khorizon schreef:Mijn man en ik willen graag een hond.
We hebben 2 kinderen 10 en 7 jaar. En we hebben een kat (die met honden kan).
Bij het huis hebben we een flinke tuin. Ik werk partime en heb 2 dagen oppas aan huis.
We hebben genoeg tijd om lekker te wandelen.
We hebben niet heel veel ervaring. Jaren geleden een paar maanden een hond opgevangen.
We twijfelen tussen een pup of hond vanaf een jaar of 2.
Wij zijn opzoek naar een wat kleinere hondras max 40 cm.
Die goed is met kinderen. Die moeten er ook mee kunnen wandelen.
Niet te druk ras.
Moet ook even alleen kunnen blijven.
Ik weet dat met opvoeding veel te bereiken is en ik ga ook zeker op cursus. Maar ik heb benieuwd welke rassen jullie mij kunnen aanraden.
Zelf vind ik een keeshond erg leuk.
De van nature wat rustiger honden zijn juist meestal grotere honden. Maar je zegt dat je voldoende tijd hebt om te wandelen. Een hond die zijn ei kwijt kan door elke dag een paar uur los te mogen lopen kan in huis heel rustig zijn.
Maar dit is dan wel een vereiste. Ik vind ijslandse hondjes superleuk en voldoen aan je afmeting en goed op te voeden, maar moeten wel elke dag behoorlijk lopen en moeten ook mentaal wat te doen krijgen. Een vastgotaspets (zweeds herdertje) is wellicht ook wat voor jullie.
Vindt je dat toch wat te actieve honden dan denk ik richting whippet. Even flink rennen elke dag vinden ze heerlijk, maar hoeven niet persé uren te lopen en zijn rustig in huis.
Wat betreft de leeftijd; bij een herplaatser weet je beter wat je krijgt. Bij een pup moet je alles nog zelf doen. Vijf weken vrij is een goede start maar niet elke pup is daarna al zindelijk en kan al alleen zijn. Hou daar wel rekening mee.