Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:02

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:
Maar wat is de reden dat er nog wel een review staat uit 2014. Dit betekent dan toch dat niet iedere negatieve review weggehaald wordt ? Vergelijkbare post naar mijn mening. Dan zou je toch denken dat Facebook dit wel gedaan heeft. Als asiel dit kon was die post ook verwijderd

Heel simpel, het meeste wordt (waarschijnlijk) automatisch verwijderd/verborgen na rapportage. Misschien verschijnt het straks wel weer na beoordeling.

Ok dank voor je uitleg

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:14

Kinke schreef:
De oude eigenaar is zelfs naar het asiel gegaan?
Asiel beweert nu dat de TS niet de eigenaresse is? Wie is dat dan wel volgens hun? Ikke niet snappuh

TS heb je het asiel zelf gebeld met de vraag of ze de kat echt niet mee krijgt?

Of denkt oude eigenaresse bij zichzelf, ik zeg maar dat ik hem ook niet meekrijg, ga er niet tussen zitten (of het kost nu wel veel geld en wie zegt dat ik dat terug krijg?)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:22

dees_daan schreef:
Marjoow schreef:
Nou, ik zit dus nu even te zoeken naar waar onze kat geregistreerd staat, ik kan haar nergens vinden :Y)
Zij is in Frankrijk gefokt, maar geen idee waar zij nu geregistreerd staat. Ook de vorige (Nederlandse) eigenaresse kan ik niet terugvinden.

Als ze op chipnummer.nl niet naar voren komt is ze niet geregistreerd.
Gaat ook vaak fout met Raad van Beheer chips omdat mensen er van uit gaan dat het dier dan ook automatisch goed geregistreerd staat en het dier zo gevonden kan worden. Dat is dus niet zo.

Een van onze katten is twee jaar geleden van NL naar Duitsland verhuisd. Nieuwe naam en adres doorgegeven, blijkt er iets fout te zijn gegaan met de betaling (internationaal hè, is meteen veel moeilijker :o
Na tien maanden raakte de kat zoek, wij meteen melding gedaan in NL én in Du, gaven ze toen pas door dat het registreren niet goed was gegaan.

Nieuwsgierig? Katlief kwam na een week broodmager weer terug, gelukkig *\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:23

Wat wel interessant zou zijn, als de TS op papier heeft dat ze eerst wel de eigenaar is/moet betalen, en als ze dan ook op papier heeft dat het asiel opeens heeft besloten dat ze niet de eigenaar is en nooit de kat zal meekrijgen, ook niet als ze zou betalen. Lijkt me nog wel een leuk projectje voor rechtsbijstand :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:25

Dorien66 schreef:
dees_daan schreef:
Als ze op chipnummer.nl niet naar voren komt is ze niet geregistreerd.
Gaat ook vaak fout met Raad van Beheer chips omdat mensen er van uit gaan dat het dier dan ook automatisch goed geregistreerd staat en het dier zo gevonden kan worden. Dat is dus niet zo.

Een van onze katten is twee jaar geleden van NL naar Duitsland verhuisd. Nieuwe naam en adres doorgegeven, blijkt er iets fout te zijn gegaan met de betaling (internationaal hè, is meteen veel moeilijker :o
Na tien maanden raakte de kat zoek, wij meteen melding gedaan in NL én in Du, gaven ze toen pas door dat het registreren niet goed was gegaan.

Nieuwsgierig? Katlief kwam na een week broodmager weer terug, gelukkig *\o/*

Gelukkig is die weer teruggekomen!
Daarom is het ook wel belangrijk om in de gaten te houden of je een bevestiging krijgt, en anders actie te ondernemen.

Kinke schreef:
Wat wel interessant zou zijn, als de TS op papier heeft dat ze eerst wel de eigenaar is/moet betalen, en als ze dan ook op papier heeft dat het asiel opeens heeft besloten dat ze niet de eigenaar is en nooit de kat zal meekrijgen, ook niet als ze zou betalen. Lijkt me nog wel een leuk projectje voor rechtsbijstand :)

Rechtsbijstand heeft TS niet :)
Maar volgens mij is dit ook niet het geval.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:26

Kinke schreef:

TS heeft geen rechtsbijstandverzekering. En daarbij, als het om dit soort lage bedragen gaat, keert een rechtsbijstandverzekering meestal gewoon het bedrag uit aan de verzekerde, om een procedure te vermijden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:27

Dorien66 schreef:

Daarom is het zo belangrijk te checken.

