Dierenleed (zeer schokkend 18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Re: Dierenleed (zeer schokkend 18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:21

@ThePast03....ik ben het helemaal met jou eens..,wij hebben zelf staffords gefokt en ik heb zelf ook een am.staff,natuurlijk met stamboom!!!
en het is waar dat niet iedereen helemaal begrijpt hoe hij met de hond om moet gaan,daarbij als je een hond hebt die idd in de aanval vliegt en jij als eigenaar niet dat op tijd kan in schatten of iets dergelijks,kan dat idd heel gevaarlijk zijn ,en moet maar eerlijk zeggen dat ik maar weinig eigenaren tussen de hond springt als het wel mis gaat......

@ meissielief: ook jij hebt een goed punt dat het andere hondeeigenaren zijn die ook niet opletten,in het trant van mijn hond doet niks dus ik laat hem maar los.maargoed je kan dit heel simpel zelf oplossen door niet langs losloop terreinen te lopen en niet om standaart 1800 als heel nederland de hond uitlaat met jou hond te gaan wandelen,je hoeft zelf het gevaar ook niet op te zoeken natuurlijk,daarbij kun je ook lekker na het bos gaan...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:22

dat is hier in deze omgeving niet mogelijk je komt hier altijd mensen tegen met een hond

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:25

ondanks dat ik een hond heb met stamboom,heb ik ook al vaak de politie aan de deur gehad,om dat buurt bewoners weer een stafford verhaal hadden gezien op het nieuws,dus had ik gelijk een pitbull,daar wordt ik wel een beetje moe van...
onze gemeente is er niet zo streng in want hier lopen alleen maar kruizingen,maargoed ik heb mn stamboom dus niks aan het handje...maar het is wel wachten op waneer het fout gaan de helft weet namelijk niet wat voor hond ze hebben,het staat stoer,of ''ik ben nog meer een lonsdale kabouter als ik een pitbull heb''

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:26

Dat is idd in deze buurt aardig onmogelijk.
Mensen hebben gewoon schijt aan de rest. Vrijwel alles loopt gewoon los.
Als ik met m'n paard over t veld rij moet ik altijd opletten of er niet weer een hond achter m aan komt. Echt super irritant. En als je er iets van zegt kan je nog een grote bek krijgen ook. En nee, dat zijn geen baasjes van verboden honden.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:27

@ meissielief....heb jij een ''ik vlieg in de aanval hond'' zo ja wat doe jij dan als het fout gaat?
of loop je de hele weg met een kloppend hart van ''oh als ik maar geen hond tegen kom?"

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:30

Needje schreef:
Dat is idd in deze buurt aardig onmogelijk.
Mensen hebben gewoon schijt aan de rest. Vrijwel alles loopt gewoon los.
Als ik met m'n paard over t veld rij moet ik altijd opletten of er niet weer een hond achter m aan komt. Echt super irritant. En als je er iets van zegt kan je nog een grote bek krijgen ook. En nee, dat zijn geen baasjes van verboden honden.

Pffff ronduit associaal, een hond moet aan de les, en los in de hondenweide vind ik

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:35

Als je hond netjes altijd luistert mag ie op zich best los van mij. Maar als je andere mensen ziet lopen die wel hun hond aangelijnt hebben, zorg dan iig dat jouw hond niet bij die hond komt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:36

Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Soest. Dara is dta veel beter geregeld. Veel plekken voor de hond om los te lopen (omheind). Dat heb je in Amersfoort en Hoogland gewoon niet. (iig niet aan deze kant)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:37

Needje schreef:
Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Soest. Dara is dta veel beter geregeld. Veel plekken voor de hond om los te lopen (omheind). Dat heb je in Amersfoort en Hoogland gewoon niet. (iig niet aan deze kant)

Dat noemt hondenweide bij ons, en voor de rest in los verboden hier, een goede zaak

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:39

lique schreef:
@ meissielief....heb jij een ''ik vlieg in de aanval hond'' zo ja wat doe jij dan als het fout gaat?
of loop je de hele weg met een kloppend hart van ''oh als ik maar geen hond tegen kom?"

mijn hond kan maar met weinig reuen , ik roep altijd bij onbekende honden is het een reu?
als mensen niet luisteren zeg ik wat denk je wat er overblijft van jou hond als ze gaan vechten.
Ik vind die mensen vervelend Nors opkijken

