Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:49

Rianneke schreef:
ik snap het idee niet achter het verhaal Bloos
ik denk trouwens dat als er vleugels met het inladen al niet goed zitten ze die wel terugduwen... maar goed ik kan het best mis hebben want heb weinig met kalkoenen...

Omdat ze kippen met blauwe plekken afkeuren, vroeg ik me af of kalkoenen met afgebroken of verdraaide vleugels door transport ook afkeuren.

saaraah schreef:
Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt. Het is zoals dees_daan zegt, als die dieren iets mankeren, zijn ze niets meer waard. En daarbij, een lader let echt wel op of de beesten normaal in hun kisten zitten.

Waarvan heb ik een verkeerd beeld?

Mijn paarden hebben jaren op een kalkoenboerderij gestaan en ik heb aardig wat volgeladen vrachtwagens gezien en regelmatig steken er een paar vleugels uit en die worden echt niet terug geduwd. Er worden in een kort tijdbestek duizenden kalkoenen met een vangbedrijf gevangen en in no time in de kratten gezegd, de meesten wel netjes, maar er zijn altijd een paar met de vleugels er uit. Vooral de kratten bovenin worden echt niet teruggeduwd.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:25

hihi ze keuren kippen af met blauwe plekken.

moe tjij eens opletten hoeveel kippen zwarte stipjes op hun pootjes hebben (ze liggen dan al geplukt en gedaan in het plastic in de schappen hoor.)

Die zwarte stipjes, zijn ingebrand, door hun eigen pies, die ammoniak die daarvanaf komt, in combinatie met de groeihormonen waardoor de kippen wel vol vet zijn, maar geen spieren hebben om op hun poten te staan (en dus de godganze dag moeilijk lopen of zitten) in die ammoniak..

en nee, die mensen die in deze industrie zitten hebben geen hart voor dieren, dus het maakt ze niet zoveel uit dat een vleugel niet goed zit tijdens het transport...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:44

dan heb jij het over argentijse kippen...die van nederland zit geen groeihormomen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:46

moonprayer schreef:

moe tjij eens opletten hoeveel kippen zwarte stipjes op hun pootjes hebben (ze liggen dan al geplukt en gedaan in het plastic in de schappen hoor.)

Die zwarte stipjes, zijn ingebrand, door hun eigen pies, die ammoniak die daarvanaf komt, in combinatie met de groeihormonen waardoor de kippen wel vol vet zijn, maar geen spieren hebben om op hun poten te staan (en dus de godganze dag moeilijk lopen of zitten) in die ammoniak..

en nee, die mensen die in deze industrie zitten hebben geen hart voor dieren, dus het maakt ze niet zoveel uit dat een vleugel niet goed zit tijdens het transport...

Dt moet ook haast wel, hoe wil je anders werk doen van zo'n omvang? De schaal waarop geproduceerd moet worden is zo achterlijk en buitenproportioneel dat het niet anders KAN dan dat er regelmatig excessen plaatsvinden.
Pas wanneer alle 'vreetzieken' weer eens normaal leren consumeren en de portemonnee trekken voor een goed stuk vlees gaan we de goede kant op....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:50

runningkawa schreef:
dan heb jij het over argentijse kippen...die van nederland zit geen groeihormomen

Inderdaad.... in de EU wordt goed gecontroleerd op groeihormonen. Zowel de boer als de DA gaan vreselijk op hun bek als ze betrapt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:57

_mbvd_ schreef:
Varkends worden in soort buizen gejaagd met gaten erin achter elkaar. dan staat er iemand die met een stroomschok varkends achter elkaar afmaak.. Vreselijke kreten horen de achterste varkends... wat moet er door hun heengaan???

varkens gillen al als je naar ze wijst Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:59

moonprayer schreef:

Crossmonster @ bokt werkt/werkte ook in het transport van ik geloof varkens.. dus dit slaat nergens op. Die mensen zijn veel boerser, en het zijn geen knuffel/huisdieren. Natuurlijk zitten er beulen tussenm, maar om nou iedereen over 1 kam te scheren...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:08

moonprayer schreef:

Ik denk niet dat je hier moet gaan generaliseren!! Je zult wel wat 'makkelijker' worden als je dit soort werk dag in dat uit doet. Maar dat geldt vast niet voor iedere werknemer.
edit: ik zie dat mijn voorganger dat ook heeft gepost.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:11

moonprayer schreef:

Zijn ongeveer de kreten waarmee die Marianne Thieme in de Tweede Kamer is beland maar die nog nooit op enig boerenbedrijf/slachterij was geweest. Boos!