Ik deed dat al voor dat ik de brief kreeg.
Gewoon chipnr invoeren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:27

Dorien66 schreef:
Kinke schreef:

TS heeft geen rechtsbijstandverzekering. En daarbij, als het om dit soort lage bedragen gaat, keert een rechtsbijstandverzekering meestal gewoon het bedrag uit aan de verzekerde, om een procedure te vermijden.

Juridisch loket, is gratis ook

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:28

Arme kat. :(:) Hopelijk loopt dit goed af voor dit diertje.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:29

Evi84 schreef:
Ik doel dan uiteraard enkel op het feit dat je 2 mails dient te sturen om 1 antwoord na 5 dagen te krijgen. Voor een bedrijf is dat niet optimaal en dus onprofessioneel te noemen.

Over de inhoud van die mails en de toon heb ik mij bij mijn weten nooit uitgelaten. Dus waar zit te aanname?

Dat is niet echt juist he. TS heeft de mail 10-01-2018 verzonden, in de loop van de avond (lees haar berichten maar terug). Het asiel heeft de mail dus op zijn vroegst donderdagochtend gelezen.

Op maandag reageren ze in de ochtend naar TS (zie weer TS haar berichten).

Er zit sowieso een weekend tussen, waar volgens TS alles dicht is. Bovendien lijkt het me heel redelijk als je een mail binnen krijgt met een klacht, dat er zorgvuldig wordt gehandeld en dat iemand hoger in de organisatie een reactie opstelt.

Een reactie binnen 2,5 werkdag op een klacht vind ik volkomen acceptabel. Ik kan me niet voorstellen dat dit nu zo bizar lang is binnen wat voor bedrijf dan ook.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:30

Is het niet zo dat het asiel zich erop beroept dat de kat nog steeds eigendom is van het asiel en deze daarom weigert terug te geven aan danwel de vorige eigenaar of de huidige?
Asielen hebben namelijk meestal, weet ik uit ervaring, een contract waarin staat dat het dier ten alle tijden eigendom van het asiel blijft en dus altijd terug gehaald mag worden in geval van bijvoorbeeld slechte verzorging. Vaak een bruikleencontract, en meestal blijft de chip ook op naam van het asiel staan, en wordt er bij het asiel geregistreerd wie de ‘gebruiker’ van het dier is.

Overigens vind ik niet dat het asiel hier in hun recht staat, en zeg ik ook zeer zeker niet dat er sprake is van slechte verzorging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:33

Zodra je betaalt voor het adopteren van een kat is er van bruikleen geen sprake meer. Dan is er sprake van koop en ben je de nieuwe eigenaar. Er is een duidelijk verschil, ook in juridprudentie, tussen adoptieovereenkomsten (wat je bij asielen veel ziet, waar je ook adoptiekosten betaalt en een koop sluit) en bruikleenovereenkomsten waarbij je niks betaald.

Bij ons zette het asiel de chip over op onze naam. Maar bij verhuizing / overlijden etc kan ik gewoon inloggen met mijn gegevens op de site van stichting Chip / ndg om zelf de gegevens kosteloos te wijzigen. De gegevens heb ik ook van het asiel toen meegekregen.

Heb het ook wel eens per mail gedaan, nooit voor hoeven betalen ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:37

IMJ schreef:
Cayenne schreef:
Jawel hoor. Wij hebben de chip van onze witte herder ook overgezet en kregen keurig post en een nieuwe penning.

klopt!
hier geen nieuwe penning maar wel een brief dat het herregistreren gelukt was.

Klopt ook! Voor de nieuwe penning moest je wel bij betalen, dus die zit er dan weer niet standaard bij.
Ze draagt hem overigens ook niet omdat we haar wegens omstandigheden momenteel met slipketting moeten uitlaten,
maar zodra ze een gewone halsband of tuig om krijgt, gaat ie er zeker aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:49

Mondy schreef:
We weten niet wat het asiel heeft gezegd en we weten niet wat ts geeft gezegd. Wie zegt dat het helemaal eerlijk is verteld naar ons mbt de mail ?

Dat het asiel het bericht weghaalt is aan de ene kant niet netjes van ze (helemaal omdat hun kant niet gezegd wordt) aan de andere kant kan ik mij wel voorstellen dat het asiel het wel doet als blijkt wat ts daar neerzet gewoon niet waar is.

Andere reden kan zijn dat er nogal wat bokkers zich geroepen voelen dan ook maar 1 ster te gaan geven. Dat is iets heel anders dan wanneer er een negatievere reactie komt waar verder niemand naar om kijkt. Bokt kan vaal positief maar ook zeer negatief uitpakken wanneer bokkers het heft in eigen handen nemen. Het asiel had ook meteen alles de kop in kunnen drukken door gewoon te reageren , dat gebeurt dus niet. Dit lijkt meer op eigenaar die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt pesten dan als een professionele organisatie te boek staan.

