Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:38

Leuke topic! Ik had ook altijd een konijn, een vrouwtjes toen kwam er een mannetjes konijn logeren resultaat= kleintjes... Een van de kleintjes iets te lang bij de moeder gelaten = kleintjes. Hahaha opgegeven moment werden het er heel veel :).... Ze waren wel vet lief.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:39

I heb zelf ook ervaringen met cuniculi maar bij was het ziekteverloop beide keren erg langzaam. Ik snap alleen niet waarom je DA alleen autopsie doet bij simpele dingen....

Ik heb toen wel voor mijn andere konijnen preventief panacur gekregen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:39

Ilsaaaa schreef:
Leuke topic! Ik had ook altijd een konijn, een vrouwtjes toen kwam er een mannetjes konijn logeren resultaat= kleintjes... Een van de kleintjes iets te lang bij de moeder gelaten = kleintjes. Hahaha opgegeven moment werden het er heel veel :).... Ze waren wel vet lief.

Ummm tja....

malih

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:47

Ik weet niet goed meer wat ik aan moet met me nijntjes...

Bente en Koda maken er een grote puinbak van hier in huis. Ze hebben een poepbak (lees kattenbak) Maar graven gewoon alle korrels uit de bak. Me moeder word gek van de puinzooi en wil dat ik ze weg doe of ze in de tuin zet. Maarja dat gaat niet met dit weer.

Iemand tips ? Want ik ben nu echt wel een beetje radeloos.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:50

Even puntje per puntje antwoorden op Laura :) :

- De jonge ram werd aangeboden als voedster, ik kijk het altijd na als ik een konijn ga halen,
maar mijn vriend niet, dus kwamie met een ram thuis. :n Hij wordt gecastreerd, dus als dat
probleem van de baan is, gaan er misschien meerdere wegen open, bij het dwergje, of bij de havana.

- De dekram castreren is (voorlopig) geen optie.

- de castraat kan niet bij de havana, misschien wel bij de dwerg, maar de castraat is 4 jaar, 3 kilo, de dwerg is 3 maand en 300gram. Ze zal volwassen rond de kilo wegen, ze is een kruising pooltje x kleurdwerg. Dus voorlopig vind ik niet dat het koppelen van dwerg en castraat aan de orde is :n

- castraat en havana echt rollend door het hok niet. Steeds hetzelfde, soms als eerste 'dekt' hij haar,
dan stopt hij, dan gaat zij lopen met oren plat, hij lopen met oren naar voren, niet supersnel, gewoon huppelen. Dan stopt ze, gaat ze plat liggen, besnuffelt hij haar, springt ze op en bijt ze wat haar uit, bijt hij terug wat haar uit bij haar, en loopt zij weer weg, hij achter haar aan. De havana is een half jaar, weegt nu 1.6 kilo, zou tussen de 1 en 1.5 kilo mogen wegen volwassen, zijn we naar aan het streven, dus hij
is dubbel zo zwaar als haar. Hierin zie ik niet meteen een probleem, als hij stopt met haar te berijden,
alleen kunnen ze elkaar dus nog steeds niet luchten. :n

- De castraat 'ruilen' tegen een andere castraat is een optie, alleen is hij nét het konijn dat
ik het minst graag wegdoe. Zou dan liever de havana ruilen.

-Ik was ook aan het denken naar een opvang te gaan, geloof dat Laptopmuis hier in de buurt (uurtje rijden)
(Limburg, NL) een opvang holp (? of iemand anders?) misschien kan ik daarheen eens rijden, met beiden.

Bedankt Laura, je hebt me toch heel wat verduidelijkt, wist niet dat castraten bleven rijden,
voorheen deed hij dit enkel, enkele weken nog na zijn castratie toen hij terug bij zn vriendin mocht,
maar daarna heb ik dit gedrag nooit meer gezien. Zij daarintegen reed wel op hem. De castraat hangoor van m'n broer heeft dit nooit gedaan. Een duitse hangoor, een werkelijke sloef, helemaal onderaan de
rangorde. Voorheen nog wel eens een castraat gehad, die bij z'n moeder bleef zitten tot zij stierf,
maar hij is gecastreerd voor er 'mannelijkheids' symptonen bij hem begonnen opkomen. Heb dit volgens
mij nooit bij hem gezien, dat hij zn moeder bereed, maar dit is al wel lang geleden, dus kan zijn
dat ik dit gewoon ben vergeten. Voorheen had ik enkel voedsters samen die het goed konden vinden,
in een tuin van 5 op 10.

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Tianbelli op 23-01-13 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:50

Hmmm, misschien kan je zie iets anders geven om te doen. Mijn haasjes zitten ook binnen, op een kattenbak maar laten het wel netjes liggen. Ze graven wel vaak in een oud kussen.

