Adoptie hondjes uit het buitenland - Topic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Adoptie hondjes uit het buitenland - Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:57

Wat een schatje ook! Urine opvangen lijkt mij idd lastig. Snel erheen rennen als hij gaat plassen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:57

Ze doen voor dat de hond uit spanje wordt gehaald een titer test, daaruit blijkt of een hond verdachte waardes in het bloed heeft.. Maar eigenlijk weet je nog niets.

Weetje vooraf kun je je over die ziektes heel erg druk maken maar uiteindelijk heeft het geen nut :)
Honden uit de zuiderlijke gebieden hebben gewoon een hoger risico op inheemse ziektes.
Als je jezelf een beetje inleest op alle ziektes, kun je jezelf al veel leed besparen door symptomen vroegtijdig te herkennen. Meer kun je niet doen, ja het als een risico incalculeren. Als je geluk hebt draagt je hond geen van deze ziektes bij zich, heb je pech ja dan heb je pech.

Onze Simba uit Spanje heeft Leishmania, tja het is opletten op van alles en het geeft af en toe vast kopzorgen. Maar het is onze grote vriend en we hebben veel plezier met hem en hij heeft een leventjes waarmee hij zeker 100% meer gelukkig is als in Spanje op straat. Wat doet zo'n ziekte dan nog? Ja hij zal met de medicatie wat minder lang leven als een hond die niet ziek is maar genieten doen we toch van hem.

Overigens als waarschuwing, realiseer je dat ook een nederlandse gefokte hond Leishmania op kan lopen. Neem je je hond bijvoorbeeld mee op vakantie naar Zuiderlijk Frankrijk kan hij zomaar gestoken worden door een zandvlief die deze parasiet met zich mee draagt.

In de paars gekleurde delen komt de zandvlieg bijvoorbeeld actief voor en is het een risico voor je hond:
Afbeelding

Dit zijn een aantal ziektes waar je rekening mee kan houden:
http://www.dapindeijmond.nl/pati%C3%ABn ... ntielanden

En dit is een mooi topic over de testen die je kunt laten uitvoeren:
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... 49&t=49179

Urine, opvangen bij een teefje kan met een pollepel en een bakje, bij een reu is het een kwestie van een bakje er onder houden. Is overigens wel een fijne test voor het bekijken van de eiwitten tijdens een behandeling tegen leishmania. Hoe meer eitwitten de hond verliest via de urine hoe slechter de organen er aan toe zijn is onze ervaring.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 18-08-14 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:02

Bedankt anouk! En je hebt gelijk hoor. Maar ik zou wel graag weten waar ik op moet letten want een plekje op een oor zoals iemand hiervoor aangaf zou ik normaal niet zo snel voor naar de dierenarts gaan. Dus een beetje extra opletten is wel nuttig. Zijn er ook erg besmettelijke dingen? We hebben zelf ook al een hondje namelijk..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:08

Tja plekjes wat zijn plekjes.
Leishmania heeft zo ontzettend veel ziekte verschijnselen dat je ze heel snel verward met andere dingen.

Simba heeft bijvoorbeeld blanke delen op zijn neus, en ook blanke vlekken in zijn mond en tandvlees.
Daarnaast kun je letten op de groei van de nagels bij Leishmania, nagels kunnen ineens ontzettend hard gaan groeien en hol worden.

Simba had daarnaast ineens last van heel veel niezen en bloedneuzen, dit heeft te maken met de stolling van het bloed. Ook was hij extreem vermoeid en viel ineens heel veel af.

Onze DA verwarde het niezen en de bloedneuzen met een eventuele grasaar, er zijn dure fotos gemaakt en hij is onder narcose geweest. Daarnaast had onze hond last van zijn gewrichten waarbij onze dierenarts dacht aan artrose en hem prednison voor schreef wat de leishamania alleen maar actiever heeft gemaakt doordat het immuunsysteem verzwakt.

Heel belangrijk is dat je een dierenarts hebt die ook daadwerkelijk geschoold is en dingen weet over deze MZziektes ( Middelandse Zee) . Onze dierenarts kende ze namelijk niet en wilde ons niet geloven wat betreft de Leishmania en dat heeft ons veelhard nodige tijd gekost en niet te vergeten heeeeeel veel geld.

Leishmania,'' is besmettelijk'' echter is het alleen besmettelijk middels directe bloedoverdracht in de slagader. Bijvoorbeeld je hond bijt een andere hond en het bloed van mijn hond komt direct in de slagader! van de andere hond. Anders is het niet besmettelijk.
Hoe dat met de andere MZ ziektes is weet ik zo niet.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 18-08-14 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:13

Dit is een mooi voorbeeld van Simba zijn blanke neus, en de plekjes die hij heeft op het vlees in zijn mond welke gekomen zijn tijdens de uitbraak van leismania.

Blanke neus heeft hij in de eerste 2 jaar heel langzaam ontwikkeld:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:14

Dat is alvast een goeie. Om een dierenarts te zoeken die daar ervaring mee heeft en dus snel(ler) kan handelen :) ik ga maar eens wat info verzamelen. Niet te veel dan maak ik mezelf ook alleen maar gek :+

Anouk het is dus voor jou hondje wel goed te doen? Geen pijn enzo?

