[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:26

anneliesdj schreef:
Meer bewaker van vee dan drijver.
Maar dan nog, kun je je afvragen of je dan wel de goede punten van beide honden hebt.
Dat is ook waar je goed over na moet denken bij kruisen; de eigenschappen los van elkaar kunnen wenselijk zijn, maar is het dat ook nog steeds als je het combineert?

We hebben het hier over een hond die totaal niet begeleid is hè

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:20

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:
Jammer genoeg wel, want dan zou je heel veel rassen kunnen kruisen en gezond maken ;)

Wie zegt dan dat dat niet kan?

Onder andere ik: wat de één goed vind vind de ander juist een nadeel aan het ras... Dus 'beste eigenschappen' is al zo subjectief als wat.

Nikass

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:46

Ja natuurlijk, maar stel dat het fysiek beter zou zijn, dan zou het toch kunnen? Is gewoon een afweging die je maakt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:50

anneliesdj schreef:
Sonja_vR schreef:
ik wil met die hond werken (ipo) ik denk er niet aan om dat met een dier met onbekende achtergrond te gaan doen, ik wil enigszins weten wat er achter zit kwa lijf, leden en kopwerk.
het zal vast allemaal kunnen, maar ik begin er niet aan, want ik overschat mezelf echt niet wat betreft kennis, kunde en vaardigheden :=

Wat bedoel je nu precies? Dat een kruising onbetrouwbaar is? Alleen voor ervaren mensen? Of doel je op een asielhond? Of gewoon een hond waarvan je geen herkomst weet ookal is het een rashond?

NoName126 schreef:
Inderdaad SonjaVR: hoe leuk die hondjes van Marktplaats wel niet kunnen zijn, ik ben ook van mening 'bezint eer ge begint'. En wat ook nog eens zoiets is; een goede rashond is nou eenmaal niet goedkoop. Vaak is goedkoop toch weer duurkoop.

Dat durf ik toch sterk te betwijfelen, met de rashondenfokkerij van tegenwoordig weet je bijna zeker dat je een erfelijke ziekte erbij koopt. Elk ras heeft zo zijn gebreken waar vroeg of laat het grootste deel van de populatie aan lijd. Dus duurkoop is in dat geval duurkoop.
En goedkoop kan beide kanten op denk ik dan.
Overigens zetten veel rasfokkers hun pups ook gewoon op MP.

ik bedoel dat ik bij een kruising waar geen voorouders bekend zijn niet kan nagaan of er rare dingen achter zitten , geld trouwens ook voor een zo gezegde zuivere hond zonder papier, ik kan niet zien wat er achter zit qua karakters of kwa lijf, dus begin ik er niet aan , ik weet van onze hond bijvoorbeeld exact waar zijn pittige karakter vandaan komt, maar ik weet ook dat er geen mafkezen achter zitten (dus "verkeerd" karakter zeg maar. )
de meeste kruisingen die ik ken zijn net zo betrouwbaar als niet kruisingen ,
als je kijkt bij de herders die daadwerkelijk werken(ipo, bond, knpv) zie ik ook genoeg kruisingen (mechel/hollander bijvoorbeeld) maar daarvan weten de mensen die er mee werken , alsnog te vertellen wat er precies achter zit .
maar dat is bij veel ander kruisingen buiten dat veld om niet het geval...papa was lief, mama was lief, nou ja, nestje dan maar he ?

ik bedoel ook echt niet dat kruisingen per definitie niet betrouwbaar zouden zijn, of slecht zijn of wat dan ook, ik zeg alleen maar dat je het gewoon niet weet , er word niks geregistreerd, je kunt het gewoon niet nazoeken. nu is het bij het gros van de huishonden geen issue, maar als je echt iets wil gaan doen met een hond en hem wil belasten(geestelijk en lichamelijk) moet het wel in orde zijn.
en veel mensen die een kruisinkje fokken, of papierloos, zullen überhaupt niet de moeite nemen om de dieren voor het inzetten in de fok, door te lichten is mijn ervaring

