[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:16

Ja showhonden zijn misschien anders dan werkhonden?
Ik ken ze uit werklijnen, honden die ook veel met de baas op stap waren maar niet perse veel werkten, gewoon veel beweging kregen. Daar zag ik niets nerveus bij, wel altijd oplettend of de baas iets van ze wil maar dan weer zonder continu op je hak te zitten.
Nervoziteit komt bij Terveurens wel meer voor maar ik heb daar ook gevallen gezien die het totaal niet hebben, zelfs verschil van dag en nacht tussen 2 zussen (wel uit opvolgende nesten).

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:42

*wandelt topic binnen* Hoi!

Mijn vriend en ik zitten erover na te denken om een hond in huis te halen. Nu is mijn vriend wat honden betreft van het principe 'hoe groter/pluiziger, hoe beter', dus dat is al eis nummer één. Iets onder het formaat Labrador/Golden Retriever komt er niet in, en zelfs dat is eigenlijk al te klein volgens hem :+

Een ander ding is dat we geen van tweeën echt ervaring hebben als hondenhouders, mijn ouders hebben ooit in een ver verleden een bejaarde tekkel geërfd die na een jaar het loodje legde en bij vriendlief thuis hebben ze alleen katten gehad. We zoeken dus ook een hond die het niet erg vindt (of er niet gelijk misbruik van maakt }:0 ) als de baas een keer een fout maakt.

Thuissituatieschets: we werken beide parttime, er is dus regelmatig iemand thuis maar de hond moet wel zichzelf kunnen vermaken op de momenten dat dat niet zo is (en met zichzelf vermaken bedoel ik niet het interieur verbouwen :7 ) Verder lopen er hier in huis twee katten en in de buurt nog veel meer, het zou dus fijn zijn als hond daar mee om kan gaan (ook al weet ik dat dat ook een kwestie van opvoeden is, maar dat gaat bij de ene hond makkelijker als de ander, vandaar). Er zijn geen kinderen aanwezig, maar wat niet is kan nog komen.

Wat we met de hond willen: niet bijzonder veel. Vooral gezelligheid, knuffelen en eropuit trekken naar buiten toe. Een beetje energie is dus prima, maar geen stuiterbal.

Ik heb op bokt goede verhalen gelezen over de Leonberger en de Hovawart, maar zijn er nog andere rassen? Of zijn deze juist helemaal niet geschikt? Brand los, zou ik zeggen!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:58

Niet echt pluizig, maar wat vinden jullie van een Bullmastiff of Engelse mastiff? Die dat ik kende zijn allemaal uitermate zachtaardige honden die heel graag bij het gezin vertoeven en echte katten/kindervrienden zijn. Als het pluizige uiterlijk een must is kan je ook kijken naar een Newfoundlander of Sint Bernard hond. Leonberger heb ik ook goede verhalen over gehoord al ben ik niet zeker dat dat een "beginnershond" is. Hovawart heb ik niet zo'n goede ervaring mee (hoewel dat natuurlijk deels aan de opvoeding ligt). Maar ik dacht dat die nog een graad hoger lagen in moeilijkheid.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:08

Foaly schreef:

Mijn vriend en ik zitten erover na te denken om een hond in huis te halen. Nu is mijn vriend wat honden betreft van het principe 'hoe groter/pluiziger, hoe beter', dus dat is al eis nummer één. Iets onder het formaat Labrador/Golden Retriever komt er niet in, en zelfs dat is eigenlijk al te klein volgens hem :+

Een ander ding is dat we geen van tweeën echt ervaring hebben als hondenhouders, mijn ouders hebben ooit in een ver verleden een bejaarde tekkel geërfd die na een jaar het loodje legde en bij vriendlief thuis hebben ze alleen katten gehad. We zoeken dus ook een hond die het niet erg vindt (of er niet gelijk misbruik van maakt }:0 ) als de baas een keer een fout maakt.

