Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:19

Nou, het zit eigenlijk anders;

kort door de bocht; je hebt gewoon twee stromingen in de bij de DH-s; de west-duitse (show-) lijn met een aflopende rug en lichte (a la comissaris Rex) kleuren (die heb je ook in langstokhaar)

en de Oostduitse (werk-) lijn, met een rechte rug, en de oorspronkelijke kleuren zoals wolfsgrauw en donker (zwart).
Die laatste lijnen komen steeds meer terug, zeker na de val van de muur.

Geef mij maar de DDR honden, gezond en hard

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:33

Wilawander schreef:
Even een voorbeeld. Heb vanmorgen nog getraind met prikker dus dat kan ik er dan even bijpakken. Mijn hond is dus afgericht in de IPO examens en doet dus pakwerk. Daar hij dolenthousiast is en wel eens eerder wil bijten voordat het commando komt of inpikt terwijl hij voor de pakwerker zit en die mag hij alleen bijten als deze wegrent of als ik het commando geef. Dat mag dus niet. Hij moet gewoon wachten en niet uit zichzelf wat gaan doen. Hij zal nooit zonder mouw bijten maar toch accepeteren we zulk gedrag niet. Hij krijgt dus via een lange lijn op afstand een correctie via de prikker als hij toch niet luistert. Hij weet hoe het moet maar af en toe heeft hij even zoveel drift en kan hij het niet afwachten. Dit is dus het verfijnen van de hulpen via een hulpteugel om even in paardentermen te blijven. Is hij braaf na de correctie of heeft hij geen correctie nodig dan mag hij bijten en krijgt dan even later de mouw. Dus hulpteugel gebruik + beloning. Wij werken dus echt niet alleen met straf. Bij het appél lopen, (gehoorzaamheid) wordt er ook altijd beloont met de bal en ik beloon zowat elke 2 minuten. Vindt ik heel belangrijk.

Tja geduld hebben is iets heel moeilijks, niet alleen voor de hond maar ook voor de baas. Mijn hondje vindt wachten voor een behendigheidsparcours ook super moeilijk (en ik denk wel dat dat voor haar gelijk is aan het bijten in de mouw voor jouw hond, ze is namelijk helemaal maf van behendigheid Haha! ). Toch doet ze het, zonder pijn. Dit heb ik heel rustig opgebouwd en ik kijk ook naar haar toestand. Als ze in het begin heel hyper is ga ik haar niet een minuut voor die sprong laten wachten, eerst maar eens afkoelen. En gedurende de les bouwen we het verder op en de week erop kan ze ook aan het begin van de les al weer langer zitten. Ik let hierbij ook op haar, ik probeer juist te voorkomen dat ze fouten maakt. Zo kan ik juist het goed blijven wachten belonen. Naar mijn mening krijg je dan een hond die zich veel beter leert beheersen dan dat je "fouten" gaat bestraffen.
Als ze echt gaat lopen kl*ten dan lijn ik haar aan en is het over, dan maar even geen rondje lopen. Vreselijke straf want ze wil juist niks liever dan kei hard dat rondje skeuren Haha!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:36

Lia_ schreef:
Hier een foto van Jesse tijdens een training, ze weet dat als ze 1 stap te ver naar voren komt direct een goede tik krijgt met de thyleenbuis.
Ziet ze er bang of onzeker uit????
Absoluut niet, ze is gewoon enthousiast aan het werk Ja

Ze hoeven toch niet bang te zijn om over te stappen naar een wat vriendelijkere methode. Ze zullen in ieder geval een stuk meer ontspannen zijn want ze hoeven niet bang te zijn om fouten te maken. Als je hond echt graag werkt doet hij zijn best om het zo goed mogelijk te doen, dan ga je hem toch niet op zijn donder geven als hij een foutje maakt?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:51

Maar van fouten leren honden ook. dat is bij het werk van Lia wel heel belangrijk. Daar wordt het ook in het echie gedaan.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:54

Belachelijk!

