nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:43

Chaps is ook een goed idee !

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:30

Mijn hemel Nickeltje, leg je het dan niet helemaal af van de warmte? Ik heb alleen een hemd aan met mijn katoenen imkerjas en een dunne witte (want donkere kleuren kunnen agressie oproepen) joggingbroek over mijn spijkerbroek en dan loopt het zweet me al over de rug en in het gezicht! Met wat jij allemaal aan hebt, lijkt het me haast niet te doen! Al begrijp ik dat je niet veel keus hebt vanwege je allergie hoor, maar is dat dan nog wel te doen?

Wij verkopen ook honing, in een weckpotje van 325 gram met daarbij een houten honinglepeltje en een bijenhangertje. Hier vragen we 6,95 voor.

Afbeelding

De potjes worden door klanten vaak hergebruikt voor andere dingen, dat vind ik een fijn idee. Ze kunnen de potjes ook inleveren.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:32

Het is inderdaad erg warm ja, zoals ik de bijen in ga...
Maar een beetje extra calorie verbranden kan met mijn postuur daarbij echter ook niet echt kwaad dus ik zoek de positieve gedachtes daar dan maar ;)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:52

Haha, dat is dan een goede gedachte. Wel knap dat je het volhoudt, je moet de bijen wel echt heel leuk vinden! Wat ik dan ook weer begrijp, want ik ben er zelf ook helemaal gek van het is echt verslavend. Ik ga komend jaar wel wat inkrimpen, ik moet zeggen dat plusminus 20 volken een beetje teveel van het goede is naast een baan, paarden en een huis/erf/tuin dat (met name in de zomer) de nodige aandacht vraagt....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:51

Dat is zeker veel!!

Tja, de bijen zijn ook leuk. En mijn vriend vindt het ook heel erg leuk dus ook omdat hij er plezier uit haalt, ga ik ook maar door.
En van de oogst maken we ook weer veel zelf dus dat verder verwerken geeft veel voldoening. De propolis gebruiken we. Oude was worden kaarsjes, en de honing wordt deels ook voor mede gebruikt...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:52

Hoe oogsten jullie de propolis en wat doen jullie er precies mee?

En hoe krijg je de was goed schoon? Dat lukt mij echt nog niet goed, heb je daar tips voor?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:01

Propolis krabben we in de winter uit de kasten die niet gebruikt worden. Daar zit dan natuurlijk een heleboel troep doorheen.
Al deze troep gaat samen in een grote pot, met daar ethanol 70% overheen. Volume verhouding 1 : 1.
Ongeveer 3 weken elke dag even goed schudden dan is alle propolis maximaal opgelost in de ethanol.
Daarna filteren we dit door een dubbele koffiefilter en hebben we tinctuur.

De was gaat in een heel grote oude pan met vooral voldoende water. Daar smelten we de hele boel in, tot een graad of 80 is ruim voldoende. Dat laten we afkoelen tot dat de drijvende was-plak los komt van de randen van de pan en stevig genoeg is om er uit te halen maar nog wel een beetje warm is, dan snijden / schrapen we namelijk de onderste laag van die plak af tot je op redelijk schone was zit en met die portie redelijk schone was herhalen we dat nog een keer.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:03

Okay thanks voor de tips!!! Zo moet ik het dan ook nog maar eens proberen. Ik gooi nu best veel was weg en dat is echt heel zonde.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:41

Wij verkopen dat niet hoor, maar vind ik zelf leuk om waxine lichtjes van te maken en we hebben 2 mallen voor een iets groter kaarsje. Gezellig in de winter of als klein cadeautje voor familie enzo.
En de propolis maken we creme van, voor eczeem enzo. Gebruik dat ook vrij veel als mijn paarden ergens een wondje hebben.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:41

Hier een stille meelezer, ik vind het imkeren en bijen erg interessant, prachtige beestjes. Maar ik heb er ook een beetje angst voor gekregen, sinds ik vorig jaar 2x (afzonderlijk) ben gestoken op de moestuin door de bijen van de buurman. Die heeft daar een kastje staan, netjes afgescheiden, maar de bijen foerageren ook in mijn tuin natuurlijk. Voor mij kwam het willekeurig, ik was gewoon rustig aan het werk en kreeg ineens een bij achter me aan. Onder m'n shirt, vervolgens vast in m'n haar, en maar zoemen. Brr. :oo
Sindsdien ben ik erg alert en als ik maar iets hoor zoemen ben ik al pleitte. Maar dat zal vast niet nodig zijn. :+

