Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tianbelli

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:34

Zelfde hier, alleen perenboom :Y)

Onlangs hier een inlandse kerselaar omgehakt,
wou enkele grote 'stammen' in de ren zetten,
maar heb schrik dat ze ervan gaan eten, sommige sites zeggen
niet giftig, anderen zeggen dan weer wel giftig..

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:37

Geen idee eigenlijk...

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 00:13

Vier jonge konijntjes inplaats van drie. Er gaan twee naar de vriendin van me vader en er blijven twee bij hun pap en mam :) ze zijn nu vier dagen, is er een kans dat ze alsnog dood gaan? En als mijn voedster geen melk gaf zouden ze dan nu al.dood zijn geweest?

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 06:32

Goed kijken naar hun buikje en huid. Als het buikje goed gevuld is en de huid niet rimpelig dan gaat het goed. Geef je voedster maar lekker witlof is goed voor de melkproductie.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 08:47

Ja, ze krijgt elke dag witlof!
Ik durf eigenlijk alleen met 1 vinger aanraken, omdat ik bang ben dat ze ze anders misschien verstoot.
Kan het kwaad om even op te pakken om te kijken naar de buik? Ik wrijf me handen wel over de mest en over moederkonijn. Zover ik gisteren kon zien waren ze niet gerimpeld, maar kan de buikjes niet zien als ik ze niet oppak..

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:48

weet er iemand een goede hulp die mij straks met het koppelen van mijn konijnen kan helpen (rond waalwijk)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:00

Dess schreef:
Vier jonge konijntjes inplaats van drie. Er gaan twee naar de vriendin van me vader en er blijven twee bij hun pap en mam :) ze zijn nu vier dagen, is er een kans dat ze alsnog dood gaan? En als mijn voedster geen melk gaf zouden ze dan nu al.dood zijn geweest?

Goed om te lezen dat het goed gaat.
Hou er rekening mee dat je dit soort uitspraken voor jezelf nog niet moet doen, want dat kan een flinke domper zijn bijvoorbeeld als het allemaal rammen zijn of juist allemaal dames. Dan zit je met onjuiste verhoudingen..
Ook rekening te houden dat met een trio het met grote regelmaat voorkomt dat er vroeg of laat 1 buiten de boot valt.. Als je de ruimte hebt en er zit een dame en heer bij zou ik er 2 zelf houden en 1 plaatsen die dan nog een tweede erbij matchen in het juiste geslacht.. Maar voor hetzelfde geld zijn het allemaal heren of dames dan zit je sowieso al..
Zorg nu maar goed voor ze eerst en laat ze groeien voordat je dit soort beslissingen maakt, konijntjes kunnen er zo tussenuit piepen in de eerste weken.. Mijn advies is dan ook niet te veel te hechten, want het kan je veel verdriet geven.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:13

Faniek: Je hebt idd gelijk!
Enkele jaren geleden hadden wij ook een nestje de konijntjes liepen al uit het nest toen ze plots overlede spontaan na elkaar, bleek dat de moeder geen melk meer had. De konijnen waren ruim 3weke..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 10:15

Als we er zelf twee kunnen houden heb ik dus vier konijnen, dan willen we ongeveer zo'n hok maken alleen dan wat groter.

Afbeelding

Maar kunnen bijvoorbeeld 2 of 3 gecastreerde rammen ook niet bij elkaar?
Of 3 vrouwtjes en 1 man?
Hoe zit dat precies?
Want ik wil een groot hok maken, waar ze dus alle vier genoeg ruimte hebben.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:37

Het hok ziet er leuk uit, maar met een viertal moet je wel flink ruimer denken zo'n 6m2 (3x2 meter, 6x1meter etc.).
In het wild leven ze in groepen en binnen die groepen in paartjes van ram + voedster.
Je moet dus een behoorlijke alfaman hebben met 3 voedsters erbij om het stabiel te houden. Te veel rammen heb je weer een risico op knokken.. al met al hangt het echt van karakters en situaties af. Familiebanden kennen konijnen niet.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 11:38

Ja, dat hok en dan is een grotere versie haha! wij hebben een grote tuin, dus dat komt wel goed.
Maar vrouwtjes vechten toch ook?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 11:58

Afbeelding
papa

Afbeelding
mama

Afbeelding
Jonkies

<3 <3 <3 <3 <3 <3

Waarom zitten er eigenlijk geen wildkleurige bij zoals de papa? zover ik nu kan zien worden ze allemaal zwart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:59

Ben benieuwd naar de oren :P

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 12:02

takkie_muis schreef:
Ben benieuwd naar de oren :P

Haha ik dus ook! Zit nogal een groot verschil in tussen de voedster en de ram :=

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:03

Vast van die vliegtuig oren ;).

