Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:04

Bovendien.. als je met een hamer in de weer gaat, krijg je ook echt scherpe randjes aan het grind..
En daar kunnen de vissen zich aan verwonden.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:55

Bij dit groffe grind heb je ook dat alle rotzooi ertussen komt (poep, plantresten, voerresten) en doordat de beesrjes er niet bij kunnen gaat het rotten. Iets wat je niet in je bak wil :P Hornach heeft mooi fijn aquariumgrind (bijna zand) voor mooie prijzen in mooie natuurlijke kleuren :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:18

En een hamer lijkt makkelijker dan je denkt. Ik had nog een lavasteen over, die wilde ik in kleine stukjes hakken, écht niet dat dat lukte... :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:19

zou zeker niet met de hamer doen, niet alleen is t lastig, maar erna zijn de stukken heel scherp, en dat is niet goed voor je visjes of garnaaltjes...

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:10

Zo ziet mijn kleine bak er nu uit.
Er zitten 4 dario dario's in, helaas is de 5de naar de hemel. Ik vermoed dat ze niet goed gevoed werden in de winkel...
Eergisteren om twee zakjes watervlooien en die zijn al volledig op... in de winkel hebben ze er geen meer dus heb eventjes een probleem... vlokkenvoer nemen ze niet en ze zijn zo klein dat tubifexen te groot zijn voor hun.

Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:19

http://www.discuskwekerijdeijssel.nl/a- ... all-190ml/
Ik heb dit voer (niet daar gekocht was gewoon de eerste link bij Google)
Zeer fijn, minuscuul voer, drijf maar even en zinkt dan.
Ook erg geschikt voor de kleinste visjes, ik ben er zeer tevreden mee, en doe er heel lang mee.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:23

Mijn bak is weer helder.
Nog wel errug geel steeds door het hout denk ik. Ach, mij maakt het niet veel uit.
Mijn nieuwe danio's willen nog niet op de foto,blijven er in een hoekje hangen.
Komt vast wel goed, ze eten wel wat als ik het erin gooi.

Afbeelding

En mijn kleine zwaardrager man.
Ik vind hem zo schattig :3
Hij heeft een snorretje en verstopt zich altijd, hij is erg verlegen.

Afbeelding

Afbeelding

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:47

Ik heb eenzelfde voer, maar ze zijn nogal kieskeurig, beweegt het niet ... dan is het blijkbaar niet eetbaar :p

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:06

Ik ga morgen even naar de winkel voor nieuw grind. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:12

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:58

Oh.. een zwaarddrager panda man.. mooi!
Bij mij groeien de jongen gestaag door.. worden al echte kleine visjes nu.. :D
Die kleur van het water trekt vanzelf weg.. heb je actieve kool in je filter?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:23

Panda? Die zijn toch wit, met een zwarte staart?
deze lijkt mij oranje, ( of zie ik het niet goed)dan zou het dezelfde zijn als ik heb .
de wagtail :j

Lukt mij alleen niet om die van mij goed op de foto te krijgen, meneer hangt steeds voor het raam,is supertam.
Maar als ik met mijn mobiel er voor gaa zitten verstopt hij zich haha, :')

Fleurtjeuh, die kleur water heb ik ook.
Komt inderdaad door het hout.
Kan wel even duren hoor, bij mijn kleine bakje duurde het een half jaar voor het water weer helder was.

Fauvetje dario dario zijn leuk, :D
wilde ik eerst ook,maar toch maar voor de rasbora espei gekozen voor mijn kleine bakje..
Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-11-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:32

Hij is toch ook wit, met zwarte lippen, vinnen en staart?
Moeilijk te zien zo, in dat gekleurde water.. :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:49

Hihi hij is stiekem toch oranje ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:58

Nou ik heb net 10 minuten geprobeerd en verder dan dit kom ik niet

Mijn mannetje

Afbeelding
Dacht ik hetzelfde toch?

En wie wel heeel graag even op de foto wilde

Afbeelding

Een van mijn zwarte fantoomzalm mannetjes :j

Scherper krijg ik niet,sorry :o

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:08

Ahhh nee gadver! Verdorie, ik heb net drie slakken uit mijn nieuwe aquarium gevist!

Vieze slijmmerige dingen des doods :')

Dus slakenetende slak, vis, of chemish oplossen?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:18

Hee hoi ik meld mij :)

Heb namelijk wat vragen. Ik heb al een tijdje goudvissen echter blijkt het aquarium te klein. Ze zien er wel gezond uit en heb altijd het water netjes schoon en genoeg waterplanten.

Alleen nu toch maar het besluit genomen om een grotere te nemen. Heb al wat gezien op marktplaats, we willen iets van 80 cm breed. Daar zitten dan vaak ook toebehoren bij zoals hout en verder noodzakelijke spullen zoals pomp en andere onderhouds spullen. Veel mensen bieden er ook een water verwarmer bij. (Even de naam daarvan kwijt haha).

Maar nu mijn vragen; waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuw aquarium? Zijn er belangrijke dingen of gewoon eentje kopen? En waar moet ik om denken bij het overzetten van mijn huidige vissen naar een nieuw aquarium?

Kunnen goudvissen ook in warm water? En met welke andere soort vis kun je ze combineren? Guppy's erbij leek ons ook leuk, ben niet zo bekend met de andere mogelijkheden.

Verder, ervaren jullie veel onderhoud aan een groot aquarium of doet de pomp echt al het werk?

