Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:52

Met pakwerk houden we de drift zo laag mogelijk. Maar hij zet zichzelf daar nu hoger in.

Maar met appèl niet. Dan zet ik wanneer het kan hem lekker in de hoge drive. Alleen met oefening die moet leren of net kent. Weer wat lager.

We gaan ook niet alleen maar door omdat djang het goed oppakt. Maar als oefening goed bevestigd is. Gaan we door naar de volgende. Zodat ik steeds meer oefeningen kan afwisselen.

Want als ik ook maar ietsjes teveel hetzelfde vraag. Dan gaat hij zich vervelen. Enigste wat hij helemaal geweldig vind is vooruit sturen. Dat kan ik niet vaak genoeg vragen.

Maar hij denkt ook graag met mij mee. Dus ik moet de oefeningen telkens anders doen. Anders doet hij het uit zichzelf.

Voetoefening vraag ik heel weinig. Aangezien we op de vorige club alleen maar met voetoefening bezig zijn geweest. Dus dat zit er zo in. Dat hij eerst heel vaak de neiging had om uit zichzelf naast mij te gaan zitten. Heb het er nu bijna uit.

Ik word er iig creatief van :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:54

Hetzelfde als wij dus, alleen we leggen het anders uit. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:24

MyWishMax schreef:
Hetzelfde als wij dus, alleen we leggen het anders uit. :')

Haha :')

Ik vind het ook latig uitleggen. Want voor mijn gevoel gaat het met appèl allemaal vanzelf.

Zijn nu ook 3 x bezig geweest met springen. En begint hij nu ook te vatten. Was eerst even uitvogelen hoe we hem het makkelijkste er over heen en terug kregen.

Als ik hem nieuwe dingen aanleer. Dan krijgt hij altijd zo'n denk frons. Ziet er zo schattig uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:16

xXLiekeXx schreef:
Love_western, dat klinkt als een goeie methode! Spreekt mij zeer aan. Niet zo zeer de drift trainen, maar wel het onverschrokken in bv een flessenbak springen en gewoon "vrij" zijn gecombineerd met spelend gehoorzaamheid. Vanaf 10 maand ga je dan over op het beginsel van speur- en pakwerk?

Mijn reden om niet compleet naar het trainen van gehoorzaamheid te gaan is omdat ik vaker honden heb meegemaakt die hierdoor niet vrij genoeg waren. Voornamelijk spaniëls voor het speurwerk, deze waren van pups af aan zo getraind op zit, af, blijf, etc. dat dit negatief effect had op het werken. Veels te "neerbuigend".

Nu zijn spaniëls heel anders als de herders waar de meeste het hierover hebben en stel ik mijn vraag ook i.v.m. een herder pup uit werkouders. Hij heeft echter (nog) niet dezelfde drift laten zien als andere pups die ik ken uit werklijnen, hij is overigens pas 11 weken oud.

Het dik gedrukte heeft Djang ook last van gehad. Dus toen we van winter van club veranderde ging er een wereld voor ons los.
Trainer had niet verwacht dat we zo goed zouden bijtrekken. Met sommige dingen merk ik de invloeden nog wel van vorige club. Maar word steeds minder.

Pakwerk word rond een maand 8 mee begonnen. Afhankelijk van de hond. En eerst lekker poos op jute zak of bijtrol. En dan word er ook niks van de hond verlangd. Alleen maar dat ie plezier heeft.

Speuren is verschillend. De een begint al vanaf ong 10 week. En ander weer later. Zelf ben ik wel van plan om rond de 10 week mee te beginnen. Maar even afwachten hoe pup het doet.

Maar met 11 week valt er niet altijd iets te zeggen over drift. Soms moet het kwartje gewoon even vallen.

Bij ons loopt er ook jonge Duitser rond. Die vond in het begin het jutwerk niks. Deed maar wat. En zo opeens viel het kwartje. En nu is het feest als hij het veld op mag.