Maar nu zit het pluche toch wel lekker zacht en strijkt ze een topsalaris binnen voor een paar domme kreten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:14

Ik denk dat er ene groot verschil is tussen mensen die in de bio-industrie werken, en mensen die lokaal slachten/vervoeren/boeren... op iets kleinere schaal dus.
In het geval van een absurde werkdruk zullen er eerder 'spaanders vallen'.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:51

moonprayer schreef:

Er zijn geen mensen die een groter hart hebben voor hun dieren als boeren. Ten eerste omdat ze ervan moeten leven. Is een beest ziek, hoge DA kosten, geen productie. Het laatste wat die mensen willen is slecht voor hun dieren zorgen, want dat is totaal niet rendabel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:54

saaraah schreef:
moonprayer schreef:

Er zijn geen mensen die een groter hart hebben voor hun dieren als boeren. Ten eerste omdat ze ervan moeten leven. Is een beest ziek, hoge DA kosten, geen productie. Het laatste wat die mensen willen is slecht voor hun dieren zorgen, want dat is totaal niet rendabel.

Je hebt deels gelijk, dat is ook mijn persoonlijk ervaring voor een deel... Maar dit waren dan ook 'relatief' kleine bedrijven, waar je je verliezen niet zo makkelijk afschrijft.
Ik denk dat je het sowieso qua ellende meer moet zoeken in de zeer grote bedrijven of de tussenpersonen die het vervoer verzorgen of het personeel bij het 'wederom' zeer grote slachthuis.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:02

Och jee wat lees ik nu .... ik ben een dierenbeul Verdrietig

Dat breekt mijn hart Clown

Ik werk op 2 bedrijven, en soms vervoer ik nog wat slachtvarkens.

Maar ene bedrijf waar ik werk, staan de dekberen, deze springen 1 a 2 keer per week (dekken) en de rest van de tijd mogen ze vreten,slapen en schijten. Grootste deel staat op stro en degenen die niet op stro staan krijgen naast brok ook gehakselt stro.
Deze beesten hebben het dus super,en ja dit is ook bioindustrie.
Deze KI stations voorzien de boeren van sperma.

Ik werk ook bij een subfokker. Deze boer fokt fokmateriaal voor andere boeren. De varkens die niet goed genoeg zijn voor de fok mest hij zelf af.

Hij heeft 525 zeugen
bijna 2500 fokgelten en beren
en 2700 mestvarkens.

Dit is dus een behoorlijk groot bedrijf en valt dus zeker onder de bioindustrie.
Toch zie ik nergens hutjemutje hokken, die elkaar opvreten etc etc
Alle varkens krijgen speeltjes in de hokken en maken hier goed gebruik van.
Er word vaak gezegd dat varkens nooit mensen zien, omdat alles automatisch gevoerd word. Nou dagelijks worden de kleppen van de voertroggen savonds dichtgezet, en smorgens weer opengezet als voermachine rond is gegaan. Dit ter controle van de gezondheid. De varkens zien dus dagelijks mensen.

De biggen worden geboren in ruime kraamhokken en hebben ook zaagsel en speeltjes.

Natuurlijk zou ik het liever nog beter zien, maar dit is nu eenmaal het echte leven. En je moet reeel blijven, scharrelzeugen gaan veel vaker op de biggen liggen en bijten ze eerder dood. Zeugen zijn wat dat betrefd niet de beste moeders..

maar goed, degenen die het hardste roepen hoe zielig het wel niet is, hebben vaak niet meer dan een of zelfs geen bedrijven van binnen gezien.

Er zijn genoeg open dagen regelmatig in alle regio's ik zou zeggen, ga eens een kijkje nemen bij verschillende bedrijven, en oordeeel dan nog eens.

En nogmaals, ook het transport heb ik van zeer dichtbij gezien, ik heb 6 jaar op de wagen gezeten.
En ook slachterijen heb ik er veel van dichtbij mogen bekijken en heb ook 2 keer bij de grootste zeugenslachterij van nederland gewerkt en alles van dichtbij gezien.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:05

Ik kan het alleen maar eens zijn met wat Crossmonster zegt! Ik dacht er in het begin namelijk precies zo over als jullie. Niet zo extreem, maar ongeveer hetzelfde.

