Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
danielle_x schreef:Ik heb even een vraagje , een aantal jaar geleden heb ik een tropisch aquarium gehad en nu wil ik die graag weer 'op gaan zetten'.
Heb me ingelezen en heb verschillende boekjes in huis gehaald, maar in elk boekje staat weer wat anders over het hoelang je aquarium laten draaien zonder vissen.
Ik heb hier ook al het een en ander gelezen maar vraag het liever aan jullie dan in de dierenwinkel![]()
En wat voor spul raden jullie aan om dan in je aquarium te doen om het helemaal visvriendelijk te krijgen w.b. het kraanwater?
Tat_jana schreef:Ben ik het niet mee eens,, je kunt naar mijn idee beter express een nitriet piek veroorzaken in je water zonder vis,, als deze dan ( na een week of 4 ) helemaal verdwenen is kun je er van uitgaan dat de bacterien optimaal zijn en dus zeker weten je eerste groepje vissen kan hebben.
Feria schreef:Ik zou ook wel langer dan een weekje wachten.
Joe is gisteren gestorven![]()
Gisteren morgen was alles nog goed, goed gegeten en lekker vrouwtjes jagen. In de namiddag zag ik dat ze wat aan zijn vinnen hadden gezeten en hij heel rustig was, dus hem even apart gezet, verder niets aan hem te zien. Gisteren avond toen ik ging checken lag hij plots dood![]()
Mijn mooie, arme Joe![]()
Ik geloof dat ik geen nieuw mannetje ga halen, heb het echt gehadIk wacht af wat er met de 3 vrouwtjes gebeurt, maar ik denk dat ik er maar mee stop. Aquaria zijn duidelijk niet mijn ding
Feria schreef:Ik begrijp er ook niets van. Ik heb nu nog 3 vissen en mijn vriend heeft me overtuigt om voor deze vissen toch te blijven gaan. Morgen ga ik achter alle nieuwe materiaal, nieuw zand, nieuwe planten, nieuwe filterspons enz en ik ga de hele bak leeg maken. De vissen komen dan voorlopig een 2tal weken in een 30 liter te zitten.
Ik ga misschien wat aquariumwater bij mijn metekind halen, zodat er sneller bacteriën in de filter komen en de bak sneller goed draait. Moet ik echt alle planten vervangen? Want er zit 1 erg leuk plantje in wat je niet veel vind, die zou ik graag houden.
Ik ga de bak zelf ook volledig desinfecteren en dan maar hopen dat het goed gaat.
Ik weet nog niet of er een nieuwe man komt, ben best kapot van Joe zijn dood