Daarom...steriliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxJacqyxx

Re: Daarom...steriliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:13

Wij hebben op stal 3 katten rondlopen.

2 lopen er al een aantal jaartjes rond. Het zijn beide katers, en zijn gecastreerd. Een jaar geleden is er een jong katertje aan komen lopen. Hij was erg vermagerd, en is sindsdien niet meer weggegaan. Natuurlijk konden we hem niet overslaan als we de andere 2 voerden, dus at hij lekker mee.

Nu, inmiddels een jaar later loopt hij er nog steeds, en hebben wij hem inmiddels laten castreren. Als je het zwart/wit bekijkt is het eigenlik ons probleem niet dat er een ongecastreerde kater op stal rondloopt, maar i.v.m. het grote kattenoverschot hebben we besloten om hem te laten castreren. Natuurlijk heeft het een aantal centen gekost, maar daar heb ik het wel voor over. Het is waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat, maar elke kat is er toch 1

Ik snap niet waarom er zoveel domme mensen rondlopen, die hun kat niet laten helpen. Als je een dier neemt, neem je een dier voor het leven, en weet je dat er kosten aan verbonden zitten. Wat maakt dan die 50 euro meer uit om je beestje te laten helpen?

Ik snap het niet……………………………

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:08

Ik ben het helemaal met TS eens, ik heb een hekel aan mensen die 'vermeerderen'.
Vooral als ze het zelf nog fokken noemen ook Verdrietig

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:54

bij ons zijn de katten op 6 maanden gesteriliseert
de hond op 3 jarige leeftijd.
de konijnen rammen ook op 6 maanden.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:57

Wat ik overigens nog wel even wilde zeggen: als het steriliseren door bijdragen van overheid/gemeente een stuk goedkoper werd gemaakt, zouden denk ik meer mensen met hun dieren naar de DA gaan!! Wij hebben twee kittens en willen ze erg graag laten steriliseren, houden ze nu noodgedwongen binnen in de hoop dat ze niet ontsnappen, want we meoten wel even in totaal voor twee poezen 200 euro dokken, daar moeten we echt kijhard voor sparen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:37

Ik heb vandaag mijn kater laten castreren a 22,50 en begin november heb ik mijn poes laten steriliseren voor 68 euro, ligt er dus aan naar welke DA je gaat.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:39

Sjapaz schreef:
Wat ik overigens nog wel even wilde zeggen: als het steriliseren door bijdragen van overheid/gemeente een stuk goedkoper werd gemaakt, zouden denk ik meer mensen met hun dieren naar de DA gaan!! Wij hebben twee kittens en willen ze erg graag laten steriliseren, houden ze nu noodgedwongen binnen in de hoop dat ze niet ontsnappen, want we meoten wel even in totaal voor twee poezen 200 euro dokken, daar moeten we echt kijhard voor sparen!

Niet om vervelend te doen ofzo, maar als je al keihard moet sparen voor 200 euro, wat dan als je ooit een (duurdere) operatie moet betalen voor één van de twee?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:44

Sjapaz schreef:

Wat doe je dan in de vredes naam met katten?
Dat weet je toch van te voren?
Sorry hoor, maar om dit soort dingen kan ik zo boos worden.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:46

Het kost bij sommige dierenartsen wel wat geld, maar dat is geen excuus dat is namenlijk iets waar je rekening mee moet houden als je een dier koopt.
Als een kat ziek wordt kan het ook voorkomen dat je na meerdere dierenarts bezoeken boven de 200 euro uitkomt.

En ik denk dat het bij veel mensen ook laksheid is, die hebben genoeg geld maar zien het nut er niet van in om de poes of kater te laten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:56

Sjapaz schreef:

Sja, dat hoort er nu eenmaal bij als je dieren wilt houden, had je misschien wat eerder moeten bedenken.

