht er in het verleden ooit iets zijn gebeurd. Meeste dierenartsen weten wel hoe of wat en geven de kat wat hij/zij nodig heeft en mag hebben. Meestal kan het allemaal niet zo'n kwaad, maar fokkers zijn heel goed erg bezorgd!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:18

arnjojo schreef:
milbemax werkt lang. En als jij zelf de bak netjes schoonhoud??? dan kunnen ze niet eens iets doorlopen in het huis. Wat betreft kinderen. Als jij kleine kinderen hebt of kinderen met astma is het heel belangrijk dat je goed ontwormd en tegen de vlooien betrijd!
Verder ik werk ook als assistente al heel wat jaren en we zitten in een hele grote groep (dienstengroep) en hebben ook veel contact met dierenartsen hierbuiten.. Dus tja... wat jij wilt Knipoog

Dus bij kinderen mag de kat geen wormbesmetting hebben en zonder kinderen wel. Vreemde adviezen houden jullie er dan op na. In mijn ogen gaat het in de eerste instantie om het welzijn van het dier. Knipoog Maar ja daar verschillen de meningen dus duidelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:48

Kosten kat..
Aanschaf kat, van 0 euro tot 2000 euro

kitten entingen.
1 e enting ca 40 a 45 euro
2 e eniting doorgaans met reductie ca 30 euro
Vervolgens elk jaar een katten enting.. ca 40 a 45 euro.
(kan afgewisseld worden om het jaar katte/nies ziekte en niesziekte, doet niet veel aan de kosten)

paspoortje kosten ca 7.50
chippen van de kat kosten ca 25 euro

castratie kater ca 60 euro (kan op 6 maanden)
castratie poes ca 130 euro (kan op 6 maanden)

kat mee naar het buitenland? enten tegen hondsdolheid kosten ca 45 euro
(landen buiten Europa en GB etc. niet meegerekend, nog meer extra's)

ontwormen ca 4 x per jaar, afh. van het merk, en toedieningsvorm.
beter verdraagbare (doorgaans minder kans op braken) en tegen alle wormsoorten
zijn vaak iets duurder.
Er zijn, pillen, pastas en druppels (niet allemaal voor alle wormsoorten)

Binnenkat die vlooien heeft kan ook gemakkelijk lintwormen oplopen.
En zelf via aparte wegen spoelwormen.
Dus overleggen met je dierenarts wat voor je dier geschikte strategie is om
te ontwormen.

Ontvlooien, kan met diverse middellen, goede strategie overleggen met je
dieren arts... afh. van het merk.
Hou rekening met ca 30 euro voor 3 pipetjes van een goed ontvlooings middel.

katte reismand kosten ca 20 euro.
(niet zo'n goedkope met plastic deurtje van de Blokker of Gamma kopen, daar
breekt je kat zo uit. Ook geen rieten, kat kan zich vasthouden en als hij de boel
een keer bevuild niet schoon te krijgen.)

kattebak (zonder kap is voor kat nog het beste ook) ca 12.50
grit/ korrels etc.. in alle mogelijke prijsklassen

voer in alle mogelijke prijsklassen van 2 kilo voor 2 euro tot 2 kilo voor 20 euro. (brokken)
Leuke middenklasser vaak uitermate geschikt.

verder eventueel verzekering voor ziektes/ongevallen, of spaarpot voor je kat stichten.
Kosten kunnen zeer snel oplopen, pas op! Gebroken poot die gespalkt moet, doordat bijvoorbeeld
de boekenkast erop viel, kost al gauw 300 euro, met foto's af en toe spalk verwisselen etc.

Als kat met vakantie naar het pension moet, goed pension jaar van te voren reserveren
en kosten verschillen nog al. (Of een aardige oppas vragen, die kost doorgaans een klein
bedrag en een leuk souvenier)

Veel plezier met jullie nieuwe poesdier!
geniet ervan en niet met mate, ze zijn ontzettend leuk.