Ik vind trouwens niks mis met MP , gewoon een advertentie platform, niet meer en niet minder en idd, voldoende papiergefokte dieren er op :j
hoewel er bij de verschillende rasverenigingen toch wel flink lelijk over gedaan word onderling hoor, dan vind 80% van de mensen binnen zo een club het not done om op MP te adverteren
het blijft gewoon lastig, iemand die zonder papier fokt, of kruisingen fokt, kan prima honden afleveren en iemand die papieren van een rasvereniging via de raad van beheer er bij geeft kan nog steeds slechte honden afleveren.
je hebt bij geen van de keuzes garanties, je kunt alleen maar zorgen dat je je onderzoek doet en kritisch bent om bij de juiste personen/fokkers uit komt en dan nog kun je niet 100% zeker zijn , het blijft de natuur en na het afspenen heb je zelf ook nog ontzettend veel in de hand wta betreft ontwikkeling.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:15

Hallo allemaal,

Ik wil ook eens jullie mening weten.
Binnen een paar jaar wil ik mij een tweede hondje aanschaffen en ik wil zeker zijn dat ik de juiste keuze maak. Ik heb nu al een hond, bruine labrador, een schatje maar zou geen tweede willen. Ik heb ze gekregen voor kerstmis en dus haden mijn ouders Skyla voor ons gekocht. Skyla is een super hond, maar toch zijn er een paar mankementen aan haar dat mij niet echt liggen. Wat ik zoek in een tweede hondje:

- jachtinstinct mag, maar niet teveel zodat het nog onder controle kan gehouden worden ;)
- betrouwbaar
- erg baas gericht
- waaks
- mag met mij mee gaan werken ( op manege) dus gaat kunnen rondlopen
- leergierig
- speels
- rustig in huis
- moet goed met andere dieren kunnen omgaan (vooral paarden en andere honden)

De honden waar ik aandacht: Border Terrier, Dalmatier, Golden retriever, Kooikerhondje of Border Collie

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:28

Van die vijf komt wmb alleen een border terrier in aanmerking. Tenzij je buiten je werk om nog heel veel tijd hebt om met je hond te trainen dan zou een border collie ook kunnen. Maar als die het moet hebben vsn vrij rondlopen als jij aan het werk bent dan moet je er niet aan beginnen.
Als je niet echt valt voor de labrador zou ik geen golden nemen, is toch vergelijkbaar type.
Dalmatische hond en kooiker vind ik allebei te 'moeilijk' voor super sociaal op een manege rondlopen (andere dieren maar ook veel kinderen en ouders die misschien niet aan honden gewend zijn)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:21

Nikass schreef:
anneliesdj schreef:
Meer bewaker van vee dan drijver.
Maar dan nog, kun je je afvragen of je dan wel de goede punten van beide honden hebt.
Dat is ook waar je goed over na moet denken bij kruisen; de eigenschappen los van elkaar kunnen wenselijk zijn, maar is het dat ook nog steeds als je het combineert?

We hebben het hier over een hond die totaal niet begeleid is hè

Ik heb het over kruisingen in het algemeen, niet over jouw hond ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:28

Dalmatier lijkt me juist de meest passende, waarom is die moeilijk?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:26

Nikass schreef:
Van die vijf komt wmb alleen een border terrier in aanmerking. Tenzij je buiten je werk om nog heel veel tijd hebt om met je hond te trainen dan zou een border collie ook kunnen. Maar als die het moet hebben vsn vrij rondlopen als jij aan het werk bent dan moet je er niet aan beginnen.
Als je niet echt valt voor de labrador zou ik geen golden nemen, is toch vergelijkbaar type.
Dalmatische hond en kooiker vind ik allebei te 'moeilijk' voor super sociaal op een manege rondlopen (andere dieren maar ook veel kinderen en ouders die misschien niet aan honden gewend zijn)

Ik dacht bij haar beschrijving juist meteen aan de kooiker, super sociaal beschrijft ze toch niet: ze zegt juist dat hij baasgericht moet zijn. En de terrier lijkt me nou juist degene van het rijtje met het meeste jachtinstinct en het moeilijkst te hanteren, al heb ik geen ervaring met een Border Terriër.

Dalmatiërs ben ik geen fan van; ik ken er toevallig twee reuen en dat zijn allebei valse rotzakken. Nu twijfel ik ook aan de opvoeding maar volgens de eigenaren is die uiteraard heel goed geweest. Maargoed dat is dus erg persoonlijk, heb nog nooit een benaderbare Dalmatiër meegemaakt maar die zijn er natuurlijk heus wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:48

Kooikers zijn alleen minder makkelijk, ze zien er schattig uit, maar de meeste die ik ken hebben echt niks met vreemden. Willen absoluut niet aangehaald worden door anderen en sommige bijten er zelfs bij. Voor de baas geweldig lief, dat wel.