En de financiele verantwoordelijkheid daarvoor kun je niet op de gemeente/overheid afschuiven, zo werkt dat niet Knipoog

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 01:53

ik heb onze poes inmiddels ook laten helpen, moet eerlijk zeggen dat ik er flink de pest over in had toen ik haar ging op halen, ik mocht125 euri's neer tellen, bij onze vaste dierenarts. Maar goed mevrouw kan nu weer lekker naar buiten zonder dat er problemen komen, alleen snap ze nog steeds niet dat je ook buiten je behoefte kan doen, ze gilt de hele buurt bij elkaar als ze naar binnen moet, gaat gauw op de bak en dan wil ze weer naar buiten. maar goed zo heeft een ander tenminste geen last van mijn poes Knipoog
tis dan ook nog zo'n poes die meeloopt als je de kinderen wegbrengt, de honden uitlaat en als je op de fiets weggaat moet je haar eerst binnen opsluiten,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 01:57

Lieve kat Lovers

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:55

_janet_ schreef:
Sjapaz schreef:

Wat doe je dan in de vredes naam met katten?
Dat weet je toch van te voren?
Sorry hoor, maar om dit soort dingen kan ik zo boos worden.

Dat dacht ik ook al Verward Dat weet je van te voren, oko dat de dierenartsrekeningen kunnen oplopen als ze ziek worden, dat is iets waar je rekening mee moet houden. Tuurlijk is het misschien even slikken, maar dat hoort er nu eenmaal bij als je katten aanschaft!

Daarnaast, het op de gemeente afschuiven vind ik ontzettend krom! Katten eigenaren horen zelf de financiele verantwoordelijkheid te dragen voor hun katten. Als je dat niet kan of wilt dragen, dan moet je niet aan katten beginnen. Zo simpel is het.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:04

Mijn poezen worden de 17e voor de 2e ingeent, en gelijk een chip er in.

Ook al zullen mijn poezen nooit jongen krijgen, en nooit buiten komen. Toch gaan ze met 9 maanden onder het mes. Ik vind het veiliger, t is ook beter voor hun gezondheid.

En t kost me een bak geld, dat is waar maarja dan moet ik niet aan beesten beginnen. Nu scheeld het dat ik een goede en goedkopen dierenarts heb.

Betaalde woensdag voor 2 entingen en 2 ratten(waar onder medicatie) 115 euro. Vervolgens de dag erna voor 1 rat het verwijderen van haar baarmoeder en eileiders 140 euro. En t ergste is nog dat t beestje gister overleden is.

T is veel geld en ookal ben ik 16 en verdien ik niet zo veel. Ik vind dat je toch voor de kosten op moet draaien. En als je niet veel centjes hebt, waarom maak je dan geen dierenarts pot. Zodat je altijd wat achter de hand hebt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:12

Ik heb hier ook een DA en medicijnen-pot, hoor Lachen

Zeer nuttig, en je hebt ook wat achter de hand als er iets gebeurt Lachen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 10:41

Hier hebben we ook een pot. We sparen elke maand een bepaald bedrag en daarvan worden alle onvoorziene kosten betaald. Op deze rekening staat ten allertijde geld voor noodgevallen.

Wij hebben zo ongeveer een abbonement bij de DA. Twee weken geleden heb ik het hele spul de oren schoon laten maken omdat er 1 van mijn huisdieren begon met oren krabben. Om mijt uit te sluiten heb ik ze allemaal laten maar behandelen want dat is zo besmettelijk als de pest. En anders blijf je aan de gang.
Vanmiddag kan ik weer want Sorry (hondje) heeft een zere achterpoot sinds gisteren en ze wil er niet eens op staan. Ik ben minimaal 2 keer per maand of zo bij de DA. Elke keer is er wel een die er wat heeft. Vorige maand een kat met een keelontsteking. Toen heeft de DA me leren spuiten want pillen is niets voor die kat. Die schiet helemaal in de stress, dus moest ik 3 dagen AB spuiten.

Verder is alles waar ik niet mee wil fokken geholpen. Behalve onze Bullmastiff want daar zit een prachtig papier bij en ze groeit uit tot een mooi hondje. Als ze 18 maanden is wordt ze gekeurd en als er ook maar 1 ding niet in orde is om mee te fokken zal zij ook geholpen worden.

Enne Yamcha, we zijn het misschien niet over alles eens maar dit dan wel weer Haha!. Vind ik leuk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:46

Sjapaz schreef:

Misschien had je beter eerst kunnen gaaan sparen, voordat je 2 kittens nam Verward
Beetje de overheid de schuld geven Frusty

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:12

Wij hebben niet een speciale 'DA-pot', we betalen de DA rekeningen gewoon van onze gezamelijke rekening Lachen Ik vond dat onze kittens geholpen moesten worden, zodra het kon (poesje en katertje, zat niet te wachten op een nest), dus met 4,5 maand is het meisje geholpen en gister is met 6 maanden het jochie geholpen. Entingen zitten er ook in, chips niet, we wonen op 8 hoog, dus schat de kans erg klein dat ze aan de wandel gaan.

