Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:48

Wel jammer hoor want er zitten genoeg mensen met kennis alleen zijn ze niet zo euhh tactish.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:48

Ha ha, ja Bunnybunch is voor echte die- hards. :P Maar het is goed bedoeld.

Mijn Nijntjes drinken echt superveel! Ik heb 2 flessen van 320 ml. Met de vorst laat ik ze vier keer per dag uit een bakje drinken. Dat is zo leeg. Maar het is vanaf het begin zo geweest.

Ik had hier een keer gelezen dat je de brokjes in zo'n eierdoosje kon doen, dan moeten ze wat moeite doen voor het eten. Nou, hier niet hoor..... en ik had het doosje gewoon opengelaten, maar alles zat er nog in! :')

Nayomie

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:49

Hier hebben ze een normale fles. Momenteel is het elke dag even ontijsen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:53

Mijn nijntjes hebben 2 middel flesjes, die met rode doppen :) Er is er altijd wel 1 leeg.. Maar dan weigeren ze uit de ander te drinken haha :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:55

Ik heb bakjes. Mijn flesje vriest vast, krijg die niet meer open.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:55

maroescha schreef:
Mijn nijntjes hebben 2 middel flesjes, die met rode doppen :) Er is er altijd wel 1 leeg.. Maar dan weigeren ze uit de ander te drinken haha :P

En wat als je de lege dan weghaalt? Dan hebben ze geen keus. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:56

Dan drinken ze uit die inderdaad :) Maar zorg gewoon dat ze beide vol zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:09

Mijn bakjes ververs ik zoveel mogelijk , maar veel drinken ze niet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:36

Tiffany schreef:
Lotje199 schreef:
Als je informatie wilt over konijnen, kijk dan eens op bunnybunch.nl!
Dat is een soort bokt voor konijnen!

Boktmentaliteit x 3 , die jagen daar vakkundig iedereen weg :')

Ik zit ook op bunnybunch,... en je wordt er echt wel geholpen. Is nog nooit iemand geweest die daar weggejaagd is. Enkel mensen die een bewust nest fokken zonder naar de rasstandaard te fokken (dus gewoon konijnen fokken voor de lol) zijn niet welkom.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:40

Lisa_H schreef:
Mijn konijn drinkt een fles water binnen een dag/anderhalve dag leeg, betekend dit dierenartsen tijd?

Dit vind ik inderdaad ongezond en zou je adviseren om naar de dierenarts te gaan.
Als hier konijnen zitten die dit hebben laat ik sowieso de urine controleren en een behandeling voor EC. Wat in de meeste gevallen ook aan slaat. Het is echt een alarm bel voor mij :j
Als ze hier meer dan 3 kwart fles per 24 uur leeg drinken maak ik me zorgen. Een halve is normaal afhankelijk van wat er verder nog bij komt qua groenvoer. En natuurlijk de check dat er niks lekt :j

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:45

Volgens wetenschappelijke literatuur zou de dagelijkse watercomsumptie van konijnen 50-150ml/kg zijn, dus om te zien of je konijn meer drinkt moet je ff het gewicht van je konijn(en) maal 150 zien dan kan je inschatten of het abnormaal is of niet. Het varieerd wel heel erg met de hoeveelheid groenvoer die ze krijgen en je moet beetje inschatten ook. Krijgt je konijn geen groenvoer en drinkt ie 200ml/kg zou ik me geen zorgen maken. Drinkt t significant meer dan zou ik toch eens check up je doen. E. Cuniculi kan idd bij nierschade veel drinken en plassen geven. maar het kan ook bijvoorbeeld psychologisch zijn omdat het konijn zich verveeld en dat het enige is wat ie kan doen in zijn hok bijna, vaak zie je dan ook dat het water ook niet helemaal opgedronken wordt maar ze dat laten lopen. dit wordt ook gezien bij varkens. En er zijn nog wel meer oorzaken hoor, mocht je echt t idee hebben da tje konijn dus te veel drinkt raad ik wel aan om naar konijnspecifieke dierenarts te gaan want de rest gaat zo n specifieke gevallen echt wel moeilijk vinden. Dan zijn er 2 opties ofwel ze willen alles voor doen ofwel ze hebben geen zin in. als je de eerste treft is het nog niks die gaan hun best wel doen.

Ik moet zeggen ik heb hier een vrij grote drinkbak en die ververs ik om de dag maar is meestal bijna niks uit dus hier komen ze er zeker niet aan de max hoeveelheid en de voedster is 2,5kg en rammetje 1,5kg. Moet wel zeggen dat ze hier dagelijks groenvoer krijgen (witlof, wortels, spruiten, brocoliestam (niet te veel van laatste 2 uiteraard), andijvie, sla (niet te veel deel meestal wat ik over heb an het koken door 2), zodra het er weer weer voro is krijen ze veel onkruid en ze hebben zelf bij goed weer een graslandje en soms mogen ze door de tuin hupsen). Gaat gerust in zomer hele emmer grassen en onkruid naar binnen bij die 2 snap nooit hoe ze dat doen :+

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:25

waarom geef je niet veel brocoliestam ? Dat krijgen ze hier juist super veel.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:34

malih schreef:
waarom geef je niet veel brocoliestam ? Dat krijgen ze hier juist super veel.

is een koolsoort dus als ze daar echt veel van in een keer krijen zeker als ze het niet gewend zijn kan dit problemen geven. ze krijgen de helft van de stam die van zo n 500Gr broccolie overblijft, njah een hele zou ook wel geowon goed gaan bij die van mij denk ik ze zijn het zo gewend van alles te krijgen. maar als je door 2 doet heb je ook het ovordeel dat ze 2 dagen broccoli hebben ipv 1 :D en ik hou van beetje varriatie dat ze verschillende dingen eten per dag ook dus vind dat wel prettig idee.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:35

ooh hier krijgen ze gewoon 1 soms 2 stammen per dag. Dagen achter elkaar. Heb gister bijv broccoli gegeten op me werk en de stammen mee naar huis genomen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:38

Vandaag op de kinderboerderij gaan kijken naar de nieuwe stal en de hokken. Geweldig!!!
Voor foto's zie link onderin en dan bij huisvesting :).

