[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:34

@ Nikass: daar had ik idd nog niet aan gedacht, ik ken niemand met zo'n hond maar ik lees wel fijne verhalen!
@ anneliesdj: zeker, is ook niet voor meteen maar het beetje rondlezen en foto's kijken verzet mijn gedachten wel een beetje in elk geval, da's ook al wat… en ik wil daarenboven graag een weldoordachte keuze maken aangezien het toch de bedoeling is dat ons mogelijke nieuwe, toekomstige vriendje weer vele jaren bij ons zal doorbrengen. Zebbe had niet echt vervelende eigenschappen nee… in het begin dat we hem hadden was hij soms wat trekkerig aan de leiband maar da's een kwestie van opvoeding imho. Verder kan ik eigenlijk niks bedenken… De ideale hond :(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:59

Dus dat baasgerichte, hoge will to please, continu achter je aan lopen ed vind je juist fijne eigenschappen? Dan moet je gewoon diezelfde richting weer zoeken.
Er is bij jullie geen sprake van kleine kinderen (toekomst)?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:03

Een Terveurense herder of Groenendaeler zou ook heel goed bij je wensen passen, heel fijne honden vind ik persoonlijk, kennis van me heeft op 't moment een nestje.
Of een Schotse herder, ik hou er niet van, maar misschien jij wel? ;)

nella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:48

Nikass schreef:
Ga je in de wat kleinere honden dan krijg je ze vanzelf energieker (meestal)
Een vrolijke, speelse all round hond vind ik een schapendoes. Iets stoerder een middenslag snchauzer.

Een Schapendoes of een Catalaanse Herder spreekt me ook aan. Ook wat betreft formaat is dit meer wat ik zoek.

Het relaxte wat ik eerder noemde, daar bedoel ik mee dat een hond niet gigantisch hoog in de energie staat. Dus niet per definitie iedere dag een aantal uren zowel mentaal als lichamelijk uitgedaagd dient te worden.

Dus wat meer energie mag zeker, die kan ie hier ook zeker kwijt! Als het maar niet te is, net zoals niet te veel jachtinstinct. Als het maar in proportie en onder controle te houden is :)
Vandaar dat we een herplaatser zeker ook niet uitsluiten..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:54

anneliesdj schreef:
Dus dat baasgerichte, hoge will to please, continu achter je aan lopen ed vind je juist fijne eigenschappen? Dan moet je gewoon diezelfde richting weer zoeken.
Er is bij jullie geen sprake van kleine kinderen (toekomst)?

Ja, ik vind het erg fijn dat mijn hond mij achterna huppelt. Heb ook zo'n kat trouwens :+

Voorlopig niet, maar zeg nooit nooit. Anderzijds moet ik het wel in het achterhoofd houden kwestie van bezoek van petekind en zusje (nu 17 maanden en 3 jaar) en neefjes/nichtjes (nu 8, 6 en een halfjaar).

Mijn wederhelft is niet zo herder-minded. Groenendaeler heb ik ook al in het achterhoofd gehad, dat lijken me erg fijne honden. Buurman van de wei vroeger heeft er zo eentje gehad dus dat "ken" ik een beetje.

Retriever-achtig heb ik ook al zitten kijken omdat die veelal ook sociaal zijn. Bij mij is het de bedoeling dat de hond bv makkelijk mee kan op wedstrijd, en als ik op mijn paard zit moet hij wel netjes bij mijn vriend blijven uiteraard en hem niet het hele veld overslepen omdat hij toevallig een andere hond gezien heeft :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:55

@ Nella. Je wilt dus gewoon een hond die niet meteen uit zijn bol gaat als je een dag minder tijd hebt voor hem.
Doggen zijn hier heel erg goed in maar het ligt ook erg aan wat je normaal met de hond doet, hoe die is opgevoed ed.
Als de hond elke dag ruimschoots aan zijn beweging komt zal ook een energiek type er geen problemen mee hebben om een dagje niets te doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:57

Memuska, dat laatste is vooral een kwestie van opvoeding, heeft weinig met raskeuze te maken.
Wat vind je wederhelft mooi/leuk?

nella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:28

anneliesdj schreef:
@ Nella. Je wilt dus gewoon een hond die niet meteen uit zijn bol gaat als je een dag minder tijd hebt voor hem.
Doggen zijn hier heel erg goed in maar het ligt ook erg aan wat je normaal met de hond doet, hoe die is opgevoed ed.
Als de hond elke dag ruimschoots aan zijn beweging komt zal ook een energiek type er geen problemen mee hebben om een dagje niets te doen.

