[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:27

MyWishMax schreef:
Als de Berner gezonder was geweest, was het wel wat geweest. Ik vind het erg leuke honden, alleen zou ik het zelf niet aandurven.

Wil je ook nog iets doen met de hond?

Ik heb een beetje moeite met jouw eisenlijstje. De rassen waar ik op kom passen of niet bij het baasgerichte/waakse/leergierige of niet bij het sociale op stal lopen. Hoewel, misschien zou een Beauceron iets zijn? Wel waaks, leergierig en baasgericht, maar ook sociaal. Ze hebben alleen wel uitdaging nodig. En de rassen die jij zelf noemt zijn wel heel erg verschillend ;)

Ik ben niet zo een fan van dat soort honden, sorry

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:34

Ik denk dat je misschien je eisen een beetje moet bijstellen. Je wil een waakse hond die relaxed op vreemde mensen en dieren reageert (op de manege). Hij moet speels zijn, maar in huis rustig. Moet leergierig en baasgericht zijn, maar ook zichzelf (op de manege) kunnen vermaken. Dat zijn geen gemakkelijke eisen..
Ik ben ook wel benieuwd wat je met de hond kan en wil doen qua wandelen en/of sport?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:36

Dani schreef:
Ik denk dat je misschien je eisen een beetje moet bijstellen. Je wil een waakse hond die relaxed op vreemde mensen en dieren reageert (op de manege). Hij moet speels zijn, maar in huis rustig. Moet leergierig en baasgericht zijn, maar ook zichzelf (op de manege) kunnen vermaken. Dat zijn geen gemakkelijke eisen..
Ik ben ook wel benieuwd wat je met de hond kan en wil doen qua wandelen en/of sport?

Ik weet het, maar ik denk dat als de hond de heelle dag mag mee lopen op de manege zal hij wel wat beweging hebben

Dani

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:44

Beweging wel, dat klopt. Maar geen uitdaging. Een hond die baasgericht en leergierig is heeft daar écht niet voldoende aan. Een hond die erg actief is ook niet, want die wil méér bewegen dan rustige wandelingetjes over bekend terrein. En dat is dan meteen een nadeel bij een waakse hond: als die te weinig uitdaging krijgt zal hij al snel iets zoeken om te bewaken, en dat kan ongewenst gedrag opleveren.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:15

Dani schreef:
Beweging wel, dat klopt. Maar geen uitdaging. Een hond die baasgericht en leergierig is heeft daar écht niet voldoende aan. Een hond die erg actief is ook niet, want die wil méér bewegen dan rustige wandelingetjes over bekend terrein. En dat is dan meteen een nadeel bij een waakse hond: als die te weinig uitdaging krijgt zal hij al snel iets zoeken om te bewaken, en dat kan ongewenst gedrag opleveren.

aja azo, jah ik ga zowiezo trainen enzo hoor :) doe niets liever dan kunstjes aanleren

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:28

Dat bedoelde ik idd Dani.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:45

Dani schreef:

Een Duitse Dog voldoet daar heel goed aan, je moet alleen geen baasgerichtheid als bij een herder verwachten, zijn wel heel gehoorzaam.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:51

anneliesdj schreef:
Dani schreef:

Een Duitse Dog voldoet daar heel goed aan, je moet alleen geen baasgerichtheid als bij een herder verwachten, zijn wel heel gehoorzaam.

Duitse dog is te groot

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:54

Kijk dan eens voor een andere kleinere dog, wat denk je van een boxer?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:55

anneliesdj schreef:

Goh, geen idee, ben niet echt bekend met dat ras

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:30

Vrolijk, vriendelijk, zachtaardig, speels, joviaal, aanwezig, trouw, altijd in voor een spelletje.
Waaks maar geen waakhond, doorgaans vriendelijk voor vreemden.
http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/h ... back/1466/

Verdiep je er wel in en let heel goed op waar je je hond weg haalt, komen nogal wat ziekte's en afwijkingen voor.

Maar wat wil jij van een waakse hond? Een die een vreemde echt staande houd of een die blaft en daarna vriendelijk is? Hoeveel wil je met de hond werken, dagelijks of wekelijks? En hoeveel beweging krijgt hij?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:30

elisedcl schreef:
- jachtinstinct mag, maar niet teveel zodat het nog onder controle kan gehouden worden ;)
- betrouwbaar
- erg baas gericht
- waaks
- mag met mij mee gaan werken ( op manege) dus gaat kunnen rondlopen
- leergierig
- speels
- rustig in huis
- moet goed met andere dieren kunnen omgaan (vooral paarden en andere honden)

De honden waar ik aandacht: Border Terrier, Dalmatier, Golden retriever, Kooikerhondje of Border Collie

Als ik alleen naar je eisen kijk en niet naar de rassen die je noemt past 'mijn' ras eigenlijk perfect, de Franse Bulldog.

nella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:36

Zouden jullie mij misschien ook kunnen helpen?

We hebben een aantal dagen een Berner in huis gehad en mijn vriend en ik zijn erg enthousiast over het ras/karakter.