Vindt 1 van jullie het leuk om wat te vertellen daarover? Wat maakt een bij agressief? Wat kan ik beter wel/niet doen? Met welk weertype bijvoorbeeld beter niet werken? Maakt deodorant nog uit of de kleur van je T-shirt? Ik zou graag gewoon weer wat meer ontspannen aan het werk gaan en mijn tuintje delen met de bijen. :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:46

Sterke geuren zoals parfum kan ze best wel pissig maken. Mijn vriend heeft heel lang bij een bepaald potje haar-spul gehad dat hij bijna dagelijks wel in zijn hoofd gestoken werd.

En met dreigend weer, een dreigende regenbui of erger nog, onweer. Dan zijn ze vaak wel best wel makkelijk boos.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:49

Wat Nickeltje zegt inderdaad. Of als er in de buurt gestookt is of wordt, tuinafval of iets dergelijks, dat vinden ze ook niet leuk.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:11

bij mij was het tuinafval en giftig spul wat werd verstookt (bewerkt hout en zilvervaan afval van de bbq en plastic ) bij de buren en de bijen waren toen heel boos en ik werd echt door meerdere bijen achterna gezeten toen ik bij de moestuin bezig was (niet eens met de bijen bezig of heel dicht in de buurt) maar normaal gesproken zijn ze heel rustig/zachtaardige beestjes. Als je ze niet lastig valt dan doen ze niets.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:12

Nickeltje schreef:
Wij verkopen dat niet hoor, maar vind ik zelf leuk om waxine lichtjes van te maken en we hebben 2 mallen voor een iets groter kaarsje. Gezellig in de winter of als klein cadeautje voor familie enzo.
En de propolis maken we creme van, voor eczeem enzo. Gebruik dat ook vrij veel als mijn paarden ergens een wondje hebben.

het is ook handig voor paarden voor de hoeven als ze zachte straal hebben zodat ze geen rotstraal krijgen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:16

Nickeltje schreef:
Het is inderdaad erg warm ja, zoals ik de bijen in ga...
Maar een beetje extra calorie verbranden kan met mijn postuur daarbij echter ook niet echt kwaad dus ik zoek de positieve gedachtes daar dan maar ;)

ik kan ook goed tegen hitte en warmte dus liever goed inpakken als gestoken worden :D het steken vind ik niet pijnlijk maar het is echt de allergie die het doet. Verscillende mensen zeiden al ; je zult wel stoppen nu je allergisch blijkt te zijn maar ik heb er veel te veel plezier in.

Ik heb een afspraak bij de allerloog maar weet nog niet wanneer (lange wachttijd ) en de huisarts dacht wel dat ik voorrang kon krijgen omdat ik inmiddels 2 x op de eerste hulp heb gezeten/gelegen na een bijensteek in korte tijd dus nu is mn ziektekosten verzekering daar mee bezig en hoop ik binnen 2 maanden een afspraak te kunnen krijgen. De Allerloog doet dan wat testen en dan word je door gestuurd naar ziekenhuis in de buurt en dan krijg je paar weken achter elkaar een spuit of infuus zodat je langzamerhand immuun word voor bijengif, maar bij de een werkt het maar 20 % en bij de ander 90% dat weet je niet van te voren maar je merkt het al wel na 2 of 3 maanden. Daarna krijg je nog 1 x per zoveel weken /maand spuit en dat word afgebouwd maar in totaal duurt het wel 2 jaar. Toch wil ik het proberen ; heb zoiets al helpt het maar iets ; dat ik niet gelijk aan infuus of pretnison hoef iedere keer als ik word gestoken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:17

En als ze geen koningin hebben óf veel te verdedigen, dan zijn ze ook gauwer boos ben ik achter :+
Bij mij zijn steken tot nu toe wel altijd rondom de kast geweest, niet ergens anders in de tuin. Al heb ik wel eens een waakbij achter me aan gehad toen ik ging grasmaaien in de voortuin. En als ik in de kast bezig ben geweest en ze wat pissig heb gemaakt, dan blijven ze me soms die dag rondom het huis ook nog wel achtervolgen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:19

Daar loop ik dus ook tegenaan, natuurlijk is het makkelijker om te stoppen.
Maar ik vind het veel te leuk en accepteer dat ik me gewoon helemaal kleddernat sta te zweten als we in de bijen aan het werk zijn.

