Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:29

Mwah, als je begint en alles in 1x moet kopen wel. Maar ik koop gewoon af en toe een plantje erbij voor aanvulling of vervanging. Niet alle plantjes pakken evengoed, heb er nu bijvoorbeeld 2 rode inzitten die niet willen wortelen en nu kleur gaan verliezen, die ga ik denk ik vervangen voor wat anders. Dus als je het per beetje doet vind ik het wel meevallen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:24

Toch weer allemaal drijvende planten in mn aquarium...
Zouden de kwi kwi's ze losmaken? Ik zou het anders niet weten...
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:37

Het ligt er ook helemaal aan wat voor planten je koopt.. :o
Zo ben ik begonnen met snel groeiende planten, zodat ik regelmatig kon stekken.
Inmiddels is gebleken dat deze planten niet geschikt zijn voor mijn pleco, en nu ben ik dus langzaam aan (kost genoeg, zoals ik het wil) de overstap aan het maken naar andere planten.
Als ik dit vooraf geweten had, had ik het gelijk goed gedaan natuurlijk.. :+

Je kan je plantjes 'vast' zetten onder een steen oid, tot hij geworteld heeft.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 11-11-15 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:39

Hmm, k heb het verkeerd verwoord.
Het zijn geen drijvende planten maar losse blaadjes.
Of zouden de kwi kwi's een nest willen bouwen?
K had gelezen dat ze een schuimnest maken met plantmateriaal
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 11-11-15 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:55

Kun je in een verwarmde bak ook een waterpest doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:01

IsaCalixa schreef:
Kun je in een verwarmde bak ook een waterpest doen?

Mijn ervaring is dat het wel kan maar dat het wel heel snel gaat doorschieten, dus te snel gaat groeien en daar wordt het plantje niet mooier van.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:07

Ah oke, dan geef ik die wel weg :P Had er nog een bosje zitten in de koude bak.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:11

ja hoor je kan er waterpest in doen :) heb ik ook gehad en kan je elke keer afknippen en opnieuw planten, ze groeien super snel in je bak dan ! Zo heb ik nu ook cabomba erin de brede versie, zo mooi ! Heb ze als achtergrond plant

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:25

Oh oke! Wel handig dat ze lekker doorgroeien. Bij mijn huidige bak gaan ze na een tijdje toch altijd wel dood. (na enkele maanden). Of zijn de blaadjes eraf gevreten :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:43

IsaCalixa , ik vind het niet zo netjes dat je niet even de winter wil afwachten met je goudvissen. Het water is vele malen anders dan in een kom en veel kouder intussen al. Je weet daarbij ook niet wanneer de winter wel invalt en of je vissen dan al genoeg geacclimatiseerd zijn. Omdat jij een andere bak met bewoners wil, moeten je vissen die je nu heb maar redden.
Is net zoiets als een binnen konijn naar buiten ooien of een stalpaard nu op de wei gooien zonder bescherming. Ik ga er verder niet over discussiëren, maar wou het wel even kwijt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:48

Dat is dan jouw mening. :)

De weersvoorspellingen zijn de komende tijd echt nog niet dat het gaat vriezen. En ik verwacht ook niet echt een strenge winter.. aarde warmt op en vorig jaar ook nauwelijks echte winter gehad (hier dan). Het zijn overigens taaie vissen, één ervan heeft al lang overleefd in een te kleine kom.

Maar inderdaad geen discussie, ik heb het besluit al gemaakt..

Andere reacties op mijn situatie mogen wel per pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:56

Dat de aarde opwarmt wil niet zeggen dat de winters verdwijnen, enkel dat de seizoenen heftiger worden en het verschil tussen winter/zomer groter wordt :)

En wat je zegt, goudvissen zijn taai! Helemaal als je je bedenkt dat 99% van de goudvissen in Israël/China gekweekt wordt, gesorteerd en vervoerd wordt met het vliegtuig, om hier aangekomen in bakken gegooid te worden en vanuit de bakken weer naar dierenwinkels en vanuit de dierenwinkels naar de mensen.

Wat jou goudvissen betreft, ik vind het nu overgooien niet al te handig, maar ik zit meer in over de diepte vd vijver 40 cm vriest bij een goede vorst helemaal dicht, minimale diepte voor vijvers wordt op 60 cm aangeraden.