Alvast bedankt als jullie mij willen helpen :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:30

Goudvissen kunnen in warmer water maar geen tropische temperaturen, daarbij mort een goudvis eigenlijk een bak van zeker 1.20-1.40 m hebben, van de buitenkant zie je niks maar ze vergroeien van binnen.

Als ik jou was zou ik ze lekker in een vijver doen en voor in de kamer wat guppys ofs kopen! :D
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 10-11-15 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:31

80 cm is ook te klein voor goudvissen die 50 cm kunnen worden ;) ja ja die worden zo groot ! Daarom zou je moeten denken aan 150 cm circa

kijk vooral dat hij vol staat als je er komt, zodat je kan zien of die lekt, leegstaande bakken kunnen na een poosje uitdrogen en krijg je scheuren in de kit en lekt hij...

nee goudvissen moet je max op kamer temperatuur houden niet op warm 25 - 29 zoals veel vissen wel zitten. en zou er ook niks bij doen, ze groeien en dan eet t alles wat in t mondje past zeggen ze ;)

ik heb een 2 meter bak en doe wekelijks even rondje water verversen, verder 1 keer in de maand de pomp

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:32

Goudvissen horen in 2m of een vijver, sluierstaartgoudvissen horen dacht ik vanaf 120cm.
Het zijn echte koudwatervissen en ik persoonlijk zou ze niet combineren met tropisch ivm het temperatuurverschil, maar ook het grootteverschil.
Beetje goudvis vreet de meeste kleinere visjes zo op nl.
Pomp is vrijwel altijd te zwak voor goudvissen daar het enorme vervuilers zijn, ik zou dus een losse pomp kopen met veel (over)capaciteit.

Waar je verder precies op moet letten is dat de bak niet lek is, liefst 1 die nog draait wanneer je gaat kijken tenzij je handig genoeg bent om de bak zelf te kitten of iemand in je omgeving die dat kan.
Armatuur (lichtkap) is ook wel handig om naar te kijken, regelmatig dat die toch wel kapot is als je een tweedehands bak koopt.

Overigens zijn de waardes in een grote bak vaak stabieler dan in een kleinere bak, schoonmaken zal net zo vaak moeten gebeuren maar ververs nooit al het water tegelijk.
Beter 1/3e per keer en dan de bodem wat stofzuigen daarbij, dat elke 2 weken ong.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:56

Hier een 1.30 bak en doe 2x per week de bodem afzuigen en 1x per maand het grote onderhoud.
Groot onderhoud is bij mij het reinigen van alle leidingen en het filter.
Heb wel een extern filter met ruim voldoende capaciteit.
Dat is natuurlijk mede bepalend voor hoe vaak je onderhoud moet plegen..

Het verversen van water doe ik ook 1x per maand, maar heb er dan ook niet zo heel veel vis in zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:58

Met 2e hands spul zou ik de boel even testen, ook de pomp.
Had er toen een gekocht,maar die pomp is niet goed.
Moest toen een nieuwe kopen, al kostte die ook maar 13 euro, en doet het super goed :j

Onderhoud van de bakken, niet veel, spoel om de week het filtertje even uit.
Ongeveer 20% water er uit en wat nieuw water erbij af en toe haal ik een dood blaadje er uit.
Maar met de teststrips is het water steeds goed :j

Maar casarell, heb je nog gekeken naar min foto van de zwaarddrager?
Dat is ook een oranje, zelfde soort toch?

Kozbi, ik laat ze zitten, als ze,op het raam zitten plet ik ze.
Vind het juist handig tegen alg.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:35

Wow veel antwoorden al, bedankt.

Zou je in een 80 cm bak ook andere vissen kunnen doen behalve guppy's?

Het probleem is een beetje dat 1 van mijn goudvissen heb ik al 5 jaar en ik wil hem niet weg doen. Daarnaast is zijn staart vergroeid (ik weet het mijn schuld) :( maar ik ben dan bang dat hij het niet zal redden in een grote vijver met allemaal grote vissen erbij. Beestje is nu pas hooguit 10 cm ofzo. Nog niet eens denk ik.

Verder behalve die staart zwemt ie nog wel goed en ziet er nog prima uit.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:40

Hopelijk krijg ik nu niet heel bokt over me heen.. maar het is zo dat ik die vis heel lang alleen in een kom heb gehouden ( zo'n 4 jaar) omdat ik niet beter wist. En toen had ik eens gelezen Hoe slecht dat wel niet was en heb ik gelijk een grotere vierkante bak gekocht met een vriendje erbij en een pomp. Nu ziet ie er al veel gelukkiger uit. Alleen deze bak is dus nog steeds te klein want ik kon geen grotere kwijt op m'n slaapkamer. Nu in overleg mogen we eindelijk beneden een groot aquarium neerzetten.

Het staartje was dus al vergroeid tegen de tijd dat ik een grotere bak had gekocht.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:42

Heb ook ooit een tweedehands pomp niet getest, zag er schoon uit. Bak was helemaal klaar, pomp draaien, hele bak vies :')

Wij doen 1 keer per 2 maand de filter (externe) schoonmaken en dan ook zo'n 25% verversen. Sponsjes op de filterslang spoel ik wekelijks uit.
1 keer per maand de planten eruit en stekken, dood blad eraf etc :)

Ik heb een goudvis gehad die 18 is geworden in een ronde kom, inderdaad wist ik toen ook niet beter.

Ik vermoed dat er wederom een zwangere gup tussenzwemt := In eens zo super dik :')
Afbeelding