anneliesdj schreef:Nikass schreef:Dat zal het probleem niet zijn om te leren nee. Maar de hond moet ook sociaal zijn naar andere honden die je tegen komt onderweg en dat is niet altijd het sterkste punt van een herder en ik ken ook herdershonden die zich vervelen door te weinig mentale uitdaging dat ze overal achteraan gaan jagen.
Dat komt dan door de opvoeding, herders zijn doorgaans prima sociaal.
Als ze regelmatig mee gaan op buitenrit en thuis de normale aandacht krijgen zul je niet snel last hebben van te weinig mentale uitdaging.
Dan verschillen we echt van mening. Ja, met opvoeding kan je ze prima leren dat ze andere honden negeren en dan heb je geen problemen. Maar er zijn er gewoon heel veel die minder sociaal zijn. Of erg op hun grenzen staan en daardoor minder leuk zijn met andere honden. Niet dat ze ze meteen opvreten, maar flink regelneven wel en dat kan wel uitlopen op een gevecht. Maar goed, je hebt wel gelijk dat je dat met opvoeding kan beperken.
Maar het zijn geen hondenspeelveld honden. (de bekende herders dan, mechelaars, hollanders, duitsers) De andere rassen die onder de herders vallen zijn wel weer een ander verhaalMaar buitenrit en normale aandacht thuis genoeg mentale uitdaging? Dat ligt er echt enorm aan wat je normale aandacht thuis vindt.
Ik kan perfect met mijn honden en 20 andere Duitse/Mechelse herders een wandeling maken. Degene die willen spelen doen dat, de andere lopen gewoon samen met hun baasje. Het gaat pas fout als er een andere hond in komt en die met alle honden kennis wil maken. Zoals de gemiddelde labrador zonder opvoeding doet. 

En mentale uitdaging kun je inderdaad ook zeker "gewoon" tijdens wandelingen ofzo geven, daar hoef je (iig in het geval van mijn Spaniel) echt niet uren mee aan het werk, maar gewoon een zoekspelletje hier en daar, beetje balans spelletjes ofzo.. Daar kom je echt al een heel eind mee.