EDIT: Bij de goldens vind ik het wel erg afhankelijk van de lijnen. De werklijnen vind ik veel leuker, maar die zijn wel wat lastiger dan de showlijnen. Lastig is niet het goede woord, maar ze zijn toch wel anders als de goldens die de meeste mensen kennen. Net als bij labradors, de werklijnen (jachtlijnen) vind ik persoonlijk veel leuker. Zijn helemaal niet van die 'alles is leuk en iedereen is op de wereld voor mij' types. Alleen zijn die ook eenkenniger.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:59

Ik ga volgende week zaterdag naar een particulier die in het voorjaar een nestje corgi pups verwacht. Ga ook eerst met de fokker eens overlopen hoe mijn situatie er uit ziet en kennismaken met de ouders van mijn misschien toekomstige pup.

Bedankt voor jullie advies allemaal :-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:16

elisedcl schreef:
Hallo allemaal,

Binnen een paar jaar wil ik mij een tweede hondje aanschaffen en ik wil zeker zijn dat ik de juiste keuze maak. Ik heb nu al een hond, bruine labrador, een schatje maar zou geen tweede willen. Ik heb ze gekregen voor kerstmis en dus haden mijn ouders Skyla voor ons gekocht. Skyla is een super hond, maar toch zijn er een paar mankementen aan haar dat mij niet echt liggen. Wat ik zoek in een tweede hondje:

- jachtinstinct mag, maar niet teveel zodat het nog onder controle kan gehouden worden ;)
- betrouwbaar
- erg baas gericht
- waaks
- leergierig
- speels
- rustig in huis

De honden waar ik aandacht: Border Terrier, Dalmatier, Golden retriever, Kooikerhondje of Border Collie

Golden retriever :j Onze golden heeft alles van je lijstje, en de meeste goldens die ik ken zijn sowieso baas gericht, speels, leergierig, rustig in huis (als ze genoeg kunnen bewegen) en goed met andere dieren. Ze hebben ook een zachte 'beet', onze golden kan iets (dier of object) heel zachtjes oppakken zonder het te beschadigen. En de onze is ook heel waaks vreemd genoeg :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:23

MyWishMax schreef:
Kooikers zijn alleen minder makkelijk, ze zien er schattig uit, maar de meeste die ik ken hebben echt niks met vreemden. Willen absoluut niet aangehaald worden door anderen en sommige bijten er zelfs bij. Voor de baas geweldig lief, dat wel.

Dat risico loop je natuurlijk wel als je een zeer baasgerichte hond hebt. Persoonlijk ken ik best veel Kooikers, waarvan er maar ééntje niet te aaien is door vreemden. Die van mijn broer is zelfs een echte allemansvriend.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:24

steflyn schreef:
Ik ga volgende week zaterdag naar een particulier die in het voorjaar een nestje corgi pups verwacht. Ga ook eerst met de fokker eens overlopen hoe mijn situatie er uit ziet en kennismaken met de ouders van mijn misschien toekomstige pup.

Bedankt voor jullie advies allemaal :-)

Spannend hoor! Veel plezier met het Corgi-kijken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:34

sallandval schreef:
Ik dacht bij haar beschrijving juist meteen aan de kooiker, super sociaal beschrijft ze toch niet: ze zegt juist dat hij baasgericht moet zijn. En de terrier lijkt me nou juist degene van het rijtje met het meeste jachtinstinct en het moeilijkst te hanteren, al heb ik geen ervaring met een Border Terriër.

Dalmatiërs ben ik geen fan van; ik ken er toevallig twee reuen en dat zijn allebei valse rotzakken. Nu twijfel ik ook aan de opvoeding maar volgens de eigenaren is die uiteraard heel goed geweest. Maargoed dat is dus erg persoonlijk, heb nog nooit een benaderbare Dalmatiër meegemaakt maar die zijn er natuurlijk heus wel.

