Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:18

He wat rot :(:)

Mijn konijnen hun honger lijkt niet te stillen , ze staan constant bij het hek :+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:20

takkie_muis schreef:

Mijn konijnen hun honger lijkt niet te stillen , ze staan constant bij het hek :+

hier ook net klikoos hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:44

Nagano schreef:
takkie_muis schreef:

hier ook net klikoos hoor

:') S'ochtend brok en wortel , straks hooi en daar leven ze op. Is voor mijn gevoel meer dan genoeg... Ze kregen eerst altijd 2 maal daags brok..

Moonfight

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:06

Is er iemand die ervaring heeft met het voeren in een voerbal? Ik overweeg er eentje aan te schaffen. Zodat ze wat meer te doen hebben als ik overdag naar school ben.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:13

Hihi ik vond er vorige week nog 1 terug in het hol :') Mijn nijnen gooien altijd alles het hok uit en dan wordt het ondergegraven. Maar als je konijnen binnen zitten of het buiten niet onder kunnen graven, is het het proberen waard :) Misschien vinden ze het wel leuk. Dan moet je je hok denk ik wel aardig schoonhouden. Als het voer er op een vieze plek uit komt, eten ze het niet meer op :Y)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:22

Mijn konijnen zitten in een soort bench/ren. En zijn veer 100% zindelijk op de kattenbak. Dus hok is altijd schoon:)

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:43

Mijn konijnen hebben allemaal een speelgoedbal met een bel erin, en af en toe stoppen we daar hooi in zijn ze urenlang zoet!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:47

Ik heb het dan nu over een bal waar dan brokjes uitkomen:) Voor hooi doen mijn haasjes niet zo veel :+

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:51

Ik heb die voerbal wel Moonfight, vinden ze prachtig :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:10

Tiffany schreef:
Ik heb die voerbal wel Moonfight, vinden ze prachtig :j

Leuk!
Ik heb er ook twee besteld. (heb twee nijnen die niet zo van delen houden XD)
De ene is echt een bal en de andere een kokker, nu hopen dat ze het oppikken *\o/*

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:12

Soms denk ik echt dat Rakoes dood is als hij ligt te slapen :+
Afbeelding

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:25

Zoek het konijn ... ;)
Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:27

Haha, goede schutkleur:)

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:33

Jammer van de lotharingers op de vorige pagina, :n

Rexwergjes zijn erg leuk, heb er onlangs eentje moeten afgeven, maar wat was
me dat een superleuk diertje. Was een Castor-bontje.

De rest van de konijnen doet het trouwens supergoed. Kan ik haar weer in de berging bij
de andere konijnen zetten denken jullie, dat dwergje dat bij het rexdwergje zat?
? Het is van 8 januari dat mijn rexdwerg is overleden,
en sinds die dag zit het hollanderkleurig dwergje dus ook apart, in een andere berging,
en heb ik alle hokken gedesinfecteert.
Wat denken jullie?

Ook graag jullie mening over dit:
Aangezien het hollander dwergje nu alleen zit, zou ik er graag een konijn bijzetten.
Ik heb 3 opties, waarvan er maar 1 geschikt is volgens mij (en optie 4 is alleen laten zitten,
liever niet, ze zou ook niet voor tentoonstellingen zijn aangezien ze niet raszuiver blijkt te zijn).

Optie 1: bij m'n castraat, die 3 kilo weegt, dwergje weegt amper 300gram. Vind ik veel te riskant,
hij is ook niet altijd erg gesteld op andere dieren, hoewel hij eens bij jongen van 3 weken heeft
gezeten die hij niets heeft misdaan.

Optie 2: bij m'n andere dwerg 'havana' voedster, zij weegt nu 1.6 kilo, maar ze is zooooo
moeilijk te koppelen. Ze is erg bang, en ze plakt tegen de grond, dan rilt ze en dan probeert
ze te bijten. Vind ik ook erg riskant.

Optie 3: Twee van de opvangertjes, de twee kleinste, zijn vrouwtjes, wegen 500gram en 550gram,
een van de twee, of allebei bij haar zetten. Weet niet hoe haar gaan behandelen.