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:41

Laptopmuis schreef:
Vandaag op de kinderboerderij gaan kijken naar de nieuwe stal en de hokken. Geweldig!!!

Prachtig , het mocht wat kosten ook zo te zien :)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:41

Bunnybunch valt toch wel mee! Vind ze daar helemaal niet zo alleen over fokken idd!

Ik zelf gebruik geen flesjes, of ze lekken. Of ze zitten verstopt of ze worden groen in de zomer en de konijn moeten na mijn idee veelte veel moeite doen voor een beetje water. Hier lurken ze lekker uit een bak! En Mijn nijnen drinken per dag met zijn 2e wel een halve liter!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:46

Ik heb een probleem en wou vragen of hier iemand nog advies voor had. Ik zie regelmatig de mooiste rennen voorbij komen en vind dat ik zelf ook een hele mooie hok/ren heb maar ik durf ze er niet in te doen!

Ik heb een hok 1m bij 80cm en daaraan een puppyren van 2m bij 1,50 ofzo. Die ren is 1m hoog. Maar nog durf ik ze er zonder toezicht niet in te laten lopen. Ik ben zo bang dat er wat gebeurd. Omdat ik dat al heel vaak heb gehad. Maar vind het ook zonde van de ren en de konijnen zitten maar in hun hok te zitten. Maar de ren is zo open en als er een kat loopt ben ik bang dat ze schikken en tegen de ren aanspringen. Dat is al eens gebeurd. Ze sprongen ook met gemak over mijn 60 cm ren heen. Overkappen van de ren is helaas geen optie.

Maar t lijkt wel of bij andere de konijnen niet ontsnappen, ik zie hokken voorbij komen (ook op bb) waarvan ik denk als ik mijn knijn daar een dag in stop zijn ze weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:48

Kun je er ook geen doek over spannen? Dan kunnen dieren er minder makkelijk bij, kunnen ze er zelf niet uit springen :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:56

Ik heb 2 makkelijke konijnen , met panelenren hekjes hebben ze een ren niet overdekt en ze zijn 24/7 buiten.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:56

je kan zo n net voor vogels te weerhouden aan kersen te eten enzo eroverheen spannen die kosten niks

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:57

Tycho schreef:
Laptopmuis schreef:

Prachtig , het mocht wat kosten ook zo te zien :)

Is allemaal gesponsord. Men kon namelijk lid worden van de club van 50, dan kwam je naam op een bord te staan onder 'leden van de club van 50'. Je moet dan per jaar 50 euro betalen als je lid wil worden / blijven.
We hebben heel wat leden, stuk of 25 op dit moment.
Dan heeft het bejaardenhuis geld voor ons ingezameld wat ook 565 euro was.
AH heeft geld voor ons ingezameld, kinderen hebben lege flessen opgehaald. En zo hebben wij de voliere en deze stal opnieuw kunnen bouwen.
Oude situatie was niet echt.. geweldig meer. De vogels konden zo uit de voliere ontsnappen door alle gaten die ontstaan waren door het rotten van het hout. De oude hokken stonken en waren helemaal aangevreten door de muizen.
Daarnaast.. timmerbedrijf heeft het hout tegen een speciaal prijsje geleverd en Volierebouw Limburg heeft ook tegen een speciaal prijsje gemaakt.
Deze komen ook beide op een groot sponsorbord te staan :).

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:58

Kan maar dat is zo onpraktisch omdat ik dan zelf niet meer door de ren kan lopen. Misschien ga ik er een keer golfplaten boven maken en tussen de golfplaten en de ren een net. Maar dat is nogal een klus.

Takkie muis, jou bedoel ik ook! Ik hoef dat echt niet te proberen -O-

cyclo, katten springen daar toch wel doorheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:05

Ik ben dan ook gezegengd met hun , bij mijn ouders die 2 zijn ook niet betrouwbaar :=. Die hebben nu hekken , geloof 1,20 hoog. Wel met panelen de bende wat afgezet omdat mijn jonge ram er ook woont :)

http://i85.photobucket.com/albums/k71/s ... 210888.jpg

Mijn ene konijn kon zich door de hekken heen wurmen , maar de meesten komen er niet door of over. De buurkatten komen amper omdat de eigen katten ze verjagen , in de toekomst wil ik het heel misschien overdekken

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:13

denk niet dat katten daar snel doorheen gaan is best sterk plastic spul vind ik. hier zit er atm niks op de ren wil het eigenlijk nog wel, en heb het ook liggen, maar is er nog niet tot gekomen :x . ook idd omdat je dan zelf niet in kan lopen, heb er nog geen kat in de buurt gezien zijn er ook heel weinig in de buurt en heel veel vogeltjes enzo dus ik denk dat ze eerder daarop jagen, snachts zitten ze hier opgesloten in binnengedeelte just to be sure.