nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:06

Morpheus81 schreef:
Ik heb momenteel 8 productievolken en 12 kleinere volken. Dat is nateelt van goede koninginnen, opzet van nieuwe volken voor volgend jaar met aangekochte koninginnen, afleggers etc. Heb nu ook 2 P moeren Carnica (de rest is Buckfast) aangeschaft om volgend jaar zelf F1'tjs van te kunnen maken. Die kocht ik in mei als 3raams volkjes, daar komt dit jaar natuurlijk geen honing af, hoewel ze inmiddels wel al in 10-raams kasten zitten.
Hoeveel tijd het kost? Teveel...haha. Ik werk 4 dagen en ik ben in het seizoen op mijn vrije dag (woensdag) en in het weekend altijd wel een paar uurtjes met de bijen bezig. En 's avonds na het werk ook nog wel eens, soms MOET er gewoon iets gebeuren. Maar goed, daar is het ook hobby voor!

Vooral april, mei en juni zijn topdrukke maanden...maar het is zo leuk!

Wow !! wat leuk zo een hobby die zo uitgelopen is en mooi ! als je afleggers maakt; moet je dan persee een koningin kopen of kan er ook een koningin komen uit eigen broed ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:51

Krijg ook commentaar over langstroth maat.

Ik ben er heel tevreden over. Inwinteren op langstroth is trouwens 18 kilo. :D ;)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:21

Sassy4barrel schreef:
Wow !! wat leuk zo een hobby die zo uitgelopen is en mooi ! als je afleggers maakt; moet je dan persee een koningin kopen of kan er ook een koningin komen uit eigen broed ?

Nee hoor, als je afleggers maakt, kun je de bijen in het deel waar geen koningin meer in zit zelf een nieuwe koningin laten maken. Je moet dan wel zorgen dat er een raam met eitjes/jonge larfjes in dat deel achterblijft. De bijen kunnen alleen op jonge larfjes doppen trekken. Als de larven al te oud zijn, lukt dat niet meer. Het is dan wel verstandig om op de 13e dag de doppen weg te halen (breken) op 2 na. Dit om te voorkomen dat er heel veel koninginnen geboren worden en je diverse zwermen krijgt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 00:32

Bij in mijn pak. Maar vraag mij echt af hoe dan alles was dicht. :?

En de bijen hebben mij opgelicht. :+

Alleen de eerste 3 cm was verzegeld honing en onder zat broed. En mevrouw Q is wel erg aso bezig geweest met broednest met meer dan 10 ramen broed. :=

Heb alleen een probleem met 2 broedkamers en 2 honing kamers. Dus helemaal vol bezet alles.

Of ik maak een aflegger nu nog, maar kom een hoop jong nieuw bijen aan niet normaal meer. Gok dat de kans op zwermen groot wordt. Verschillende niet belegde speeldoppen verwijderd.

Sassy4barrel

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:58

wel een beetje een luxe probleem :D kan je dan ook niet 1 of 2 ramen waar veel honing inzit eruit halen en dan invriezen om van de winter mee bij te voeren ? en dan hebben ze weer wat plek? (ik probeer mee te denken maar ben pas net begonnen met imkeren dus weet niet of je er wat aan hebt :D )

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:01

Ik heb iets geks gedaan :D ik heb 2 nieuwe kasten gekocht (nou ja 1 tweedehands en 1 nieuw) en 2 afleggers op 6 ramen , die wil ik proberen goed voor te bereiden op de winter en dan heel positief gedacht volgend jaar met 3 volken/kasten te gaan imkeren.. wat verslavend is dit :D ik dacht 1 kastje is fijn voor bij de moestuin maar nu doe ik meer met de bijen als met de moestuin en merk ook dat ik steeds meer "bijen planten "koop ipv moestuin planten :D haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:07

De ramen passen niet in de vriezer. Misschien wel vrieskist, maar die heb ik niet.

Zit nog te wachten op mijn bestelde broedkamer ramen en was. :=

Mag je wel 3 kasten op je moestuin.

Heb ze wel 1 nieuw raam met was gegeven.

Heb nu 3 ramen verzegeld honing broedkamer en 4 ramen honing kamer van 1 kast.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:16

Hoe lang doen ze ongeveer over 1 raam met was vol te maken?

Ja ik heb mn moestuin bij mn paarden op 1 hectare grond. Die heb ik 20 jaar gehuurd en ik mag zelf weten wat ik met de grond doe; paarden, kippen, moestuin ect. dus nu ook bijen :D de eigenaar van de grond heeft er een recreatiewoning bij met een grote vijver en een soort waterval en de vijver is tussen de bijen tuin en moestuin in zeg maar dus dat is wel fijn. Ik geef ze water in een soort diep bord met stenen maar ze trekken toch altijd naar het watervalletje toe.. Naast de weides zit veel bos en verderop nog heide. Ik vraag me wel eens af waar de bijen dan allemaal op vliegen met die 3km :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:38

Paar dagen.

Maar los probleem dat de kast echt bomvol met bijen zit en er zeker 6 ramen met gesloten broed eraan komt.

Ze hebben gewoon zelf te weinig ruimte in de kast.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:39

en dan komt er nog een broedkamer op zodra die binnen is ? dat is dan denk ik de enige oplossing of een aflegger maken? kan dat nog nu ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:41

Morpheus81 schreef:
Sassy4barrel schreef:

Nee hoor, als je afleggers maakt, kun je de bijen in het deel waar geen koningin meer in zit zelf een nieuwe koningin laten maken. Je moet dan wel zorgen dat er een raam met eitjes/jonge larfjes in dat deel achterblijft. De bijen kunnen alleen op jonge larfjes doppen trekken. Als de larven al te oud zijn, lukt dat niet meer. Het is dan wel verstandig om op de 13e dag de doppen weg te halen (breken) op 2 na. Dit om te voorkomen dat er heel veel koninginnen geboren worden en je diverse zwermen krijgt.

dat klinkt wel als een heel mooi en interessant project. Wanneer begin je meestal met afleggers maken? Ik bedoel hoe lang na de winterbijen hebben ze nodig om het volk weer groot genoeg te hebben dat je aflegger kan maken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:44

Kan wel maar wordt niet aangeraden om zo laat een aflegger te maken.

