Wie heeft hier allemaal een Cavia?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PlukenKrul

Re: Wie heeft hier allemaal een Cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:30

Pluk doet het ook soms. Soms om m'n hand weg te duwen, en soms denkt ie dat ik eten heb Tong uitsteken

En mijn cavia's zijn dus ook heel kieskeurig qua eten, en eten het liefste de hele dag door andijvie Knipoog
Laatst bijgewerkt door PlukenKrul op 14-12-07 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 20:30

Ik heb het van een site, ik heb de uitleg nog, maar op mijn andere computer! Ik zal het morgen even plaatsen! Haha!

Fjordenmeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:36

Jetje1985 schreef:
Of ik nou een cavia wil of een hamster

Cavia's zijn echt veel leuker! Ik heb zowel een hamster als cavia's gehad, maar hamsters leven slechts een paar jaar en tsja... overdag slapen ze. Cavia's zou ik wel meerdere kopen, dus 2 of meer, want het zijn groepsdieren. Maar cavia's zijn echt super! Ze piepen, maken hele leuke geluiden, en ze zijn dol op aandacht: aaien, knuffelen, spelen.. Als ik jou was zou ik echt voor cavia's gaan, hamsters zijn ook wel schattig, maar toch zal ik er geen meer nemen. Aan cavia's heb je echt meer.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:38

Ik maar één cavia hoor; maar denk niet dat ze zielig is. Ze zit bij een konijn.. Scheve mond

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:40

wij hebben 5 cavia's (3 daarvan zijn pas geboren en nu ongeveer 3 weken oud maar die gaan ook weer weg..)

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:43

Nadia_Mocca schreef:
Ik maar één cavia hoor; maar denk niet dat ze zielig is. Ze zit bij een konijn.. Scheve mond

Dit valt op elke site te lezen, maar nog maar een keer dan. Een konijn is iets heel anders dan een cavia. Een echt vriendje heeft je cavia er niet aan. Waarschijnlijk voelt ie zich dus wel wat eenzaam, en meestal sterven deze cavia's eerder dan cavia's die een vriendje hebben. Daarom zou ik je willen adviseren, als je er de mogelijkheid toe hebt, een vriendje voor hem te kopen. Je doet je cavia er een groot plezier mee! (het liefst een jong cavia'tje, zodat er geen ruzie onstaat tussen de 2)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:46

Mijn cavia is alleen en is al 6 jaar hoor.. Knipoog Tis ook net wat ze gewend zijn..

Mijn cavia lust ook bijna alles wel:
* Komkommer.
* Sla.
* Wortel.
* Appel.
* En koop ook wel van die dingen met maïs, honing enz.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:46

tis ook niet slecht om een caaf of alleen te laten of bij een konijn maar het gaat er ook om wat je caaf leuker vind.. ik vind zelf ook het beste dat ze bij een soort genootje zijn..

of het nu appart is of dat ze bij elkaar zijn.. ik heb hier 4 die niet bij elkaar kunnen maar door dat ze elkaar horen is het net zo Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 01:04

Ik heb vanmiddag een ander soort bodembedekking gekocht, om te kijken of ze daar beter op reageren dan op zaagsel. Het zou urine e.d. ook beter op moeten nemen, en langer 'meekunnen' dan zaagsel, wat bij mij een groot voordeel is (kan niet 2 kooien elke week schoonmaken omdat m'n GFTbak te klein is, dus ze worden eens in de 2 weken schoongemaakt).

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:13

Wow meen je dat? Dat is minder...
Ik maak mijn hok om de 2/3 dagen schoon.. en na een kwartier ligt het al weer vol met keutels.. Ik heb echte viespeukjes Tong uitsteken

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:17

dat vind ik echt onzin hoor dat een cavia niet bij een konijn kan .
ik heb 3 cavia s en 1 zit er bij me konijn. ze liggen met ze tweeen in een huis ze doen alles samen. en me cavia is net zo vrolijk als die twee andere Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:44

PlukenKrul schreef:
Ik maak mijn hok om de 2/3 dagen schoon.. en na een kwartier ligt het al weer vol met keutels.. Ik heb echte viespeukjes Tong uitsteken

Ja ik had het ook liever anders, als ik gewoon een echte GFTcontainer had zouden ze ook gewoon zeker elke week schoongemaakt worden, maar ik heb alleen maar zo'n emmertje en daar past 1 kooi al nauwelijks in, dan kan de deksel al bijna niet meer dicht Tong uitsteken Dus dan moet het maar zo... maar dan koop ik liever duurdere bodembedekking die beter en langer meegaat dan dat ze in goedkoper zaagsel staan.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:18

die van mij ggaan schoon als ze vies zijn Knipoog vaak zo wie zo 2x in de week Tong uitsteken

tis idd maar net of je er ruimte voor had maar om de 2 week is soms best erg ja.. maar ja wat doe je er aan Tong uitsteken

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:31

PlukenKrul schreef:

Cavia's hebben volgens mij een snelle spijsvertering, en keutelen ook veel per dag (net als een konijn bijvoorbeeld). Het is dus niet zo dat ze maar 1x per dag "moeten"... Haha! Dat is dus niet vreemd voor een cavia.