Zijn dit soort topics trouwens tot 100 bladzijden of tot 500? Anders is het een leuk idee een foto van iedereen zijn (toekomstige) bak wil plaatsen, zodat we een coole openigspost kunnen maken. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-15 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:56

Ik had er over heen gelezen maar inderdaad sneu als je ze al over gooit..... dacht dat je die bak ging halen voor hun. En na de winter pas ging kijken ....ze zijn al vergroeid zei je en dan nu ook in 10 tot 15 graden kouder gooien ? Da's sneu....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:58

Spruitjee schreef:
Dat de aarde opwarmt wil niet zeggen dat de winters verdwijnen, enkel dat de seizoenen heftiger worden en het verschil tussen winter/zomer groter wordt :)

En wat je zegt, goudvissen zijn taai! Helemaal als je je bedenkt dat 99% van de goudvissen in Israël/China gekweekt wordt, gesorteerd en vervoerd wordt met het vliegtuig, om hier aangekomen in bakken gegooid te worden en vanuit de bakken weer naar dierenwinkels en vanuit de dierenwinkels naar de mensen.

Waterpest wordt bij mij altijd heel lelijk, erg lang en overal wortels. Net als Cabomba, welke een beginnersplant moet zijn.. Maar het doen bij mij in de bak? Ho maar :)) Daarnaast schijnt afgebroken Cabomba niet goed te zijn voor garnalen, wat voor mij de reden was ze uit de bak te halen.

Zijn dit soort topics trouwens tot 100 bladzijden of tot 500? Anders is het een leuk idee een foto van iedereen zijn (toekomstige) bak wil plaatsen, zodat we een coole openigspost kunnen maken. 8-)

Die worden niet van kamer temperatuur 20 tot 25 in 10 tot overdag 15 graden gegooid hoor? Da's enorm verschil! En taai zijn ze als ze gezond zijn en niet als ze al vergroeid zijn en altijd binnen hebben gezeten in wat aangegeven is door haar zelf een te kleine bak...

Het komt nu over van oh tropisch zijn veel leuker ben de goudvissen zat dus ze hebben pech gooi ze in de vijver en ze zien maar of ze t redden ?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:01

Spruitjee schreef:

Ik kan nergens terugvinden hoeveel blz we mogen hebben, maar dat met de foto's lijkt me een leuk idee!
Of foto's van de huidige bakken, zodat je door de tijd heen op den duur kan zien wat er veranderd!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:02

Waterpest wordt hier inderdaad ook heel lelijk, overal wortels :P Cabomba doet het dan weer wel goed. Het enige wat het écht goed doet is mijn Anubias Nana :P Doe nu een poging Vallisneria te laten aanslaan maar ik heb er een hard hoofd in :P

Dit soort topics mag tot 500 pagina's geloof ik dus we hebben nog even!

Als je ze langzaam overwent zou het niet zo'n punt moeten zijn voor de goudvissen. Niet in 1 keer van 20 naar 10 graden natuurlijk, maar goudvissen zijn koudbloedig he. Ze hoeven geen wintervacht aan te maken net als dieren :)

Edit: heeft iemand tips voor garnalen in een 80cm bak? Ik heb nu 10 neon tetras, 6 corydora panda, 1 ancistrus teminckii en 3 japonica garnalen. De japonica's aanvullen is een optie, maar die zie ik vrij weinig dus heb liever iets met meer kleur :o
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 11-11-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:04

Mioux schreef:
Spruitjee schreef:

Waterpest wordt bij mij altijd heel lelijk, erg lang en overal wortels. Net als Cabomba, welke een beginnersplant moet zijn.. Maar het doen bij mij in de bak? Ho maar :)) Daarnaast schijnt afgebroken Cabomba niet goed te zijn voor garnalen, wat voor mij de reden was ze uit de bak te halen.

Die worden niet van kamer temperatuur 20 tot 25 in 10 tot overdag 15 graden gegooid hoor? Da's enorm verschil! En taai zijn ze als ze gezond zijn en niet als ze al vergroeid zijn en altijd binnen hebben gezeten in wat aangegeven is door haar zelf een te kleine bak...

Het komt nu over van oh tropisch zijn veel leuker ben de goudvissen zat dus ze hebben pech gooi ze in de vijver en ze zien maar of ze t redden ?

