Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:19

Wij hebben hier veel katten in de buurt maar ik heb nog nooit iemand horen klagen over de katten.

Wat doet jouw minipoes dan allemaal..?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:22

IKbenEllen schreef:
Esmeralda schreef:
dat zou verzekeringswerk worden denk ik zo
teminste die van ons zitten bij de wa verz.

Dat dekt je verzekering ECHT niet hoor.

je moet dat wel in wa op laten nemen he Knipoog
o wacht mijn man roept hier, dood door andere ( dus poes/reiger)
daar zijn ze dus voor verzekert. Moet je natuurlijk wel kunnen aan tonen
dat de poes van die of die heeft gedaan

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:26

kat zat lekker genietend in de tuin de vissen op te eten.
Ikzelf lig er niet wakker van hoor kat in me tuin maar kan me voorstellen dat een ander dat wel doet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:28

crossmonster schreef:
deze discussie is al vaker gevoerd op bokt.

ik fok met noorse boskatten, no way dat ze buitenkomen, wel in een ren ,die aan het huis vast zit dan.
mijn redenen :

- buiten kans op vergiftiging oid door kattenhaters (jawel hier in heesch is dat zeer actueel,vorig jaar nog in het nieuws geweest,bah rotlui!!)
- buiten is veel verkeer, kijk maar eens hoeveel katten er langs de weg liggen
- diefstal, raskatten worden nog al eens gejat
- ziektes , veel zwerfkatten hebben aids ,leukemie ,nies of kattenziekte.
- parasieten
- goed bedoelde mensen die de katten voeren , ze krijgen hier een uitgebalanceerde voeding.

ik ben het ermee eens dat katten die buiten komen, erg gelukkig kunnen zijn(al is het vaak van korte duur)
maar ik weet ook zeker dat die van mij ook gelukkig zijn Knipoog

Super verwoord. Ik fok kleinschalig abessijnen en dit zijn exact mijn beweegredenen om mijn katten niet buiten te laten.
Deed ik trouwens ook niet met mijn gewone h/t/k katten toen vanwege de grote risico's.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:29

Mijn minipoes doet niet zoveel, behalve een keertje in hun tuin lopen. En volgens de buurvrouw plast ze daar ook en dan gaan AL HUN PLANTEN DOOD! Ik geloof dat niet zo maarja... dus nu is de buurvrouw iedere keer over de zeik als minipoes maar op de schutting zit.

Dus tja.. nu is het aan mij om die schutting minipoesproef te maken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:29

Myra schreef:
IKbenEllen schreef:
Mijn reden is dat ik niet wil dat ANDEREN last van ze hebben, beetje sociaal voelend, maar ik begrijp dat dat voor jou moeilijk te vatten is.

Dat is ook voor het eerst dat ik deze hoor...
Hoe vaak heeft iemand nou last van een kat? Tja, vissen en vogels uit de natuur opeten/naar jagen is natuurlijk.

En uit mijn tuin, is dat ook natuurijk en logisch? Moet ik maar geen vissen houden? Verward
Laatst bijgewerkt door IKbenEllen op 14-11-07 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:30

Planten gaan wel degelijk dood van kattenpis mijn schoonouders hebben bijv prachtige coniferen in hun tuin en sinds ze buurvrouw met kat hebben is de hele onderkant gewoon dood aan het gaan

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:32

Esmeralda schreef:
je moet dat wel in wa op laten nemen he Knipoog
o wacht mijn man roept hier, dood door andere ( dus poes/reiger)
daar zijn ze dus voor verzekert. Moet je natuurlijk wel kunnen aan tonen
dat de poes van die of die heeft gedaan

Hoe moet ik dat doen? Haha! Aan poesjelief vragen of ie even blijft staan en niet wil slikken?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:33

Jaaaa dat weet ik allemaal wel, maar ik geloof niet dat ze in die tuin plast.
Maar die discussie doet met buuf niet terzake, want als buuf er last van heeft heb ik het op te lossen. Terecht last of niet.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:34

crossmonster schreef:
deze discussie is al vaker gevoerd op bokt.

ik fok met noorse boskatten, no way dat ze buitenkomen, wel in een ren ,die aan het huis vast zit dan.
mijn redenen :

- buiten kans op vergiftiging oid door kattenhaters (jawel hier in heesch is dat zeer actueel,vorig jaar nog in het nieuws geweest,bah rotlui!!)
- buiten is veel verkeer, kijk maar eens hoeveel katten er langs de weg liggen
- diefstal, raskatten worden nog al eens gejat
- ziektes , veel zwerfkatten hebben aids ,leukemie ,nies of kattenziekte.
- parasieten
- goed bedoelde mensen die de katten voeren , ze krijgen hier een uitgebalanceerde voeding.

ik ben het ermee eens dat katten die buiten komen, erg gelukkig kunnen zijn(al is het vaak van korte duur)
maar ik weet ook zeker dat die van mij ook gelukkig zijn Knipoog

Bij ons lopen ze ook buiten al hebben wij geen 'ras' katten.
( daar zie ik ook het nut niet van in als ze toch niet naar buiten moeten komen)
een kat moet kunnen jagen. das zijn instinct. niet lui op de bank liggen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:36

Toevallig hebben wij 4 katten die altijd naar buiten mogen, wat ik ook wel zo natuurlijk mogelijk en vriendelijk vind, maargoed, en we hebben een vijver met ruim 20 vissen... nog nooit een vis eruit gehaalt!
Misschien een idee, doe een net erover..?

