[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:19

Sammyoo schreef:
Een borderterrier of een schipperke? Allebei honden van klein formaat met een groot karakter!

Bedankt voor het meedenken. :)
Langharige hondjes vind ik iets minder. Zijn die schipperke niet van die fanatieke jagers?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:27

TinekeHorses schreef:
Eindelijk het topic gevonden! :')

Ik wil binnenkort een hondje kopen. Een klein hondje, kortharig, moet gemakkelijk op schoot kunnen in de trein. ;)
Uitlaten is geen probleem. Er is genoeg tuin zodat hij overdag ook in de tuin kan lopen.
Ik woon naast het bos en houd van een flinke wandeling.

Welke hond past bij mij? :D

Tja, welke niet :') Wat kun jij de hond bieden? Qua tijd, qua wandelingen, qua eventueel alleen moeten zijn.. Wil je er nog wat mee doen náást wandelen.. Wat voor soort hondjes vind je zélf aantrekkelijk? Dat soort dingen :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:33

Neej schreef:
TinekeHorses schreef:
Eindelijk het topic gevonden! :')

Ik wil binnenkort een hondje kopen. Een klein hondje, kortharig, moet gemakkelijk op schoot kunnen in de trein. ;)
Uitlaten is geen probleem. Er is genoeg tuin zodat hij overdag ook in de tuin kan lopen.
Ik woon naast het bos en houd van een flinke wandeling.

Welke hond past bij mij? :D

Tja, welke niet :') Wat kun jij de hond bieden? Qua tijd, qua wandelingen, qua eventueel alleen moeten zijn.. Wil je er nog wat mee doen náást wandelen.. Wat voor soort hondjes vind je zélf aantrekkelijk? Dat soort dingen :)

Gahaha, dat is waar. :')
's Ochtends rond 7 uur kan er worden uitgelaten, rond 11 uur, na 4 uur tot 's avonds is er tijd. Ik woon naast een groot bos en park.
Er is een geisoleerd hondenverblijf buiten, en hij kan natuurlijk binnen in huis.
Ik wil graag een hondje om lekker mee te wandelen en die me gezelschap houdt. Eentje die overal mee naartoe kan.
Jack russels en chihuahua kruisingen zonder uitpuilende ogen en flaporen vind ik leuk. :D

anneliesdj

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:43

Waarom heb je een geisoleerd hondenverblijf?
Watvoor werk doe je, hoeveel moet de hond alleen blijven en komt er dan evt nog iemand uitlaten?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 02:00

Norwich Terrier, Border terrier, bulldog, mopshond,... Er zijn heel veel kleine hondenrassen die binnen jouw plaatje passen. Kijk eens in het plaatselijke asiel, daar hebben ze vaak chihuahuakruisingen zitten. ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:07

anneliesdj schreef:
Watvoor werk doe je, hoeveel moet de hond alleen blijven en komt er dan evt nog iemand uitlaten?

Maakt dat veel uit voor de raskeuze? Hoewel er misschien wel wat verschillen zijn wat dat betreft tussen de rassen, is het voor iedere hond van belang dat de hond niet te lang alleen is en dat hij regelmatig wordt uitgelaten.
De vraag is welk ras passend zou zijn, en niet of je geschikt bent voor een hond, of dat er voor een pup of volwassen gekozen moet worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:13

Het werk dat je doe lijkt me inderdaad niet echt relevant. Hoeveel de hond alleen moet blijven wel, er zijn rassen die toch minder goed alleen kunnen zijn. Hoewel ik het natuurlijk ook met jou eens ben qua niet te lang alleen.

EDIT: Sterker nog, mijn ras past niet bij mijn werk hoor :')

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:24

Wat zijn dan de specifieke verschillen tussen kleine hondenrassen in hoe lang ze alleen kunnen zijn?
Tineke, misschien moet je ook bedenken wat voor karakter bij je past. Een Jack Russel is een heel ander soort hond dan een (kruising) Chihuahua. Wat is je ervaring met honden? Zou je ook op cursus willen gaan met de hond?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:35

Ik had het niet perse over kleine hondenrassen, maar een husky staat al minder makkelijk bekend, slopen, joelen bijvoorbeeld. Niet dat je bij een ander ras ze ineens 8 uur alleen moet laten, dat vind ik niet eerlijk inderdaad.