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 12:04

Hahaa of 1 recht oor en 1 hangoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:08

Dat zijn vliegtuigjes Dess :') Die zijn zo cute <3

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 12:09

Ik bedoel dat 1 oor net zo als de vader is (omhoog en kort) en 1 lange hangoor :P

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:14

Dess schreef:
Ja, dat hok en dan is een grotere versie haha! wij hebben een grote tuin, dus dat komt wel goed.
Maar vrouwtjes vechten toch ook?

Ja zonder vent wel.: kan wel stabiel zijn met beide eigen vent.. Volgens mij zijn de jongen gewoon wildkleur maar foto is daar wat te onduidelijk voor..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:16

Ik zou dan ook kiezen voor koppeltjes; ram+voedster ipv 3 voedsters en 1 ram..
voedsters onderling kunnen namelijk nog veel smeriger vechten met elkaar dan rammetjes hoor

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 14:19

Oke, dus ze beter niet met zijn vieren?
Nou in het echt is de huid gewoon echt zwart, maar ook paar lichtere stukjes, misschien word dat wel wildkleur..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:24

Imo kunnen konijnen gerust in groepen gehouden worden, maar zou dan wel 'gelijk' verdelen en dan hebben ze eigenlijk wel constant veel meer ruimte nodig (bv. van die konijnenheuvels enzo), dat ze genoeg ruimte hebben om zich goed te kunnen terug trekken als dat nodig is. En dat wordt met zo'n hok, ook al heb je dan een Ruime ren erbij, toch wel wat lastiger (daar zullen ze elkaar toch sneller naar de haren vliegen zeg maar ben ik bang). Ik zou zelf kiezen (als je de ruimte hebt) voor een stuk land en dan goed af te zetten (moet je alleen effe rekening houden met het feit dat ze graven hihi, dus moet je volgens mij ondergronds een of andere laag aanbrengen) en dan wat meer 'natuurlijk' houden. Maar dat is wat je zelf wilt. Ik heb ook een hok voor mijn koppeltje, heb gewoonweg de ruimte niet om mijn ideeën tot stand te brengen hihi..

EDIT: zoiets vind ik dus hartstikke ruig, maar da's niet zo 1,2,3 klaar! en dat heb je in je tuin staan hihihi.
Afbeelding

Hier kun je wel eindeloos veel mee doen :D
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-01-13 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:27

Idd een hele bende voedsters bij elkaar zetten is vragen om problemen (vooral met gierende hormonen :x ) , zelfde met rammen :=. Met verdelen moet het goed komen lijkt me...

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 14:29

hmm oke, naja we maken het hok zelf, dus we kunnen er altijd iets anders van maken..
Maar eerst maar kijken of ze het alle vier overleven natuurlijk !

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 14:30

o0melis0o schreef:
Imo kunnen konijnen gerust in groepen gehouden worden, maar zou dan wel 'gelijk' verdelen en dan hebben ze eigenlijk wel constant veel meer ruimte nodig (bv. van die konijnenheuvels enzo), dat ze genoeg ruimte hebben om zich goed te kunnen terug trekken als dat nodig is. En dat wordt met zo'n hok, ook al heb je dan een Ruime ren erbij, toch wel wat lastiger (daar zullen ze elkaar toch sneller naar de haren vliegen zeg maar ben ik bang). Ik zou zelf kiezen (als je de ruimte hebt) voor een stuk land en dan goed af te zetten (moet je alleen effe rekening houden met het feit dat ze graven hihi, dus moet je volgens mij ondergronds een of andere laag aanbrengen) en dan wat meer 'natuurlijk' houden. Maar dat is wat je zelf wilt. Ik heb ook een hok voor mijn koppeltje, heb gewoonweg de ruimte niet om mijn ideeën tot stand te brengen hihi..

EDIT: zoiets vind ik dus hartstikke ruig, maar da's niet zo 1,2,3 klaar! en dat heb je in je tuin staan hihihi.
[ Afbeelding ]

Hier kun je wel eindeloos veel mee doen :D

Zoiets hebben wij op stage ook, maar denk niet dat me vader dat in de tuin wil := maar kan het natuurlijk altijd proberen te vragen <<)