Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tianbelli

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:19

Oh oke, weet je uiteindelijk wat het was? Goedaardig?
Het enigste wat ik eens heb voorgehad op de plek waar de ballen zaten
-dit was wel bij m'n hengst- is een ontsteking van de zaadleider na de castratie (4 maand na de castratie),
waardoor er een vochtophoping kwam en het wel leek of hij een bal had.

Misschien ook zoiets? Heb 't bij konijnen nog niet meegemaakt hoor :)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 08:43

Charique schreef:
Dess schreef:
[ Afbeelding ]
papa

[ Afbeelding ]
mama

[ Afbeelding ]
Jonkies

<3 <3 <3 <3 <3 <3

Waarom zitten er eigenlijk geen wildkleurige bij zoals de papa? zover ik nu kan zien worden ze allemaal zwart

Konijngrijze worden ook zwart geboren na een paar dagen kan je de kleuren goed onderscheiden

Ooh ik ben benieuwd! hihi zodra je het goed kan zien maak ik een foto :D

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 08:47

Faniek schreef:
Dess schreef:
Oke, dus ze beter niet met zijn vieren?
Nou in het echt is de huid gewoon echt zwart, maar ook paar lichtere stukjes, misschien word dat wel wildkleur..

Wildkleur lijkt ook zwart op het begin, maar is het niet. De oortjes zijn dan van binnen roze en het buikje en dan zijn het wildkleur.
Zwart zijn pikzwart ook de oortjes en buikje.. als ik zo de foto's zie, zie ik roze oortjes.

Jaa dat klopt! Dus het worden waarscheinlijk allemaal wildkleurtjes? Wel jammer,wou er ook nog wel een zwartje bij hihi.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:22

Dess, dan moet je nog maar snel foto's mken, nu ze nog zwart zijn... Gt het goed met ze?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 09:33

Haha,maar je kan het niet zo goed zien omdat ze best diep in het nest liggen en wil ze er liever niet uithalen..

Het gaat super met ze, ze zijn erg bewegelijk en mama konijn zorgt nog steeds goed voor ze.
Gisteren even de kooi om het nest heen schoongemaakt, dat was ook wel even nodig, pff.
Heb haar een bakje met fruit gegeven (kiwi, banaan, appel, manderijn) dat is toch niet slecht voor konijnen?
En ze krijgt natuurlijk elke dag witlof, schoon water, brokjes en hooi :D
Mag je de mama konijn trouwens al vasthouden? of even los laten lopen?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:55

Te veel vocht is voor konijnen niet gezond, In mandarijn zit veel vocht. Kiwi? Grappig, nooit gehoord dat konijnen dat aten.

Ik zou gewoon voor voor zogende nijntjes geven en niet te veel extra- ja, hooi ntuurlijk. Ik goed voer zit alles wt ze nodig hebben.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:57

Ja hoor, de moeder zoogt de jongen eigenlijk niet zoveel,
ik liet de moeder de eerste week wel eens een uurtje los,
zo'n paar keer per dag. En vanaf de tweede week langer,
vanaf ze zelf goed kunnen lopen, uit de nest komen en al stukjes
voer eten, ging ze ganse dag buiten, met het hokje open zodat de kleintjes konden volgen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:58

Ik ga eens even bij Schrobber kijken, ik durf niet goed.....

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:07

jamiroquai schreef:
Te veel vocht is voor konijnen niet gezond, In mandarijn zit veel vocht. Kiwi? Grappig, nooit gehoord dat konijnen dat aten.

Ik zou gewoon voor voor zogende nijntjes geven en niet te veel extra- ja, hooi ntuurlijk. Ik goed voer zit alles wt ze nodig hebben.

Ooh oepsie,mijn konijn vind alle fruit lekker en vooral manderijn haha. Maar ze moeten onbeperkt kunnen eten toch? En witlof is goed voor de melkproductie, dus dat geef ik wel gewoon elke dag

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:08

Tianbelli schreef:
Ja hoor, de moeder zoogt de jongen eigenlijk niet zoveel,
ik liet de moeder de eerste week wel eens een uurtje los,
zo'n paar keer per dag. En vanaf de tweede week langer,
vanaf ze zelf goed kunnen lopen, uit de nest komen en al stukjes
voer eten, ging ze ganse dag buiten, met het hokje open zodat de kleintjes konden volgen.

