Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Foaly schreef:*wandelt topic binnen* Hoi!
Mijn vriend en ik zitten erover na te denken om een hond in huis te halen. Nu is mijn vriend wat honden betreft van het principe 'hoe groter/pluiziger, hoe beter', dus dat is al eis nummer één. Iets onder het formaat Labrador/Golden Retriever komt er niet in, en zelfs dat is eigenlijk al te klein volgens hem![]()
Een ander ding is dat we geen van tweeën echt ervaring hebben als hondenhouders, mijn ouders hebben ooit in een ver verleden een bejaarde tekkel geërfd die na een jaar het loodje legde en bij vriendlief thuis hebben ze alleen katten gehad. We zoeken dus ook een hond die het niet erg vindt (of er niet gelijk misbruik van maakt) als de baas een keer een fout maakt.
Thuissituatieschets: we werken beide parttime, er is dus regelmatig iemand thuis maar de hond moet wel zichzelf kunnen vermaken op de momenten dat dat niet zo is (en met zichzelf vermaken bedoel ik niet het interieur verbouwen) Verder lopen er hier in huis twee katten en in de buurt nog veel meer, het zou dus fijn zijn als hond daar mee om kan gaan (ook al weet ik dat dat ook een kwestie van opvoeden is, maar dat gaat bij de ene hond makkelijker als de ander, vandaar). Er zijn geen kinderen aanwezig, maar wat niet is kan nog komen.
Wat we met de hond willen: niet bijzonder veel. Vooral gezelligheid, knuffelen en eropuit trekken naar buiten toe. Een beetje energie is dus prima, maar geen stuiterbal.
Ik heb op bokt goede verhalen gelezen over de Leonberger en de Hovawart, maar zijn er nog andere rassen? Of zijn deze juist helemaal niet geschikt? Brand los, zou ik zeggen!
Foaly schreef:Bedankt allemaal, we gaan ons eens inlezen in de Newfoundlander.
Anneliesdj: we gaan ons zeker goed voorbereiden, we zijn inderdaad leek op hondengebied maar daar zijn we ons juist bewust van en we willen dit wel goed aanpakken. Maar bedankt voor de tip!
anneliesdj schreef:Bullmastiff zou ik niet doen, zijn goedzakken, maar om ze zo te krijgen moet je wel 'de baas' zijn.
Newfoundlander zou perfekt zijn gezien je wensen, Leonberger, Sint Bernard of Landseer zijn ook leuke optie's.
Maar als je als hondenleek aan zo'n hond begint, bedenk wel goed dat ze niet alleen maar zo leuk zijn als wanneer je ze langs ziet lopen. Ga bij een paar eigenaren of fokkers op bezoek om eens kennis te maken, te zien hoe het in huis gaat, bedenk wat zo'n hond eet, hoeveel ruimte hij zal innemen, hoeveel haar eraf komt, een aantal van de genoemde rassen kwijlen ook flink enz. Zijn geen dingen waar je pas achter moet komen als je ze al in huis hebt.
khorizon schreef:Ik snap dat ik een pup alles nog moet leren. En daar zijn we ook toe bereid. En we laten de hond echt niet gelijk een dag alleen. We zijn ons nu aan het orriënteren.
Pas in de zomervakantie is het zover en dan hebben we vijf weken vrij. Dan kunnen we een goed begin maken. En de hond langzaam laten wennen aan het alleen zijn.
Maar ik ben gewoon opzoek naar een ras dat van nature wat rustiger is.
En er om bekend staat goed met kinderen te zijn.
En ik weet dat de opvoeding het belangrijkst is.
Lisse schreef:Oja liefst geen poedel of labrador maar hij moet wel van knuffelen houdenEn ik vind pitbull puppy's heel mooi maar niet als volwassen hond en bordercollies vind ik ook wel mooi
Foaly schreef:*wandelt topic binnen* Hoi!
Mijn vriend en ik zitten erover na te denken om een hond in huis te halen. Nu is mijn vriend wat honden betreft van het principe 'hoe groter/pluiziger, hoe beter', dus dat is al eis nummer één. Iets onder het formaat Labrador/Golden Retriever komt er niet in, en zelfs dat is eigenlijk al te klein volgens hem![]()
Een ander ding is dat we geen van tweeën echt ervaring hebben als hondenhouders, mijn ouders hebben ooit in een ver verleden een bejaarde tekkel geërfd die na een jaar het loodje legde en bij vriendlief thuis hebben ze alleen katten gehad. We zoeken dus ook een hond die het niet erg vindt (of er niet gelijk misbruik van maakt) als de baas een keer een fout maakt.
Thuissituatieschets: we werken beide parttime, er is dus regelmatig iemand thuis maar de hond moet wel zichzelf kunnen vermaken op de momenten dat dat niet zo is (en met zichzelf vermaken bedoel ik niet het interieur verbouwen) Verder lopen er hier in huis twee katten en in de buurt nog veel meer, het zou dus fijn zijn als hond daar mee om kan gaan (ook al weet ik dat dat ook een kwestie van opvoeden is, maar dat gaat bij de ene hond makkelijker als de ander, vandaar). Er zijn geen kinderen aanwezig, maar wat niet is kan nog komen.
Wat we met de hond willen: niet bijzonder veel. Vooral gezelligheid, knuffelen en eropuit trekken naar buiten toe. Een beetje energie is dus prima, maar geen stuiterbal.
Ik heb op bokt goede verhalen gelezen over de Leonberger en de Hovawart, maar zijn er nog andere rassen? Of zijn deze juist helemaal niet geschikt? Brand los, zou ik zeggen!
Lisse schreef:Lisse schreef:ik heb nog eens verder gezocht en zou een west highland white terrier passen bij mij?