Kat teruggevonden - wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Kat teruggevonden - wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:30

Dit is een moeilijk verhaal.

Bij ons thuis kwamen jaarlijks ook altijd gemiddeld 2 katten aanlopen, katers, mager, zielig, achter eten mauwen, enz. De eerste dagen kijk je het aan, en dan breekt je hart en geef je die knul een schaaltje voer. En voor je het weet heb je een nieuwe kat. Soms blijven ze, en soms verdwijnen ze weer. Ik heb vaak genoeg gedacht dat ze meerdere huizen hadden of eigenlijk een goed baasje hadden maar zelf de hort op gingen.

De dag van vandaag kun je je dieren veel bewuster houden. Er zijn mogelijkheden om je tuin af te zetten of je kat zelfs binnen een prettig leven te bieden. Als je echt overtuigd bent dat je kat los moet voor zijn eigen welzijn, neem je daar ook de acceptatie van heel wat risico's bij. Je kat kan platgereden worden, gegrepen door een hond, vergiftigd, .... of een nieuw baasje vinden.

Ik snap die dame dus wel hoor... bij al die katten hebben wij ook niet altijd instanties verwittigd (moet wel zeggen dat we ze ook nooit echt in huis namen, ze kwamen wel eten maar het bleven buitenkatten). Laatst vond ik echter een kat in ons appartement en aangezien hier die optie niet is om haar te voeren terwijl ze buiten blijft heb ik wel hemel en aarde verzet om de baasjes te vinden.

Sja, er gaan altijd zoveel katten verloren, en als hij er dan al mager uitziet, gaan mensen er soms (te) snel vanuit dat er geen baasje is.

Ik denk niet dat deze kat per sé ongelukkig is van het binnenblijven, maar dat kan ik van hieraf niet zien.

Wel weet ik dat als die mensen die kat al zolang met alle liefde verzorgen, het normaal is dat ze hem niet zomaar meer willen afgeven aan iemand die 'verwaarloosde', ook al is dat niet zo.

Je voorstel vind ik goed (kat laten kiezen, niemand die hem opsluit) alleen dat van die bezoekjes vind ik echt gigantische onzin, dat blijft niet duren Knipoog

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:35

Even stipje, ben benieuwd hoe het vanmiddag gaat. Hou er rekening mee dat broerlief hem ook wel eens niet meer wil accepteren he!
De optie: zelf huis laten kiezen lijkt mij een goede. Of de afspraak dat ie los mag lopen en 2 huizen heeft.

Succes. Ik hoop dat je verjaardag een extra leuk tintje krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:43

tamaramt schreef:
sjapaz; misschien vind jij het egoistisch om de kat binnen te houden maar ik vind het juist egoistisch om de kat buiten te doen
dan kunnen dit soort situaties ontstaan of je kat wordt doodgereden

ik ben een groot dierenliefhebber maar katten zijn niet mijn favoriet
ik erger me er dan ook behoorlijk aan de mensen die ze altijd vrij buiten laten lopen
degene die gekozen heeft voor een kat moet de consequenties hebben en niet andere mensen
ik erger me er aan dat de katten overal rondlopen; voor nageslacht zorgen en onschuldige vogels e.d. doodbijten en de stankoverlast omdsat ze overal hun behoefte doen(voornamelijk in de tuinen van mensen)
ik heb 2 honden; daar betaak ik veel hondenbelasting voor maar toch mogen mijn honden bijna nergens hun behoefte doen; en als ze hun behoefte doen moet je het zelf opruimen; ze mogen nergens meer loslopen e.d.
terwijl katten overal lopen; hun behoeftes doen; overlast veroorzaken en de eigenaren hoeven de de rotzooi niet op te ruimen en geen belasting te betalen
krom en oneerlijk is dat toch wel dan he
zoals ik al eerder ze'; ik ben een groot dierenliefhebber en heb respect voor alle dieren maar bovenstaande kan er ook voor zorgen dat mensen(die dus wel lichtelijk gestoord zijn anders doe je zoiets niet; maar goed; het gebeurd wel) je kat gaan vergiftigen of iets dergelijks

voor de ts; ik hoop echt dat je je kat terugkrijgt en anders zou ik hem gewoon terug gaan halen
het is jouw kant!!
maar nogmaals; om dit soort situaties te voorkomen of die van hierboven; laat je kat binnen of in de tuin

Agos.. wij eten ook koeien, die zijn ook onschudlig Huilen van het lachen
Stank? katten? die begraven het beter dan honden over het algemeen.. Heb echt meer last van honden schijt hoor!

Sommige katten kún je gewoon niet binnen houden want die worden knettergek! Het zijn DIEREN, van oorsprong wilde dieren, jagers en buitenbeesten.
1 van onze katten word ook knetter als ze niet naar buiten kan, die gaat gewoon uit het dakraam oid.
de ander vind het binnen ook wel best en gaat minder naar buiten.
Je kunt je kat helaas niet programmeren!
wel chippen/bandje omdoen met een kegeltje met naam/adres Ja

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:01

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:23

Normaal staat er 3 weken voor om een kat weer te wennen aan een "nieuw" huis. 3 dagen is denk ik te weinig.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:39

Is 2-3 dagen binnen houden niet wat weinig? Hij heeft er natuurlijk al een keertje gewoond, maar elke keer dat wij verhuisden hielden we onze katten 2-3 weken binnen zodat ze zich daarna konden oriënteren en niet terug naar het vorige huis gingen...
Als je 'm iets langer binnen houdt, gaat hij mssn nooit meer naar die mensen toe en heb je veel meer kans dat hij echt bij jou blijft.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:43

oke dus als het zo uitpakt dat hij hier heen terugkomt adviseren jullie om hem 3 weken binnen te houden. Ik zal er vast rekening mee houden Knipoog

Wat betreft het accepteren van zijn broer en de andere poes hier. ik heb een aparte kattenkamer, een kamertje met alles erin voor de katten. Daar mogen ze in, als ze bijvoorbeeld niet zo lekker zijn. Als er drukke visite is, of als ze zich gewoon even willen terugtrekken. Nu had ik bedacht dat het handig is om daar die andere 2 even daarin te doen en dat hij dan weer de rest van het huis door kan om het te verkennen. En dan eerst minoes erbij - aangezien die wat rustiger is en daarna pas Pinky erbij te laten. Denk dat ik het op die manier moet aanpakken (mits hij hierheen komt).