Naja toen de jonkies op stage wat groter waren deden we ze los in een stal, maar toen we ze weer bij de mama in wouden doen viel de mama ze gewoon aan :(
Van daar dat ik daar een beetje voorzichtig mee ben..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:09

jamiroquai schreef:
Ik ga eens even bij Schrobber kijken, ik durf niet goed.....
sterkte :(

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:40

Nou, ik heb hem uitgebreid bekeken, ik kn mr 1 positief ding bedenken: ik zie nergens beestjes! Verder ziet het er niet fris uit.... Ik zal de foto maar in een linkje zetten....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-II3A3Z3B-D.jpg

De haren zijn verder niet vervilt, maar nog een beetje nat van het wassen. De haren in de holte van de achterpoten zijn uitgevallen en de huid is rood, soms een klein kloofje. Onder de staart is het een puinhoop qua zwellingen. Ik krijg de haren er ook niet goed weggeknipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:42

Lijkt het je niet verstandiger om de auto in de gaan naar een dierenarts..?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:48

Indd, misschien kan je 'iets ergs' dan nog voor zijn..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:51

Zo, ik ben weer bijgelezen!
Mijn voerballen zijn binnen maar ze snappen het nog niet helemaal :+

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:56

Ik heb een afspraak gemaakt voor half 2. Het lijkt niet besmettelijk, ander Nijntje heeft nergens last van. Toch maar uit elkaar gehaald voor de zekerheid!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:17

Ik meld me ook even. Mijn plan was om met kleurdwergen te fokken op kleine schaal, en ik had een prachtig hok hiervoor laten bouwen zodat de konijntjes bter zitten bij menig fokker.
Mijn plan was om er in het voorjaar kleurdwergen in te doen...

Maar nu kreeg ik opvangertjes van mensen die allemaal konijnen samen hadden zitten in een klein hokje, en ze hadden steeds jongen. De winter hadden ze geen zin om voor de konijnen te zorgen, dus ik moest ze nemen of ze gingen op de boterham. Natuurlijk neem ik ze dan mee :+ Geen probleem met mensen de konijnen opeten (eet mijn eigen kippen ook) maar dan moeten ze wel een goed leven hebben gehad. Maargoed, toen zat ik dus met 6 konijnen. De jongen waren wel van de oudere voedster en ram, dus geen inteelt.

Alles gescheiden, en de rammen zijn gisteren gecastreerd. 1 koppel is al herplaatst ze nemen een zusje en broertje maar moeten even wachten tot het broertje veilig is. De oudere voedster en ram ga ik koppelen en nog en zusje en broertje.

Ik ga niet meer fokken met kleurdwergen, ik kan er niet tegen dat ze in zo'n klein hok zitten. Mijn eigen konijnen hebben een grote ren, en dat is niet te vergelijken. Een grote ren is wel het minimale wat een konijn nodig heeft naast een vriendje...

De foto's van de opvangers!
Afbeelding
De oudere ram
Afbeelding
Twee jonge rammen
Afbeelding
Afbeelding
Het hok waar ze nu in zitten. Is 120 lang en 70 cm breed, en ik probeer ze zo vaak mogelijk los te laten lopen, maar ideaal is het niet...

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:22

Laat weten wat de veearts zei Jamiroquai, zo zag het er ook uit bij m'n konijn met de maden, alleen was de huid echt rood. Waarschijnlijk zaten de beestjes er al wel een nacht en wat langer, dus hadden ze al
hun ding kunnen doen.

Dess: de kleintjes hou ik in het hok, de moeder gaat ook allees naar buiten als het hok naar de kleintjes openstaat, zodat ze eventueel zelf kan gaan kijken als ze bezorgt is. Ik hang dan wel een net (dat je ook over frambozen en aardbeien hangt tegen de vogels) over de ren waar ze inzit. Zodat er geen ongewenste gasten zoals vogels inkomen.

Er is een uitleg over mandarijntjes gegeven, enkele pagina's terug. Worden vaker gegeven aan konijnen blijkbaar, ik had het nog niet gegeven, pas deze ochtend eens geprobeert, ging er bij allen goed in eigenlijk :) Behalve bij mevrouw kieskeurig :Y)

CK88: kleurdwergen zijn echt geweldig, ik heb een wens hier ook in te fokken, maar dan moeten eerst mijn opvangers ook allemaal zijn geadopteert, zodat mijn rennen vrij zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:30

CK88 schreef:
Ik meld me ook even. Mijn plan was om met kleurdwergen te fokken op kleine schaal, en ik had een prachtig hok hiervoor laten bouwen zodat de konijntjes bter zitten bij menig fokker.
Mijn plan was om er in het voorjaar kleurdwergen in te doen...