Kast wil ik niet hoger, maar dan zou aflegger de oplossing zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 21:56

Ik denk dat er mogelijk ook niet zoveel darren meer zijn, dus een koningin nog bevrucht krijgen is dan ook lastig.

Ik maak een aflegger als ik het erg vol in de kast vind, meestal ergens in mei.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 22:18

Heb er al 4 afleggers gemaakt. Maar nog een extreem volle kast. |o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 01:09

Had trouwens ook wat ramen met darrenbroed. Dan zou ik die ramen moeten overzetten voor de eventuele nieuwe Q. Ga even bedenken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:07

Heb een aflegger gemaakt met alles waar darrenbroed in zat.

Volk werd tijdens splitsen een stukje rustiger. Minder narrig bij de aflegger was er gelijk rust.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:13

Volgens mij kun je nog prima een aflegger maken. De nieuwe Q wordt dan over 14 dagen geboren en zal ongeveer een 5 dagen later op bruidsvlucht gaan. Dan ben je aan 18 juli, dan zijn er echt nog wel darren. Ik heb nog behoorlijk wat darrenbroed in de kasten, dat moet nog gaan uitlopen. De darrenslacht vindt meestal plaats in augustus en ik heb de afgelopen jaren ook in september nog flink wat darren gezien. Ik zou het nu nog wel aandurven. En als het onverhoopt toch mislukt, kun je de aflegger altijd weer samenvoegen met het oorspronkelijke volk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 14:52

Zie op het moment weinig darren in het volk, maar wel darrenbroed en dat samen met heel veel gesloten broed en 1 raam brias in de aflegger gehangen.

Eigenlijk volk gewoon gesplitst en sommige bijen kozen vrijwillig om de aflegger kast in te gaan. Had ook in die kast nu iedere keer speeldoppen. Aflegger staat nu wel dicht en heeft pak suikerdeeg gekregen.

Ik wil zoveel mogelijk honing zelf houden. :o

Aflegger heeft broedkamer en honingkamer gekregen dus die kan bij open zetten vol aan de bak.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 23:03

De bijen zijn blijkbaar erg overtuigd van ons imker zijn, want er is voor het derde jaar op rij een zwerm in onze kast getrokken :')

Dus we trekken de boel maar weer eens uit de kast en gaan komende week lekker de bijtjes in *\o/*

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 23:34

Wat fijn Laurora! Er zullen wel goede referenties rondgaan dan :)

Ik heb vandaag geslingerd, 8 ramen die al wat ouder waren, en 8 gloednieuw gevulde honingramen die er uit zagen alsof ze uit het theorieboek kwamen <3

Het valt me toch altijd tegen hoe lang we bezig zijn met schoonmaken, bijna nog langer dan met het ontzegelen en slingeren zelf.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 23:40

Mooi toch. :D

Ik heb geprobeerd om zwerm te voorkomen. Nu hopen dat het gelukt is. :')

Schoonmaken is bij mij altijd snel gedaan, maar doe slingeren en schoonmaken in de douche. Ben altijd heel lang bezig met ontzegelen en het slingeren zelf.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 00:02

Goede reviews op air bee'n bee denk ik :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 00:10

:D Tja, dan moet je wel hè! Als de bijen zo graag willen wonen bij jullie :D

Ik vind het schoonmaken en alles weer opruimen ook altijd zo'n gedoe. De ontzegelbak staat hier nog steeds vol met was :=

Mijn voorjaarshoning is dit jaar veel zachter en zoeter dan normaal, kristalliseert ook al. Ik gok echt wat meer bloesem erin dit jaar. We hadden zo'n mooi voorjaar. Ik heb ook nog nooit zoveel abrikozen en perziken aan de bomen gezien. Sterker nog, mijn perzik heeft nog maar één keer in zijn leven volwassen vrucht gegeven, en dat waren er maar drie... en nu zit ie vol. De abrikoos is nog erger, dan zijn er misschien wel honderd... Ik gok dat de bijen ook veel gebruik hebben gemaakt van het goede voorjaar.

Ik verwacht dat de zomerhoning vooral linde en tamme kastanje gaat zijn, met wat andere dingen erdoor heen. Ze zijn erg fan van mijn kamperfoelie, die vlak bij het raam staat. Erg leuk om al die bijen, hommels, zweefvliegen etc bezig te zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 00:15

Voor ik bijen zelf had. Heb ik ook regelmatig zwermen gehad op de moestuin. Alleen toen had ik nog geen bijenkasten ook. :+

Ik heb dit jaar ook extreem veel perziken, maar die staat wel in de kas recht achter de bijen kasten. Heb toen wel een aantal keren boven luikje op kier gezet.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 11:04

Ja Marcella, de slinger in de douche vind ik wel een briljante oplossing van je :) Helaas werkt dat niet bij de slinger van de vereniging, dat is een bakbeest dus niet naar de douche te verplaatsen.

Als ik ooit genoeg ruimte en geld heb maak ik zo'n betegelde kamer met een afvoer en een lange slang, dan laat ik de slinger gewoon vol warm water en sop lopen, aanzetten, afvoeren... Net als bij de blender :)