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:40

Hier in Amersfoort heb je bepaalde honden uitlaat plekken daar mogen honden loslopen .
In de wijk mogen honden officieel alleen aangelijnt

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:40

Naar aanleiding van slimmerik's post p.92 (ja, sorry, jullie gaan wel heel hard nu *LOL*

Dat kan dat er "van die Mechelse" "in dienst" zijn bij drie boerderijen bij jou in de buurt. Maar uit niets wat je schrijft kan ik opmaken dat het hier officieel afgerichte en dus gecertificeerde honden betreft. Zonder certificaat is het (wat mij betreft) gewoon een boerenmechelaar en dus niet wat ik bedoel. Ook kan ik natuurlijk niet beoordelen hoe het met de bekwaamheid van de eigenaren van die honden gesteld is. De gemiddelde boer weet zijn hond heus wel onder controle te houden is mijn ervaring Knipoog

Ja, ik heb de betreffende BBC documentaire hier op mijn computer staan en bekeken. Maar tenzij er een tweede BBC documentaire in omloop is (met een andere inhoud dan die ik heb) waarvan ik geen weet heb, dan ben ik het toch niet met je interpretatie eens. In de hele uitzending wordt Nederland maar 1x genoemd en wel in de volgende context: een van de Farmer's Boys maakt tussen neus en lippen door de opmerking dat als de grond hem en zijn club te heet onder de voeten wordt in GB (naar aanleiding van het doodgebeten meisje), dat hij dan misschien gaat kijken "what the boys in Holland are up to". Hieruit lees ik op zijn minst (en dat vind ik al verontrustend genoeg) dat er in Nederland blijkbaar ook mensen met dit soort activiteiten bezig zijn ondanks de strenge wetgeving. Gek genoeg hoor je hier via overheidswege en in de media weinig over. Sterker nog, de enige berichtgeving die vanuit het opsporingsapparaat komt is dat er geen aanwijzingen zijn dat er in NL hondengevechten worden gehouden (Rotterdamse politie geloof ik, een tijdje geleden al). Verder wordt Ierland zelf (het deel waar de PBT niet verboden is) in die documentaire als bron van veel van dit soort honden genoemd, en gaan de documentairemakers ook een hond uit Finland halen. Geen woord over fokkerijen in NL. Maargoed, als ik hier een andere BBC docu voor ogen heb met een andere inhoud, dan zou ik die van jou ook graag even bekijken natuurlijk.

En dan ook nog even over dat omlijnde stukje. Nee, wat daarin staat is niet onomstotelijk aangetoond. Het is alleen een rechtvaardiging voor het invoeren van betreffende wetgeving in NL. Het is een persoonlijk inzicht van het LNV op basis van de door hun verzamelde informatie (waar alvast 1 cruciaal rapport met een niet-strokende mening niet in is opgenomen), geen wetenschappelijk feit. En, ja, ik vind dat dit soort dingen wel aangetoond moeten worden voordat er verstrekkende gevolgen in werking treden. Is het daar al te laat voor, dan vind ik dat er naar de hieruit voortvloeiende wetgeving nog eens goed gekeken moet worden.

Verder respecteer ik iedereens mening echt wel. Maar waar ik een beetje iebel van word is mensen die 'meningen' voor zich uitstoten die niets meer zijn dan de inhoud van een overheidspamfletje opgeleukt met wat prive/weekend-weetjes over 'gevaarlijke' honden... Ook kan ik slecht tegen stemmingmakerij en foutieve informatie, dus benoem ik het eerste en verbeter ik het tweede waar ik kan. Ook vind ik dat er ruimte moet zijn om de RAD-wet aan de kaak te stellen zonder dat er steeds maar weer "wet = toch echt wet en dus einde discussie" wordt geroepen. Ten eerste gaat dat na een tijdje een beetje lijken op het aloude "befehl ist befehl" en ten tweede bevordert het het zelfstandig (!! Ja echt!) denken over het onderwerp niet.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:46

slimmerik schreef:
Nee, het gaat er hier hoofdzakelijk om dat men vindt dat de honden niet in beslag genomen mogen worden omdat ze niets verkeerds hebben gedaan. Velen in dit topic zijn tégen de RAD .

