ik hou het idd nu voor gezien met de nieuwe planten dan maar die het el doen toch nog el redelijk wat keus.
Ik baal , ik krijg geen foto's meer op bokt hij zegt iedere keer dat formaat niet klopt

anders kon ik even een update\je plaatsen van mn bak
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
princequillo schreef:Mag ik even om advies vragen?
Over 9 dagen krijg ik mijn geld weer binnen en het plan was om dan mijn grote bak even helemaal om te gooien qua inrichting. Zo wil ik beginnen met een nieuwe bodembedekking en nieuwe planten. Heb al aardig wat uitgezocht over welke planten ik wil hebben en hoe ik hem in grote lijnen ga inrichten.
De bodembedekking heb ik ook gedeeltelijk al uitgezocht. Ik ga voor JBL Manado, maar deze bodembedekking is heel fijn en licht en ze zeggen dat de planten dus niet gemakkelijk blijven zitten. Daarnaast is een voedingsbodem sowieso wel een idee. In mijn aquarium boven zit ook een voedingsbodem onderin alleen deze kleurt mijn water troebel zodra ik ook maar een klein beetje bodem verplaats. Heeft iemand suggesties voor voedingsbodems en eentje die niet teveel afgeeft?
En dan nog iets, aangezien mijn huidige bodem er dus uit gaat, hoe kan ik dat het beste aanpakken?Sinds ik dit aquarium heb opgestart zit deze bodem er al in.
Spruitjee schreef:princequillo schreef:Mag ik even om advies vragen?
Over 9 dagen krijg ik mijn geld weer binnen en het plan was om dan mijn grote bak even helemaal om te gooien qua inrichting. Zo wil ik beginnen met een nieuwe bodembedekking en nieuwe planten. Heb al aardig wat uitgezocht over welke planten ik wil hebben en hoe ik hem in grote lijnen ga inrichten.
De bodembedekking heb ik ook gedeeltelijk al uitgezocht. Ik ga voor JBL Manado, maar deze bodembedekking is heel fijn en licht en ze zeggen dat de planten dus niet gemakkelijk blijven zitten. Daarnaast is een voedingsbodem sowieso wel een idee. In mijn aquarium boven zit ook een voedingsbodem onderin alleen deze kleurt mijn water troebel zodra ik ook maar een klein beetje bodem verplaats. Heeft iemand suggesties voor voedingsbodems en eentje die niet teveel afgeeft?
En dan nog iets, aangezien mijn huidige bodem er dus uit gaat, hoe kan ik dat het beste aanpakken?Sinds ik dit aquarium heb opgestart zit deze bodem er al in.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van voedingsbodems. Dat je water troebel kleurt kan betekenen dat je voedingsbodem bezig is met rotten, wat niet erg bevorderlijk is voor de waterkwaliteit. Dus op dit gebied kan ik je niets aanraden![]()
En bij het vervangen van een bodem moet je eerst alle planten/vissen/ornamenten verwijderen, water zoveel mogelijk bewaren (een derde heb ik zelf gedaan) met hierin wat prut wat van de bodem weg komt (hierin zitten naar mijn idee bacteriën in die je nodig hebt voor een gezond aquarium). Dan maak je het het hele aquarium schoon, doe je er nieuw zand in en het eenderde aan water+beetje prut. Dan zet je de planten/ornamenten weer op hun plaats en vul je het water langzaam aan en sluit je de pomp en verwarmingselement weer aan. Wanneer je deze er weer in hebt kun je de vissen terug doen. Vervolgens een dag wachten en je vissen zijn weer zichtbaar
IsaCalixa schreef:Maar volgens velen in dit topic zou je voor goudvissen een enorme bak moeten hebben van rond de 150 200 cm. Of anders een vijver. En lees ook veel op internet dat je goudvissen beter niet met andere soorten kunt combineren, al helemaal niet met kleine visjes, omdat die dan opgegeten worden