Maar als ik Djang vergelijk met zijn broer en zus (trainen ook op zelfde club) Dan zit er ook veel verschil tussen. Djang en zijn broer zitten beide al op de mouw en word progamma op gezet. En het zusje zit nog op een zachte bijtkussen en zijn ze nog lekker gek aan het maken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:22

Elke hond is anders wij beginnen met een pup meteen met voertje wat volgen, speuren en ook wat pakwerk. Furby pakte alles zo snel op dat we nu een beetje aan het remmen zijn daar we veel meer haast niet kunnen doen. Ze is nu 16 maand en qua speuren is het alleen nog de voorwerpen, en bij het appel doet ze alles al mee behalve vooruit sturen nog niet en qua pakwerk alleen nog het revieren. Cara daar en tegen is iets minder ver en al 2,5 jaar. Die wilde het eerste jaar niet spelen en bijten dus dan loop je zo een eind achter. Elke hond is weer anders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:30

Maar bij heel vrij laten denk ik ook aan als ze te hard knauwen tijdens spel , niet corrigeren want anders bijt ie straks niet meer.
Dat zie ik echt niet snel gebeurn wamt het verschill veld + mouw en thuis hebben ze zo door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:33

Volgen is bij Djang weer aangeleerd vanuit het spelen.
Vorige club deden ze het idd ook met voertje het volgen aanleren.

Met appel moet hij nog commando sta leren. En bij vooruit dat hij ook op commando af moet. Nu is het nog om een paaltje heenrennen.

En thuis bezig met leren blok vast pakken. Want als vzh er op zit. Gaan we beginnen met apporteren.

Speuren moet hij ook nog leren voorwerpen verwijzen. Heeft ie wel gekund. Alleen niet meer mee bezig geweest sinds ik van club ben veranderd.

Willen volgend jaar ipo 1 examen doen. En misschien wat wedstrijdjes draaien. Maar dat is pas volgend jaar.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:25

.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 24-02-24 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:33

Hier gewoon in huis... hoewel hij als kennelhond misschien nog beter tot zijn recht zou komen
Maar goed, daar heb ik geen hond voor in huis gehaald.
Maar ik zie de toegevoegde waarde in ons geval niet.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 21-08-15 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:34

xXLiekeXx schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Helpt veel om te horen hoe andere het doen in de sport. Nog één laatste vraag voor mijn beeldvorming: zijn jullie echt huishonden of liggen ze in de kennel?

Een te verwende huishond :') Het is thuis een enorme knuffel. Ligt het liefst in onze nek. Maar aangezien dat niet past. Gaat hij op de bankrand liggen. Legt kop schouder een gaat slapen.
Op kleine kinderen is hij dol. Gaat er rustig voor zitten. Mijn buurmeisje vliegt hem altijd om zijn hals heen.
Wil van iedereen aandacht.

Maar zodra op de club zijn heeft hij alleen maar aandacht voor mij. Zelfs op mijn moeder reageert hij nauwelijks.
Afbeelding

Afbeelding

Beide foto's zijn na training thuis :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-15 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:36

Sonja_vR schreef:
Hier gewoon in huis... hoewel hij als kennelhond misschien nog beter tot zijn recht zou komen
Maar goed, daar heb ik geen hond voor in huis gehaald.
Maar ik zie de toegevoegde waarde in ons geval niet.
Was het nou zo dat we vlotjes ipo 3 er op wilden en dan hoog meedraaien in de wdstrijden dam

Waarom zou een hond in een kennel beter tot zijn recht komen? En waarom zou je daar vlotter ipo 3 op kunnen zetten?

Gewoon interesses :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:43

Vooropgesteld dat dit niet voor iedere hond telt .

Maar als je hond in een kennel zit krijgt hij minder aandacht/minder prikkels. Op het moment dat je hem er uit haalt is dat voor leuke dingen zoals; aandacht, lopen, spelen, trainen(wat ze als het goed is heul erg leuk vinden) en zijn ze vaak nog meer geneigd nog fanatieker op de baas te richten.
Daarnaast krijgt hij minder negatieve aandacht want hij kan minder uithale (sokken jatten, theedoek jatten, vaatdoek jatten, de posybode de stuipen op het lijf jagen en ander pretlettergedrag waar je niet blij van word)
Baasje word dus nog een positievere factor.

Dat is een beetje het idee. Maar zoals gezegd gaat dit niet voor iedere hond op.