Mijn opa, vader en ooms hebben me toen een paar keer meegenomen naar verschillende bedrijven en dat heeft me echt de ogen geopend! De dieren waren niet alleen vrolijk en zagen er gezond uit, ze hadden speeltjes en de koeien kwamen iedere dag buiten. Dit gaat over de varkens, koeien en kippenhouderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:06

bij een open dag hoor je zeggen...dit bedrijf heeft open dag omdat die het goed doet...bij andere is het anders Frusty

Dat het bedrijf gewoon exact te maten hanteert van wettelijke verplichting wordt ff niet in gezien..dus het elders ook zo is....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:10

Ja idd kawa, de echte die hards zeggen dat dan idd bij die bedijven.

Of ze zien een slechte en meteen is heel nederland een slechte boer... pfff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:27

moonprayer schreef:

dat zal zijn zoals RK het zegt, want ik heb nog nooit, echt nog nooit kippen met zwarte stipjes op de poten gezien, of in mijn handen gehad.. en ik heb op elke onderafdeling, van de afdeling inpak gestaan.. dus dat was me dan wel op gevallen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:40

en voor de rest zeg ik niks meer vandaag Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:06

KiWiKo schreef:
en voor de rest zeg ik niks meer vandaag Haha!

heb je hier al wat gezegd dan? Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:26

Zelfs Kim heeft wel eens last van de hitte dus ROFL

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 23:02

o ja? nee hoor, de kippen worden idd wel opgehangen, maar gaan daarna door een soort bad, waar ze een stroomschok krijgen, dat gaat allemaal zo snel.. de koppen worden er dus niet levend afgehakt [/quote]

wat ik gezien heb ging het er zo wel aantoen, maar ik hoop dat dat zo niet is en dan toch op die manier gaat dat jij zegt, dan is altijd beter!

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 23:18

Verder bednakt voor de vele reacties. Ik heb die film van Wakker Dier gezien, en heb die volledig geloofd, aangezien.. jah het is een bekend bedrijf, ik had niet verwacht dat die onzin op een film zou zetten.

Wel wil ik graag een keer op bezoek gaan bij een echte slachterij.. Dat lijkt me erg leerzaam, en dan zie je de echte kant is Lachen

(heb helaas alleen nog geen contacten om naar een slachterij te gaan, ik woon in zh dus wie iets weet, graag pm Haha! )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 03:27

vanuit boktleden worden er regelmatig excursies georganiseerd naar slachterijen Lachen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:22

ik heb het inderdaad over de bio industrie gehad, die massa productie, het massa vervoer, en de masale afslachting

ik ken de andere kant van het verhaal ook, ik ken een (ex)slager die zelf zijn dieren goed verzorgde en echt wel hart voor dieren heeft, en hij slachtte ze zelf en dat gebeurde netjes, en zo diervriendelijk mogelijk.

ze deden alleen geen paarden slachten, maar ze hadden wel paarden, en dan stond er op de trailer, als je naar concours ging "slagerij krol" Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:16

_mbvd_ schreef:
Verder bednakt voor de vele reacties. Ik heb die film van Wakker Dier gezien, en heb die volledig geloofd, aangezien.. jah het is een bekend bedrijf, ik had niet verwacht dat die onzin op een film zou zetten.

Wel wil ik graag een keer op bezoek gaan bij een echte slachterij.. Dat lijkt me erg leerzaam, en dan zie je de echte kant is Lachen

(heb helaas alleen nog geen contacten om naar een slachterij te gaan, ik woon in zh dus wie iets weet, graag pm Haha! )

ik vind het goed dat je een keer bij een slagerij wilt gaan kijken, om te zien hoe het nou echt gebeurd Ja
ik ben verder nog nooit in een slagerij geweest, maar had het er gister over met een collega, zij wil ook een keer in een slagerij gaan kijken, en ik ook Ja
de kippenslachterij waar ik gewerkt heb zit in Haulerwijk, Friesland, mooi eindje weg, maar wel 1 van de grootste van NL.
was het filmpje van wakker dier niet in het buitenland gemaakt? hoor je ook vaak, ze laten het ergste van het ergste zien, maar 9 van de 10 keer is het in het buitenland opgenomen, en dat zeggen ze er dan niet bij...