Dalmatier heeft een sterke eigen wil, dus heeft wel een goede opvoeding nodig. Daarnaast zijn het doorgaans heel vrolijke, opgewekte, vriendelijke honden die geen problemen hebben met andere honden.
Is veel in gebruik geweest als stalhond dus lijkt me een goede combi met paarden maar heeft ook wel wat jachtinstinct. Zijn wel honden die voldoende beweging nodig hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:08

*Anneliesdj: een Rottweiler is wel degelijk een drijver :)
Voor mij werkt de kruising alleen maar positief. Ik vind Rotteweilers niet altijd even makkelijk in de omgang met andere honden, maar mijn kruising heeft het supersociale van een husky. Husk's daarentegen willen wel eens een heel eind bij je vandaan gaan, het stukje Rottweiler in mijn hond zorgt dat ze in mijn buurt blijft :)

*sallandval: een hond die op een manege vrij rondloopt moet in mijn ogen super sociaal zijn. Er lopen op een manege altijd veel kinderen rond die zo'n hond willen aaien en er lopen ook altijd veel andere honden rond, en dan de paarden en wellicht een paar stalkatten...

Dalmatiers vind ik inderdaad pittig om op te voeden en niet altijd even goed benaderbaar. Natuurlijk heb je er tussen zitten die wel prima gaan, maar als je nou een beetje zeker wil weten dat hij mee naar het werk kan zou ik iets anders kiezen.

Met Corgi's heb ik echt helemaal niks, sorry, zo niet in verhouding die honden, en zulke blaffers. Nee niks voor mij :n

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:16

sallandval schreef:
MyWishMax schreef:

Dat risico loop je natuurlijk wel als je een zeer baasgerichte hond hebt. Persoonlijk ken ik best veel Kooikers, waarvan er maar ééntje niet te aaien is door vreemden. Die van mijn broer is zelfs een echte allemansvriend.

Dan ken ik net de minder gezellige tak zeker :')

Maar goed, dat is idd een probleem met baasgerichte honden. En het ligt er maar aan wat er bedoeld wordt met sociaal genoeg zijn om op stal rond te lopen. Mijn Duitse herder reu is er sociaal genoeg voor, als in hij bijt niet. Zich door vreemden laten aaien is er niet bij, hij loopt weg en bij honden die hij niet leuk vindt ook. Dus geen problemen voor de omgeving, maar of dat bedoeld wordt?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:19

Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik wonen sinds 4 maanden samen in ons eigen huisje met tuin. De tuin is niet zo héél groot, maar er is voldoende speelruimte voor 2 honden. 2 honden, want we hebben er momenteel reeds 1, de husky van mijn vriend. Teefje, 7 jaar, rare vogel, geen knuffelbeest.

Ik werk fulltime, maar pak bijna elke week een halve dag vrijaf om lekker relaxed naar mijn paard te gaan. Het is dan ook de bedoeling dat de 2e hond ('mijn' hond) altijd mee zal gaan. In het weekend geniet ik er echt van om lange wandelingen te gaan maken, maar in de week moet hij/zij er dus wel tegen kunnen om eventjes zonder baas te zijn. De andere hond is er dan wel en mijn ouders wonen vlakbij dus als we echt làng weg blijven, gaan zij de honden eventjes uitlaten. Mijn vriend is momenteel nog hele dagen thuis, maar dat zal binnenkort -hopelijk- gedaan zijn.

Ik ben zelf heel rustig van karakter, hou niet van teveel lawaai om me heen en ik hou van een beetje routine. Met honden ben ik een echte knuffel, maar af en toe voel ik me ook wel eens bedreigd door een -vreemde- hond. Ik hou van grote honden, ben opgegroeid met herders en een golden retriever. Kleine honden vind ik ook erg leuk, maar trekken me minder aan, mijn eerste hondje was een shih tzu en dat was echt een venijnig bazeke hihi...

Ik zoek in een hond in de eerste plek een maatje. Een gezellige knuffelkont. Maar dan wel eentje die ook zonder mij kan en het prima kan vinden met andere honden en mensen. Liefst een ras wat goed luistert aangezien hij wel mee zou gaan op buitenritjes.

Ik ben heel benieuwd wat voor hond jullie mij zouden aanraden! Ik zit momenteel heel erg te twijfelen om een hond uit Turkije te laten overkomen, maar ben bang dat het niet zal lukken met onze andere hond. Het is trouwens ook een teefje, kruising herder/?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:24

elisedcl schreef:
Hallo allemaal,

- betrouwbaar
- erg baas gericht
- waaks
- leergierig
- speels
- rustig in huis

Bij jouw eisen denk ik eerder aan een spaniel, lopende of staande hond.
Een border collie zou ik alleen doen als je er ook echt actief mee wilt trainen (minimaal dagelijks een uur, náást de gewone lange wandelingen/fietsen).
Welke punten van je labrador vind je minder prettig/vervelend?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:29

Shanelle schreef:
Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik wonen sinds 4 maanden samen in ons eigen huisje met tuin. De tuin is niet zo héél groot, maar er is voldoende speelruimte voor 2 honden. 2 honden, want we hebben er momenteel reeds 1, de husky van mijn vriend. Teefje, 7 jaar, rare vogel, geen knuffelbeest.

