xXLiekeXx schreef:Love_western, dat klinkt als een goeie methode! Spreekt mij zeer aan. Niet zo zeer de drift trainen, maar wel het onverschrokken in bv een flessenbak springen en gewoon "vrij" zijn gecombineerd met spelend gehoorzaamheid. Vanaf 10 maand ga je dan over op het beginsel van speur- en pakwerk?
Mijn reden om niet compleet naar het trainen van gehoorzaamheid te gaan is omdat ik vaker honden heb meegemaakt die hierdoor niet vrij genoeg waren. Voornamelijk spaniëls voor het speurwerk, deze waren van pups af aan zo getraind op zit, af, blijf, etc. dat dit negatief effect had op het werken. Veels te "neerbuigend".
Nu zijn spaniëls heel anders als de herders waar de meeste het hierover hebben en stel ik mijn vraag ook i.v.m. een herder pup uit werkouders. Hij heeft echter (nog) niet dezelfde drift laten zien als andere pups die ik ken uit werklijnen, hij is overigens pas 11 weken oud.
Het dik gedrukte heeft Djang ook last van gehad. Dus toen we van winter van club veranderde ging er een wereld voor ons los.
Trainer had niet verwacht dat we zo goed zouden bijtrekken. Met sommige dingen merk ik de invloeden nog wel van vorige club. Maar word steeds minder.
Pakwerk word rond een maand 8 mee begonnen. Afhankelijk van de hond. En eerst lekker poos op jute zak of bijtrol. En dan word er ook niks van de hond verlangd. Alleen maar dat ie plezier heeft.
Speuren is verschillend. De een begint al vanaf ong 10 week. En ander weer later. Zelf ben ik wel van plan om rond de 10 week mee te beginnen. Maar even afwachten hoe pup het doet.
Maar met 11 week valt er niet altijd iets te zeggen over drift. Soms moet het kwartje gewoon even vallen.
Bij ons loopt er ook jonge Duitser rond. Die vond in het begin het jutwerk niks. Deed maar wat. En zo opeens viel het kwartje. En nu is het feest als hij het veld op mag.
Maar als ik Djang vergelijk met zijn broer en zus (trainen ook op zelfde club) Dan zit er ook veel verschil tussen. Djang en zijn broer zitten beide al op de mouw en word progamma op gezet. En het zusje zit nog op een zachte bijtkussen en zijn ze nog lekker gek aan het maken.