Je mag onschuldigen ook niet straffen! Een hond die niemand iets ooit gedaan heeft, hoeft niet gestrafd te worden, dat is een heel groot onrecht. En ik denk dat je weinig rechtvaardigheidsgevoel hebt, want anders vond jij die wet ook niet kloppen. Tenslotte zijn lang niet al die honden van de verboden rassen gevaarlijk voor mensen. En BUITEN die rassen zijn honden gevaarlijk omdat mensen er niet goed mee omgaan. En dan zou je op basis daarvan ALLE honden moeten verbieden omdat er een paar wanstaltige figuren rondlopen die honden misbruiken tegen mensen! Dat is toch zo KROM als een hoepel?
slimmerik schreef:
Nou ik ben vóór maar vind wel dat ie aangepast moet worden en de fokkers en baasjes velen malen harder gestraft moeten worden. Iig een verbod opgelegd moeten worden voor het hebben van honden.

Is dat een Freudiaanse verspreking? Heb je iets tegen honden?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:53

jessy schreef:
Ook vind ik dat er ruimte moet zijn om de RAD-wet aan de kaak te stellen zonder dat er steeds maar weer "wet = toch echt wet en dus einde discussie" wordt geroepen. Ten eerste gaat dat na een tijdje een beetje lijken op het aloude "befehl ist befehl" en ten tweede bevordert het het zelfstandig (!! Ja echt!) denken over het onderwerp niet.

Ik wil graag over verandering van de wet praten maar in de tijd dat wij hier over praten worden er weer veel te veel honden onschuldig afgemaakt omdat degene die deze honden kopen en dus voor dit leed verantwoordelijk zijn de hand boven het hoofd gehouden wordt en met allerlei excuses komen waarom hun wel zo'n hond in het bezit hebben.

Zodra de wet niet meer de schuld krijgt maar degene die verantwoordelijk zijn voor dit hondenleed, de baasjes, dus kan ik over de wet en veranderingen daarop praten.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:54

ThePast03 schreef:
Het zijn de criminelen die toch zo nodig een verboden hond moesten die er voor gezorgd hebben dat er toch nog steeds honden zinloos ingeslapen worden en dit zijn geen dierenliefhebbers en al helemaal geen verantwoorde hondenbezitter.

En die criminelen blijven voortbestaan! En zolang zij blijven bestaan, zullen onschuldige honden worden gedood! Dat is toch niet normaal? Die criminelen zouden ze moeten verbieden om uberhaupt een hond te hebben, maakt niet uit wat voor ras! WAnt poedels zijn bijvoorbeeld felle honden, die kun je gemakkelijk vals maken. En bij volwassenen kunnen die misschien geen schade aanrichten, maar bij kleine kinderen wel. Dus ook maar poedels verbieden, en alle andere honden?

ThePast03 schreef:
Waar in vredesnaam haal jij vandaan dat ik een hekel heb aan zulk soort honden, dit is pure stemmingmakerij.

Ik heb er een hekel aan als dit soort honden in handen komt van criminelen (mensen die verboden honden aanschaffen en risico's nemen met hondenlevens, mensen zonder voldoende ervaring en verantwoording....

Ik ook! MAar de huidige wetgeving kan dit niet voorkomen. En daar zijn de honden de dupe van.

griebels schreef:
Ps het opvanghondje wat ik had, was een kruising staff, een pitbull-achtige dus. Buiten het feit dat hij voernijd had en bezitterig was (wat aan de opvoeding ligt) is het een superlieve hond, ook naar andere honden, maar wel buitenshuis (is wel zo eerlijk om te vertellen) Ja

Opvang hondje? En jouw kat dan? Die haatte toch honden?

NoGo schreef:
@ThePast03 moet hier toch wel even op reageren (en nee heb niet het hele topic gelezen en ja er zullen vast wel meer mensen zijn die het gezegd hebben) maar een familielid van mij heeft niet al te lange tijd geleden een jonge hond ongeveer 2 jaar oud gevonden(in de duinen).
Deze hond heeft geen papieren maar moet wel afgemaakt worden omdat het het verkeerde uiterlijk pitt-bull achtig heeft.
Zijn deze mensen dan criminelen omdat ze een verkeerde hond hebben en er met veel liefde voor zorgen (en er alles aan hebben gedaan om de eigenaar de vinden) ook al is het een verboden hond???(hond doet overigens geen vlieg kwaad ze hebben hem al 3 maanden......)

even wat aan me spraak gedaan me nl is niet al te best

Die hond kan best een kruising zijn met een boxer of een rotweiler, en dan krijgt zo'n hond al snel een pitbull achtig uiterlijk en dan kan er dus volgens die kromme RAD wet beslaglegging op zo'n hond komen. Klopt toch niet!

