[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:16

khorizon schreef:
Mijn man en ik willen graag een hond.
We hebben 2 kinderen 10 en 7 jaar. En we hebben een kat (die met honden kan).
Bij het huis hebben we een flinke tuin. Ik werk partime en heb 2 dagen oppas aan huis.
We hebben genoeg tijd om lekker te wandelen.
We hebben niet heel veel ervaring. Jaren geleden een paar maanden een hond opgevangen.
We twijfelen tussen een pup of hond vanaf een jaar of 2.

Wij zijn opzoek naar een wat kleinere hondras max 40 cm.
Die goed is met kinderen. Die moeten er ook mee kunnen wandelen.
Niet te druk ras.
Moet ook even alleen kunnen blijven.

Ik weet dat met opvoeding veel te bereiken is en ik ga ook zeker op cursus. Maar ik heb benieuwd welke rassen jullie mij kunnen aanraden.
Zelf vind ik een keeshond erg leuk.

De van nature wat rustiger honden zijn juist meestal grotere honden. Maar je zegt dat je voldoende tijd hebt om te wandelen. Een hond die zijn ei kwijt kan door elke dag een paar uur los te mogen lopen kan in huis heel rustig zijn.
Maar dit is dan wel een vereiste. Ik vind ijslandse hondjes superleuk en voldoen aan je afmeting en goed op te voeden, maar moeten wel elke dag behoorlijk lopen en moeten ook mentaal wat te doen krijgen. Een vastgotaspets (zweeds herdertje) is wellicht ook wat voor jullie.
Vindt je dat toch wat te actieve honden dan denk ik richting whippet. Even flink rennen elke dag vinden ze heerlijk, maar hoeven niet persé uren te lopen en zijn rustig in huis.
Wat betreft de leeftijd; bij een herplaatser weet je beter wat je krijgt. Bij een pup moet je alles nog zelf doen. Vijf weken vrij is een goede start maar niet elke pup is daarna al zindelijk en kan al alleen zijn. Hou daar wel rekening mee.

Painttobe

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:49

Hoi :-)

Heeft iemand hier een newfoundlander?
Ik en mijn vriend zijn helemaal weg van dit ras, maar ik wil een hond die ook mee kan op buitenrit. En nu weet ik niet of een newfie daar geschikt voor is... Tweede optie is een herder..

Groetjes,

Paula

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:34

Een newfoundlander is wat te zwaar en behaard om echt me te gaan op ritten, of je moet rustigaan rijden en niet te ver gaan. Zowieso is het in de zomer vaak al te warm voor ze om te rennen.
Een herder is meer van het type waar je niet naar om hoeft te kijken tijdens je buitenrit, die loopt toch wel 2 meter achter je paard, of je nu in rengalop gaat of ff rustig stapt.

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:48

Dat dacht ik al.. :-) bedankt voor je antwoord!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:48

Als je er aandacht aan besteed hebt ;) anders kunnen ze nog leuk hun eigen dingen verzinnen

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:52

Een herder?

Ik snap dat elke hond een basistraining nodig heeft..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:57

Een herder ja. Ze zijn namelijk erg slim en moeten bezig gehouden worden mentaal. Anders kunnen ze veel dingen verzinnen en die vinden hun leuk, maar wij mensen niet. Er is nog wel een groot verschil tussen de verschillende herders, waarbij de ene 'makkelijker' is dan de ander.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:11

Een herder heeft vooral de neiging dicht bij de baas te blijven, met een simpele basistraining kan die al prima mee op buitenrit.
Basistraining heeft elke hond nodig en bij buitenrijden moet je daar alleen even aan toevoegen dat jij ook baas bent als je op je paard zit en dat hij op commando onaangelijnd naast/achter je moet blijven bij passage's en oversteekpunten.

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:20

Ik heb eerder herders gehad, dus ik ken ze ;)
Bedankt voor de reacties

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:13

anneliesdj schreef:
Een herder heeft vooral de neiging dicht bij de baas te blijven, met een simpele basistraining kan die al prima mee op buitenrit.
Basistraining heeft elke hond nodig en bij buitenrijden moet je daar alleen even aan toevoegen dat jij ook baas bent als je op je paard zit en dat hij op commando onaangelijnd naast/achter je moet blijven bij passage's en oversteekpunten.

Dat zal het probleem niet zijn om te leren nee. Maar de hond moet ook sociaal zijn naar andere honden die je tegen komt onderweg en dat is niet altijd het sterkste punt van een herder en ik ken ook herdershonden die zich vervelen door te weinig mentale uitdaging dat ze overal achteraan gaan jagen.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:27

Painttobe schreef:

Ik en mijn vriend zijn helemaal weg van dit ras, maar ik wil een hond die ook mee kan op buitenrit. En nu weet ik niet of een newfie daar geschikt voor is... Tweede optie is een herder..

Groetjes,

Paula

Hmm... ik weet het niet. Beide erg gevoelig voor HD en andere bewegingsproblemen als je het mij vraagt. Om mee te gaan op pittige buitenritten dan, bedoel ik...
Persoonlijk zou ik eerder denken aan een Collie-achtige soort, hoewel die soms niet helemaal uit de voeten kunnen met hun eigen oerinstinct om paarden op te jagen, al zijn ze nog zo gehoorzaam...

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:37

Collie is toch ook herdershond...? Ik heb het over de herdershond, niet een specifieke duitse/witte/hollandse.

En ik ga geen intensieve buitenritten maken met een hond erbij, eerder een flinke 'wandeling' (stap-draf).