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met immuun therapie... Heb me er nog niet toe kunnen zetten omdat ik mijn reacties steeds thuis onder controle krijg met alle spullen die we zelf in onze medicijnvoorraad hebben (tja... beide arts, dan verzamel je wel eens wat ;) )

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:31

Century schreef:
En als ze geen koningin hebben óf veel te verdedigen, dan zijn ze ook gauwer boos ben ik achter :+
Bij mij zijn steken tot nu toe wel altijd rondom de kast geweest, niet ergens anders in de tuin. Al heb ik wel eens een waakbij achter me aan gehad toen ik ging grasmaaien in de voortuin. En als ik in de kast bezig ben geweest en ze wat pissig heb gemaakt, dan blijven ze me soms die dag rondom het huis ook nog wel achtervolgen.

Wat is/doet een waakbij?

En jullie allergie, was die er direct of is dat opgebouwd?
Daar ben ik ook beetje huiverig voor, dat het steeds erger wordt.
Tot nu toe alleen jeuk, wat dik en rood op de prikplek.

Een vriend heeft ook immuuntherapie gehad, heeft nu alleen nog maar onderhoudsspuiten. Bij hem heeft het wel erg goed geholpen. :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:33

Bij mij bouwt het op. Elke steek wordt de reactie uitgebreider en heftiger helaas...
Mijn vriend heeft er nog minder last van dan van een muggenbult en mijn vader als hij ons helpt staat meestal zonder bescherming in de bijen te werken...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:37

Een waakbij is een bij die als doel heeft de ingang van de kast te bewaken, en te zorgen dat er geen indringers naar binnen komen. Dat zijn ook de bijen die als eerste komen kijken of alles wel deugt als ik bij de kast aan het werk ben. De rest van de bijen blijven gewoon hun ding doen eigenlijk. Dus het zijn er meestal maar een handjevol die verhaal komen halen.

Ik heb geen allergie en reageer ongeveer gelijk op elke steek.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:50

Nickeltje schreef:
Bij mij bouwt het op. Elke steek wordt de reactie uitgebreider en heftiger helaas...
Mijn vriend heeft er nog minder last van dan van een muggenbult en mijn vader als hij ons helpt staat meestal zonder bescherming in de bijen te werken...

ik had altijd al een flinke reactie op iedere steek (bij , wesp, steekvlieg) flinke bult en veel jeuk en roodheid, meer als een ander maar nooit echt heftig. Nu ben ik een paar keer achter elkaar gestoken en is het ineens veel erger qua klachten. Mn allergie lijkt dus ook op te bouwen bij iedere steek

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:51

Century schreef:
Een waakbij is een bij die als doel heeft de ingang van de kast te bewaken, en te zorgen dat er geen indringers naar binnen komen. Dat zijn ook de bijen die als eerste komen kijken of alles wel deugt als ik bij de kast aan het werk ben. De rest van de bijen blijven gewoon hun ding doen eigenlijk. Dus het zijn er meestal maar een handjevol die verhaal komen halen.

Ik heb geen allergie en reageer ongeveer gelijk op elke steek.

haha ja en die zijn best snel boos

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 16:34

Mierenzuur staat erop! Iets later dan ik wilde, maar hopelijk nog op tijd. Mijn kleine volk lijkt toch iets groter te worden, maar of ze groot genoeg zijn voor de winter weet ik niet. We gaan het zien!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 16:37

Wij zijn nog steeds niet toegekomen aan de laatste ronde honing afslingeren en ze dan ook klaarmaken voor de winter...
Te vaak slecht weer helaas.
Maar we hebben dat vaker pas in de loop van augustus kunnen doen, dus hier nog geen stress.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 17:13

Century schreef:
Mierenzuur staat erop! Iets later dan ik wilde, maar hopelijk nog op tijd. Mijn kleine volk lijkt toch iets groter te worden, maar of ze groot genoeg zijn voor de winter weet ik niet. We gaan het zien!

Mierenzuur tegen de varroa?

De imker met wie ik samen doe zei dat we volgende maand de bijen winterklaar gaan maken ; is dat dan aan de late kant of valt dat mee ; eind augustus ?