Die dingen zijn gemaakt om valse honden weg te houden. Je hoorde ze andersom te gebruiken (pinnen naar buiten). Een of andere gek meende dat het goed was hem om te draaien. Beetje jammer dat mensen het gebruiken die niet weten wat het is en hoe ze er mee om moeten gaan. Arme hond! Tuurlijk voelt die hond het op een goed moment niet meer!! Wat als die pennen door de huid gaan???? Gekke!!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:01

Wilawander schreef:
Maar van fouten leren honden ook. dat is bij het werk van Lia wel heel belangrijk. Daar wordt het ook in het echie gedaan.

Ja ze leren idd van fouten, maar dat is geen reden om dan maar pijn te gebruiken. Als mijn honden met trainen een foutje maken heb ik het signaal "foutje", ze weten dat dat dan niet de bedoeling is en gaan dus naar ander gedrag zoeken om de beloning te krijgen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:24

arnjojo schreef:
Belachelijk!

Die dingen zijn gemaakt om valse honden weg te houden. Je hoorde ze andersom te gebruiken (pinnen naar buiten). Een of andere gek meende dat het goed was hem om te draaien. Beetje jammer dat mensen het gebruiken die niet weten wat het is en hoe ze er mee om moeten gaan. Arme hond! Tuurlijk voelt die hond het op een goed moment niet meer!! Wat als die pennen door de huid gaan???? Gekke!!

Misschien moet je eerst eens leren lezen !!!!! Er staat duidelijk uitgelegt dat het vriendelijker is dan gewone halsbanden enz. Ik heb nog nooit gehad dat de pinnen door de huid gingen. Duidelijk weer een reactie van iemand die er zelf totaal geen ervaring mee heeft anders hadt je dat wel geweten. Knipoog

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:37

Wilawander schreef:
arnjojo schreef:
Belachelijk!

Misschien moet je eerst eens leren lezen !!!!! Er staat duidelijk uitgelegt dat het vriendelijker is dan gewone halsbanden enz. Ik heb nog nooit gehad dat de pinnen door de huid gingen. Duidelijk weer een reactie van iemand die er zelf totaal geen ervaring mee heeft anders hadt je dat wel geweten. Knipoog

Ik denk niet dat ze vriendelijker zijn de gewone halsbanden hoor. Als de hond gewoon netjes mee loopt met een gewone halsband, is er niks ergs aan een halsband en is er verder geen druk.
Bij een prikband zitten de prikkers altijd in de nek. Honden kunnen dan wel een dikkere nek hebben, maar het lijkt me stug dat ze er niks van voelen (anders zou het natuurlijk het gewenste effect niet hebben).

@limamambo; toen ik reed, reed ik niet met zweep en ook niet met sporen. Ik vind niet dat je een stroomdraadje kan vergelijken met zo'n riem. Of steeds een mep als de hond niet doet wat er gevraagd wordt.
Het is en blijft een hond. Dat wij nou zonodig pak werk met hem moeten doen, is onze zaak en daar mag de hond geen 'pijn' aan ondervinden, is mijn mening.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:38

Helemaal mee eens!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:14

Nikki__ schreef:
Ik denk niet dat ze vriendelijker zijn de gewone halsbanden hoor. Als de hond gewoon netjes mee loopt met een gewone halsband, is er niks ergs aan een halsband en is er verder geen druk.
Bij een prikband zitten de prikkers altijd in de nek. Honden kunnen dan wel een dikkere nek hebben, maar het lijkt me stug dat ze er niks van voelen (anders zou het natuurlijk het gewenste effect niet hebben).

@limamambo; toen ik reed, reed ik niet met zweep en ook niet met sporen. Ik vind niet dat je een stroomdraadje kan vergelijken met zo'n riem. Of steeds een mep als de hond niet doet wat er gevraagd wordt.
Het is en blijft een hond. Dat wij nou zonodig pak werk met hem moeten doen, is onze zaak en daar mag de hond geen 'pijn' aan ondervinden, is mijn mening.

die prikkers zitten helemaal niet standaard in de nek van een hond.. de ketting hangt in principe gewoon los.. losser dan een gewone halsband Knipoog

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:18

Dat betwijfel ik Lima, maar daar verschillen wij duidelijk in van mening Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:18

LimaMambo schreef:
Nikki__ schreef:

Ben het wel met je eens hoor Nikki, wij verzinnen altijd van die dingen die we willen doen met onze hond, waarvan ik veel dingen ook hardstikke leuk vind, omdat dat op een leuke manier gaat. Ik begrijp ook heus wel dat werkhonden zoals mechelaard en DH's pakwerk gaaf vinden, maar ik kan er toch niet bij met mijn hoofd dat er dan zulke middelen gebruikt worden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:35

Nee, wij hebben pakwerk uitgevonden, omdat we denken dat onze hond dat nodig heeft.
Zou dit niet bestaan, zouden alle herder dan maar depri zijn en overactief? Nee, want wij verzinnen gewoon weer iets anders wat we met de hond kunnen doen.
Oh, de hond wordt wel erg enthausiast. oliebol, ja dan maar hulpstuk nummer 5894, dan kan de hond zijn leuke spelletje blijven doen.
Ik kan mijn kind ook aanleren dat de kleur groen, blauw heet. Wil toch ook niet zeggen dat t leuk voor t kind is, omdat ik het aanleer?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:31

wilawander ding je bent echt gek! denk is na. 1 ik had het niet tegen jouw ik reageerde op het bericht van de TS!!! ten tweede goede assistente dierenarts zou je beter moeten weten! Je zegt alles zo goed te weten maar het belang van een hond weet je niet eens wat het is. Honden horen niet op die manier opgevoed te worden en sterker nog als hij je grijpt respect voor die hond!! ik hang jouw ook niet aan een ketting!
Dat hij vriendelijker is dan een gewone halsband ???? waar leef jij???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:02

Nikki__ schreef:
Nee, wij hebben pakwerk uitgevonden, omdat we denken dat onze hond dat nodig heeft.
Zou dit niet bestaan, zouden alle herder dan maar depri zijn en overactief? Nee, want wij verzinnen gewoon weer iets anders wat we met de hond kunnen doen.
Oh, de hond wordt wel erg enthausiast. oliebol, ja dan maar hulpstuk nummer 5894, dan kan de hond zijn leuke spelletje blijven doen.
Ik kan mijn kind ook aanleren dat de kleur groen, blauw heet. Wil toch ook niet zeggen dat t leuk voor t kind is, omdat ik het aanleer?

MIjn DH doet geen pakwerk, maar houdt wel van het leven. Overactief is hij ook niet (meer Haha! )
Maar ja, die van mij is 11, dus het werd ook wel tijd dat meneer wat rustiger zou worden.
Toch moet ik hem nog altijd bezig houden, hij vindt sporten heel, heel tof, maar dat mag wat hem betreft ook best hardlopen zijn Ja

@ arnjojo: de vergelijking van een hond met een mens slaat echt nergens op. Jij loopt ook niet met een stok in je mond, wel?
En jij gaat ook geen grote koeiebotten eten, toch? Of de kattenbak leeg eten als baasje niet kijkt?
Jij gaat ook niet aan de kont van een ander ruiken, of wel?

Ik ben ook geen fan van prikbanden, maar iemand zo uitschelden gaat mij te ver. Wilawander weet volgens mij heel goed waar ze mee bezig is, alleen denk ik dat ze het ook zonder prikband best zou kunnen Ja
En ik ben het met je eens dat een gewone leren halsband vriendelijker is Lachen
Maar zij is zeker een hondenmens, en ze weet waar ze het over heeft, in tegenstelling tot jou Lachen

Iets beleefdere toon aanslaan zou geen overbodige luxe zijn Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:10

Yamcha schreef:
Nikki__ schreef:

MIjn DH doet geen pakwerk, maar houdt wel van het leven. Overactief is hij ook niet (meer Haha! )
Maar ja, die van mij is 11, dus het werd ook wel tijd dat meneer wat rustiger zou worden.
Toch moet ik hem nog altijd bezig houden, hij vindt sporten heel, heel tof, maar dat mag wat hem betreft ook best hardlopen zijn Ja

@ arnjojo: de vergelijking van een hond met een mens slaat echt nergens op. Jij loopt ook niet met een stok in je mond, wel?
En jij gaat ook geen grote koeiebotten eten, toch? Of de kattenbak leeg eten als baasje niet kijkt?
Jij gaat ook niet aan de kont van een ander ruiken, of wel?