We hadden last een gesprek over gravende konijnen, waren dat ook jou konijnen? Voor dat ik namelijk twee keer het zelfde tegen je ga zeggen :+

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:01

Moonfight schreef:
I heb zelf ook ervaringen met cuniculi maar bij was het ziekteverloop beide keren erg langzaam. Ik snap alleen niet waarom je DA alleen autopsie doet bij simpele dingen....

Ja he? Wat ik teruglees gaat met meestal langzamer, maar zijn er ook heel veel verschillende symptomen.
Hoelang heb jij toen preventief aan je andere konijnen gegeven? Zoals in Engeland 8 dagen, of alsof ze al besmet zijn (wat als er lichamelijk contact is waarschijnlijk zo is) 28 dagen?

Ze kunnen die dingen niet zelf doen, ze zei dat dat eigenlijk alleen in Utrecht gebeurde. Verstoppingen enzo vinden ze makkelijk zelf.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:02

Ik heb een poosje terug ook een soort gelijke vraag gesteld en een paar pagina's gelezen maar toen niet echt een antwoord gehad van iemand.

Dus denk dat je reactie niet over mijn nijntjes ging. zou je t nog eens willen plaatsen?

Ik geef ze graag andere dingen. Heb jij ideeen ? Ik koop als steeds speelgoed maar het is binnen een nacht kapot.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:10

dovish schreef:
Moonfight schreef:

Ja he? Wat ik teruglees gaat met meestal langzamer, maar zijn er ook heel veel verschillende symptomen.
Hoelang heb jij toen preventief aan je andere konijnen gegeven? Zoals in Engeland 8 dagen, of alsof ze al besmet zijn (wat als er lichamelijk contact is waarschijnlijk zo is) 28 dagen?

Ze kunnen die dingen niet zelf doen, ze zei dat dat eigenlijk alleen in Utrecht gebeurde. Verstoppingen enzo vinden ze makkelijk zelf.

Ummm ik weet niet meer precies hoe lang, het is namelijk al een paar jaar geleden. Ik dacht een week (terwijl mijn konijnen wel lichamelijk contact hadden gehad).

Ze kunnen die besten toch even opensnijden en kijken of ze wat raar zien... Maar het zal dan misschien niet zo simpel zijn.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:15

malih schreef:
Ik heb een poosje terug ook een soort gelijke vraag gesteld en een paar pagina's gelezen maar toen niet echt een antwoord gehad van iemand.

Dus denk dat je reactie niet over mijn nijntjes ging. zou je t nog eens willen plaatsen?

Ik geef ze graag andere dingen. Heb jij ideeen ? Ik koop als steeds speelgoed maar het is binnen een nacht kapot.

Mijn konijnen hebben dus een (hoofd)kussen. Daar zit een sloop omheen. Als ze hun frustratie even kwijt moeten gaan ze daarin graven. Daardoor komen er wel gaten in de hoes maar het kussen zelf blijft wel heel. Werkt prima voor mij.

Wat voor speeltjes heb voor je konijnen?
Krijgen ze ook takken om aan te knagen en dergelijke?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:16

Nee, het is waarschijnlijk ook niet zo dat ze 'gewoon wat raars' zien bij cuniculi. Ze moeten in het weefsel proeven doen of het aanwezig is geloof ik, en 'ergens' zal 'waarschijnlijk' een ontsteking zijn op het ruggemerg/in de hersenen. Maar nogal veel aanhalingstekens dus...

Bedankt voor je ervaring! Ik ben nu panacur aan het bestellen (en ook maar dwangvoer voor de zekerheid) zodat ik ze een preventieve kuur kan geven. Want natuurlijk vind ik het ook niet leuk als de ziekte eventueel resistent zou worden tegen het medicijn, maar als mijn konijntjes er aan dood gaan ben ik ook niet blij, en daarnaast ga ik natuurlijk niet fokken/weggeven met deze diertjes.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:26

dovish schreef:
Nee, het is waarschijnlijk ook niet zo dat ze 'gewoon wat raars' zien bij cuniculi. Ze moeten in het weefsel proeven doen of het aanwezig is geloof ik, en 'ergens' zal 'waarschijnlijk' een ontsteking zijn op het ruggemerg/in de hersenen. Maar nogal veel aanhalingstekens dus...

Bedankt voor je ervaring! Ik ben nu panacur aan het bestellen (en ook maar dwangvoer voor de zekerheid) zodat ik ze een preventieve kuur kan geven. Want natuurlijk vind ik het ook niet leuk als de ziekte eventueel resistent zou worden tegen het medicijn, maar als mijn konijntjes er aan dood gaan ben ik ook niet blij, en daarnaast ga ik natuurlijk niet fokken/weggeven met deze diertjes.

Je kan dan misschien geen EC aantonen maar evt wel andere mogelijkheden uitsluiten.