Xanthippe

Wij hebben een policy dat alle mails binnen de 24u beantwoord worden, en alle klanten en leveranciers waar we mee werken net zo. Is wel een multinational, maar onze klanten vaak niet.
Voor mij is het dan ook compleet onbegrijpelijk dat mails pas 2,5 dagen later beantwoord worden.

Maar stel dan nog dat het een redelijke termijn is, als bedrijf neem je dan inderdaad je verlies en zeg je "kom maar halen, we hebben een foutje gemaakt", en laat je de eigenaar niet voor de kosten opdraaien.
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 17-01-18 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

IMJ schreef:
Dorien66 schreef:

Daarom is het zo belangrijk te checken.

Ik deed dat al voor dat ik de brief kreeg.
Gewoon chipnr invoeren.

Wij kregen een bevestiging, dan ga ik ervan uit dat het oké is en niet ook nog eens invoeren. Nu wel natuurlijk, als ik het ooit weer eens aan de hand heb :D

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:52

Quellian schreef:
DatBenIkNou schreef:
Nou je principes hebben je ver gebracht, zo kom je nog eens ergens in het leven.

Is inderdaad vanaf moment 1 een principekwestie geweest.
Uiteindelijk heeft het asiel poot stijf gehouden en zal de kat herplaatst gaan worden. Loopt het toch nog goed af voor het dier!

En nogmaals; een asiel vangt niet zomaar een kat, daar is echt wat meer voor nodig dan een guitig snuitje.

Nou het asiel hier in de buurt doet dat in ieder geval wel. Mijn kat is ook meegenomen jaren geleden, op ons EIGEN terrein nog wel, nadat iemand gebeld had omdat ze dacht dat het een zwerfkat was. Asiel is de dag zelf onze kat nog komen ophalen. Kat was kerngezond, niks aan te zien en was netjes gechipt.
Toen ze ons belden zijn we de dag zelf er nog heengegaan en kregen we ook een rekening van iets van €75 gepresenteerd. Wij hebben daar echter niks voor betaald, ze zijn zo dom geweest om zichzelf te "verraden" toen ze ons zeiden waar ze de kat hadden opgepikt, toen mijn ouders dreigden met verdere stappen te ondernemen (aangezien het gewoon op ons eigen terrein gebeurt is) hebben ze de kat maar zo meegegeven.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:01

Jans schreef:
Zodra je betaalt voor het adopteren van een kat is er van bruikleen geen sprake meer. Dan is er sprake van koop en ben je de nieuwe eigenaar. Er is een duidelijk verschil, ook in juridprudentie, tussen adoptieovereenkomsten (wat je bij asielen veel ziet, waar je ook adoptiekosten betaalt en een koop sluit) en bruikleenovereenkomsten waarbij je niks betaald.

Klopt, en ik weet ook dat er een duidelijk verschil is. Maar ook indien er sprake is van een adoptieovereenkomst staat er vrijwel altijd in vermeld dat het dier in eigendom blijft van het asiel, of tenminste voor een bepaalde tijd, vaak bijvoorbeeld een jaar.
Maar de rechtsgeldigheid en hoe een asiel ermee omgaat zijn twee heel verschillende dingen.... helaas ook weleens van dichtbij meegemaakt, met een hele hoop ellende tot gevolg.

In dat geval hadden kennissen van ons een kat uit een asiel, eentje met gezondheidsproblemen waardoor de kat een binnenkant moest zijn ivm medicijnen. Tuin volledig afgezet, kat tóch een keertje ontsnapt (bezoek liet poort open staan), en niet meer te pakken te krijgen. Eigenaars hebben dagenlang geprobeerd het dier te vangen, uiteindelijk gevangen door medewerkers van de dierenambulance.
Kat naar asiel, en lang verhaal kort, asiel beriep zich op contract waarin zij als eigenaar staan, en verweet adoptant ervan de kat toch buiten te hebben gelaten. Kregen kat niet terug, en kat werd herplaatst.
Kat was op dat moment zo’n 10 maanden bij de adoptanten.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:05

Supertje schreef:
In dat geval hadden kennissen van ons een kat uit een asiel, eentje met gezondheidsproblemen waardoor de kat een binnenkant moest zijn ivm medicijnen. Tuin volledig afgezet, kat tóch een keertje ontsnapt (bezoek liet poort open staan), en niet meer te pakken te krijgen. Eigenaars hebben dagenlang geprobeerd het dier te vangen, uiteindelijk gevangen door medewerkers van de dierenambulance.
Kat naar asiel, en lang verhaal kort, asiel beriep zich op contract waarin zij als eigenaar staan, en verweet adoptant ervan de kat toch buiten te hebben gelaten. Kregen kat niet terug, en kat werd herplaatst.
Kat was op dat moment zo’n 10 maanden bij de adoptanten.

