Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:55

Gewoon kraanwater gebruiken, liever niets toevoegen. Je bak 3 weken laten indraaien. De nitietpiek (als die komt) komt meestal rond de 2e week. Dan even het water testen en dan visjes per paar of groepje erin. Dus niet teveel ineens willen plaatsen.

Om de bacterien op gang te helpen kun je wat visvoer versnipperen en in de bak doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:04

danielle_x schreef:
Ik heb even een vraagje , een aantal jaar geleden heb ik een tropisch aquarium gehad en nu wil ik die graag weer 'op gaan zetten'.
Heb me ingelezen en heb verschillende boekjes in huis gehaald, maar in elk boekje staat weer wat anders over het hoelang je aquarium laten draaien zonder vissen.
Ik heb hier ook al het een en ander gelezen maar vraag het liever aan jullie dan in de dierenwinkel :o

En wat voor spul raden jullie aan om dan in je aquarium te doen om het helemaal visvriendelijk te krijgen w.b. het kraanwater? :)

Enkel kraanwater. Je kan wel van alles en nog wat toe gaan voegen, maar daarvan wordt je water niet opeens geschikt voor vissen.

Bak opzetten, laten draaien en imo kan je al na een week de eerste vissen introduceren. En dan wel een kleine groep en langzaam aan over de weken verspreid de rest van je gekozen vissen erin zetten. Dan is de kans op een nitrietpiek (waar je altijd voor gewaarschuwd wordt) nihil. Alles valt en staat met de manier waarop je je vissen introduceert.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:43

Ben ik het niet mee eens,, je kunt naar mijn idee beter express een nitriet piek veroorzaken in je water zonder vis,, als deze dan ( na een week of 4 ) helemaal verdwenen is kun je er van uitgaan dat de bacterien optimaal zijn en dus zeker weten je eerste groepje vissen kan hebben.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:18

Ik zou ook wel langer dan een weekje wachten.

Joe is gisteren gestorven |(
Gisteren morgen was alles nog goed, goed gegeten en lekker vrouwtjes jagen. In de namiddag zag ik dat ze wat aan zijn vinnen hadden gezeten en hij heel rustig was, dus hem even apart gezet, verder niets aan hem te zien. Gisteren avond toen ik ging checken lag hij plots dood |(
Mijn mooie, arme Joe Y;(

Ik geloof dat ik geen nieuw mannetje ga halen, heb het echt gehad :n Ik wacht af wat er met de 3 vrouwtjes gebeurt, maar ik denk dat ik er maar mee stop. Aquaria zijn duidelijk niet mijn ding |(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:23

Tat_jana schreef:
Ben ik het niet mee eens,, je kunt naar mijn idee beter express een nitriet piek veroorzaken in je water zonder vis,, als deze dan ( na een week of 4 ) helemaal verdwenen is kun je er van uitgaan dat de bacterien optimaal zijn en dus zeker weten je eerste groepje vissen kan hebben.

Ik heb nog nooit een nitrietpiek gehad, in geen van de aquaria die ik heb gehad. Waarom zou je willen veroorzaken wat je prima kan voorkomen door met beleid toe te voegen? Vind het een rare gang van zaken, maar soit, ieder zijn ding.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:44

Omdat ik dus wel al een aantal keer vissterfte heb gehad ondanks mijn beleid,, en sinds ik hem express opwek en zelf laat oplossen ( het filter dus ) heb ik nooit geen problemen meer ghad met water waardes die niet deugen :) dus zo een rare gang van zaken is het niet en zelfs zeer vaak aangeraden :) weekje laten staan,, voer toevoegen,,( wat niet opgegeten wordt natuurlijk ) gaat rotten,, nog wat voer toevoegen gaat wederom rotten,, resultaat nitriet... Steeds meer nitraat te meten na een week of 4 een giga stabiele bak waarin je zelfs gelijk een grote school zou kunnen introduceren zoder iets te merken aan je waardes :) dus ja dit is zeker mijn aanpak en iedereen vindt iets anders goed:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:08

Geen methode is perse verkeerd. Mijne werkt voor ons (en meerdere aquarianen), jouwe werkt voor jou en meerdere aquarianen, prima toch. Het voer toevoegen is ook niet altijd heilig, verhalen genoeg waar het alsnog fout gaat :).