Ergens snap ik bovenstaande reactie van Sjapaz wel. Niet in het algemeen, maar er zijn ook mensen die aan de onderkant van de maatschappij leven (financieel gezien) en die ook graag een dier willen, maar er simpelweg geen geld voor hebben om het dier te laten helpen... bij veel DA's is het ook beroerd duur. Maar volgens mij houden veel DA's een kortingsactie op dierendag, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:17

Ik ben het wel met jullie eens, maar denk dat de kittens van Sjapaz (die nooit naar buiten gaan om o.a. nestjes te voorkomen) het wel beter treffen dan de zwerfkatjes buiten, en de asielkatten.

Ze denkt in ieder geval wel na, en gooit niet (zonder pardon) de katten de straat op, om vervolgens het nestje op bijvoorbeeld Marktplaatst te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:19

HBVisser schreef:
Hier hebben we ook een pot. We sparen elke maand een bepaald bedrag en daarvan worden alle onvoorziene kosten betaald. Op deze rekening staat ten allertijde geld voor noodgevallen.

Wij hebben zo ongeveer een abbonement bij de DA. Twee weken geleden heb ik het hele spul de oren schoon laten maken omdat er 1 van mijn huisdieren begon met oren krabben. Om mijt uit te sluiten heb ik ze allemaal laten maar behandelen want dat is zo besmettelijk als de pest. En anders blijf je aan de gang.
Vanmiddag kan ik weer want Sorry (hondje) heeft een zere achterpoot sinds gisteren en ze wil er niet eens op staan. Ik ben minimaal 2 keer per maand of zo bij de DA. Elke keer is er wel een die er wat heeft. Vorige maand een kat met een keelontsteking. Toen heeft de DA me leren spuiten want pillen is niets voor die kat. Die schiet helemaal in de stress, dus moest ik 3 dagen AB spuiten.

Verder is alles waar ik niet mee wil fokken geholpen. Behalve onze Bullmastiff want daar zit een prachtig papier bij en ze groeit uit tot een mooi hondje. Als ze 18 maanden is wordt ze gekeurd en als er ook maar 1 ding niet in orde is om mee te fokken zal zij ook geholpen worden.

Enne Yamcha, we zijn het misschien niet over alles eens maar dit dan wel weer Haha!. Vind ik leuk!

Ah, wij kunnen aardig in de clinch liggen hè? Haha!
Wij hebben vroeger politiehonden opgeleid, mijn werkwijze is nog altijd police-style Haha!

Maar we zijn er allebei van overtuigd dat als je dieren neemt, je dan ook moet zorgen dat je geld hebt om een goede kwaliteit voer te geven, geld moet hebben voor de DA en fokken aan de fokkers moet overlaten Ja Overigens is mijn eigen Duitse Herder gecastreerd. Ik had er graag een nest puppen van gehad, hoor, hij heeft een pracht van een bloedlijn. Maar helaas kreeg hij prostaatproblemen...... ik moest wel...... Verdrietig

(het asiel deed er razend moeilijk over, toen ik ze erover belde, zij móeten geweten hebben dat hij toen al last had,(ik merkte het de 2e dag al) maar trokken hun handen ervan af Boos! heb nog gruwelijk moeten janken en zeuren om de chip op mijn naam te krijgen, anders zou hij zonder opgaaf van redenen bij me weggehaald mogen worden. Heb nu een eigendomscontract, de chip staat op mijn naam, en de hond ook....... die gaat nooit meer weg)

Maar die clicker, nee...... niet mijn ding hoor Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-08 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:24

Ook hier is onze kater gecastreerd zodra het kon. Nu hebben we er een jonge dame bij van 13 weken die voorlopig af en toe naar buiten mag onder toezicht met tuigje om aan een touw en zodra zij oud genoeg is om geholpen te worden gebeurd dat ook en pas daarna mag ze gewoon los naar buiten! Vind het tegenover de katten ook eerlijker om ze te laten helpen ipv met gierende hormomen te laten lopen of nestje na nestje te laten krijgen.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:26

Quellian schreef:
Maar volgens mij houden veel DA's een kortingsactie op dierendag, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

Dit heb ik dus nagevraagd, en bij ons in de buurt is dat (helaas) niet zo!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:36

Wij hebben ook twee katten. Een kater en een kattin. Beide zijn geholpen zodra het kom. Ik doe dat altijd, vermits ik niet op jongen zit te wachten en een rondplassende kater kan missen als de pest.