Maar even praktisch gezien, als je een ras neemt dat veel beweging en uitdaging nodig heeft en je bent 8 uur per dag aan het werk met een reistijd van 2 uur in totaal, dan moet je na die 10 uur nog een hoop ondernemen. Ik zou mijn honden dan niet kunnen voorzien in hun behoeftes. (Nu laat ik geen enkele hond 8 uur alleen, de max is 6 uur, maar wel met uitlaten tussendoor, dus 4 of 5 uur)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:45

Sammyoo schreef:
anneliesdj schreef:

Maakt dat veel uit voor de raskeuze? Hoewel er misschien wel wat verschillen zijn wat dat betreft tussen de rassen, is het voor iedere hond van belang dat de hond niet te lang alleen is en dat hij regelmatig wordt uitgelaten.
De vraag is welk ras passend zou zijn, en niet of je geschikt bent voor een hond, of dat er voor een pup of volwassen gekozen moet worden.

Nee totaal geen verschil was gewoon omdat ik niks beters wist.
Ik zou haar een mechelse herder of husky aanraden. Aziatische berghond of Foxhound is ook altijd leuk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:01

Een klein hondje en dan een mechelse herder of husky?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:07

Nee, een Ovcharka. Dat lijkt me pas een goed plan, zijn ook typische schoothondjes! :j :D Tenminste, ik neem aan dat die bedoeld wordt met Aziatische berghond?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:23

Ja lache toch? Perfekte hond voor een flatje 3 hoog bij iemand die 6 dagen werkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:26

Doe niet zo kinderachtig, Anneliesdj. Het werk dat je doet maakt geen ruk uit. Hoelang een hond alleen thuis moet blijven wel, maar is dat niet voor elke hond van belang?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:30

Hé? Ik weet niet wat jij hebt gelezen Annelies, maar ze woont naast een bos en de hond kan uitgelaten worden om 7 uur, 11 uur, en vanaf 4 uur. Lijkt me een hele fijne situatie voor een hond en ik zie niet in waarom dat uitnodigt tot kinderachtig 'advies'?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:46

Ik zie niet in waarom mijn vraag leid tot kinderachtige reactie's?
Zo je doet zo je ontmoet.

Ze kan wel naast het bos wonen maar dat wil niet zeggen dat de hond de hele dag losloopt in het bos?
Gaat zij om 7 uur de hond even uitlaten, dan naar haar werk en komt de buurvrouw om 11 uur even zodat de hond een plasje kan doen of gaat zij om 7 uur 2 uur door het bos lopen, om 11 uur weer 2 uur en neemt ze hem van 4 tot 7 mee naar stal en op buitenrit?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:50

Maar dan doet het werk dat je doet er niet toe, alleen de tijden dat je van huis bent. En zelfs als er tussen de middag iemand anders langs komt om de hond uit te laten, maakt dat uit? Ja, als de hond maar 5 minuten buiten mag plassen wel. Maar dat gaat er meer om over of je wel een hond moet nemen, niet welk ras er bij iemand past.

EDIT: En de leefomgeving maakt ook niet uit, dat is waar. Als je naast het bos woont, maar er alleen op mooie dagen gaat filewandelen heb je niks aan dat bos. Net als dat je makkelijk een werkhond in een flat kan houden, ook als je 6 uur per dag werkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:59

Alles doet ertoe, je kunt ook niet zeggen dat een kind er niets van merkt watvoor werk je doet.
Als zij bv vertegenwoordiger is, heel wisselende uren maakt, regelmatig ver weg moet of ook enkele dagen weg blijft is het heel anders dan wanneer ze om de hoek werkt en in elke pauze even naar huis kan lopen, of werk heeft waar ze de hond mee kan nemen of wat ook.