Danielle kan voor haarzelf uit de reacties wel bepalen welk pad zij liever volgt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:59

Feria schreef:
Ik zou ook wel langer dan een weekje wachten.

Joe is gisteren gestorven |(
Gisteren morgen was alles nog goed, goed gegeten en lekker vrouwtjes jagen. In de namiddag zag ik dat ze wat aan zijn vinnen hadden gezeten en hij heel rustig was, dus hem even apart gezet, verder niets aan hem te zien. Gisteren avond toen ik ging checken lag hij plots dood |(
Mijn mooie, arme Joe Y;(

Ik geloof dat ik geen nieuw mannetje ga halen, heb het echt gehad :n Ik wacht af wat er met de 3 vrouwtjes gebeurt, maar ik denk dat ik er maar mee stop. Aquaria zijn duidelijk niet mijn ding |(

Ah wat jammer :(:) Vissen zijn gevoelige diertjes zo te lezen, zoveel sterfgevallen...

Ik ben echt verliefd op m'n appelslakjes :+: Echt zo'n leuke beestjes met die lange 'voelsprieten'. De axo's laten ze gelukkig echt super met rust, die hebben niks door ^^ ga nog een gele (appelslak he) erbij zetten als ik die tegenkom.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:07

Aaah nee Feria :oo hoe kán dat nou ? Ik snap nog steeds niet hoe ze zo massaal een voor een dood gaan... Echt balen! :(:) misschien nu je bak helemaal opnieuw opstarten en t nog een keer proberen?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:21

Ik begrijp er ook niets van. Ik heb nu nog 3 vissen en mijn vriend heeft me overtuigt om voor deze vissen toch te blijven gaan. Morgen ga ik achter alle nieuwe materiaal, nieuw zand, nieuwe planten, nieuwe filterspons enz en ik ga de hele bak leeg maken. De vissen komen dan voorlopig een 2tal weken in een 30 liter te zitten.
Ik ga misschien wat aquariumwater bij mijn metekind halen, zodat er sneller bacteriën in de filter komen en de bak sneller goed draait. Moet ik echt alle planten vervangen? Want er zit 1 erg leuk plantje in wat je niet veel vind, die zou ik graag houden.
Ik ga de bak zelf ook volledig desinfecteren en dan maar hopen dat het goed gaat.
Ik weet nog niet of er een nieuwe man komt, ben best kapot van Joe zijn dood :(

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:46

Wat je kunt doen is de bak helemaal leeg halen,, en dan even een dag of 3 geheel droog laten staan (echt geen water in hoekjes en naadjes) de meeste bacterien overleven dit niet.

Het plantje zou je denk ik kunnen houden als je hem erg goed afspoeld en hem even appart zet :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:28

Ik weet precies hoe je je voelt Feria :( als een vis dood gaat is t vervelend maar als mijn all time favo vis doodgaat is t gewoon poedersuiker. En dan is t niet het is maar een vis, dan baal je daar echt onwijs van. Voelde me echt super poedersuiker, wilde alles wegdoen en ermee stoppen. Gelukkig gaat t nu goed, de Kuhli's doen het heel goed, de vrouwelijke Betta's groeien goed en gaan er beter uitzien, de garnalen kweken en ik heb nergens sterfgevallen meer gehad. Heb 2 super schattige jonge guppen. 1 overgezet in de garnalenbak om de overlevingskans te splitten. Mijn goudvissen groeien keihard. Momenteel heb ik niets te klagen. Maar mijn lieve Legendary waar ik zo graag naar keek en waar ik trots op was zit er niet meer tussen.

Welke vissen heb je nu?
Zou de bal voor de zekerheid idd helemaal leegtrekken en even beginnen met iets makkelijks. Hoe groot is je bak ook alweer?