Thuissituatieschets: we werken beide parttime, er is dus regelmatig iemand thuis maar de hond moet wel zichzelf kunnen vermaken op de momenten dat dat niet zo is (en met zichzelf vermaken bedoel ik niet het interieur verbouwen :7 ) Verder lopen er hier in huis twee katten en in de buurt nog veel meer, het zou dus fijn zijn als hond daar mee om kan gaan (ook al weet ik dat dat ook een kwestie van opvoeden is, maar dat gaat bij de ene hond makkelijker als de ander, vandaar). Er zijn geen kinderen aanwezig, maar wat niet is kan nog komen.

Wat we met de hond willen: niet bijzonder veel. Vooral gezelligheid, knuffelen en eropuit trekken naar buiten toe. Een beetje energie is dus prima, maar geen stuiterbal.

Ik heb op bokt goede verhalen gelezen over de Leonberger en de Hovawart, maar zijn er nog andere rassen? Of zijn deze juist helemaal niet geschikt? Brand los, zou ik zeggen!

Newfoundlander? Hier passeert al jaaaren dagelijks een newfoundlander met zijn baasje langs ons huis, ze komen altijd zo gemoedelijk langs gesloft, lijken me best relaxte honden :) en groot en pluizig uiteraard :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:15

Ik krijg inmiddels van alle kanten al de Newfoundlander toegegooid, dus we gaan ons daar eens in verdiepen. Op de plaatjes die ik heb gezien ziet t er al precies uit wat we zoeken, vriend is ook al helemaal enthousiast (I quote: FLUFFFY! :') )

Stoof: een mastiff wordt m sowieso niet, het zullen hele lieve honden zijn maar ik vind ze gewoon absoluut niet mooi :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:53

newf. is idd een leuke optie.
hovawart zou ik absoluut niet doen als je geen honden gewend bent en groot fluffy knuffelig zonder al te veel energie zoekt ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:59

Bullmastiff zou ik niet doen, zijn goedzakken, maar om ze zo te krijgen moet je wel 'de baas' zijn.
Newfoundlander zou perfekt zijn gezien je wensen, Leonberger, Sint Bernard of Landseer zijn ook leuke optie's.
Maar als je als hondenleek aan zo'n hond begint, bedenk wel goed dat ze niet alleen maar zo leuk zijn als wanneer je ze langs ziet lopen. Ga bij een paar eigenaren of fokkers op bezoek om eens kennis te maken, te zien hoe het in huis gaat, bedenk wat zo'n hond eet, hoeveel ruimte hij zal innemen, hoeveel haar eraf komt, een aantal van de genoemde rassen kwijlen ook flink enz. Zijn geen dingen waar je pas achter moet komen als je ze al in huis hebt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:01

Bedankt allemaal, we gaan ons eens inlezen in de Newfoundlander.

Anneliesdj: we gaan ons zeker goed voorbereiden, we zijn inderdaad leek op hondengebied maar daar zijn we ons juist bewust van en we willen dit wel goed aanpakken. Maar bedankt voor de tip!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:23

Foaly schreef:
Bedankt allemaal, we gaan ons eens inlezen in de Newfoundlander.

Anneliesdj: we gaan ons zeker goed voorbereiden, we zijn inderdaad leek op hondengebied maar daar zijn we ons juist bewust van en we willen dit wel goed aanpakken. Maar bedankt voor de tip!

Vergeet dan ook niet te kijken bij de Landseer, nauw verwant aan de Newfoundlander!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:51

anneliesdj schreef:
Bullmastiff zou ik niet doen, zijn goedzakken, maar om ze zo te krijgen moet je wel 'de baas' zijn.
Newfoundlander zou perfekt zijn gezien je wensen, Leonberger, Sint Bernard of Landseer zijn ook leuke optie's.
Maar als je als hondenleek aan zo'n hond begint, bedenk wel goed dat ze niet alleen maar zo leuk zijn als wanneer je ze langs ziet lopen. Ga bij een paar eigenaren of fokkers op bezoek om eens kennis te maken, te zien hoe het in huis gaat, bedenk wat zo'n hond eet, hoeveel ruimte hij zal innemen, hoeveel haar eraf komt, een aantal van de genoemde rassen kwijlen ook flink enz. Zijn geen dingen waar je pas achter moet komen als je ze al in huis hebt.