En als we toch voor een newfie kiezen zal die dus niet mee gaan ;-)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:25

Oh excuses, ik dacht dat je een Duitse herder bedoelde (vanwege de bouw van de rug)... ;) Veel succes met het maken van jullie keus!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:48

Nikass schreef:
anneliesdj schreef:

Dat zal het probleem niet zijn om te leren nee. Maar de hond moet ook sociaal zijn naar andere honden die je tegen komt onderweg en dat is niet altijd het sterkste punt van een herder en ik ken ook herdershonden die zich vervelen door te weinig mentale uitdaging dat ze overal achteraan gaan jagen.

Dat bedoelde ik dus idd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:50

JonneN schreef:
Oh excuses, ik dacht dat je een Duitse herder bedoelde (vanwege de bouw van de rug)... ;) Veel succes met het maken van jullie keus!

Dat is ook niet de standaard Duitse Herder hoor. Mijn Duitse herders kunnen rustig 20 kilometer naast de fiets en alsik nog zou paardrijden rustig mee op buitenrit met flinke draf en galopstukken. Ze hebben lang niet allemaal die rug bouw en lang niet allemaal hd.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:53

Mee eens, maar ik ben er wel van overtuigd dat het risico wel groter is bij de honden met die bouw...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:01

Dan moet je een Duitse herder zoeken zonder die bouw. Ik wilde een Duitse Herder, maar met een normale bouw en die heb ik gewoon gevonden hoor. ;)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:04

Ja, dat kan inderdaad :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:29

JonneN schreef:
Painttobe schreef:

Groetjes,

Paula

Hmm... ik weet het niet. Beide erg gevoelig voor HD en andere bewegingsproblemen als je het mij vraagt. Om mee te gaan op pittige buitenritten dan, bedoel ik...
Persoonlijk zou ik eerder denken aan een Collie-achtige soort, hoewel die soms niet helemaal uit de voeten kunnen met hun eigen oerinstinct om paarden op te jagen, al zijn ze nog zo gehoorzaam...

Dit vind ik weer zo'n vervelende aanname...

Er zijn ten eerste een heleboel verschillende soorten herders. En ten tweede, als jij een goede lijn kiest, met geteste ouder honden kun je HD zo goed als volledig uitsluiten.
Er zijn zowel show áls werklijnen die HD vrij fokken. Daarnaast worden tegenwoordig bijna altijd de ouderdieren getest (en als je geluk hebt de ouders van de ouders ook nog)
Een herder kan zeker mee op langere ritten als je het netjes op bouwt.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:31

Het is geen aanname, het is gewoon een mening die bij mij is ontstaan uit de verhalen die ik ken uit mijn eigen omgeving. Sorry als jij je daardoor onjuist bejegend voelt, dat was niet mijn bedoeling.
Uiteraard weet ik dat je veel kunt sturen door goede lijnen te gebruiken e.d. en dat opbouw ook heel belangrijk is, maar toch heb ik in mijn omgeving verschillende herders gekend waarbij het tóch misging, waardoor ik dit beeld gevormd heb. Misschien is dat niet altijd juist, dat kan. Ik heb er in elk geval niemand mee op de tenen willen trappen, het is maar een mening...

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:38

Maar zo is er bij elke hond en elk ras wel wat, denk ik... je moet een boel geluk hebben, wil je hond nooooit íéts hebben

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:45

En vergeet ook niet dat de ontwikkeling van HD ook afhankelijk is van invloeden van buitenaf. Dat ouderhonden getest worden zegt nog niet veel, dat de ouderdieren vrij zijn van de aandoening wil niet zeggen dat ze genetisch vrij zijn van HD. En dan kunnen ze dus alsnog de genen waarin HD zich verstopt alsnog doorgeven.

Het is ook zo vreselijk lastig met HD he. Als je ziet hoe debiel mijn hond gedaan heeft in zijn eerste levensjaar :') En nog steeds trouwens :+ Maar zijn heupen zijn echt hartstikke goed zie foto. Hij komt uit lijnen met wisselende HD resultaten (vaderlijn = voornamelijk B en A, moeders heeft A maar komt uit een B x D) en hij is de enige uit het nest van 10 die getest is, dus dat zegt alsnog niks.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:53

MyWishMax schreef:
JonneN schreef:

Dat is ook niet de standaard Duitse Herder hoor. Mijn Duitse herders kunnen rustig 20 kilometer naast de fiets en alsik nog zou paardrijden rustig mee op buitenrit met flinke draf en galopstukken. Ze hebben lang niet allemaal die rug bouw en lang niet allemaal hd.

Mijn duitse herder x mechelaar kon dat ook prima aan. Ik heb nog nooit zo'n sterke hond gehad <3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:56

JonneN schreef:
Het is geen aanname, het is gewoon een mening die bij mij is ontstaan uit de verhalen die ik ken uit mijn eigen omgeving. Sorry als jij je daardoor onjuist bejegend voelt, dat was niet mijn bedoeling.
Uiteraard weet ik dat je veel kunt sturen door goede lijnen te gebruiken e.d. en dat opbouw ook heel belangrijk is, maar toch heb ik in mijn omgeving verschillende herders gekend waarbij het tóch misging, waardoor ik dit beeld gevormd heb. Misschien is dat niet altijd juist, dat kan. Ik heb er in elk geval niemand mee op de tenen willen trappen, het is maar een mening...

Ik denk dat het bij Duitse herders wel vaak zo werkt. 50% heeft erfelijk hd, ondanks of waarschijnlijk beter gezegd dankzij " zorgvuldig fokken"
En dan moet je ook nog een betrouwbare fokker zien te vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:11

Nikass schreef:
anneliesdj schreef:

Dat komt dan door de opvoeding, herders zijn doorgaans prima sociaal.
Als ze regelmatig mee gaan op buitenrit en thuis de normale aandacht krijgen zul je niet snel last hebben van te weinig mentale uitdaging.