En dan optie 4, haar voorlopig alleen laten zitten tot ze volwassen is. Ze is zelf van begin november.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:54

Je hollander dwergje is een vrouwtje, als ik het goed begrijp? Je hebt het niet specifiek gezegd, maar spreekt over 'ze', dus ik redeneer voor een vrouwtje.

Optie 1 zou ik inderdaad ook te riskant vinden.
Optie 2 zou ik niet voor gaan, twee voedsters samen. Kun je de castraat niet met de Havana voedster koppelen?
Optie 3 zou ik ook niet doen. Ik zou de opvangertjes samen laten zitten, als ze al bij elkaar zitten. En niet erbij zetten, want bij een trio heb je altijd 'een vijfde wiel aan de wagen'.

Ik zou naar een opvang gaan en daar een leuke man uitzoeken voor haar en eventueel ook voor de andere konijnen. Ik vind alleen zitten tot ze volwassen is not done, een konijn heeft recht op een vriendje. En als ze volwassen is, zou je hetzelfde probleem hebben, dus ik snap niet goed wat daar dan de reden van is.

Opvangen genoeg, ik kan je eventueel wel een site sturen van een, in mijn ogen, erg goede opvang. Ik heb mijn dwergkonijntje er ook weg en vind het super daar :)

Succes!!

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:08

Dag 32 en nog geen jongen, ben nu bij me moeder en me vader werkt tot 2:00 dus ik laat morgenvroeg of morgenavond weten of er wat is. X

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:14

Jep, ze is een vrouwtje :) Had ik inderdaad niet gezegd.

Castraat met havana voedster al talloze keren geprobeert, Castraat is dominant, havana is bang, bijt, en castraat bijt terug, veel pluimen vliegen, en piepend havanaatje tot gevolg :n Geen wondjes gevonden.

Ik heb 6 opvanger - voedsters,
ze zitten nu 3-3 snachts in hun hokken,
overdag in de rennen zitten ze allezes samen.
Snachts wisselden ze we eens van wie waar sliep,
tegenwoordig hebben ze een vaste plek.

Ik ben van België, bezit nu 18 konijnen dus een vast konijn uit de opvang erbij liever niet.
Binnenkort (volgende week) worden de 4 mannetjes van de opvangers gecastreerd.
Ze springen nog niet op elkaar, zitten nog met 4 in een hok samen, gaat goed.
Weet niet na welke leetijd ik ze bij een vrouwtje kan plaatsen, weet hun geboortedatum ook
niet, zou van november zijn, maar er is geen zekerheid.

Vroeger zat mijn castraat bij een vrouwtje, ging goed (in de lente wel eens wat gestorm in de ren
met hormonen van de voedster). Castraat is nu 3 jaar gecastreerd, zijn vriendin is overleden
deze zomer. Daarna gingen we hem eerst verhuizen en vriendinnetje halen voor hen. Mijn vriend
ging een konijn halen dat ik had gezien, maar toen was ik ziek.
Hij kent eigenlijk niet van konijnen, laat staan dat hij
kon nakijken dat het een vrouwtje was of niet. Het was dus een mannetje,
ze hebben drie weken zonder problemen bij elkaar gezeten, tot het mannetje drie maand werd,
de castraat begon te bespringen (die zich trouwens niet verdedigde), maar hebben ze
toen wel uit elkaar gehaald. Rond die tijd kwam de havana erbij, leek me ideaal
om bij castraat te zetten. Castraat besprong haar eerst, ze liet het toen, dan werd hij wat
dominant (ben ik niet van hem gewend trouwens), en zij was enorm bang,
ze valt enkel aan als ze in het nauw is gedreven, voor de rest ren ze gewoon weg van hem.
Met aanvallen bedoel ik dat ze gromt en vooruit springt, bijtwondes heb ik niet gewonden.
Hij doet dit soms ook, als zij het doet. Er vliegen wel pluimen haar in het rond, en hij
rent de ganse tijd achter haar, laat haar niet met rust. Dit alles is al 10 keer gebeurt,
telkens op een andere plek, die ze beiden niet kennen. De enigste plek waar de havana zich
een beetje OK voelt, is haar hok. Tegenwoordig durft ze al eten als je nog in de berging bent,
voorheen zat ze in een hoekje verscholen in het hooi/stro, in elkaar gedoken.