De bullmastiffen die ik ken, en dat zijn er best wat, zijn allemaal grote softy's. En ja ik had er zelf een, spijtig genoeg is hij vorige week op de gezegende leeftijd van 12 jaar ingeslapen. Makkelijkste hond die ik ooit gehad en gekend heb. Ze hebben eigenlijk juist geen echte "baas" nodig, het is eerder een partnerrelatie. Ze doen alles voor een aai of een lief woord, maar je moet het gewoon vragen en niet eisen. Daarom zijn ze imo makkelijk trainbaar, maar niet geschikt voor iemand die hen wil overheersen (bij gebrek aan een beter woord :P ) . Je moet natuurlijk geen slaaf verwachten, maar dat zal ook zo zijn met een Leonberger en elk ander type Molosser.
Maar Foaly vindt ze niet mooi dus dan is deze discussie sowieso zinloos. :Y)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:55

Foaly, ik dacht meteen aan de leonberger.
Ideale honden , voldoen echt aan jullie eisen.
Toevallig krijgt een bokker binnenkort een nestje.
[BB] Leonberger pups!

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:22

Mijn man en ik willen graag een hond.
We hebben 2 kinderen 10 en 7 jaar. En we hebben een kat (die met honden kan).
Bij het huis hebben we een flinke tuin. Ik werk partime en heb 2 dagen oppas aan huis.
We hebben genoeg tijd om lekker te wandelen.
We hebben niet heel veel ervaring. Jaren geleden een paar maanden een hond opgevangen.
We twijfelen tussen een pup of hond vanaf een jaar of 2.

Wij zijn opzoek naar een wat kleinere hondras max 40 cm.
Die goed is met kinderen. Die moeten er ook mee kunnen wandelen.
Niet te druk ras.
Moet ook even alleen kunnen blijven.

Ik weet dat met opvoeding veel te bereiken is en ik ga ook zeker op cursus. Maar ik heb benieuwd welke rassen jullie mij kunnen aanraden.
Zelf vind ik een keeshond erg leuk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:34

absoluut een ouder hondje.. een pup kan niet alleen MOETEN blijven (zowiso een rare eis.. je leert dat nl )
een pup is niet automatisch goed met kinderen, een pup zet overal zijn tandjes in en dus ook in de kleren van je kinderen. of in de benen omdat ze wegrennen en de pup wil spelen :) de meeste pups zijn druk, hebben heel veel aandacht nodig etc
op www.dierenasiels.com vind je veel leuke hondjes die een nieuw huisje zoeken

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:11

Pupjes moeten alles leren. Dat ze niet in kinderhandjes mogen bijten, dat ze buiten moeten plassen, dat ze echt rustig alleen kunnen blijven, dat ze netjes met de kat moeten doen, en ga zo maar door. Dat is natuurlijk prima aan te leren maar daar moet je tijd in stoppen en moeite voor doen. Als dat niet goed haalbaar is kan je beter voor een volwassen herplaatser kiezen, al zal ook die niet vanaf dag 1 rustig alleen kunnen blijven (maar wel na een weekje oid.). Ze moeten toch altijd wennen aan een nieuwe situatie. Ik zou eerlijk gezegd niet zozeer kijken naar ras, maar gewoon gaan zoeken in asiels en/of stichtingen als sphoek of aai of daar een leuke hond bij zit voor jullie. Genoeg kruisingen die precies aan jullie eisen voldoen, zeker bij laatstgenoemde stichtingen.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:24

Ik snap dat ik een pup alles nog moet leren. En daar zijn we ook toe bereid. En we laten de hond echt niet gelijk een dag alleen. We zijn ons nu aan het orriënteren.
Pas in de zomervakantie is het zover en dan hebben we vijf weken vrij. Dan kunnen we een goed begin maken. En de hond langzaam laten wennen aan het alleen zijn.
Maar ik ben gewoon opzoek naar een ras dat van nature wat rustiger is.
En er om bekend staat goed met kinderen te zijn.
En ik weet dat de opvoeding het belangrijkst is.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:43

ik ben op zoek naar een hond in de midden maat, die met grotere kinderen kan. Ook mag hij speels zijn maar ook rustig als het moet en soms graag knuffelen. Wij hebben veel tijd maar hij moet soms toch even alleen blijven en een grote tuin ook maken wij gemiddelde wandelingen. Het word onze eerste hond, en graag eentje die niet te moeilijk is om te trainen. En ook als je eens een fout maakt daar uitgebreid misbruik van neemt, wij zijn bereid trainingen te volgen :)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:52