"Mijn cavia zit alleen en is daar heel oud mee geworden" vind ik vaak een beetje een boeren opvatting (zonder iemand te beledigen Pling ). Tuurlijk, de dieren kunnen heus wel oud worden alleen, maar als je naar de levenswijze van een cavia dan is dat in een groep/sociaal en je mag er dan vanuit gaan dat ze zo dus ook het beste gehouden kunnen worden, denk ik. Knipoog

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:05

_Scarlet_ schreef:
PlukenKrul schreef:

Ja ik had het ook liever anders, als ik gewoon een echte GFTcontainer had zouden ze ook gewoon zeker elke week schoongemaakt worden, maar ik heb alleen maar zo'n emmertje en daar past 1 kooi al nauwelijks in, dan kan de deksel al bijna niet meer dicht Tong uitsteken Dus dan moet het maar zo... maar dan koop ik liever duurdere bodembedekking die beter en langer meegaat dan dat ze in goedkoper zaagsel staan.

Snap ik... maar wat weinig... emmertjes worden normaal toch ook welke week geleegd?? Misschien kun je eens informeren bij de gemeente, dat je hier niet genoeg aan hebt, en of je 1 extra mag ofzo... Mijn ouders hebben dat ook gedaan, en hebben nu 2 groene containers (echte grote Tong uitsteken) .. M'n moeder zei tegen de vent die em bracht: " Ik laat wel weten wanneer we 'em niet meer nodig hebben"... We hebben em inmiddels alweer zo'n 6 jaar. Pling Vork

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 02:02

Ja, ze worden wel elke week geleegd, maar er past maar 1 hok in een emmer, en ik heb 2 hokken Knipoog Dus nu moet het maar zo. Geloof niet dat ik extra mag, woon in een flat dus dan heb je weer gezeur met de gemeente enzo. Maar goed, volgens de vrouw in de dierenwinkel zou 't spul wel 2 weken meegaan, dus dat hoop ik maar.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:05

Ik heb ook 2 cavia's en ik zit echt met een vraag ik weet niet of jullie die kunnen beantwoorden.
Maar als ik mijn ene cavia zo beetje ga ''krabben'' in de zijkant van zijn buik begint die zo naar achteren bewegingen te maken, en soms bijt hij in de deken ofso echt zo heel gek doet die dan.
Maar hij gaat niet weg & het doet geen pijn dus hij vind het denk ik wel lekker, kriebeld het dan gewoon of waarom doet die dat?

Het is moeilijk uit te leggen maar hij gaat zo naar achteren snel met zijn hoofdje naar de plek toe Knipoog

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:28

Dat doet de mijne ook. Maar ik kan de vraag niet beantwoorden.. Tong uitsteken

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 10:35

Zo haha, ik ben wakker gemaakt door Balou en Panda Tong uitsteken Ze hadden volgens mij even hun dolle 5 minuten Tong uitsteken Kei hard rennen door de kooi, even snel wat drinken en weer kei hard rennen Tong uitsteken. Ze worden al steeds tammer trouwens! Balou komt al een beetje kijken als ik naar het hok loop, en die vind het meestal wel oke als ik hem pak. Maar Panda is nog best wel schuuw. Maar die is ook al wel tammer dan eerst Lachen. Ik vind ze echt geweldig! Die leuke geluidjes steeds Tong uitsteken

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:47

doet de mijnen ook.. als je cavia's aan de 'kont' zit naja achterkant van de rug vinden ze meestal niet erg lekker.. tenminste meeste cavia's niet.. dan gaan ze schudden met de hoofd dat je het niet moet doen..

ik doe het soms nog wel gewoon door en daarna lekker hard knuffelen haha

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:52

Die van mij vond dat júist heel lekker haha.
Ik had 4 cavia's maar de laatste heeft 10 november het loodje gelegt Boos! ze heeft het 8 jaar uitgehouden. Mooie leeftijd dus Lachen

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:44

VonDutch schreef:
Ik heb ook 2 cavia's en ik zit echt met een vraag ik weet niet of jullie die kunnen beantwoorden.
Maar als ik mijn ene cavia zo beetje ga ''krabben'' in de zijkant van zijn buik begint die zo naar achteren bewegingen te maken, en soms bijt hij in de deken ofso echt zo heel gek doet die dan.
Maar hij gaat niet weg & het doet geen pijn dus hij vind het denk ik wel lekker, kriebeld het dan gewoon of waarom doet die dat?

Het is moeilijk uit te leggen maar hij gaat zo naar achteren snel met zijn hoofdje naar de plek toe Knipoog

Beide cavia's van mij doen dat ook. Als je op een bepaalde plek op de rug kietelt, zakken ze door de rug en gaan zijwaart schudden met de kop en proberen bij het plekje te komen. Of dat een teken is dat ze dat fijn vinden of juist niet, dat weet ik niet.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:41

Ik denk dat het net zoiets is als een hond die begint te krabben als je hem op een bepaalde plek kriebelt.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:02

De uitleg van het cavia mandje staat op www.caviasite.nl
En dan, speelgoed knutselen, Cuddle Cup Lachen

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:53

Ik heb geen Caaf meer sinds vanochtend,hij is dood gegaan Huilen ,maar het was een zwarte kortharige Caaf die Selem heette.K mis hem wel maar hij was al wel 5 jaar dus.