Nou, inderdaad. En dat ie het fijn vindt om zowel buiten als binnen te zijn. Aangezien de hond buiten kan als we er niet zijn, uiteraard met binnenhok. En we het natuurlijk fijn vinden om de hond binnen bij ons te hebben als we thuis zijn.

Daar doel ik misschien een beetje op dat relaxte. Als je een hond hebt die buiten steeds aanslaat is dat natuurlijk lastig. Hoewel dat natuurlijk ook voor een groot deel in de opvoeding zit en wat je door de dag heen nog met 'm doet..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:55

anneliesdj schreef:
Memuska, dat laatste is vooral een kwestie van opvoeding, heeft weinig met raskeuze te maken.
Wat vind je wederhelft mooi/leuk?

Da's ook waar natuurlijk :-)

Tom wil meer terug iets richting Zebbe. Ik wil echter liever geen hond die echt op hem lijkt. Klinkt mss stom, maar zo is het wel…
Hij is ook meer voor het grote type hond. Kort- of langharig maakt hem niet uit (ik moet 'm toch borstelen en dergelijke), eerder rustig.
Type Retriever?

Ik wou vroeger altijd een Rottweiler, hij een Dobermann. Maar da's ietsje te veel uitdaging qua opvoeding vrees ik…

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:58

Pyreneese berghond, Tibetaanse Mastiff, Bouvier? (laatste 2 wel voor een ervaren baas!)
Er zijn meer berghonden die erg geschikt zijn.
Als je dit wel allemaal te groot vind kom je meer richting veedrijvers denk ik, Rottweiler? Bouceron?
En anders toch eens kijken voor een herplaatser, zijn al wel wat stichtingen genoemd de laatste pagina's.

Memuska; rottweiler en dobermann zijn wel heel anders qua karakter.
Jij wilde toch zelf ook een langharig baasgericht iets? Dan lijkt het al aardig op Zebbe?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:08

Hoeft niet per se langharig hoor, het stoort mij niet als een hond langharig is (dat was Zebbe ook, vroeg wel veel tijd maar dat deed ik met alle plezier), maar 't is niet per se een vereiste, ik zal het zo zeggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:21

nella schreef:
Nikass schreef:
Ga je in de wat kleinere honden dan krijg je ze vanzelf energieker (meestal)
Een vrolijke, speelse all round hond vind ik een schapendoes. Iets stoerder een middenslag snchauzer.

Een Schapendoes of een Catalaanse Herder spreekt me ook aan. Ook wat betreft formaat is dit meer wat ik zoek.

Het relaxte wat ik eerder noemde, daar bedoel ik mee dat een hond niet gigantisch hoog in de energie staat. Dus niet per definitie iedere dag een aantal uren zowel mentaal als lichamelijk uitgedaagd dient te worden.

Dus wat meer energie mag zeker, die kan ie hier ook zeker kwijt! Als het maar niet te is, net zoals niet te veel jachtinstinct. Als het maar in proportie en onder controle te houden is :)
Vandaar dat we een herplaatser zeker ook niet uitsluiten..

Dan zijn die twee rassen hartstikke leuk :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:36

Wat ik trouwens wel erg leuk vind, is een hond die ik - op termijn, als hij oud en sterk genoeg is - mee kan nemen als ik ga hardlopen. Zebbe ging voor zijn operatie aan zijn kruisbanden altijd mee, erg leuk en dan voel ik me toch ook veiliger. En ik heb iemand om tegen te zeuren ;-)
Misschien ook belangrijk dat ik dat in overweging neem aangezien het ene ras zich daar beter toe leent als het andere hé...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:39

Memuska schreef:
Wat ik trouwens wel erg leuk vind, is een hond die ik - op termijn, als hij oud en sterk genoeg is - mee kan nemen als ik ga hardlopen. Zebbe ging voor zijn operatie aan zijn kruisbanden altijd mee, erg leuk en dan voel ik me toch ook veiliger. En ik heb iemand om tegen te zeuren ;-)
Misschien ook belangrijk dat ik dat in overweging neem aangezien het ene ras zich daar beter toe leent als het andere hé...