Oja liefst geen poedel of labrador maar hij moet wel van knuffelen houden :) En ik vind pitbull puppy's heel mooi maar niet als volwassen hond en bordercollies vind ik ook wel mooi :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:20

khorizon schreef:
Ik snap dat ik een pup alles nog moet leren. En daar zijn we ook toe bereid. En we laten de hond echt niet gelijk een dag alleen. We zijn ons nu aan het orriënteren.
Pas in de zomervakantie is het zover en dan hebben we vijf weken vrij. Dan kunnen we een goed begin maken. En de hond langzaam laten wennen aan het alleen zijn.
Maar ik ben gewoon opzoek naar een ras dat van nature wat rustiger is.
En er om bekend staat goed met kinderen te zijn.
En ik weet dat de opvoeding het belangrijkst is.

Keeshondjes zijn zeker leuk, slim ook misschien wel wat drukker dan jullie zoeken misschien en van nature luidruchtig (keffen). Aan welke keeshond denken jullie?, het maakt ook nog wel veel uit of je een dwergkeesje of een middenslag keeshond hebt.

Rasgroep 5 staat niet bekend om zijn trainbaarheid dus hou daar rekening mee. Eerder zou ik in een huishouden met kinderen denken aan een gezelschapshond (rasgroep 9) die zijn toch meer gefokt als gezinshond.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:22

Lisse schreef:
Oja liefst geen poedel of labrador maar hij moet wel van knuffelen houden :) En ik vind pitbull puppy's heel mooi maar niet als volwassen hond en bordercollies vind ik ook wel mooi :)

Oeh pitbull en bordercollies liggen wel heel ver uitelkaar qua uiterlijk :o . Wat spreekt je aan aan honden, en wat juist niet?

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:28

Ik vind alleen maar de pitbull puppy's mooi en van bordercollies de speciale kleurtjes maar ik zoek gewoon een hond die voldoet aan de beschrijving uiterlijk is pluspunt :)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:53

ik heb nog eens verder gezocht en zou een west highland white terrier passen bij mij? :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:59

Foaly schreef:

Kijk ook eens naar de Landseer..

http://www.vdh.de/welpen/uploads/zrfancy/228_800.jpg

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... 3z4VKk3LhQ
:D
Edit: Had even verder moeten lezen, de Landseer staat er al :o ....ik ben naar het waterwerken wezen kijken van de Landseer, echte waterratten dus dat moet je niet erg vinden. Verder vond ik het geweldige honden, ook qua karakter.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:15

Lisse schreef:
ik heb nog eens verder gezocht en zou een west highland white terrier passen bij mij? :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 01:52

Lisse schreef:
Lisse schreef:

Jouw "eisen" zijn trainbaar of per hond verschillend. Geen rasgebonden eigenschappen. Indien je Westies leuk vindt om te zien zou ik beginnen met deze site, dat is de site van de officiële rasvereniging van de WHWT in Nederland, daar staat vást een heleboel informatie op over het karakter van dit hondje, en naar aanleiding daarvan kun je zelf kijken of dit ras iets voor jullie is :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:03

Lisse, heel veel honden passen bij jullie. Je gebt veel tijd en daarmee al het belangrijkste in huis. Als je zorgt dat je hond elke dag een paar uur los kan lopen en je steekt tijd in de opvoeding dan kunnen de meeste honden wel leren om een paar uurtjes alleen te zijn.
Een westie is een wat kleiner ras. Als terriër een eigen karaktertje, maar prima op te voeden, zolang je hem maar niet als "kleine hond" behandeld.