Ik weet uit ervaring dat Eyck in de kennels veel relaxter is, Minder prikkels speelt daar ook in mee bij hem(iets met adhd ... seriousley, 100% zeker dat honden dat ook kunnen hebben :') )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:10

Ik heb 1 fulltime huishond, maar daar sporten we niet mee. Dan 1 parttime kennelhond en nog een jonge hond die nu nog in huis zit. Mijn reu zit wel in een kennel, 's nachts en als wij niet thuis zijn. Dat was niet geheel vrijwillig, maar meneer sloopt vreselijk en de teef die binnen zit is nogal apart. Als wij thuis zijn lopen ze met z'n allen rond, zowel in huis als buiten.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:17

.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 24-02-24 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:21

Ik.meld me ook weer eens door verhuizen stond trainen op laag pitje.

Ik heb kennel en binnen honden, ze zijn overdag in de ren (30 x 40 m) met daarin 2 kennels (3 x 6 m) die staan open dus ze kunnen zelf kiezen binnen of buiten. Als ik thuis ben zijn ze ook wel binnen, s avonds zijn ze vrijwel altijd in huis.

Ik merk wel als ze veel buiten lopen en ik ben neer weg dat ze inderdaad beter werken, positiever open staan voor werk zowel doordat ze hun energie al meer kwijt zijn en omdat ze graag wat met me samen willen doen

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:08

Hier hebben we een echte bank tijger :)
Heerlijk in huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:12

Daar zit wat in.

Maar mijn honden blijven gewoon huishonden. Maar hou het zeker in gedachten.

Denk dat bij Djang het sowieso anders is. Ik ben het meeste bij mijn vader. En Djang woont bij mams. Dus het is altijd feest als ik langs kom. Want dat betekend trainen voor hem.

Dus ben benieuwd hoe het straks gaat met de pup. Die komt bij mij te wonen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:26

Dat is ook anders, je hond niet thuis hebben. Ik heb ook voor fokkers honden getraind die zaten ook bij hun en die wisten dat ik werken betekende dus die zagen me graag komen :j

Maar ook de honden nu staat letterlijk te springen om iets te ondernemen, dat was toen ik nog in een woonwijk woonde wel iets anders daar wouden ze ook graag wat doen maar ging ik ook elke dag gewoon wandelen dus dat was gewoon. Nu ga ik echt er op uit met ze dus zijn ze veel enthousiaster als we gaan trainen, zwemmen of wat anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:32

Ja bedacht het mij nu pas :') Want hij heeft altijd enorme zin om aan het werk te gaan.

Sinds we in Kampen trainen heeft hij 1 duidelijke mindere dag gehad. Maar toen waren de andere jonge honden ook van slag. Dus zal wel iets in de lucht hebben gehangen.

Ben nu zeer nieuwsgierig hoe het dan gaat met de pup straks.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:40

Leuke is dat je nu veel meer handvatten hebt en dus dingen sneller oppikt en het trainen dus heel anders gaat. Van elke pup leer je weer dat is het leuke aan het africhten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:40

Ik merk geen verschil tussen de hele dag thuis zijn of de hele dag weg. (dus hele dag los in huis lopen of de hele dag in de kennel zitten) Hij heeft altijd zin om iets te doen. Zal er misschien aan liggen dat als ik thuis ben ik ook niet met hem bezig ben. Hij krijgt een keer een aai en we wandelen, maar voor de rest ligt hij te pitten. In de kennel ook, ik heb een camera in de kennel. :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:42

Hahaha lekker lui dus als het kan, hier net zo ze liggen heerlijk in de zon of schaduw lekker te luieren

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:50

Heeft wel wat moeite gekost hoor. :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:55

Ja dat is vaak zo
Mensen geven me altijd commentaar dat ik binnen enkele rust wil, dus honden op hun plaatst en gewoon liggen geen gewandel of gedoe enkel rust. Maar sinds ik daar 8 kaar geleden mee ben begonnen heb ik zulke fijne honden, ze snappen dat rust ook moet zijn kalm in elke situatie als ik vraag om rust en staan er als ik actie vraag heerlijk

Nu is het wel zo dat ze hij ons natuurlijk heel erg veel beweging hebben en zo druk mogen doen als ze willen buiten maar zelfs daar hebben ze zelf de rust ingevoerd

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:58

Hier ook, buiten mogen ze zo gek doen als ze willen, maar ook daar zijn ze rustig. :+ Soms ff gekke 5 minuten, maar de gekheid bewaren ze voor de wandelingen, het fietsen of het trainen.