Groot nadeel natuurlijk de vele ziektes en aandoeningen binnen het ras. Waardoor we het niet goed aandurven een Berner aan te schaffen. Ook het formaat speelt hierbij een rol. Net iets te groot voor in huis en je merkt duidelijk aan ze dat ze liever buiten liggen met dit weer, dan binnen bij de kachel om het zo maar te zeggen.

We zijn dus op zoek naar een hond met eenzelfde soort karakter. Dus relaxed, maar wel graag een lekker stuk mee gaan lopen, lekker spelen in de tuin. En wat waaks. Maar ook gewoon rustig kunnen zijn in huis. Zou de hond graag mee willen nemen naar de paarden en het bos. Ook hebben we een ruime tuin met speciale uitloop en binnenhok voor de hond, wanneer we niet thuis zijn. Natuurlijk gaan we er iedere dag lekker mee lopen en 's avonds kan ie mee naar stal. We zijn niet op zoek naar een hond met teveel jachtinstinct (als je het maar goed onder controle kunt houden) of een erg hoog energieniveau.

We zijn dus op zoek naar:
- middelgroot
- liefst langharig
- relaxed karakter, maar toch speels
- niet teveel jachtinstinct
- geen gigantisch energieniveau

We hebben thuis altijd een Friese Stabij gehad en deze spreekt mij ook nog altijd aan. We staan overigens ook open voor een herplaatser.

Kunnen jullie me misschien helpen?

Dankjewel!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:53

Ik denk aan een hovawart. Relaxed, goede waakhond zonder blafferig te zijn. Niet teveel jachtinstinct rn goed op te voeden. Wel een beetje zelfde formaat als een Berner, dus niet persé kleiner.

Wat ook heel leuk is is een Catalaanse herder, maar die hebben wel een hoger energie niveau en in vergelijking met een Berner minder relaxed dan een hovawart.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-12-13 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:55

Nikass schreef:
Ik denk aan een hovawart. Relaxed, goede waakhond zonder blafferig te zijn. Niet teveel jachtinstinct rn goed op te voeden.

Maar ook zeker geen golden retriever, zoals de gele er wel uit kunnen zien voor leken. :D Ik vind ze wel leuk, beetje eigenwijs, maar dat kan een Berner ook zijn

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:57

Ja beetje meer persoonlijkheid dan een golden, vind ik juist wel een pluspunt.
En de grote zwitserse Sennenhond, maar dan ga je wel de hoogte in qua formaat.
Vanwege de relaxedheid blijf ik in de wat grotere rassen hangen. .. bullmastiff?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-12-13 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:04

Dat vind ik ook een pluspunt hoor ;)

En die Sennenhonden zijn volgens mij minder gemoedelijk?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:05

Iets terughoudender denk ik, maar wel sociaal.
En behoorlijk groot :-)

nella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:09

Grote Zwitserse Sennenhond wordt iets te groot, vrees ik :o

Hovawart hebben we nog niet over nagedacht, ga ik opzoeken.

Een Labrador of Golden Retriever hebben we wel besproken, weet alleen niet of dit bij ons gaat passen?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:11

Hallo iedereen,

Twee dagen geleden hebben wij onze hond moeten laten inslapen owv een kwaadaardige, uitgezaaide tumor ter hoogte van zijn heup. Ik hoef jullie niet te vertellen dat ik hem enorm mis. Maar wat ik ook weet, is dat er op termijn toch wel weer een hond komt. De vraag is alleen wat, en voor de afleiding is het misschien wel leuk om daar even over na te denken.

Onze Zebbe was trouwens een kruising Border Collie x Golden Retriever. Erg lief, graag buiten, maar ook waakzaam. Niet in de agressieve zin, maar hij waarschuwde wel steevast als er iets "mis" was. De ideale hond en onmogelijk te vervangen.

Even onze situatie:
- wij wonen op de buiten, veel plaats dus voor de hond om buiten te spelen
- ik zoek een middelgrote tot grote hond
- de bedoeling is dat de hond makkelijk "overal" mee naartoe kan : trainen, wedstrijd met de paarden, …
- ik ga bijna elke dag hardlopen, ik vond het erg fijn dat de hond mee ging (en miste het ook wel toen hij door artrose niet meer mee kon / mocht)
- ik ben zelfstandige en werk grotendeels van thuis uit, wat maakt dat ik de gewoonte heb om ongeveer 3 à 4x per dag een rondje te lopen met de hond (soms klein, soms groot), een ras wat veel aandacht vraagt / beweging nodig heeft behoort dus zeker tot de mogelijkheden
- uiteraard moet hij goed met paarden overweg kunnen
- bij ons komen regelmatig leveranciers, die moeten natuurlijk durven uitstappen; daarnaast hebben we ook katten en koi en komen er regelmatig kindjes op bezoek : sociaal is dus een must
- de bedoeling is dat ik met een nieuwe hond zeker in het begin naar school zal gaan (met onze Zebbe heb ik dat nooit gedaan, hij was 5,5 en kende alle nodige bevelen op en top)

Ik denk dat dat wel het belangrijkste is qua info die ik jullie kan geven
Ik ben benieuwd

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:27

elisedcl schreef:
anneliesdj schreef:

Goh, geen idee, ben niet echt bekend met dat ras

Ik geloof dat ze momenteel het record houden voor rasgerelateerde ziekten /aandoeningen.
Niet echt een aanrader dus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:38

nella schreef:
Grote Zwitserse Sennenhond wordt iets te groot, vrees ik :o

Hovawart hebben we nog niet over nagedacht, ga ik opzoeken.