ThePast03 schreef:
En dat is nu precies de reden waarom er nog steeds honden zinloos ingeslapen worden.
Noem dat maar kort door de bocht maar ik heb diepmedelijden met de honden die worden aangeschaft zonder dat hun baasjes zichzelf eerst verdiept hebben in het eea, in dit geval kan het namelijk betekenen dat ze volstrekt zinloos worden ingeslapen.

Iets wat niet gefokt wordt, wordt ook niet aangeschaft. Dus het fokken moet men veel zwaarder bestraffen als men dan zo stellig gelooft dat deze honden gevaarlijk zouden zijn. Men vindt dat mensen beschermt moeten worden tegen honden, maar de honden moeten nog veel meer beschermd worden tegen mensen. MAar daar heeft RAD maling aan.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:29

tamorka schreef:
slimmerik schreef:
Nee, het gaat er hier hoofdzakelijk om dat men vindt dat de honden niet in beslag genomen mogen worden omdat ze niets verkeerds hebben gedaan. Velen in dit topic zijn tégen de RAD .

Je mag onschuldigen ook niet straffen! Een hond die niemand iets ooit gedaan heeft, hoeft niet gestrafd te worden, dat is een heel groot onrecht. En ik denk dat je weinig rechtvaardigheidsgevoel hebt, want anders vond jij die wet ook niet kloppen. Tenslotte zijn lang niet al die honden van de verboden rassen gevaarlijk voor mensen. En BUITEN die rassen zijn honden gevaarlijk omdat mensen er niet goed mee omgaan. En dan zou je op basis daarvan ALLE honden moeten verbieden omdat er een paar wanstaltige figuren rondlopen die honden misbruiken tegen mensen! Dat is toch zo KROM als een hoepel?
slimmerik schreef:
Nou ik ben vóór maar vind wel dat ie aangepast moet worden en de fokkers en baasjes velen malen harder gestraft moeten worden. Iig een verbod opgelegd moeten worden voor het hebben van honden.

Is dat een Freudiaanse verspreking? Heb je iets tegen honden?

Wat is dit nu weer voor onzin? Hoe wil je deze mensen in Gods naam anders aanpakken momenteel? Ik zeg laat ze lekker hun honden afpakken, moeten ze maar geen verboden hond nemen. Als de wet aangepast is, vind ik ook dat ze een betere oplossing moeten vinden voor de honden, maar als de honden nu steeds maar ergens veilig gebracht worden houden ze al helemaal niet meer op houden van illegale honden. Die worden immers netjes ergens anders gebracht. Breng de volgende maar, denken die criminelen dan.

NL doet toch precies hetzelfde met buitenlanders? Er zijn zoveel zonder verblijfsvergunning die lekker kunnen doen en laten wat ze willen. Die zijn ook vaak meer criminieel bezig dan anderen.. IK had netjes een verblijfsvergunning, mijn moeder maakte een fout en hopsikee, verblijfsvergunning werd ingetrokken. IK had toch ook niets gedaan? Werd net zo hard mee 'gestraft' en ik kon zonder pardon NL verlaten.

En dan kun je zeggen ' Moet je je maar aan de regels houden' maar dat geldt precies voor deze mensen die graag een Pitt-achtige wil hebben. Moet ie maar dokken voor de papieren, en anders vind ik het terecht dat zn hond wordt afgepakt, en heb ik al HELEMAAL geen medelijden voor 'm.

@NoGo; je kan wel zo mooi zeggen dat je hond 'echt niet weg zou gaan' maar als ze aan de deur staan, gaat je hond mee hoor. Fijn voor jullie dat het tot nu toe goed gaat maar ik zou het er niet op willen wagen, dat weet ik wel.

Hoe kun je (je ouders, niet jij, per se) het nu gemist hebben toen het RAD wet in ging, vraag ik me af... Gaan er dan geen bellen rinkelen bij jullie Pling

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:32

tamorka schreef:
Iets wat niet gefokt wordt, wordt ook niet aangeschaft. Dus het fokken moet men veel zwaarder bestraffen als men dan zo stellig gelooft dat deze honden gevaarlijk zouden zijn. Men vindt dat mensen beschermt moeten worden tegen honden, maar de honden moeten nog veel meer beschermd worden tegen mensen. MAar daar heeft RAD maling aan.

