nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:37

Oef, wat balen!

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:47

Dat is zeker jammer! Maar ik kan me het ook wel weer voorstellen, moet een heftig klimaatje zijn geweest daar binnen.

Ik heb afgelopen weekend een slinger marathon gehouden....mijn hemel, wat een werk. We hadden 20 HK's te slingeren, 200 ramen, het werd totaal 200 kilo. Ik weet dus nu dat 100 ramen op een dag de max is....
Nu moet alles nog in potjes en ik heb geen idee waar ik die vervolgens allemaal ga laten. Wat een verschil met vorig jaar. Toen had ik wel 2 productievolken minder, maar toen hadden we totaal 'maar' 65 kilo. Dit jaar totaal 260 kilo met de voorjaarshoning erbij.

Nu de volken behandelen tegen varroa en dan inwinteren en dan is het seizoen alweer voorbij.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:59

Zo dan!! Dat is heel erg veel honing!!
Wij hebben gisteren een controle gedaan en zouden op zich volgende week kunnen slingeren.
Maar dan vind ik nu al varroa behandeling en inwinteren nog te vroeg. Daar beginnen wij eigenlijk altijd pas eind augustus mee...
Ik weet van mijn eerste volk ook niet hoe ik die moet houden als ik daar de honing kamers al af zou moeten halen, ze passen nu nauwelijks op 4 etages, zo'n idioot groot volk...

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:40

Ik heb altijd geleerd dat je de varroa behandeling eind juli wilt doen, omdat je dan schone en gezonde winterbijen krijgt, die vanaf augustus gemaakt worden. Vandaar dat ik dat aanhoud. Inwinteren doe ik inderdaad ook later. Ik voer ze nu een beetje (omdat hier echt nauwelijks nog dracht is) en vanaf eind augustus volle bak. Anders plempen ze inderdaad het broednest vol met voer en is er niet meer voldoende ruimte voor broed (winterbijenbroed).

Ik had hier overigens ook volken waar 5 honingkamers op stonden, die zal ik ook wat extra ruimte moeten geven inderdaad.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 14:39

260 kilo! :wow:
Ik vond die 25 kilo die we een keer hebben geslingerd al veel (maarja wij hebben ook nooit meer dan 3 volkjes gehad)

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:51

Superleuk om jullie allemaal zo te volgen. En mooi om die witte raat te zien in de compostbak. Ik heb zelf geen bijen maar vind het wel erg interessant. Wij verkopen honing in de boerderijwinkel waar ik werk en hebben altijd bijenkasten in de bloesemperiode in de boomgaard staan. Succes allemaal met jullie volkjes

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:23

Zo Morpheus! Dat is niet weinig! Ik ben al heel blij als ik weer 8-10 ramen kan oogsten straks :D dan heb ik 14 ramen in de lente en 14 in de zomer gehad, van één volk. Ben er nog niet aan toegekomen te kijken, hopelijk deze week, en dan de HK eraf denk ik, en kijken wanneer mierenzuur kan :)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:22

Maar 28 ramen van 1 volk is ook een mooie score. Dan zit je toch ook al tegen de 25 a 28 kilo als de ramen vol zitten.
Mijn 260 kilo komt van 7,5 volk. Die halve is een halve, omdat 1 volk in het voorjaar nog niet op sterkte was om honing te geven, maar wel zomerhoning heeft gemaakt. Dat maakt een gemiddelde van 35 kilo per volk en dat is voor Buckfast nog niet eens zo heel bijzonder. Ik hoor wel imkers die richting de 50 of zelfs 60 kilo per volk gaan. Nu reizen die dan ook wel naar het fruit en koolzaad etc, dus dat is dan natuurlijk ook wel een andere situatie. De mijne staan gewoon in een gemiddeld drachtgebied zonder echt grote velden of bomen van een bepaald soort en worden niet verplaatst.

Hoe dan ook, het is best veel....het moet allemaal in potjes en ik moet even kijken waar ik dat allemaal ga laten...