2 Kuhli's en wat garnalen

Afbeelding

De vrouwen

Afbeelding

Afbeelding

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:55

Feria schreef:
Ik begrijp er ook niets van. Ik heb nu nog 3 vissen en mijn vriend heeft me overtuigt om voor deze vissen toch te blijven gaan. Morgen ga ik achter alle nieuwe materiaal, nieuw zand, nieuwe planten, nieuwe filterspons enz en ik ga de hele bak leeg maken. De vissen komen dan voorlopig een 2tal weken in een 30 liter te zitten.
Ik ga misschien wat aquariumwater bij mijn metekind halen, zodat er sneller bacteriën in de filter komen en de bak sneller goed draait. Moet ik echt alle planten vervangen? Want er zit 1 erg leuk plantje in wat je niet veel vind, die zou ik graag houden.
Ik ga de bak zelf ook volledig desinfecteren en dan maar hopen dat het goed gaat.
Ik weet nog niet of er een nieuwe man komt, ben best kapot van Joe zijn dood :(

Balen zeg!
Zou fijn zijn als het gewoon een bacteriele infectie oid was en het met opnieuw opstarten opgelost is.

Je weet zeker dat:
- je waterwaardes goed zijn?
- je bak groot genoeg was voor 4 betta's?
- je je filter niet te schoon gemaakt hebt oid (alleen sponsjes uitknijpen in aquawater als doorstroming minder wordt en niet allemaal tegelijk)?
- je echt 3 vrouwen had en 1 man en niet per abuis dus een 2e man?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:00

Leuk die garnalen en kuhli's Sappos!

Ik heb vandaag wat plaatjes geschoten van mijn axo's, lukt met m'n fototoestel helaas niet zo goed. Knapperd he? :)

Afbeelding

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:10

Die is leuk! Maar die zijn agressief toch? Hoe groot is die nu?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:15

Agressief als in, naar andere vissen? Dan is het antwoord ja :D Naar mensen, niet echt, enkel bedelend en hongerig ^^

Darwin is nu ong. 24 cm en Wallace 22 cm :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:16

Naar vissen inderdaad. :P

Dat is wel groot, hoe groot kunnen ze worden dan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:19

Ik denk dat ze gemiddeld tussen de 20-30 cm worden. Ook afhankelijk van hoeveel je ze voert. Ik ken iemand die er eentje heeft van 35 cm :D

Ze zijn ook niet echt agressief, maar gewoon altijd hongerig. Dus vreten ze alles op wat langskomt, inclusief hele kleine axo's :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:22

Ohh ik wilde er ook zo een, maar in de winkel raadde ze me het af dus maar niet gedaan. :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:27

Ja, als je al vissen hebt is het niet echt aan te raden ze samen te zetten :P Grote vissen kunnen de kieuwen beschadigen en kleine vissen worden waarschijnlijk af en toe opgegeten. Ik hou ze ook in een bak apart :)

Niet zo'n goeie foto (zijn staart zit geplooid), maar hier kan je hun grootte wel wat zien, de voorste is Darwin :D Ik heb ze gekregen toen ze baby's van 2,5 cm waren en enkel nog maar voorpootjes hadden, toen waren ze echt schattig!

Afbeelding

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:35

Axo's _O_ briljante beesten!! Kan je ze ook oppakken?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:38

Als ik ze nader met een hand bijten ze in mijn vingers :P (worden gevoerd met pincet ;) )

Nee, ik pak ze niet op haha, denk niet dat dat goed is voor hun huid + ze kunnen eigenlijk niet uit het water dus zou ik ze moeten oppakken in het water, bwaa, hoeft voor mij allemaal niet ^^ Ze zijn leuk om naar te kijken en best interactief. Ze staan op m'n bureau en zoals nu, ben ik aan het studeren, komt daar ineens zo'n gezichtje voor je zweven: "eten"? _O-

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:55

Heb na al m'n sterfte eindelijk weer goed nieuws :D
Nieuwe vissen gekocht :D
10 5streep barbelen
2 betta vrouwtjes
2 gourami vrouwtjes
En m'n betta man verwelkomde z'n vrouwen met het beindigen van z'n prachtige schuimnest :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:01

Ben niet heel erg weg van je vissenbestand. Barbelen kunnen aan de vinnen gaan eten van je Betta/Gourami. Daarnaast zijn zowel de Betta als Gourami's labyrinthvissen en schuimbouwers die beide heel territoriaal kunnen worden. Ik zou kiezen voor 1 labyrinthvis gewoon omdat je geen ruimte hebt voor 2 harems

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:10

Ja begrijp ik, maar had al 1 betta man + betta vrouw, 2 gourami's man en 1 barbeel.