Ik zal dus een ander maatje moeten vinden voor m'n castraat denk ik. Misschien dat
het mannetje dat mijn vriend toen is gaan halen, indien gecastreerd wel samen gaat
met de havana, dat valt nog af te wachten. Voorlopig heb ik enkel opvanger vrouwtjes
die ik eventueel bij de castraat kan zetten, de grootste/zwaarste weegt 1 kilo, dus een derde van hem,
weet ik ook niet goed of het wel oke gaat zijn.

Vind het ook wat dubbel dat ik de opvangertjes, die binnenkort misschien weggaan, ik nu
ga koppelen met m'n castraat, m'n hollander-kleurig dwergje, of met m'n havana..

De opvangers bestaan uit 6 vrouwtjes, en 4 mannetjes.
Ik verwacht binnenkort ook problemen binnen de vrouwtjes, er zijn er 2 die al
dominant uit de hoek komen, de twee grootste. Ik weet niet of alletien de
opvangers uit hetzelfde nest komen of niet.

4 mannetjes, dat betekent dat nadat ze gecastreerd zijn en enkele weken erna,
al 4 koppels kan maken: man - vrouw,
dan schieten er nog 2 vrouwen over, 1tje bij de castraat, eentje bij de hollanderkleurige dwerg?

Ik heb er dus nog geen concreet idee van, maar moet stillaan wel beginnen beslissen,
aangezien er strubbelingen komen binnen de vrouwen. Binnen de mannen dus nog geen problemen.

Graag info van jullie, mensen die in de opvang werken? Mensen die denken dat ze een oplossing hebben?
Shoot! :)

Alvast bedankt!!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:18

wat balen van de 2 lotharingers, ik ben benieuwd wat de DA gaat zeggen :\

mooie foto hierboven!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:37

Even goed je verhaal doorlezen hoor :o

Jammer dat dat niet gaat. Als het bijten/bloed wordt, dan kun je ze beter uit elkaar halen. Kruimel, mijn ex ram, was in het begin een beetje angstig voor zijn nieuwe vriendin, maar dit is helemaal goedgekomen. Noa wilde hem dan wassen en hij rende dan snel weg. Het is echter nooit tot bijten gekomen, al vond ik wel wat losse plukjes haar in het hok.

Ik heb intensief contact gehad om meer inzicht te krijgen in hun gedrag en advies te krijgen en ik ben blij dat ik, mede door al het advies, doorgezet heb. Nu zijn ze echt een heel klef stel geworden. De hele tijd tegen elkaar aanliggen, elkaar wassen, erg lief <3

Je koppelt ze wel op een neutrale ruimte neem ik aan? Hoe groot is die ruimte? Misschien kun je ze eens naar een opvang/een ANDERE konijnenkenner (niet dat het verkeerd overkomt :)) brengen, misschien hebben zij geluk?

Even op een rijtje, je hebt dus 18 konijnen waaronder:
- de grote castraat
- 4 opvang mannetjes
- 2 opvang vrouwtjes
- 6 opvangvoedsters
- Havanna vrouwtje
- Hollander dwergje
- Nog 3 andere?

Ik vind het een beetje lastig inzicht te krijgen in je koppels. Lastig, want je 'kent' de konijnen natuurlijk niet. :P

Wat voor konijnenkoppels heb je nu zitten? Als ik het goed begrijp:
- 4 rammen ---> castreren ---> koppelen samen
- 2 voedsters samen
De rest zit dus allemaal alleen, of begrijp ik het verkeerd?