Als ik een hond plaats vraag ik altijd overal naar, je wilt ook niet weten hoe snel een verhaal kan veranderen als je door gaat vragen, niet altijd onwil, sommige mensen denken er zelf ook niet bij na.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:06

Als je nu goed leest zie je dat ik zeg dat dat niet met het ras te maken heeft, maar met een hond nemen. En tuurlijk zijn er verschillen tussen de rassen, maar de dingen die jij noemt gaat over het nemen van een hond, niet over een raskeuze.

De raskeuze gaat erover wat je naast de tijden dat je niks kan doen, wel met de hond gaat doen.

EDIT: Want als ik ergens vertel wat ik studeer/wat voor werk ik doe, komen meteen de vooroordelen en zou ik niet geschikt zijn voor een werkhond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:13

Het soort werk wat iemand doet zegt ook wel wat over zijn karakter en kwaliteiten, dus onlogisch is het niet. En er zijn genoeg honden die gerust wel met wat wisselende uren overweg kunnen maar ook veel die dat niet kunnen, het is niet zo dat je dan meteen geen hond kunt nemen.
Maar prima, raadden jullie haar vooral een hond aan zonder ook maar enige achtergrond te weten. :z

Oja, watvoor werk doe je?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:16

Ik raad niks aan, want ik weet inderdaad te weinig wat ze naast uitlaten en gezelschap houden wil doen. Dat ben ik ook zeker met je eens.

Ik ben bijna afgestuurd bedrijfsjurist ;) Dus brandt maar los. (Ik vind het namelijk wél heel interessant!)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:19

Waarom zou een bedrijfsjurist geen werkhond kunnen hebben?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:22

anneliesdj schreef:
Waarom zou een bedrijfsjurist geen werkhond kunnen hebben?

Te weinig tijd, je werkt meestal toch tussen de 40 en 60 uur bij belangrijke projecten. ;) Maar goed, mijn voordeel is dat het grotendeels thuis kan. Dus niet qua karakter, dat vind ik dus wel een hele boeiende manier om naar een beroep te kijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:01

lekker constructieve reacties lees ik hier boven mij +:)+ -O-

ik zou ook niet weten wat je beroep er toe doet wat betreft welk ras er bij je zou passen :? vraag me af ik me dat moet voorstellen/aan elkaar moet linken?
je bent een receptioniste : doe maar een westie?
je bent een accountant : doe maar een basset .
let wel!!! dit is geen kritiek/zeiken, ik zie het verband gewoon echt even niet .

zullen we nu weer verder gaan met normaal advies geven en vragen naar achtergrond zonder te detail-forniceren ?
geloof dat we allemaal grotendeels hetzelfde bedoelen , hoe lang moet het beestje alleen kunnen zitten, werk je regelmatig of heel onregelmatig en wil je iets heel actiefs doen met een hond, of grotendeels gewoon een maatje en lekker wandelen.

heb je ervaring met opvoeden van , ben je consequent , of wil je juist een hond waar je wat meer marge hebt?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:01

Jeetje wat een kinderachtig gemuggenzift hier... Advies: een hond is een roedeldier en dus niet geschikt veel alleen te laten, ongeacht het ras. Een hond kost tijd en moet goed opgevoed worden, ongeacht het ras. Wat voor type mens je bent; dat is veel meer van belang!! Vragen die je je zelf moet stellen: moet mijn hond op mij gericht zijn en te allen tijden luisteren: ga op zoek naar rassen die in groepen vallen van werkhonden (herders). Hou je van veel wandelen, spelen en bezig zijn met de hond: zoek een actieve en ga zo maar door. Vind je het wel of niet erg dat ze verharen. En maak dan maar een lijstje. Dan kom je er wel uit.. Vraag op bokt naar ervaringen met het ras oid om je idee te staven maar zomaar op basis van de info die hier soms wordt gegeven kom je er toch niet zomaar uit.