Dan halen dezelfde mensen ze gewoon in België.
Als je de honden echt wilt helpen zul je de mensen moeten aanpakken die ze aanschaffen en ervoor zorgen dat ze zinloos worden ingeslapen.
Dan moet je niet aan de gang gaan met de wet de schuld te blijven geven, vanwege de pitbullwet had geen enkele hond ingeslapen hoeven worden.

En als er geen pupkopers meer zijn stopt de fok vanzelf, niemand gaat zulk soort kruisingen fokken als ze ze nergens meer kwijt kunnen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:54

jessy schreef:
Naar aanleiding van slimmerik's post p.92 (ja, sorry, jullie gaan wel heel hard nu *LOL*

Dat kan dat er "van die Mechelse" "in dienst" zijn bij drie boerderijen bij jou in de buurt. Maar uit niets wat je schrijft kan ik opmaken dat het hier officieel afgerichte en dus gecertificeerde honden betreft. Zonder certificaat is het (wat mij betreft) gewoon een boerenmechelaar en dus niet wat ik bedoel. Ook kan ik natuurlijk niet beoordelen hoe het met de bekwaamheid van de eigenaren van die honden gesteld is. De gemiddelde boer weet zijn hond heus wel onder controle te houden is mijn ervaring Knipoog

Ja, ik heb de betreffende BBC documentaire hier op mijn computer staan en bekeken. Maar tenzij er een tweede BBC documentaire in omloop is (met een andere inhoud dan die ik heb) waarvan ik geen weet heb, dan ben ik het toch niet met je interpretatie eens. In de hele uitzending wordt Nederland maar 1x genoemd en wel in de volgende context: een van de Farmer's Boys maakt tussen neus en lippen door de opmerking dat als de grond hem en zijn club te heet onder de voeten wordt in GB (naar aanleiding van het doodgebeten meisje), dat hij dan misschien gaat kijken "what the boys in Holland are up to". Hieruit lees ik op zijn minst (en dat vind ik al verontrustend genoeg) dat er in Nederland blijkbaar ook mensen met dit soort activiteiten bezig zijn ondanks de strenge wetgeving. Gek genoeg hoor je hier via overheidswege en in de media weinig over. Sterker nog, de enige berichtgeving die vanuit het opsporingsapparaat komt is dat er geen aanwijzingen zijn dat er in NL hondengevechten worden gehouden (Rotterdamse politie geloof ik, een tijdje geleden al). Verder wordt Ierland zelf (het deel waar de PBT niet verboden is) in die documentaire als bron van veel van dit soort honden genoemd, en gaan de documentairemakers ook een hond uit Finland halen. Geen woord over fokkerijen in NL. Maargoed, als ik hier een andere BBC docu voor ogen heb met een andere inhoud, dan zou ik die van jou ook graag even bekijken natuurlijk.

En dan ook nog even over dat omlijnde stukje. Nee, wat daarin staat is niet onomstotelijk aangetoond. Het is alleen een rechtvaardiging voor het invoeren van betreffende wetgeving in NL. Het is een persoonlijk inzicht van het LNV op basis van de door hun verzamelde informatie (waar alvast 1 cruciaal rapport met een niet-strokende mening niet in is opgenomen), geen wetenschappelijk feit. En, ja, ik vind dat dit soort dingen wel aangetoond moeten worden voordat er verstrekkende gevolgen in werking treden. Is het daar al te laat voor, dan vind ik dat er naar de hieruit voortvloeiende wetgeving nog eens goed gekeken moet worden.

Verder respecteer ik iedereens mening echt wel. Maar waar ik een beetje iebel van word is mensen die 'meningen' voor zich uitstoten die niets meer zijn dan de inhoud van een overheidspamfletje opgeleukt met wat prive/weekend-weetjes over 'gevaarlijke' honden... Ook kan ik slecht tegen stemmingmakerij en foutieve informatie, dus benoem ik het eerste en verbeter ik het tweede waar ik kan. Ook vind ik dat er ruimte moet zijn om de RAD-wet aan de kaak te stellen zonder dat er steeds maar weer "wet = toch echt wet en dus einde discussie" wordt geroepen. Ten eerste gaat dat na een tijdje een beetje lijken op het aloude "befehl ist befehl" en ten tweede bevordert het het zelfstandig (!! Ja echt!) denken over het onderwerp niet.