Edit: Wat heb je aan ruimte?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:42

trouwens iemand vroeg iets over zo n voerballetje, heb ik hier en is groot succes, konijnen zijn er gek op en ze gooien hem hier dwars door het hok :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:42

Mijn nijntjes krijgen morgen hun 1e prikjes <3

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:53

Nee, je hebt het niet helemaal juist :n
Zal wel niet duidelijk hebben getypt :)

Ik heb nu deze combinaties zitten:

- dekram parelfeh apart
- 3 parelfeh voedsters samen, moeder met 2 dochters.
- castraat
- jong rammetje, gekocht voor bij de castraat
- havana vrouw
- hollander dwerg (deze zat voorheen samen met een rewdwerg van zelfde leeftijd) vrouw, zit alleen
sinds rexdwerg is overleden en ik vreesde voor iets besmettelijks, ze zat dus 2 weken ook
in 'isolatie' in een andere berging waar geen andere konijnen zaten.
- 6 opvang voedsters ( oktober- november gokken veeartsen), zitten snachts 3,3, overdag alle zes samen.
- 4 opvang rammen ( oktober- november gokken veeartsen), zitten altijd samen

Dan kom ik dus op 18 :)

De enigste die alleen zitten is dus :
- mijn dekram, ik kan proberen hem bij m'n castraat te zetten,
ongeveer zelfde gewicht, give or take een halve kilo. Maar dit zal waarschijnlijk fout lopen
aangezien ik mijn dekram niet wil laten castreren.
- mijn castraat
- jong rammetje
- havana voedster
- hollander dwerg voedster ( deze wil ik liefst zo snel mogelijk gekoppeld, ze is nog jong
dus zou dus ook makkelijker moeten zijn (?) )

Elke keer was het koppelen van havana en castraat op neutraal terrein,
ik heb ze zelfs eens naar een vriendin haar tuin gebracht, naar de overbuurman z'n terras enz.
Kleinste plek waar ik ze wou koppelen was een 2.5 meter op 3.5 meter.
De tuin van m'n vriendin was 10 meter diep, drie meter breed, dat was het grootste terrein.

Jouw tip zou dus zijn, doorzetten, de pluimen haar maar laten vliegen en het zal wel goed komen?:)
De castraat heeft ook op de havana gereden, uit dominantie toch? Want hormonen zouden er niet
mogen zijn?! Hij heeft dit niet bij mijn weten gedaan, de drie jaar dat ik hem heb en hij
bij zijn eerdere vriendin zat. Ze zaten trouwens toen met 4 konijnen samen in een ren van 18m²,
een grote hangoor castraat en hangoor voedster (beiden van m'n broer), en dan mijn castraat en zijn vriendin,
er waren duidelijk twee koppels, zaten steeds apart in de ren, maar nooit ruzie's gezien tussen de koppels, of castraten, of vrouwen.
Ik vind het dus best bizar dat hij nu wel rijdt (niet constant, heeft het 2x gedaan, telkens in het begin van een ontmoeting), of is het helemaal niet bizar, en wil hij even laten weten dat hij, dubbel zo zwaar en ouder dan haar, zijn dominantie wil tonen? :+

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:54

Ik kom nog even weer langs om te laten weten hoe het vanmiddag bij de dierenarts was hoor!

Ik heb de vandaag overleden lotharinger meegenomen, ons rammetje (die apart zat) en de drie jongen van de lotharinger die twee dagen geleden ineens overleed.

Aan het overleden konijn kon ze zelf niks zien, uiterlijk was die goed in conditie. Omdat er zo weinig verschijnselen waren denkt ze toch zelf aan E. Cuniculi (ook waar ik aan dacht) maar dit was dan wel iets wat héél snel toesloeg en het zou wel erg toevallig zijn als ze er beide in twee dagen ineens aan dood gingen...

Ze doen zelf alleen autopsie als ze verwachten iets 'simpels' te treffen zoals een obstructie ofzo. Wat we kunnen doen is sectie laten plegen op E.cuniculi in Utrecht. Dat kost echter minimaal €211,- + de testen die ze moeten doen en hij moet er ook nog heen vervoerd worden.