(Er zijn overigens nog wat andere soort entingen mogelijk, maar die zijn zeker niet standaard!
En die zou ik standaard ook zeker niet geven!! )

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:31

Wilawander schreef:
arnjojo schreef:

Dus bij kinderen mag de kat geen wormbesmetting hebben en zonder kinderen wel. Vreemde adviezen houden jullie er dan op na. In mijn ogen gaat het in de eerste instantie om het welzijn van het dier. Knipoog Maar ja daar verschillen de meningen dus duidelijk.

Even een instinker... Jij gelooft dat dieren geen wormen hebben als je ze ontwormt???

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:36

Henkjan schreef:
Ik heb zelf geen kat, maar waarom zou je je kat niet enten? Het gaat toch om de gezondheid van je kat? Niet om het geld toch? Knipoog

(Niet aanvallend bedoeld, ben gewoon benieuwd waarom je de vraag stelde? Bloos

Huh dat zegt ze toch niet ze vraagt wat het kost.

En nee ik ent mijn katten niet waarom wel ??(mijn paarden trouwens ook niet)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:53

arnjojo schreef:
Even een instinker... Jij gelooft dat dieren geen wormen hebben als je ze ontwormt???

Nee dat denk ik niet. en als je goed mijn berichten hadt gelezen dan hadt je dat niet hoeven vragen. Elk dier heeft wormen ook na het ontwormen daar een ontworming niet alles mee kan pakken, denkend aan de verschillende cyclussen. Daarom ook 4 x per jaar ontwormen zodat het binnen de perken blijf en de kat nagenoeg geen gevaar is voor zijn omgeving en nog belangrijker gezonder is voor hem zelf.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:03

Haha okay. Idd het welzijn van het dier staat voorop! Maar teveel medicijnen geven is al helemaal niet goed!

Ik heb is gekeken waar je vandaan komt en ik denk dat voornamelijk daar ons verschil ligt. Jij woont op de grens van duitsland. Duitsland heeft hele andere meningen over dieren dan nederland. Ook qua medicijnen verschild het enorm. Ik vind het wel grappig om te zien heo die verschillen zijn. Vind het wel heel jammer en dat is puur mijn mening dat duitsland zo makkelijk is met medicijnen geven. Terwijl entingen echt heel weinig wordt gedaan in duitsland.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:05

Midasje schreef:
En nee ik ent mijn katten niet waarom wel ??(mijn paarden trouwens ook niet)

Omdat je niet wil meemaken dat je kat nies- of kattenziekte krijgt. Wij hebben een kitten gehad met kattenziekte, daar wordt je echt niet blij van. Je wordt zelf toch ook geent tegen vanalles? Voorkomen is wat dat betreft beter dan genezen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:06

arnjojo schreef:
Haha okay. Idd het welzijn van het dier staat voorop! Maar teveel medicijnen geven is al helemaal niet goed!

Ik heb is gekeken waar je vandaan komt en ik denk dat voornamelijk daar ons verschil ligt. Jij woont op de grens van duitsland. Duitsland heeft hele andere meningen over dieren dan nederland. Ook qua medicijnen verschild het enorm. Ik vind het wel grappig om te zien heo die verschillen zijn. Vind het wel heel jammer en dat is puur mijn mening dat duitsland zo makkelijk is met medicijnen geven. Terwijl entingen echt heel weinig wordt gedaan in duitsland.

Ik woon in Zwolle en ben het ook eens met dat je 4x per jaar de katten ontwormt. Mijn katten komen niet buiten, maar mijn hond wel en ik ook.
Ik ent ze 1x per jaar in allemaal. En ik woon niet bij Duitsland in de buurt Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:14

arnjojo schreef:

Dan heb je toch een verkeerd beeld van Duitsland. Heb namelijk ook in NL bij een dierenarts gewerkt en zo heel veel verschilt er niet. Ontwormen en enten is gelijk en hier wordt soms zelfs meer geent als in NL. De entstoffen zijn ook hetzelfde evenals de meeste ontwormingsproducten.
Qua verdere medicatie zijn er wel wat verschillen maar kan niet zeggen dat hier meer in een dier wordt gestopt als in NL. Ik ga met mijn eigen dieren voor grotere Operatie's en noodgevallen als mijn baas er niet is naar NL en veel verschil is daar echt niet.