Als je ze dan per se weg wilt zet ze dan in een speciekuip in de schuur ofzo (evt eerst met thermostaat om de overgang te verkleinen) en zet ze dan in het voorjaar in de vijver.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:05

Mee eens,niet zomaar alles gaan haasten. Zijn tenslotte ook levende wezens !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:08

Ik heb het vroeger ook gedaan.
Had een aquarium van een meter met goudvissen, dat ding ging lek en de vissen verhuisten naar de vijver,
Hadden de tijd van hun leven en is allemaal goed gekomen :j
En denk dat die goudvis liever dood gaat in een vijver dan in een kleine bak :P

Zowieso Visjes in bakjes....dan zijn eigenlijk alle bakken te klein....maar tja, vinden we leuk toch?
:j

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:08

Mag ik even om advies vragen? :D

Over 9 dagen krijg ik mijn geld weer binnen en het plan was om dan mijn grote bak even helemaal om te gooien qua inrichting. Zo wil ik beginnen met een nieuwe bodembedekking en nieuwe planten. Heb al aardig wat uitgezocht over welke planten ik wil hebben en hoe ik hem in grote lijnen ga inrichten.

De bodembedekking heb ik ook gedeeltelijk al uitgezocht. Ik ga voor JBL Manado, maar deze bodembedekking is heel fijn en licht en ze zeggen dat de planten dus niet gemakkelijk blijven zitten. Daarnaast is een voedingsbodem sowieso wel een idee. In mijn aquarium boven zit ook een voedingsbodem onderin alleen deze kleurt mijn water troebel zodra ik ook maar een klein beetje bodem verplaats. Heeft iemand suggesties voor voedingsbodems en eentje die niet teveel afgeeft?

En dan nog iets, aangezien mijn huidige bodem er dus uit gaat, hoe kan ik dat het beste aanpakken? :* Sinds ik dit aquarium heb opgestart zit deze bodem er al in.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:25

Mioux schreef:
Spruitjee schreef:

De vissen zijn buiten vegroeing om wel kerngezond :) ze zijn nog altijd erg actief, eten goed en zwemmen prima.

Ik ben ze niet zat, wil juist zeker zijn dat ze een goed plekje krijgen. De mevrouw waar de vijver is is heel bekwaam met de vissen en heeft ook pompjes enzovoort zodat het niet dicht vriest. Ik ga zelf ook mee om te kijken hoe het gaat en we houden zeker ook contact.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:30

dan nog zal het geleidelijk moeten gebeuren, binnen is het 20-25 graden zo'n bak en buiten nachten 5-10 en overdag 10-15 das een groot verschil. Je wilt eerst zeg je toen je in dit topic kwam een grotere bak voor ze halen, en dan is het in ene van ze gaan gelijk weg en komt t over alsof je ze snel kwijt wilt... komt nogal raar over, snap je ?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:32

helaas slaan niet al mn plantjes dit keer goed aan..balen had voor 40 euro planten. ik geef het nu op en hou het alleen nog bij de verschillende varens en echinodorus soorten die doen het wel goed...
ik heb geen zin om met co2 te gaan beginnen de vissen doen het verder prima..helemaal geen uitval al een hele tijd niet gelukkkig

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:34

@marisje76 heb ik ook soms hoor, haal ik voor 100 euro planten (grote bak) en helft doet t maar goed. Of ze worden opgegeten in een week, ook leuk haha. Ik hou het bij de soorten die ik nu heb en bestel die wel bij. De lotus gaan hier wel als een speer ! Van 1 lotus naar 2 en inmiddels 3 reuze lotus en 2 kleine !

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:37

Mioux schreef:
dan nog zal het geleidelijk moeten gebeuren, binnen is het 20-25 graden zo'n bak en buiten nachten 5-10 en overdag 10-15 das een groot verschil. Je wilt eerst zeg je toen je in dit topic kwam een grotere bak voor ze halen, en dan is het in ene van ze gaan gelijk weg en komt t over alsof je ze snel kwijt wilt... komt nogal raar over, snap je ?

Hmm ja dat heb ik inderdaad gezegd.. ik had toen alleen gehoopt dat ik ze samen kon doen met andere vissen maar vanwege de grootte van de bak kan dat dus niet. Daarom dan maar in een vijver. Ik hoop wel echt dat het goed met ze komt! Wil dat ook echt in de gaten houden.