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:17

@PenP2014 jouw hondje word nog getest op al die ziektes. Als ze vanuit ACE zeggen dat jouw hondje goed is kun je daar ook gewoon vanuit gaan. Dan kan hij net zo goed ziek worden als elk ander hondje.
Onze Ximena kwam naar NL met anasplasmosis.
Gelukkig is dat op tijd ontdekt en is ze behandeld met antibiotica. Nu is ze gezond verklaard.
Maar dat is ook een ziekte die ze net zo goed hier opkunnen lopen als daar in Spanje. Kwestie van pech denk ik.
Maar als je al wel weet wanneer hij vliegt hebben ze die testen misschien al gedaan??

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:20

@ubimone wat ik heb begrepen is dat ze voor vertrek naar NL inderdaad testen krijgen op een paar bekende ziektes en een gezondheidsverklaring mee krijgen. Maarrr... Ze zeggen er wel bij dat ze geen garanties kunnen geven. Misschien is dat wat Anouk bedoelt. Dat het nu goed kan zijn en dan alsnog kan komen..
Ik ben niet bang dat ik een hondje krijg met allerlei enge ziektes hoor. Meer een beetje extra bezorgd heid. :)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:25

Ik weet niet in welk deel van het land je woont?
Mijn beste vriendin heeft vorig jaar afscheid genomen van haar boxer van ong 11 jaar met leishmania ook van ACE.
Haar dierenarts is er dus wel bekend mee.
Tuurlijk kunnen ze nooit geen garanties geven. Elke hond kan ziek worden.
Ze raden ook aan om nog eens een bloedtest te doen als de hond hier in Nederland is.
Bijv na een half jaar of een jaar.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:28

Nou 11 jaar is voor een boxer toch een respectabele leeftijd. Niet dat het niet vervelend is :(:) ik woon in flevoland. Ik heb gooiland als dierenarts. Met mijn hondje heb ik echt nog noooit wat gehad. Mijn paard kennen ze al bij voornaam _O-

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:28

Dat vind ik een hele moeilijke vraag om te beantwoorden :)

Nu zeg ik JA! Simba voelt zich nu super maar het heeft ook een andere kant.

Je hebt gewoon een chronisch zieke hond..
Simba heeft nu een jaar geleden actieve Leishmania gehad, de 30 dagen Milteforan waren een regelrechte hel :j Je voert je hond 30 dagen een gel die hem nog zieker maakt als dat hij al is. Je hond wil in die periode niet eten, niet lopen want dat doet hem zeer (gewrichtspijn) en onze Simba heeft echt in zijn mandje liggen piepen. Na een dag of 14 Milteforan krijgt je hond een benodigde spiegel van het middel in zijn bloed wat hem zich beter laat voelen. En dan zie je hem langzaam omhoog kruipen en beter voelen.

Het traject van ziek worden naar diagnose heeft ons om en nabij 4.000 euro gekost.

Simba heeft op dit moment geen actieve leishmania, hij is nog steeds actief maar niet meer actief actief vroeger kon hij uren achter zijn balletje aanrennen nu is hij na 4/5 apporteren moe en hij slaapt nog steeds veel.

Soms zijn er dagen dat je merkt dat hij zich echt niet lekker voelt, en dan geeft hij symptomen weer die bij het leishmania beeld passen. Slecht plassen, piepen en niet graag zijn mandje uit willen komen. En dat is echt heel erg moeilijk omdat je als eigenaar realiseerd dat het gewoon weer actief kan worden.

Daarnaast is het eigenlijk nooit klaar met Leishmania, Simba staat op een onderhoudsdosis Allupurinol. Wat betekend dat hij twee maal daags twee pillen moet slikken. Dusja het blijft moeilijk. Allupurinol zorgt voor bijvoorbeeld blaasgruis maar het is bijvoorbeeld ook slecht voor de nieren van je hond. Tja wat doe je dan haal je hem van de meds af is er een kans dat de leish weer de overhand neemt en dat wil je hem niet aan doen. Het blijven geven van de meds is eigenlijk het verkorten van zijn leven.

Dit is een topic op een ander forum dat ik heb aangemaakt en eigenlijk onze voortgang inclusief bloedonderzoeken etc heb bijgehouden is misschien wle mooi en goed om te lezen :0
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... 49&t=49301

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:32

ubimone schreef:
@PenP2014 jouw hondje word nog getest op al die ziektes. Als ze vanuit ACE zeggen dat jouw hondje goed is kun je daar ook gewoon vanuit gaan. Dan kan hij net zo goed ziek worden als elk ander hondje.
Onze Ximena kwam naar NL met anasplasmosis.
Gelukkig is dat op tijd ontdekt en is ze behandeld met antibiotica. Nu is ze gezond verklaard.
Maar dat is ook een ziekte die ze net zo goed hier opkunnen lopen als daar in Spanje. Kwestie van pech denk ik.
Maar als je al wel weet wanneer hij vliegt hebben ze die testen misschien al gedaan??

