nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:31

tamary schreef:
Sorry, flowhives zijn plastic vandaar. Maar hoe roestvrij dat spul is, geen idee.
Je blijft zitten met een geen keuring op ivm particuliere import en dus risico's die gezien gebruik niet verstandig zijn.

Maar de flowhive komt uit Australia en Engeland niet uit China :) volgens mij zijn de testen daarop best uitgebreid ; https://support.honeyflow.com/are-the-f ... astic/amp/

Sassy4barrel

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:34

Oh sorry nu snap ik wat je bedoeld .. die hanger dingen van temu. Ja daar heb je gelijk in. Daar had ik niet aan gedacht. Als dat gaat roesten dan is idd niet fijn

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:38

Ik wil je advertentie niet eens openen. Chinese temutroep komt mijn huishouden niet in en al helemaal niet in de buurt van mijn dieren.
Daarvan is niet na te gaan waarvan het gemaakt is met wat voor giftige coating er overheen. Los van de uitbuiting van werknemers bij dergelijke bedrijven.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:40

Het principe van flow hives moest ik even nazoeken. Dat ziet er mooi uit zeg!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:34

Bij mij open de link nog niet eens.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:43

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:44

Nickeltje schreef:
Het principe van flow hives moest ik even nazoeken. Dat ziet er mooi uit zeg!

Tot nu toe vind ik het super handig ook :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:49

Oh die heb ik liggen en gebruik ik niet meer. Veel te onhandig.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:50

Ik heb zoiets besteld, wil eens proberen of dat werkt. Nu stop ik losse ramen meestal in mijn zesramer tijdelijk.

Ik heb vandaag mijn aflegger gecontroleerd, maar helaas, geen broed. Morgen ga ik een (gekochte) koningin introduceren.
Ik heb nog wel twee raampjes bij het grote volk geoogst en 12 ramen geslingerd vandaag. 10.3 kg in de emmer nu :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:13

Ik ben nieuw in het imkeren.. dus wel benieuwd hoe dat gaat met een nieuwe koningin introduceren? hoe bescherm je haar in begin of is dat niet nodig?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:19

Er zijn meerdere manieren. Wat ik nu en vorige keer heb gedaan is een klein kooitje waar ze in zit, die je in het volk introduceert. Het kooitje is open, maar voor de opening zit suikerdeeg. Het kost ze een paar dagen om daar doorheen te eten. Tot die tijd kunnen ze niet echt bij elkaar maar wel elkaar zien/horen/voelen/ruiken. Na een paar dagen wordt ze dan vaak wel geaccepteerd (zeker als het volk al een tijdje zonder zit).
De imker waar ik haar van gekocht heb stelde voor om mij zijn bevruchtingskastje uit te lenen, wat een heel klein kastje is met mini-raampjes, en dan voeg je het volkje met de koningin samen met je eigen (met de krantenmethode).

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:28

Dat met het suikerdeeg klinkt wel heel goed

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:09

De koningin is succesvol geïntroduceerd, ik heb gesloten broed :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:37

Dat is goed nieuws!!
Wij hebben hier vandaag helaas nog behoorlijk wat buien en grijze dreigende lucht, dus wij hebben geen controle gedaan...
Ik hoop morgen of donderdag direct uit werk even

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 00:10

Super goed.

Hier beide volken nagekeken en iedere keer verbaas ik me erover hoe rustig voor een F3. De Q in de grote kast is fan van verstoppertje spelen. Heb haar nog niet gezien, maar gezien de brias moet ze er wel zijn.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:17

Ik heb ook zo'n 'haak' die je aan de buitenkast van de kast kunt hangen en waar je even wat ramen op kwijt kunt, ik vind het ideaal. Heb de mijne bij het Bijenhuis gekocht.
Verder gaat het hier hard! De jonge nieuw opgezette volken groeien hard, heb er zelfs al een aantal waar een HK op kan. Het is natuurlijk ook echt prachtig weer voor de bijen, ze vliegen nu tot 's avonds heel laat. Ik moet ze nog wel steeds goed in de gaten houden, de zwermtijd is nog niet voorbij.
Ik heb een paar weken terug een zwerm geschept een aantal dorpen verder en dat is inmiddels echt een prachtig volk met een geweldige koningin, dat was weer een mazzeltje.
Hoe gaat het bij jullie?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:40

Klinkt goed Morpheus!
Mijn kleine volkje heeft hun nieuwe koningin geaccepteerd, maar ik vond het broed er nog wat gek uitzien, dus die houd ik in de gaten. Het grote volk doet het volgens mij prima, altijd genoeg drukte voor de kast. Ben benieuwd of ze nu mooi de linde leeghalen :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:05

Onze bijen gaan ook wel lekker.
Van een volk dat nadat ze gezwermd hadden (zwerm netjes geschept), daarna zelf niet met een nieuwe konining kwamen, hebben we gefuseerd met een van die zwerm volkjes en die zijn weer happy.