Retriever klinkt voor jullie wel leuk, misschien geen golden, maar een flatcoat?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:54

Even gegoogled, zien er idd ook leuke honden uit! Hebben allicht ook het zachtaardige karakter van hun collega's goldens?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:00

Kunnen wat nerveuzer zijn, en wat springeriger, maar zijn wel tot op grotere leeftijd sportief en fit itt de (show)goldens die je vaak ziet en die al op jonge leeftijd meer dweil als hond zijn.
Bij flatcoats moet je de lange pubertijd goed doorkomen en veel beweging en uitdaging geven. En om kunnen gaan met wiebelig gedrag, maar dit is vaak met een goede cursus al een heel eind goed aan te leren (vooral bij baas;))

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:05

Tja, hondenschool is nu eenmaal meer baasjesschool als hondenschool ook, niet? ;-)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:24

Memuska: dat zondermeer, maar ik dacht: typ het er nog even bij voor het geval daar verwarring over ontstaat :D

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:27

Groot gelijk! ;-)

Moeilijk hoor… Zoveel rassen, zoveel honden…
En zeker omdat geen enkele hond onze Zebbe zal kunnen evenaren!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:29

Idd net wat 'pittiger' dan goldens, maar 'k had begrepen dat jullie dat wel zochten (jullie vorige hond was toch een kruising border collie?) We hebben zelf een golden retriever en die past perfect in jullie plaatje, maar 'k heb al gemerkt dat ze niet de standaard retriever is, ze is minder 'dweil' zeg maar :D Labradoodle past ook in jullie plaatje (hebben we ook, schat van een hond!) maar hangt wel een prijskaartje aan.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:36

Idd, Border x Golden Retriever… Elke hond is ook gewoon anders hé, ook al zijn ze van hetzelfde ras of dezelfde kruising!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:39

NoName126 schreef:
Kunnen wat nerveuzer zijn, en wat springeriger, maar zijn wel tot op grotere leeftijd sportief en fit itt de (show)goldens die je vaak ziet en die al op jonge leeftijd meer dweil als hond zijn.
Bij flatcoats moet je de lange pubertijd goed doorkomen en veel beweging en uitdaging geven. En om kunnen gaan met wiebelig gedrag, maar dit is vaak met een goede cursus al een heel eind goed aan te leren (vooral bij baas;))

Nerveus en wiebelig? Zo ken ik ze totaal niet.
Juist verstandige werklustige honden, energiek zonder aanwezig te zijn, altijd in de buurt maar niet strak op je hak. Wel idd tot op hoge leeftijd sportief, niet dat lethargische wat je bij goldens nog weleens ziet (wat ook erg afhankelijk is van hoe je er mee omgaat).
Heel zachtaardig maar zonder soft of duf te zijn want het zijn zeker geen watjes, maar ook geen overdreven stoerdoeners.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:37

Het drukke, overdreven blije, tikkel nerveuse zie ik wel juist bij de show flatcoats..
Wat vind je van een duck tolling retriever? Mooie maat ook om mee te nemen, leuk in de omgang ook

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:41

anneliesdj schreef:
NoName126 schreef:

Nerveus en wiebelig? Zo ken ik ze totaal niet.
Juist verstandige werklustige honden, energiek zonder aanwezig te zijn, altijd in de buurt maar niet strak op je hak. Wel idd tot op hoge leeftijd sportief, niet dat lethargische wat je bij goldens nog weleens ziet (wat ook erg afhankelijk is van hoe je er mee omgaat).
Heel zachtaardig maar zonder soft of duf te zijn want het zijn zeker geen watjes, maar ook geen overdreven stoerdoeners.

Ik ken ze uit het jachtwereldje en degenen die ik ken (oké deze hebben wel íets inconsequente baasjes, ofja baasjes die niet met het drukke gedrag om kunnen gaan) en daar zie ik bovenstaande gedrag bij. Ik denk dat het met goede training best de honden kunnen zijn die jij omschrijft, maar dan moet je wel brood hebben gegeten van hondentaal en training op de juiste manier. In het boek van Anke Bogaerts 'De drie karakters' worden ze (althans veel van hen) omschreven als 'ogenhonden' en de uitleg die zijn geeft vind ik goed passen bij de flatcoat. En die uitleg zit dan weer tussen onze uitleggen in. :+

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:44

essiesilly schreef:
Het drukke, overdreven blije, tikkel nerveuse zie ik wel juist bij de show flatcoats..
Wat vind je van een duck tolling retriever? Mooie maat ook om mee te nemen, leuk in de omgang ook

De toller heb ik zelf. Lieve, werklustige, in mensencontact vaak afwachtend, energieke honden. Zonder mentale uitdaging worden het monstertjes.

Zoals ik hier al vaker gezegd heb; van fietsen of lang wandelen krijgen ze conditie, van (hersen)werk worden ze moe.