Als ze cuniculi vinden (wat schijnt bij 60% van de konijnen in het bloed te zitten, maar waar ze lang niet allemaal ziek van worden) zouden we de jongen kunnen behandelen met panacur. De dierenarts is zelf bezig met een bijscholing kleine huisdieren en ze hadden het net uitgebreid gehad over Cuniculi. In Engeland geven ze konijnen al wel preventief panacur, maar daar is in nederland nog veel discussie over. Door dat preventief te geven kan het uiteindelijk ook weer resistent worden tegen het medicijn.
Ze wilde dus niet preventief behandelen, maar eventueel wel als het bij de grote konijnen wordt gevonden als doodsoorzaak.

Ik vind het een heel lastige ethische kwestie. Aan een levend en ziek konijn zou ik absoluut €300,- uitgeven als ik hem daarmee een redelijke kans op opknappen zou geven. Ik vind het lastiger om dat met een dood konijn te doen. Zeker als ze niet zeker weten wat er uit komt en of er dan wel of niet iets gedaan gaat worden/voorkomen kan worden met de jongen en het rammetje.

Ik ben er nu naar geneigd niet naar Utrecht te sturen/brengen, maar af te wachten hoe de kleinen het doen. Het wordt meestal overgegeven door de moeder aan het nest, maar ze hoeven niet ziek te worden. Omdat het ziekteverloop heel verschillend is heb ik in ieder geval afgesproken zo gauw er één ziekig aandoet contact op te nemen zodat er zsm behandeld kan worden.
En van het nestje wilde ik er één of twee weggeven, die blijven nu in ieder geval hier om verspreiding/fokken met cuniculi tegen te gaan.

Morgen probeer ik ook nog contact op te nemen met de fokker omdat het vaker in bloedlijnen schijnt voor te komen. Kijken of hij er ook ervaring mee heeft met zijn konijnen in deze lijn.. Overigens zagen de andere konijnen er nu allemaal goed uit. Mooie slijmvliezen, oogjes helder en soepele buikjes.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:35

Tianbelli, lastig lang verhaal hoor :p Ik heb nu twee schermen open staan en zal proberen per stukje te antwoorden.

Dekram castreren is dus geen optie? Fok je veel op jaarbasis?
Waarom een jonge ram als maatje voor een andere ram (castraat) kopen? Gaat dit niet hartstikke fout?

De castraat kan dus niet bij het havanna voedstertje, maar ook niet bij het andere vrouwtje? Misschien een heel gek idee en weet niet eens of het mogelijk is, maar kun je geen goed tehuis zoeken voor de castraat (desnoods een opvang) en één van je voedsters koppelen met een andere castraat?

Het jonge rammetje zou je kunnen castreren en kunnen koppelen met één van de voedsters.

Hmm, dat kan ik niet goed zeggen. Is het echt vechten? Rollen ze door het hok? Of zit het mannetje haar enkel te dekken en te 'vervelen' (achterna zitten?). Zolang er geen bloed vloeit, is er normaal gesproken niks aan de hand. Dekken is normaal, ook als de vrouwtjes dit doen.
Castraten blijven dekken, de castratie maakt dit echt niet ongedaan. In zijn hoofd is hij nog steeds een mannetje, alleen is hij niet meer vruchtbaar.

Mijn mannetje en vrouwtje reden in het begin ook erg veel op elkaar. Ze vonden het niet altijd even fijn, maar het schijnt normaal gedrag te zijn. Ik vond wel plukken haar in het hok en ze hebben elkaar af en toe wel eens in de haren gehad, maar uiteindelijk is het een super koppel geworden.
Misschien kun je ze laten koppelen bij een opvang? Die doen dat dagelijks en zien misschien meer foute of goede signalen dan jij op het moment kunt zien?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:36

Zie trouwens dat je panacur gewoon op internet kan bestellen...

Als het in Engeland gedaan wordt en daar hebben ze er goede ervaringen mee, dan denk ik dat ik gewoon een tube bestel. Even goed uitzoeken hoe het met het doseren zit en dan ga ik mijn kleinen preventief behandelen en dan heb ik het in huis als ik straks misschien toch acute symptomen zie.