Ik werk fulltime, maar pak bijna elke week een halve dag vrijaf om lekker relaxed naar mijn paard te gaan. Het is dan ook de bedoeling dat de 2e hond ('mijn' hond) altijd mee zal gaan. In het weekend geniet ik er echt van om lange wandelingen te gaan maken, maar in de week moet hij/zij er dus wel tegen kunnen om eventjes zonder baas te zijn. De andere hond is er dan wel en mijn ouders wonen vlakbij dus als we echt làng weg blijven, gaan zij de honden eventjes uitlaten. Mijn vriend is momenteel nog hele dagen thuis, maar dat zal binnenkort -hopelijk- gedaan zijn.

Ik ben zelf heel rustig van karakter, hou niet van teveel lawaai om me heen en ik hou van een beetje routine. Met honden ben ik een echte knuffel, maar af en toe voel ik me ook wel eens bedreigd door een -vreemde- hond. Ik hou van grote honden, ben opgegroeid met herders en een golden retriever. Kleine honden vind ik ook erg leuk, maar trekken me minder aan, mijn eerste hondje was een shih tzu en dat was echt een venijnig bazeke hihi...

Ik zoek in een hond in de eerste plek een maatje. Een gezellige knuffelkont. Maar dan wel eentje die ook zonder mij kan en het prima kan vinden met andere honden en mensen. Liefst een ras wat goed luistert aangezien hij wel mee zou gaan op buitenritjes.

Ik ben heel benieuwd wat voor hond jullie mij zouden aanraden! Ik zit momenteel heel erg te twijfelen om een hond uit Turkije te laten overkomen, maar ben bang dat het niet zal lukken met onze andere hond. Het is trouwens ook een teefje, kruising herder/?

Wat leuk dat je denkt aan een herplaatser/buitenlandse hond!
Dat was precies wat ik dacht bij je verhaal, een pup/jonge hond lijkt me voor jullie geen optie gezien je beide fulltime werkt.
Als je een betrouwbare stichting zoekt kan ik je www.stichtingidemo.com aanraden, ik vang zelf honden op voor deze stichting en we zijn selectief met plaatsen, het moet goed passen bij de wensen en andere gezinsleden/honden.
Ik heb op het moment zelfs een hond thuis die wellicht aan je wensen voldoet :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:32

Ik zou best voor een buitenlander durven gaan in jouw geval, Shanelle. Het liefst 1 die al in NL in een opvanggezin zit. Dan kan je én kennis maken én je weet al iets meer over de hond.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:34

Ooh wat leuk! Ik ben benieuwd! Ik heb even snel op de website gekeken en Viva en Valentina lijken mij (op foto dan) het type hond wat ik zoek... Kan je mij de hond die je op het oog had eens doorsturen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:37

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:41

Shanelle schreef:
Ooh wat leuk! Ik ben benieuwd! Ik heb even snel op de website gekeken en Viva en Valentina lijken mij (op foto dan) het type hond wat ik zoek... Kan je mij de hond die je op het oog had eens doorsturen?

Viva en Valentina zijn geen grote honden, ws middelmaatjes.
En nog jong, ik denk dat het voor jullie slimmer is een hond van minimaal 10-12 maanden te nemen, dan heb je de ergste puppentijd gehad en zijn ze wat minder afhankelijk.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:13

anneliesdj schreef:
elisedcl schreef:
Hallo allemaal,

- betrouwbaar
- erg baas gericht
- waaks
- leergierig
- speels
- rustig in huis

Bij jouw eisen denk ik eerder aan een spaniel, lopende of staande hond.
Een border collie zou ik alleen doen als je er ook echt actief mee wilt trainen (minimaal dagelijks een uur, náást de gewone lange wandelingen/fietsen).
Welke punten van je labrador vind je minder prettig/vervelend?

-haar enorme vraatzucht xd
-altijd blafen
kan Berner Sennen ofzo?