100 Euro voor de sterlisatie van een poes vind ik zelf niet zo echt veel, vermits het een hele operatie is. Als je het goedkoper wilt hebben, moet je een kater nemen. De mijne was voor 20 euro van zijn edelijke delen verlost. Dus dat viel heel goed mee Tong uitsteken

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:41

ik heb net mijn poes naar de DA gebracht, ze wordt vandaag geholpen. Ik hoop dat alles goed verloopt! had wel de zenuwen ervan, mag haar vanmiddag om 3 uur ophalen.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:11

begrijp me niet verkeerd hoor, we laten ze wel degelijk gewoon helpen!! en we hebben ook al lang geleden ervoor gespaard. Ze zijn nu net 6 maanden, en gaan volgende week voor sterilisatie en chip.

Neemt niet weg dat het wel gigantisch veel geld blijft, en we nu wel gelijk ons reservepotje weer op hebben. en wij hebben ouders waar we op terug kunnen vallen, als ze iets hebben en we hebben niet genoeg geld opgespaard nog, dan schieten zij ons bij, dus er zal ze nooit iets te kort komen! We weten zeker wel waar we aan zijn begonnen, en ze krijgen alleen het beste. De reden dat wij nu wat krap zitten is omdat we net samenwonen en veel spaargeld dus in de inboedel zit, maar langzaam gaat het weer omhoog en krijgen we weer meer te besteden.

Maar ik bedoel gewoon dat het wel erg duur blijft, hoe dan ook. En ik dnek dat dat voor veel andere mensen wel een reden is om te denken ach, laat maar, gaat vast wel goed. En daar zullen veel kittens vandaan komen.... Als door subsidies sterilisatie goedkoper was, zouden denk ik meer mensen die wel een dier nemen in de 'lagere' kant van de samenleving, de mensen die minder te besteden hebben, wel hun dier laten helpen. Helaas denkt nu eenmaal neit iedereen daarover na zodra ze dieren nemen, maar willen ze gewoon graag een huisdier, en gaan ze later pas verder kijken. En dan laten ze mevrouw de poes of meneer de kater gewoon maar op straat banjeren, onbeschermd, omdat ze geen geld hebben om ze te laten helpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:17

Sjapaz schreef:
begrijp me niet verkeerd hoor, we laten ze wel degelijk gewoon helpen!! en we hebben ook al lang geleden ervoor gespaard. Ze zijn nu net 6 maanden, en gaan volgende week voor sterilisatie en chip.

Neemt niet weg dat het wel gigantisch veel geld blijft, en we nu wel gelijk ons reservepotje weer op hebben. en wij hebben ouders waar we op terug kunnen vallen, als ze iets hebben en we hebben niet genoeg geld opgespaard nog, dan schieten zij ons bij, dus er zal ze nooit iets te kort komen! We weten zeker wel waar we aan zijn begonnen, en ze krijgen alleen het beste. De reden dat wij nu wat krap zitten is omdat we net samenwonen en veel spaargeld dus in de inboedel zit, maar langzaam gaat het weer omhoog en krijgen we weer meer te besteden.

Maar ik bedoel gewoon dat het wel erg duur blijft, hoe dan ook. En ik dnek dat dat voor veel andere mensen wel een reden is om te denken ach, laat maar, gaat vast wel goed. En daar zullen veel kittens vandaan komen.... Als door subsidies sterilisatie goedkoper was, zouden denk ik meer mensen die wel een dier nemen in de 'lagere' kant van de samenleving, de mensen die minder te besteden hebben, wel hun dier laten helpen. Helaas denkt nu eenmaal neit iedereen daarover na zodra ze dieren nemen, maar willen ze gewoon graag een huisdier, en gaan ze later pas verder kijken. En dan laten ze mevrouw de poes of meneer de kater gewoon maar op straat banjeren, onbeschermd, omdat ze geen geld hebben om ze te laten helpen.

tja, huisdieren zíjn duur... Rolleyes
Als mensen er geen geld aan uit willen geven, doen ze dat ook niet als het minder duur is.
Dan zou je het al gratis moeten maken. Helaas zal dat nooit lukken zonder administratie en mensen zijn vaak liever lui dan moe. Imo niet echt haalbaar dus om het probleem op die manier op te lossen.