Maar nu kreeg ik opvangertjes van mensen die allemaal konijnen samen hadden zitten in een klein hokje, en ze hadden steeds jongen. De winter hadden ze geen zin om voor de konijnen te zorgen, dus ik moest ze nemen of ze gingen op de boterham. Natuurlijk neem ik ze dan mee :+ Geen probleem met mensen de konijnen opeten (eet mijn eigen kippen ook) maar dan moeten ze wel een goed leven hebben gehad. Maargoed, toen zat ik dus met 6 konijnen. De jongen waren wel van de oudere voedster en ram, dus geen inteelt.

Alles gescheiden, en de rammen zijn gisteren gecastreerd. 1 koppel is al herplaatst ze nemen een zusje en broertje maar moeten even wachten tot het broertje veilig is. De oudere voedster en ram ga ik koppelen en nog en zusje en broertje.

Ik ga niet meer fokken met kleurdwergen, ik kan er niet tegen dat ze in zo'n klein hok zitten. Mijn eigen konijnen hebben een grote ren, en dat is niet te vergelijken. Een grote ren is wel het minimale wat een konijn nodig heeft naast een vriendje...

De foto's van de opvangers!
[ Afbeelding ]
De oudere ram
[ Afbeelding ]
Twee jonge rammen
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Het hok waar ze nu in zitten. Is 120 lang en 70 cm breed, en ik probeer ze zo vaak mogelijk los te laten lopen, maar ideaal is het niet...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Geweldig nieuws vind ik dit :D
Ik krijg zo giga veel raskonijnen in de opvang, opvangadresjes zij hard nodig en ook pleegadresjes :D
Hokken zijn super zo voor tijdelijk!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:36

Ik ben eigenlijk nog wel verrast dat mensen in dit topic toch nog aan pretnestjes doen...Erg jammer vind ik dat. Ik wil misschien wel meer konijnen opvangen, maar het kost zoveel geld. Deze rammen heb ik gelukkig kunnen laten castreren voor weinig geld omdat de dierenarts het ook goed vond dat ik ze had opgevangen maar ze vreten me helemaal arm en ik heb er veel werk mee om de dag de toiletten (gelukkig zijn ze zindelijk) te verschonen en ze weer te vangen als ze loslopen :\ Maar de nieuwe eigenaren betalen gelukkig de castratiekosten terug, en heb ik mijn goede daad weer verricht :D

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:38

CK88 schreef:
Ik ben eigenlijk nog wel verrast dat mensen in dit topic toch nog aan pretnestjes doen...Erg jammer vind ik dat. Ik wil misschien wel meer konijnen opvangen, maar het kost zoveel geld. Deze rammen heb ik gelukkig kunnen laten castreren voor weinig geld omdat de dierenarts het ook goed vond dat ik ze had opgevangen maar ze vreten me helemaal arm en ik heb er veel werk mee om de dag de toiletten (gelukkig zijn ze zindelijk) te verschonen en ze weer te vangen als ze loslopen :\ Maar de nieuwe eigenaren betalen gelukkig de castratiekosten terug, en heb ik mijn goede daad weer verricht :D

Als je goed had gelezen zag je dat het een OEPSNESTJE was!
En als jij wel zou gaan fokken, vermeerderde je ook konijnen terwijl er ook al genoeg fokkers zijn ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:40

Verkeerde voorlichting en geslachtsbepaling veroorzaken vaak oepsnestjes, maar gelukkig heb je voor die van jou al een thuis gevonden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:41

Ik hou me mond maar even...

Hier zijn de konijnen blij dat ik veels te weinig aan het werk ben... ze zijn lekker door de tuin aan het hupsen :) Sprintjes trekken, beetje grasjes knabbelen. Zo schattig om te zien.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:41

CK88 schreef:
Verkeerde voorlichting en geslachtsbepaling veroorzaken vaak oepsnestjes, maar gelukkig heb je voor die van jou al een thuis gevonden.

Die ram kwam toevallig bij een kleurdwerg fokker weg. En ik ging er vanuit dat hij gelijk had, hij is niet voor niks een fokker. Maar toen ik erachter kwam zag ik duidelijk dat het een ram was.
Het was totaal niet gepland, maar nu ik ze heb ben ik er erg blij mee

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:42

Evelijn schreef:
Ik hou me mond maar even...
Hier zijn de konijnen blij dat ik veels te weinig aan het werk ben... ze zijn lekker door de tuin aan het hupsen :) Sprintjes trekken, beetje grasjes knabbelen. Zo schattig om te zien.

Hoeft niet hoor, vertel maar :D
Ik weet zelf wel dat het niet mijn fout was.