Dat asiel is dan zwaar in de fout gegaan - want het contract zou niet standhouden zodra je er verdere stappen mee zou ondernemen. Ze hebben dus een kat moedwillig onthouden van de eigenaar en terug verkocht (indien er weer een adoptievergoeding betaald werd die 2de keer) - wat gewoon pure heling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:10

Voor iedereen die zeker wil weten dat de chip goed geregisteerd staat:
Chip invoeren op chipnummer.nl, er moet dan 1 groen pootje bij de organisaties verschijnen, als je daar op klikt kan je de gegevens nakijken.
Als alle pootjes rood blijven is je dier niet geregistreerd bij een organisatie die toegankelijk is voor het dierenasiel of de dierenambulance. Als jij zelf de gegevens niet kan zien kan een organisatie dat ook niet.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:10

Evi84, dat klopt, dat het contract bij verdere stappen geen stand zou houden. Maar niet iedereen is financieel in staat deze stappen te ondernemen.

Evi84

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:15

Daar rekenen ze vermoedelijk op ja - wanpraktijken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:15

En toch maak ik me zorgen. Ondanks dat jullie alles verkeerd opnemen wat ik zeg ik bedoel hetvolgende echt met goede bedoelingen.
Het stilzwijgen van het asiel kan ook zijn als dat zij weten juridisch sterk te staan. Hier op bokt is men redelijk anoniem hoewel in geval van recht de e-mailadressen op te vragen zijn behorende bij de profielen. Maar nu zijn een aantal Bokkers met hun eigen profiel sterren gaan geven die geen ervaring met het bedrijf zelf hebben. Zover ik kan zien 4 en TS. Deze vier mensen hebben geen ervaring met het bedrijf zelf en zijn makkelijk aanwijsbaar.
Tot nu toe blijkt dat ik gelijk had dat het asiel ook mee kon lezen. Ook daar waarschuwde ik voor.
In dit geval van sterren geven pas op met wat je doet. Ook degene die 5 sterren heeft gegeven hoort dit niet te doen maar die zal niet vervolgd worden als dat zou gaan gebeuren. Is deze discussie het nou echt waard dat je het risico loopt dat je privéleven erdoor aangetast kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:20

Vooral ts haar berichten gelezen (de rest was toch te veel van hetzelfde).
Maar als ik het goed gelezen heb, is het asiel al getipt over het topic hier, voordat de verschillende bokkers er zich mee gingen bemoeien op hun fb site. Het kwaad was dus al geschied en vermoedelijk door dus juist een bokker. Van je mede forum gebruikers moet je het hebben tenslotte en uiteindelijk is de kat daar de dupe van, niemand anders. Sympathieke actie van die persoon... |o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-18 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:20

Anoniem schreef:
En toch maak ik me zorgen. Ondanks dat jullie alles verkeerd opnemen wat ik zeg ik bedoel hetvolgende echt met goede bedoelingen.
Het stilzwijgen van het asiel kan ook zijn als dat zij weten juridisch sterk te staan. Hier op bokt is men redelijk anoniem hoewel in geval van recht de e-mailadressen op te vragen zijn behorende bij de profielen. Maar nu zijn een aantal Bokkers met hun eigen profiel sterren gaan geven die geen ervaring met het bedrijf zelf hebben. Zover ik kan zien 4 en TS. Deze vier mensen hebben geen ervaring met het bedrijf zelf en zijn makkelijk aanwijsbaar.
Tot nu toe blijkt dat ik gelijk had dat het asiel ook mee kon lezen. Ook daar waarschuwde ik voor.
In dit geval van sterren geven pas op met wat je doet. Ook degene die 5 sterren heeft gegeven hoort dit niet te doen maar die zal niet vervolgd worden als dat zou gaan gebeuren. Is deze discussie het nou echt waard dat je het risico loopt dat je privéleven erdoor aangetast kan worden.

Corrie, ik ben het eindelijk in dit topic een keer met je eens. Bokkers hadden zich niet op de facebookpagina moeten melden. Niet nodig en onzinnig.

Feit is: Kat is nog steeds niet thuis en komt ook niet meer thuis. Wie heeft er behoefte aan een verwilderde boerderijkat? Of is het einde kattenleven?