Het enige wat me opvalt is dat Dld. verder is in behandeling van bepaalde ziekte's zoals de tekenziekte's. Dit staat in NL in de meeste praktijken nog in de kinderschoenen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:22

arnjojo schreef:
milbemax werkt lang.

Milbemax werkt helemaal niet lang! Zodra eender welke werkzame stof uit het lichaam is gescheiden, werkt het middel niet meer.

Ik ontworm ongeveer 2x per jaar met Milbemax en heb vorig jaar ivm Giardia moeten kuren met Panacur en Metacam Scheve mond Mijn dieren eten rauw en hebben daarmee een sterk gestel en minder kans op zware wormbesmettingen. Overigens, de katten komen ook niet buiten, de hond wel. Reken voor goede ontworming op 15,- per 2 katten.

Ze worden hier jaarlijks ge-ent. Misschien onnodig belastend, maar het is verplicht als je je dieren in een pension zou willen onderbrengen. En mocht de nood aan de man zijn, wil ik dat dat gewoon mogelijk is. Prijs ligt rond de 30,- per huisdier, meen ik.

Qua voeding krijgen ze m.i. het beste van het beste (zelf samengesteld rauw). Onze Sphynx eet meer dan gemiddeld en daarmee komen we op een kostenpost van ca. 0,75 euro aan voeding voor 2 katten.

Ik gebruik kattenbakkorrels van de Boerenbond, per zak 8,- en daarmee doe ik een week of 2.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:27

De kattenbakvulling die ik gebruik is van Tom Poes, foetsiebah heet het dacht ik. Haal 2 zakken 20 liter per zak voor 9,95 totaal. Doe er 1 maand mee met 2 katten.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 10:16

Bedankt voor alle reacties!
@ Sjolvir, bedankt voor de uitgebreide kostenpostanalyse!

Vanavond gaan we, als alles goed en door gaat, kijken voor een Siamees kittentje. Deze mag dan gelijk mee naar huis! Haha! Deze zal echter nog het tweede prikje moeten krijgen, heeft al wel de eerste enting gehad en ontwormd en ontlooid en alles.
Maandag gaan we kijken voor een brits korthaar kitten, in de kleur black tortie. Deze kittens zijn volledig ge-ent en ontwormt en noem het maar op en hebben ook een stamboom. Niet dat ik het daar voor doe (de stamboom), maar ik vind het siekem toch wel leuk Tong uitsteken Allerdrie poesjes, dus dat wordt kiezen!

Hopelijk hebben we met beide kittentjes en klik, en klik het ook onderling, dan kunnen ze leuk samen spelen en opgroeien!

Ik merk dat de meningen over het enten en ontormen nogal verschillen. Zelf wil ik het beste voor mijn kittentjes (niet dat andere het daarmee niet goed doen hoor!), dus ik wil ze netjes optijd laten enten en ontwormen en alles. Verder willen we ze kittenvoer geven en kittenmelk en alles.

Wat ik mij wel afvraag, een aantal mensen zeggen dat bepaalde raskatten allergische reacties op entingen vertonen. Weten jullie toevallig ook welke rassen?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:06

Ik zelf heb geen goede ervaringen met kitten en volwassen kattenmelk.
Mijn katten konden er niet tegen, gingen meteen aan de diarree. Is per kat verschillend.
Hoop dat je een leuke kitten kan vinden voor je gezinsuitbreiding Lachen
En je dierenarts zal je ook wel helpen met de inenting en ontworming. Let er natuurlijk wel op dat het een goede dierenarts is. Ken er veel die ik mijn dier niet zou toevertrouwen.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:45

Vedette schreef:
Wat ik mij wel afvraag, een aantal mensen zeggen dat bepaalde raskatten allergische reacties op entingen vertonen. Weten jullie toevallig ook welke rassen?

main coon, boskat e.d.

Britse korthaar en siamees enkeling.. Maar zijn vrij sterke katten op dat gebied.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:27

ik heb mijn kitten vorige week laten enten en chippen en was ongeveer 70 euro kwijt..