Ik hoop dat je andere nijnen gezond blijven! Ik had ook mijn konijnen preventief behandeld hoor!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:33

Moonfight schreef:
Mijn konijnen hebben dus een (hoofd)kussen. Daar zit een sloop omheen. Als ze hun frustratie even kwijt moeten gaan ze daarin graven. Daardoor komen er wel gaten in de hoes maar het kussen zelf blijft wel heel. Werkt prima voor mij.

Euhm, Rieten balletjes en rieten buizen waar ze door heen kunnen rennen. tijdschriften. En balletjes en honden touwen waar ze mee kunnen en mogen gooien.

En ze krijgen heel veel ruwvoer.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:35

malih schreef:
Moonfight schreef:

Euhm, Rieten balletjes en rieten buizen waar ze door heen kunnen rennen. tijdschriften. En balletjes en honden touwen waar ze mee kunnen en mogen gooien.

En ze krijgen heel veel ruwvoer.

Dan kan je ook nog wilgen takken proberen;)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:38

Moonfight schreef:
dovish schreef:

Je kan dan misschien geen EC aantonen maar evt wel andere mogelijkheden uitsluiten.

Ik hoop dat je andere nijnen gezond blijven! Ik had ook mijn konijnen preventief behandeld hoor!

:j

Heb inmiddels ook al een vloeibare variant (lapizole) gevonden op internet, een stuk goedkoper en lijkt me ook makkelijk te geven. Dankjewel!
Laatst bijgewerkt door dovish op 23-01-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:42

Moonfight schreef:
]
Dan kan je ook nog wilgen takken proberen;)

Ze hebben zo'n wilgen brug (ken je dat?) doen ze geen drol mee. helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:43

Mijn nijntjes vinden verse wilgen takken veel lekkerder dan zo een brug! Heb beide. :)

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:44

Staan deze al in het topic?? <3

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:45

Aaah gossie!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:18

:+:

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:24

OMG ZO CUTEEEE

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:34

dovish schreef:
Moonfight schreef:

EC? Geloof ik niet zo in.
EC is een parasiet dat de hersenen aan tast waardoor je neurologische verschijnselen ziet. Zeker 2 konijnen zo kort op elkaar, daar moet wat anders aan de hand geweest zijn.
Ik heb ook een keer sectie in Utrecht laten doen.. Konijn waar 's avonds niks mee aan de hand was en goed eten, volgende ochtend gigantische diarree liep helemaal leeg, binnen een uur overleden.. Sectie laten doen, kwam er raar genoeg helemaal niks uit ook niet op alle testen. Het is een moeilijke overweging, ik laat alleen een sectie doen door mijn eigen DA en dat kost 25 euro en als ze dan niks vinden ook prima :) Maar dat is een overweging die je zelf moet maken. EC lijkt me in dit geval in ieder geval heel vreemd.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:36

Als er morgen nog geen jongen zijn een rode biet voeren. Dat werkt vrucht afdrijvend. Hoewel de natuur natuurlijk zelf wel bepaald wanneer de jongen er klaar voor zijn.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 06:55

Goedemorgen,
Leuk dit topic, lees veel interessante dingen hier...ook verdrietige, zoals de plotseling overleden konijnen van Dovish, vervelend dat je niets weet :-(

Ander simpel vraagje, welke groentes voeren julie allemaal aan je konijnen? Ik geef vooral andijvie en witlof, worteltje...stukje appel, maar weet niet wat ik nog meer kan voeren

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 07:20

Faniek schreef:
[
EC? Geloof ik niet zo in.
EC is een parasiet dat de hersenen aan tast waardoor je neurologische verschijnselen ziet. Zeker 2 konijnen zo kort op elkaar, daar moet wat anders aan de hand geweest zijn.
Ik heb ook een keer sectie in Utrecht laten doen.. Konijn waar 's avonds niks mee aan de hand was en goed eten, volgende ochtend gigantische diarree liep helemaal leeg, binnen een uur overleden.. Sectie laten doen, kwam er raar genoeg helemaal niks uit ook niet op alle testen. Het is een moeilijke overweging, ik laat alleen een sectie doen door mijn eigen DA en dat kost 25 euro en als ze dan niks vinden ook prima :) Maar dat is een overweging die je zelf moet maken. EC lijkt me in dit geval in ieder geval heel vreemd.

Ben het eens met hierbovenstaande, lijkt me geen EC maar goed heb de konijnen niet gezien en vind dat we dan zeker geen oordeel kunnen vellen achter pc. Als je daar goed bij voelt en dat snap ik kan je wel behandelen met EC maar ik zou gewoon je DA daarvoor bellen dat je dat echt wil. Niet zelf iets bestellen en dosis met natte vinger doen want dan krijg je zeker resistentie, de DA zal het wel geven hoor als je zegt dat je echt wil behandelen voor beetje zekerheid en als je het 28 dagen geeft aan juiste dosis zou er toch echt geen resistentie mogen optreden.