Van een ander zwerm volkje, daar zat na ruim 3 weken nog steeds geen leggende koningin in en ze waren erg boosaardig... Dus dat volkje heb ik af staan kloppen voor mijn grote hoofdvolken, dan bedelen die bijen zich wel ergens in is de gedachte...
Het piepschuim kastje waar zij uit kwamen heb ik achteloos aan de kant gezet (leeg) en vergeten op te ruimen... Bij de controle van gister zie ik in de onder hoek van dat piepschuim kastje een klomp bijen zitten en die hebben een handjevol nieuwe raat zelf aangezet... En daar zitten eitjes in... Heel bijzonder...

Dus daar heb ik heel voorzichtig een paar uitgebouwde ramen met ook wat voer tegenaan geschoven en ik ben benieuwd of zij groot genoeg zijn om uit te gaan groeien tot een echt volk...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:15

Wie heeft er dan in dat stukje raat gelegd? Bijzonder!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:49

Heel mooi bleek en nieuw gebouwd.. Dus of nadat ik het volkje heb afgeschud is er een deel terug in dat kastje gaan zitten, maar dan met een koningin die na 3 weken nog niet aan de leg was... Of er is ergens een klein zwermpje af gekomen wat wij totaal niet gemerkt hebben ofzo, en is in dit kastje gaan wonen.
Allebei vind ik onwaarschijnlijk maar netto zit daar toch echt een heel klein en zelfstandig volkje in...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:14

Ik heb allemaal gedoe, en op een of andere manier zijn de dagen al sinds het voorjaar zelden lekker warm weer om te controleren. En als wel, dan ben ik Elders. Heb echt het gevoel dat ik niets onder controle heb. _-:(

23 april had ik al een zwerm, die heb ik geschept en in een kast gestopt. So far so good.
27 april in de kast gekeken, een paar aardige moercellen. Prima. Twee stuks laten staan.

10 mei, net uitgelopen koninginnen (hoe dan na die tijd?). De ene zag ik lopen en heb ik in de clip gevangen. Vlak daarna een tweede... En weet je hoe ze zeggen dat net uitgelopen koninginnen elkaar afsteken...?

Dus. Op 10 mei een nieuwe Q.
En verdomd, op 12 mei opnieuw een zwerm uit die kast. Dat is de zwerm die ik eerder hier heb genoemd, die hing perfect, maar is gevlogen terwijl ik mijn spullen bij elkaar zocht.

Ondertussen zat mijn oudste Q (overwintert, moer vd eerste zwerm van het jaar) in de kast, maar vanwege het weer had ik daar dus ook niet voldoende zicht op. Ze zaten op een BK en een HK. Vorige week keek ik smorgens door de dekplank en dacht, meh, dat zit ook wel weer vol...
En vrijdag 6 juni onopgemerkt een zwerm, dus die Q was weer gevlogen.

Gelukkig is er een heel populair boompje net naast de stand, en daar hangen ze elke keer in. En daar was ook deze zwerm in gaan hangen, en die hingen er zaterdag nog, en toen zijn ze opgemerkt.
Zwerm geschept, in de kast gestopt. Deksel er op, klaar :Y)

Gisteren maar de ochtend vrij genomen om alles uitgebreid te bekijken.
De originele kast (waar een voorzwerm en een late? nazwerm uit zijn vertrokken) is desalniettemin goed bezet. Ik zie alleen nog geen broed en ik twijfel of dat nog komt. Het is grauwig geweest natuurlijk, misschien is de Q nog niet bevrucht?

Net geplaatste zwerm zit goed, is alleen met ~4 straatjes kleiner dan ik dacht.

En het verlaten volk was wat zoemerig, daar heb ik alles afgeslagen en bekeken. 2 moercellen laten staan.

Wat me wel opviel waren vrij veel van dit soort bijtjes. Ze zien er wat kalig uit, weinig viltbandjes, maar ze sprongen er uit door de kleur. Erg oranje-geel, hoog op het achterlijf. Zien ze er voor iemand bekend uit misschien?

Afbeelding

Ter vermaak heb ik nog een 'rondleiding' over een raam, het filmen is mooi scherp gelukt :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:11

Ik heb ook 2 Q in een kast gehad vorig jaar, maar die hadden gewoon ieder een eigen kant. En leefde samen eigenlijk vond het best apart.

Kwam erachter dat ik bij kleine volk vergeten was om de honing kamer vast te maken. Net even zonder pak vast gemaakt. Vond het best moedige van mij in de top drukte.

De F3 dochters wilde duidelijk hun F2 moeder evenaren. En maken broednest van kant tot kant. Hierdoor slaan ze stuifmeel en honing helemaal apart van elkaar op.