Een Labrador of Golden Retriever hebben we wel besproken, weet alleen niet of dit bij ons gaat passen?

Ga je in de wat kleinere honden dan krijg je ze vanzelf energieker (meestal)
Een vrolijke, speelse all round hond vind ik een schapendoes. Iets stoerder een middenslag snchauzer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:41

Memuska schreef:
Hallo iedereen,

Twee dagen geleden hebben wij onze hond moeten laten inslapen owv een kwaadaardige, uitgezaaide tumor ter hoogte van zijn heup. Ik hoef jullie niet te vertellen dat ik hem enorm mis. Maar wat ik ook weet, is dat er op termijn toch wel weer een hond komt. De vraag is alleen wat, en voor de afleiding is het misschien wel leuk om daar even over na te denken.

Onze Zebbe was trouwens een kruising Border Collie x Golden Retriever. Erg lief, graag buiten, maar ook waakzaam. Niet in de agressieve zin, maar hij waarschuwde wel steevast als er iets "mis" was. De ideale hond en onmogelijk te vervangen.

Even onze situatie:
- de bedoeling is dat de hond makkelijk "overal" mee naartoe kan : trainen, wedstrijd met de paarden, …
- ik ga bijna elke dag hardlopen, ik vond het erg fijn dat de hond mee ging (en miste het ook wel toen hij door artrose niet meer mee kon / mocht)
- ik ben zelfstandige en werk grotendeels van thuis uit, wat maakt dat ik de gewoonte heb om ongeveer 3 à 4x per dag een rondje te lopen met de hond (soms klein, soms groot), een ras wat veel aandacht vraagt / beweging nodig heeft behoort dus zeker tot de mogelijkheden
- bij ons komen regelmatig leveranciers, die moeten natuurlijk durven uitstappen; daarnaast hebben we ook katten en koi en komen er regelmatig kindjes op bezoek : sociaal is dus een must
- de bedoeling is dat ik met een nieuwe hond zeker in het begin naar school zal gaan (met onze Zebbe heb ik dat nooit gedaan, hij was 5,5 en kende alle nodige bevelen op en top)

Ik ben benieuwd

Schapendoes? Genoeg energie en werklust, lief en speels, waaks zonder dat niemand meer bij je durft aan te bellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:57

nella schreef:
Zouden jullie mij misschien ook kunnen helpen?

We hebben een aantal dagen een Berner in huis gehad en mijn vriend en ik zijn erg enthousiast over het ras/karakter.

Groot nadeel natuurlijk de vele ziektes en aandoeningen binnen het ras. Waardoor we het niet goed aandurven een Berner aan te schaffen. Ook het formaat speelt hierbij een rol. Net iets te groot voor in huis en je merkt duidelijk aan ze dat ze liever buiten liggen met dit weer, dan binnen bij de kachel om het zo maar te zeggen.

We zijn dus op zoek naar een hond met eenzelfde soort karakter. Dus relaxed, maar wel graag een lekker stuk mee gaan lopen, lekker spelen in de tuin. En wat waaks. Maar ook gewoon rustig kunnen zijn in huis. Zou de hond graag mee willen nemen naar de paarden en het bos. Ook hebben we een ruime tuin met speciale uitloop en binnenhok voor de hond, wanneer we niet thuis zijn. Natuurlijk gaan we er iedere dag lekker mee lopen en 's avonds kan ie mee naar stal. We zijn niet op zoek naar een hond met teveel jachtinstinct (als je het maar goed onder controle kunt houden) of een erg hoog energieniveau.

We zijn dus op zoek naar:
- middelgroot
- liefst langharig
- relaxed karakter, maar toch speels
- niet teveel jachtinstinct
- geen gigantisch energieniveau

We hebben thuis altijd een Friese Stabij gehad en deze spreekt mij ook nog altijd aan. We staan overigens ook open voor een herplaatser.

Kunnen jullie me misschien helpen?

Dankjewel!

Ik denk aan doggen en molossers, maar die zijn allemaal groot en zeker de langharigen.
Een herplaatser een goed idee? Check www.stichtingidemo.com eens, zijn veel kruisingen met berghonden bij, heerlijk relaxt maar vaak niet zo enorm groot. (Berghond in Bosnie en Kroatie; Tornjak, bakbeest met langhaar)
Op het moment heb ik er ook een thuis in opvang.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:40

Memuska schreef:
Hallo iedereen,

Even onze situatie:

Ik ben benieuwd

Volgens mij past een Flatcoat retriever perfekt, gezien je ook iets retriever- achtigs hebt gehad.
Maar laat de dood van je vriend wel goed bezinken voor je aan een andere hond begint, anders zal het altijd vervanging van zijn en dat is niet goed.
Had Debbe ook vervelende eigenschappen?