OK dan! Ik heb hier niets aan toe te voegen......Behalve dat Jessy weer eens
de vinger op de zere plek legt.Onderbouwd, en dat is voor de verandering heel prettig...... Ja

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:04

@ThePast03:

Ik begrijp jouw punt ook wel, maar ik zie het toch iets genuanceerder. Natuurlijk kun je de mensen die een stamboomloze RAD-hond aanschaffen aanwijzen als de meest directe oorzaak dat er onschuldige honden worden afgemaakt. Maar de echte, dieper liggende, vraag is: waarom zijn er toch zoveel mensen die (soms willens en wetens, soms perongeluk) deze wet breken door zo'n hond aan te schaffen? Een wet is een prachtig iets, maar als hij systematisch niet blijkt te werken omdat mensen hem overtreden dan moet je erachter komen waarom.

De reden waarom hoor en lees je overal, op dit forum en ook daarbuiten. Het gros van de overtreders van de RAD-wet doet dit omdat ze een moreel probleem met de wet hebben. Niet omdat het 'criminelen' zijn die lak hebben aan de overheid (ik stel trouwens voor dat we de term 'crimineel' reserveren voor veroordeelde beroepscriminelen, om nu iedereen met een stamboomloze RAD-hond onder deze noemer te scharen druist in tegen het rechtsprincipe onschuldig tot het tegendeel bewezen is Knipoog ) De wet heet Regeling Agressieve Diersoorten en is bedoeld om de Nederlandse bevolking te beschermen tegen de gevaren van agressieve dieren, in dit geval "pitbullachtigen". Maar de overtreders van deze wet ervaren dit als zeer onredelijk omdat hun hond niet agressief is. Soms, zoals in het geval van Hellas, kan dit zelfs met de huidige middelen bewezen worden. En het gaat hier niet om een enkeling, nee het is een grote groep mensen en het gaat intussen om honderden in beslaggenomen honden per jaar, ondanks 15 jaar voorlichting en handhaving. Dan ben je denk ik voorbij het punt om te zeggen "laat iedereen zich nou maar gewoon aan die wet houden, dan is er niks aan het handje". De groep mensen is te groot, blijkbaar is er een structureel probleem met de wet zoals die nu is en moet erover nagedacht worden.

Dus, ja: mensen die deze honden kopen zijn een onderdeel van het probleem. Maar: het is een grote groep mensen en ze hebben een punt als ze zeggen dat de wet niet doet waar hij voor ontworpen is en dat er morele bezwaren zijn. Bovendien: NL is een democratie, de bevolking heeft het recht om beslissingen van de overheid aan de kaak te stellen. Dus om nu te blijven roepen dat er niets aan de hand zou zijn als iedereen zich gewoon aan de regeltjes zou houden, dat is imo iets te kortzichtig. Hier is een probleem en dat laat zich niet 1,2,3 oplossen door de handhaving gewoon even wat strakker aan te trekken, hier is een structurelere aanpak voor nodig.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:08

jessy schreef:
De reden waarom hoor en lees je overal, op dit forum en ook daarbuiten. Het gros van de overtreders van de RAD-wet doet dit omdat ze een moreel probleem met de wet hebben.

Oh en omdat ze een moreel probleem met de wet hebben nemen ze maar lekker risico's met hondenlevens?
Dat zijn voor mij wel criminelen.
En dat zijn geen mensen waarvoor ik wil vechten, wel voor de honden die dit leed wordt aangedaan dankzij deze mensen.
Of het voor de honden beter wordt als het straks legaal wordt dat dit soort mensen deze honden nemen kun je jezelf afvragen, die mensen geven al niets om het leven van hun hond. Ze nemen er grote risico's mee....

De echte hondenliefhebbers zijn voor mij diegene die zich goed voorbereid hebben en over voldoende kennis en ervaring beschikken en een soortgelijke hond met FCI stamboom hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:21

Moderatoropmerking:
Het is ondertussen al weer een tijdje geleden, maar ik denk dat het toch weer tijd wordt om het even aan te halen. In dit topic is iedereen het er eigenlijk wel over eens dat het probleem vooral bij de eigenaren zit en de discussie gaat vooral over hoe het opgelost moet worden, moet je alleen de eigenaren aanpakken of is het terecht dat de honden in beslag genomen en afgemaakt worden.