Ik ben ook geen fan van prikbanden, maar iemand zo uitschelden gaat mij te ver. Wilawander weet volgens mij heel goed waar ze mee bezig is, alleen denk ik dat ze het ook zonder prikband best zou kunnen Ja
Maar zij is zeker een hondenmens, en ze weet waar ze het over heeft, in tegenstelling tot jou Lachen

Iets beleefdere toon aanslaan zou geen overbodige luxe zijn Lachen

Top!! Ik zou als ik jouw was een hond opvoeden zoals zij doet Knipoog Krijg je een lekkere angstige, misschien wel agressieve hond van. Knap dat jij door het beeldscherm kan zien dat ik geen hondenmens ben Haha! Als jij wist wat ik deed en had zou je het niet zo weer zeggen. ik vind je top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:17

Dit zijn gewoon persoonlijke aanvallen.
Ik vind het niet chique

*negeermodus*

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:23

Waar het mij om gaat is dat het gewoon zo slecht is zo'n band. en dat er dus daadwerlijk mensen zijn die blijven beweren dat het beter is?? Het is zo slecht voor je hond, ik begrijp niet dat ze dan zo reageren.
Sorry voor mijn heftige reactie, maar ben er zo fel op tegen!
Ook naar Wilawander, sorry voor mijn reactie, maar ik ben er zoals bovenstaand genoemd enorm op tegen en kan dan ook heel erg fel worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:51

arnjojo schreef:
wilawander ding je bent echt gek! denk is na. 1 ik had het niet tegen jouw ik reageerde op het bericht van de TS!!! ten tweede goede assistente dierenarts zou je beter moeten weten! Je zegt alles zo goed te weten maar het belang van een hond weet je niet eens wat het is. Honden horen niet op die manier opgevoed te worden en sterker nog als hij je grijpt respect voor die hond!! ik hang jouw ook niet aan een ketting!
Dat hij vriendelijker is dan een gewone halsband ???? waar leef jij???

En bedankt hé? Uit eerdere posts van jou denk ik dat je ook DA assistente of iets dergelijks bent. Heb jij nooit geleerd normaal te reageren? Gestoord Dat is namelijk iets wat ik wel geleerd heb. Normaal discusieren moet je in dat beroep toch wel kunnen. Jou Posts kan ik nou niet bepaald beschaaft vinden.

Nogmaals. Wij krijgen als patienten genoeg honden waarbij de luchtpijp zo verengt is door het trekken/hangen in de lijn dat ze bij het minst geringde inspanning hoesten. Deze honden lopen aan normale halsbanden of slipkettingen. Aangezien honden bij het pakwerk in de leerfase nog wel eens in de lijn willen gaan hangen. Zou de schade daar al gauw te zien zijn. daar ik dat mijn honden wil besparen dragen ze een prikband. Dus is een stuk vriendelijker/gezonder als een andere band. Trekt de hond niet dan voelt hij helemaal niks. Dat is mijn mening en ervaring, mede als dierenartsassistente. (Vroeger hadt ik ook een andere mening wat prikbanden betreft, maar door ervaring weet ik nu wel beter).

verder zeg ik nergens alles goed te weten. Maar mag toch wel een andere mening als jij hebben dacht ik zo.

Mijn hond zal mij nooit bijten. Menig hondenbeziter zou willen de band te hebben die ik met mijn hond heb. daar kan jij zonder ons te kennen niet over oordelen.

Yamcha@ Dank je wel.
Ik zou het zonder prikband wel kunnen maar wil geen andere halsband gebruiken door bovenstaande ervaringen. Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:50

Ik snap de reactie van arnjojo wel, ik ben er ook fel op tegen, maar ik weet ook dat er altijd mensen zijn die er wel voorstander van zijn, en je kan nou eenmaal niet iedereen van gedachte laten veranderen.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet zal proberen, en zeker als ik straks een eigen hondenschool heb, hoeven mensen niet met zo'n band aan te komen, want die wordt dus per direct ervanaf gehaald.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:44

Ongeacht je mening over dit onderwerp, hoef je niemand toe te wensen dat hij of zij gebeten wordt door zijn eigen hond Dat heeft niks meer met discussiëren te maken dan...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:01

Wilawander schreef:
Aangezien honden bij het pakwerk in de leerfase nog wel eens in de lijn willen gaan hangen. Zou de schade daar al gauw te zien zijn. daar ik dat mijn honden wil besparen dragen ze een prikband. Dus is een stuk vriendelijker/gezonder als een andere band. Trekt de hond niet dan voelt hij helemaal niks. Dat is mijn mening en ervaring, mede als dierenartsassistente. (Vroeger hadt ik ook een andere mening wat prikbanden betreft, maar door ervaring weet ik nu wel beter).