Ikzelf vind de kat laten kiezen ook de beste optie hoor, ik hoop natuurlijk alleen wel dat hij dan voor hier kiest Bloos maar wie zou dat niet doen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:50

Succes Inge!
Idd laat hem maar langer binnen dan 3 dagen...
Ik hoop dat je van harte deze strijd wint en ik vind het leuk dat je zo nuchter bent met de gedachte dat hij zijn eigen huisje kiest!

We duimen voor je!!

Om hoe laat moet je gaan?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:50

Ik vind het een heel goed voorstel hoor. Je laat zien dat je die mensen ook respecteerd, maar dat het een feit is en blijft dat het jouw kat is.

Over die 2-3 dagen, dat zou ik ook langer doen hoor. Het asiel adviseert een nieuwe kat zeker 2 a 3 weken binnen te houden. Dus ik zou zeker 2 weken aanhouden.

Heel veel succes!!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:53

Jee... ik zou zeker ook mijn dier terug willen!
4 maanden, kom op, da's geen eeuwigheid en jullie hebben doodsangsten uitgestaan... Daarbij is er bewijs zat dat het dier van jullie is.
Hopelijk komt deze mevrouw snel tot inkeer!!

Zelf hebben we een drietal aanlopers gehad over de tijd. Na lang informeren kwamen we erachter waar ze vandaan kwamen, en uiteraard mochten deze mensen hun katten terug halen.
De oudste (echt een oude kater) was echter al 2 jaar vermist, en wij waren ongelooflijk aan 'm gehecht... wat hen betreft mochten we hem houden. De twee jongere poezen (die waarschijnlijk die oude kater achterna zijn gelopen!) wilden ze wel graag terug.
Natuurlijk vonden wij dat heel jammer (je hecht je snel)... maar goed, het waren hun dieren, dus dat vonden we geen enkel probleem... alle begrip.

Ze gingen verhuizen, en zouden ze ''binnenkort'' ophalen.

Nou... we hebben gewacht. Ze nog eens herinnerd, en weer gewacht... en ze zijn ze nooit komen halen.

We zijn inmiddels alweer een paar jaartjes verder. Ik kan wél vertellen dat als ze NU nog zouden komen, ze de dames niet meer mee krijgen van me. Maar dan praat je dus ook over JAREN, niet over MAANDEN.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:55

Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Heel veel succes

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:58

Succes en houd ons op de hoogte he?!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:59

@Eponastable, ik hoef niet te gaan - ze komen hierheen. De wijkagent heeft net gebeld dat t iets later word, zou om 2 uur zijn. Maar wordt waarschijnlijk half 3 zo'n beetje, dus ik wacht wel af.
Mijn man is ook pas net thuis en staat te douchen, dus heel erg is het niet dat ze iets later komen. Kan ik ook ff rustig bokken Knipoog na al die afkickverschijnselen die ik er van had.

@AngelsDitch, ik zal hem inderdaad langer als die 3 dagen binnenhouden.

@ Tinuss: dank je wel

@ Nakisha, ta dan wordt het een ander verhaal. Zeker als ze zelf achterwege laten om ze op te halen. In jou geval zou ik dat ook niet meer doen denk ik.

@Elaina, als er geen visite is, zal ik direct een up-date doen Knipoog

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:04

succes hoor.
wij hebben er sinds vanmorgen een kitten bij, en zou me nu al geen raad weten als die weg zou gaan.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:04

Heel veel succes, en ik hoop dat je je kat terug krijgt.

Wij hadden jaren geleden ook een aanlopertje, spierwitte kat. Heeft bijna een jaar bij ons gewoond, bleek later van iemand anders te zijn. Wij hebben toen, wel met pijn in het hart, de kat terug gegeven.... Mensen waren dolblij. Ik hoop dat als mij zoiets overkomt mensen ook mij mijn dier terug geven.....

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:05

Jeetje wat een verhaal! Wel fijn om te weten dat je de kat terug gevonden heb, en ik vind eigenlijk ook dat je em terug moet krijgen. Lijkt mij dat het niet de bedoeling is dat mensen zomaar gevonden katten binnenhouden.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:06

suc6 hoop ook dat je je kat gewoon terug krijgt Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:32

ik ben echt benieuwd, hopen dat hij als je hem terug hebt gewoon lekker thuis blijft.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:35

Als het goed is zijn jullie nu in gesprek... spannend hoor!!

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:36

ik hoop dat jullie eruit komen en jij straks gewoon weer je kat thuis hebt Haha!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:48

Ik ben benieuwd... Succes!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:50

spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:56

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:57

Oh het is inmiddels drie uur.. spannend. en succes alsnog!

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:02

spannend Haha!
Maar bij elke kat is het verschillend na hoeveel dagen die naar buiten kan Knipoog
bij onze kat is 3 dagen in een nieuwe huis meer dan zat Ja