De verschillende meningen zijn bekend en ondertussen vijftig keer herhaald. Wellicht wordt het tijd om eens gezamelijk na te gaan denken hoe je iets aan die eigenaren kan gaan doen. Dat is in ieder geval een stuk prettiger bijlezen dan aldoor weer een op de persoon gericht bericht te lezen.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:36

ThePast03 schreef:
Oh en omdat ze een moreel probleem met de wet hebben nemen ze maar lekker risico's met hondenlevens?
En dat zijn geen mensen waarvoor ik wil vechten, wel voor de honden die dit leed wordt aangedaan dankzij deze mensen.
Of het voor de honden beter wordt als het straks legaal wordt dat dit soort mensen deze honden nemen kun je jezelf afvragen, die mensen geven al niets om het leven van hun hond. Ze nemen er grote risico's mee....

De echte hondenliefhebbers zijn voor mij diegene die zich goed voorbereid hebben en over voldoende kennis en ervaring beschikken en een soortgelijke hond met FCI stamboom hebben.
[/quote]

Volgens mij til je hier eea uit zijn context, en je chargeert behoorlijk.

En, nee, die mensen zijn geen criminelen volgens de definities van het Nederlandse rechtssysteem. Om ze allemaal zo te bestempelen is onjuist en ook weer licht stemmingmakerij.

Ik zeg ook niet dat ik voor die mensen die een RAD-hond in huis hebben wil vechten. Ik zeg dat die mensen gezien hun aantallen en hun argumenten niet genegeerd kunnen en moeten worden. Dit omdat Nederland een democratie is en ook zij het recht hebben gehoord en vertegenwoordigd te worden. En dan heb je nog de andere groep mensen (mensen zoals ik), die geen RAD-hond hebben of ooit zouden aanschaffen (vanwege de wet, pertinent niet vanwege het type hond) die hetzelfde zegt. Ook ik heb morele bezwaren tegen de wet zoals die nu is, en zal proberen manieren te vinden om mijn stem gehoord te krijgen.

Echte hondenliefhebbers... tja wie zijn dat eigenlijk? Volgens jouw definitie vallen de eigenaren van Hellas niet onder deze noemer. Maar toch zag ik in alle beelden over dat onderwerp een vrolijke, gezonde, goed gesocialiseerde hond. Onderdeel van het gezin, in huis bij mensen die blijkbaar van deze hond een sociaal en vriendelijk dier hebben gemaakt en ook nog weten wat het inhoudt om een heel hondenleven lang toewijding aan zo'n dier te hebben. Ja, het was potentieel een RAD-hond en nog staat er een hoger beroep op het menu dacht ik. Die mensen wisten dat hoogstwaarschijnlijk en hebben dus een risico genomen met dat dier en zouden daarom volgens jouw redenering dus geen liefhebbers maar 'criminelen' zijn. Ik vind dat gewoon te kort door de bocht, sorry.

*mod edit gezien, maar toch even nog bovenstaand. Volgens mij is het hele eigenaren-met-schuld nl. nog niet zo zwart-wit*

*nog een edit: even de quote in orde gemaakt*
Laatst bijgewerkt door jessy op 18-09-07 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:37

ThePast03 schreef:
jessy schreef:
De reden waarom hoor en lees je overal, op dit forum en ook daarbuiten. Het gros van de overtreders van de RAD-wet doet dit omdat ze een moreel probleem met de wet hebben.

*Hoe geef je anders een signaal af,dat je ergens pertinent niet mee leven kunt. Demonstreren? hebben we gedaan..Procederen? hebben we gedaan.
Bijkomstig voordeeltje voor de Hermandad,ze wisten precies wie we waren!
Heeft ook jaren geduurd.
Hiermee keur ik niet goed dat mensen deze honden aanschaffen zonder de benodigde papieren...Ik begrijp de emoties van de wel goed willenden exact. Heel vervelend als je word ondergesneeuwd als goedwillende verantwoordelijke liefhebber door een horde aso's of de zogenaamde democratie in dit bananenrepubliekje