Nogmaals, waarom niet lekker een tuig? zeker in de aanleerfase. Want aanleren deed je niet met straf toch?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:08

Nikki__ schreef:
Lia_ schreef:
[img]http://inlinethumb09.webshots.com/42760/2982300100103343771S600x600Q85.jpg
Hier een foto van Jesse tijdens een training, ze weet dat als ze 1 stap te ver naar voren komt direct een goede tik krijgt met de thyleenbuis.
Ziet ze er bang of onzeker uit????
Absoluut niet, ze is gewoon enthousiast aan het werk Ja

Zullen we jouw dan ook maar een mep geven als je niet gelijk doet wat we zeggen?
Zo ziet de hond er rustig uit, maar zou nou wel eens een foto willen zien hoe de hond is als hij daadwerkelijk een mep krijgt met die buis.
Achterlijk gedoe. Misselijk

Jij kent duidelijk de hond en de geleider niet. Ik wel, en ik doe het haar absoluut niet na.
Maar, ff heel flauw, met de strenge en consequente aanpak die Lia voert, heeft ze geen ptoblemen met honden die een kat willen pakken tijdens het eten of dat soort gezeik. Haar honden weten waar ze aan toe zijn, en gedragen zich daarnaar....
En geloof me, een honddie zn plek weet heeft het een stuk makkelijker dan een hond die altijd in onzekerheid verkeert.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:32

@ Nikki_ en arnjojo: Ik ben ook tegen het gebruik van een prikband, maar in een discussie is het een kunst om te luisteren naar de argumenten van de ander, daar eventueel tegenargumenten voor te geven. Als je merkt dat je er daarmee niet uitkomt, dan heb je de mening van de ander te aanvaarden. Persoonlijk aanvallen draagt absoluut niets bij tot deze discussie en verziekt het hele topic uiteindelijk.

Zoals ik al zei, ik zal zelf nooit een prikband gebruiken, maar ik begrijp de argumenten die de meeste (welliswaar niet allemaal) hier aanbrengen ook wel.

Citaat:
Maar, ff heel flauw, met de strenge en consequente aanpak die Lia voert, heeft ze geen ptoblemen met honden die een kat willen pakken tijdens het eten of dat soort gezeik. Haar honden weten waar ze aan toe zijn, en gedragen zich daarnaar....
En geloof me, een honddie zn plek weet heeft het een stuk makkelijker dan een hond die altijd in onzekerheid verkeert.

Dat zit je volledig juist mee. Ik zie ook liever een hond die streng en consequent opgevoed wordt, al is dat bij sommige met een prikband, dan een hond die een te softe baas heeft en daardoor de ganse tijd in onzekerheid zit. Onze honden zijn ook zeker streng opgevoed, vaak commentaren van andere mensen tot gevolg (maar ocharm, waarom mag dieje nu niet op de zetel, maar ocharm, dat is toch niet erg als hij gaat zitten ipv liggen...Een bevel is een bevel, en daar heeft de hond naar te luisteren), maar onze honden zijn wel heel zelfzeker en standvastig, terwijl de honden van de mensen die niet te streng zijn voor hun hond, omdat dat zielig is, grommen/piepen/nerveus zijn/niet luisteren/bijten/..

Ja, beter een prikband met een strenge juiste opvoeding, dan een gewone band zonder opvoeding. Daar maak je je hond veel gelukkiger mee.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:44

tantjeuh schreef:
Ja, beter een prikband met een strenge juiste opvoeding, dan een gewone band zonder opvoeding. Daar maak je je hond veel gelukkiger mee.

En nog (veel) liever een consequente opvoeding zonder prikband Knipoog