Ubimone, de test die ze in vanuit daar krijgen is een heel simpele test waarvan ze direct de uitslag krijgen. Het geeft alleen aan hoe de waardes op dat moment zijn en dus niet of de hond actieve leish of wat dan ook is :) het kan prima zijn dat de hond dus wel de ziektes draagt maar dat ie op dat moment niet actief is.

Die testen geven gewoon geen uitsluitsel :)

Onze buitenlandse honden hebben ent zoals je aangeeft net zo veel kans op wat voor ziektes dan ook als een gewoon nederlands fokproduct :) Echter is er gewoon een hoog verhoogd risico o de middellandse zee ziektes.. Ok niet gek want veel van de honden die wij adopteren zijn gewoon straathonden geweest :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:32

Dat is allemaal niet niks Anouk :n
Ik zal je topic eens rustig door gaan lezen. Hoe oud is Simba nu?

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:35

@PenP2014: ja is idd een heel respectabele leeftijd. Volgens mij is ze ook niet ingeslapen vanwege de leishmania maar andere ouderdomskwaaltjes.
Hmmmm Flevoland is niet om de hoek. Wij wonen in Brabant.
Wat jouw dierenarts heeft met jouw paard dat heb ik met de kliniek in Roosendaal.
Daar kennen ze mij inmiddels bij de voornaam. Nogal veel pech gehad de laatste paar jaar.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:38

@A_nouk ze geven vanuit ACE ook nog het advies om na een tijdje in NL te zijn alsnog te testen op de ziektes. Dat advies kreeg ik bij mijn 2 hondjes ook.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:41

Dus eigenlijk is het ook handig om elk half jaar of elk jaar even een bloedtest te laten doen?
Ze hadden wel gezegd dat het handig is om even naar de DA te gaan zodra hij hier is :j en of ik ermee akkoord ging dat ze geen 100% zekerheid kunnen geven op die ziektes. Ik heb me zelf alleen nog niet ingelezen. Misschien iets te makkelijk over gedacht.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:58

Als ik eerlijk moet zijn, waarom testen ?

Wij doen het ondanks dat Simba die uitbraak heeft gehad ook niet...
Testen zeggen gewoon erg weinig, pas als er echt een uitbraak is kun je dit in de waardes van het bloed zien :)

Zijn vooral erg duur, het benodigde uitgebreide onderzoek kost uit mijn hoofd rond de €150...

We hebben Simba nu 3 jaar, zijn precieze leeftijd hebben we nooit geweten waarschijnlijk is hij nu 4/5 jaar oud.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:12

Ik weet het niet, was een gedachte :) Dit word mijn eerste hondje uit spanje dus ik heb geen ervaring met dieren uit het buitenland. En daar zijn toch andere ziektes als hier. Ik ben opgegroeid met dieren en het ergste wat ik heb gezien is een kat met een blaas ontsteking. (Wat ook echt niet leuk is) dus geen tropische ziektes. (Mag je dat zo noemen?)
En mijn paard ja die heb ik wel duur betaald qua dierenarts :+
Maar ik gebruik gewoon mn boerenverstand en als ik t niet vertrouw bel ik de DA. Dat moet ik dan bij dit hondje ook maar gewoon doen :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:20

Ja dat is zeker wat je moet doen :)

Je kunt natuurlijk altijd simpele priktestjes doen om de waardes even te controleren maar het heeft bij leishmania in ieder geval weinig nut.... Vind ik ;)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:34

Nu even iets leuks dan :D nog een mooie foto gekregen van ons kleine moppie

Afbeelding

Gister zooplus leeg geshopt voor een mandje, speeltjes een tuigje en lekkers :D en nu nog 8 dagen wachten.. Duurt lang!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:38

Wat een knapperd !
Leuk he al die voorbereidingen treffen :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:55

De voorpret is al super leuk!! Het duurt wel lang allemaal hoor.. Maar ik ben ook een standje ongeduld :')

Hadden jullie trouwens een bench? Ik gebruik helemaal geen bench eigenlijk. Bailey loopt altijd overal los in huis en slaapt waar hij wilt. Maar omdat ze uit kennels komen is het misschien een veilig gevoel? Of zal ik hem gewoon los laten.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:56

Wij hebben dat de eerste weken wel gedaan :)
Thuis ligt hij allang niet meer in de bench, maar hij gaat nog wel geregeld mee met mijn vriend naar zijn werk en daar is zijn bench wel echt zijn plekje !

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:57

Jonas heeft de eerste 3 nachten in een dichte bench gelegen. Hierna hebben we de bench open gelaten snachts maar sliep hij er wel in. Jonas heeft dan ook niet in een kennel gewoond maar is opgevangen in een gezin in spanje. Nu hebben we geen bench meer maar heeft hij gewoon een mand.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:59

Ik kan me wel voorstellen dat het een veilig gevoel geeft. Misschien met de deur open neerzetten.. Ik kan alleen bailey niet in een bench doen. Dat gaat ie echt niet tof vinden.. is het dan niet erg als 1 los loopt en 1 wel in een bench?