Ik ben het hier grotendeels mee eens,ware het niet dat voor een echte liefhebber de FCI varianten slappe aftreksels zijn van het origineel.
Het origineel heeft nl niet een spat mensaggressie in zijn lijf,en dat is wat maar heel weinig mensen schijnbaar weten.
De FCI varianten worden vaak in het buitenland ook speciaal voor de hondensport gefokt,met het gevolg dat het originele raskarakter,waarin geen enkele dominantie naar mensen werd getolereerd,aan het verdwijnen is. Deze honden zijn te goed eigenlijk voor de gemiddelde hondenhouder.
To much will to please,elke dorpsgek kan er dus een Ego -Tool van maken.
Op de Pitbulldagen van weleer is er nog niet eens naar me gegromd als ik als wildvreemde het gebit van een te keuren hond inspecteerde.
Op de FCI shows heb ik toch wel een paar exemplaren gezien waar ik second thoughts bij had. De FCI exemplaren zijn veel zwaarder en groter.
40/45 kg is al geen uitzondering meer.Gebitscontrole is ook niet meer vanzelfsprekend, MI zou je zulke honden nooit moeten plaatsen,en zelfs verwijderen van het terrein.Deze polici hebben we als rasverening voor de A.B altijd gehanteerd. Ook daar begint een stuk opvoeding van publiek en potentiele geinterreseerden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:49

Ik vind hier echt geen hulk bericht nodig, we zijn heus geen kindjes meer.

Daarom zeg ik ook, betere controle op fok, zelfs met stamboom is er soms verbazing wat er soms uitkomt, en dat telt voor alle honden

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 00:06

CherokeeChum schreef:
Ik ben het hier grotendeels mee eens,ware het niet dat voor een echte liefhebber de FCI varianten slappe aftreksels zijn van het origineel.
Het origineel heeft nl niet een spat mensaggressie in zijn lijf,en dat is wat maar heel weinig mensen schijnbaar weten.
De FCI varianten worden vaak in het buitenland ook speciaal voor de hondensport gefokt,met het gevolg dat het originele raskarakter,waarin geen enkele dominantie naar mensen werd getolereerd,aan het verdwijnen is. Deze honden zijn te goed eigenlijk voor de gemiddelde hondenhouder.
To much will to please,elke dorpsgek kan er dus een Ego -Tool van maken.
Op de Pitbulldagen van weleer is er nog niet eens naar me gegromd als ik als wildvreemde het gebit van een te keuren hond inspecteerde.
Op de FCI shows heb ik toch wel een paar exemplaren gezien waar ik second thoughts bij had. De FCI exemplaren zijn veel zwaarder en groter.
40/45 kg is al geen uitzondering meer.Gebitscontrole is ook niet meer vanzelfsprekend, MI zou je zulke honden nooit moeten plaatsen,en zelfs verwijderen van het terrein.Deze polici hebben we als rasverening voor de A.B altijd gehanteerd. Ook daar begint een stuk opvoeding van publiek en potentiele geinterreseerden.

Maar wat er sinds de invoering van deze wet in 1993 wordt verhandeld heeft helemaal niets met het orgineel te maken.
Het gaat hier om kruisingen die veelal worden aangeschaft vanwege hun stoerheid en hoe triest het ook is veel in niet al te frisse handen terecht komen.

Het mooiste zou zijn als er een FCI erkenning kon komen voor de AP en ik weet dat het niet de echte liefhebbers zijn die dat in de weg staan.
Die echte liefhebbers kopen ook niet die verboden kruisingen omdat die totaal niets met de AP te maken hebben en weten ook wel welke fokkers van de soortgelijke rassen wel honden met het juiste karakter, gebit en gezond fokken.

Tegen de wet vechten kan op allerlei manieren, maar vechten met inzet van hondenlevens gaat mij veel te ver en was nergens voor nodig.
Zeker weten dat we nu een stuk verder geweest waren als er niet een groep mensen was geweest die in al die jaren verboden honden hebben gekocht en gezorgd hebben voor zinloos inslapen.

Dan hadden we in ieder geval als hondenliefhebbers laten zien dat we de verantwoording wel degelijk aan kunnen.
Wat er nu te zien is dat juist onverantwoorde mensen dit soort honden kopen en niemand met enig verstand in zijn hoofd wil dat dit soort honden bij onverantwoorde en onervaren mensen terecht komen.

Nee ik kan het als dierenliefhebber op geen enkele manier goedpraten dat je tegen de wet gaat vechten over de rug van hondenlevens. Dat hebben die honden in ieder geval nooit verdiend.
En als je dan ook nog eens kijkt wie er aan verdiend heeft in al die jaren, de zogenaamde fokkers van dit soort kruisingen....