Ik vind het normaal voor katten om naar buiten te mogen en te gaan waar ze willen, ziekte en overrijden kan ook gebeuren in een 'ren' en dat vind ik zowiso zielig omdat ze dan zien wat er allemaal is maar er niet bij kunnen.
Mijne gaan dus lekker zelfstandig én verstandig naar buiten waar ze willen, we wonen ook in de buurt van meerdere drukke wegen maar nooit een kat overreden, overigens ook niet ziek door andere katten (wel eens ziek (zoals nu, kat heeft blaasontsteking) maar niet de ziekte's die je buiten 'zou' kunnen krijgen, zoals leukemie, nies enz.)
Overigens heeft de ene die nu ziek is, een zweedse, haar eerste jaar in zweden gewoont en daar in een flat, maar me zus (die daar tijdelijk woonde voor stage) liet haar aan een tuigje (dat ik nu gebruik voor me konijn =P) 'uit'.
Niet meetrekken, maar gewoon zelf haar gang laten gaan, touwtje was ook ruim 5 meter.

IKbenEllen

Maanling schreef:
Mijn minipoes doet niet zoveel, behalve een keertje in hun tuin lopen. En volgens de buurvrouw plast ze daar ook en dan gaan AL HUN PLANTEN DOOD! Ik geloof dat niet zo maarja... dus nu is de buurvrouw iedere keer over de zeik als minipoes maar op de schutting zit.

Dus tja.. nu is het aan mij om die schutting minipoesproef te maken.

OK dan! super dat je die aanpassing toch doet ondanks dat je de reden van de buurvrouw niet serieus neemt (dat mag he, bedoel het positief).

Bij mijn ouderlijk huis wemelde het vroeger van de katten, en mijn moeder is er doodsbang van, gruwelt er ook echt van. Maar zij hield de tuin keurig bij en was niet echt amused als ze weer eens in de stront greep. Want ja, WIJ hadden geen kat, dus onze tuin was het territorium waar om gevochten werd.

PienZ

De pers van mijn moeder ging ook naar buiten toe omdat ze het zielig vond dat ie anders hele dag binnen moest blijven omdat zij er veel geld voor betaald had.
Vind overigens wel dat ieder ze eigen keus daarin heeft ook want ook mijn katten zijn 2 jaar binnen geweest en er niets minder om geworden Knipoog

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:37

@ IKbenEllen: enkele draden/net over de vijver?
Maarja, wel een tegenstrijdig probleem voor mensen die last hebben van katten.
Als ik een grote visliefhebber zou zijn en graag vissen in een vijver wou, zou ik natuurlijk ook het liefst geen katten in de buurt hebben. En zo'n net is gelijk weer zo lelijk.
Beetje dillemma, want moeten vanwege 'mijn' vijver dan alle katten opeens naar binnen of moet ik al mijn vissen laten op eten?
Wat de oplossing hier op is zou ik echt niet weten..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:37

Maanling schreef:
Jaaaa dat weet ik allemaal wel, maar ik geloof niet dat ze in die tuin plast.
Maar die discussie doet met buuf niet terzake, want als buuf er last van heeft heb ik het op te lossen. Terecht last of niet.

Ik denk dat er weinig katteneigenaren zijn die er zo over denken, OK dan!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:38

PienZ schreef:
Planten gaan wel degelijk dood van kattenpis mijn schoonouders hebben bijv prachtige coniferen in hun tuin en sinds ze buurvrouw met kat hebben is de hele onderkant gewoon dood aan het gaan

Toevallig gaan alle coniferen eraan.. onze ook, van de hele buurt.. overal.. 't is een ziekte die nu bijna in het hele land jaagt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:39

Loizy schreef:
ziekte en overrijden kan ook gebeuren in een 'ren'

Nagelbijten / Gniffelen

De kans dat er een auto mijn huis binnen komt rijden acht ik nog altijd verwaarloosbaar dan dat een auto een overstekende kat doodrijdt..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:39

Ja nou, ik haal mezelf wel weer wat ellende op de hals hoor... vandaar dat het er deze zomer niet meer van is gekomen, maar volgende lente zal ik eraan moeten geloven.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:40

Myra schreef:
@ IKbenEllen: enkele draden/net over de vijver?
Maarja, wel een tegenstrijdig probleem voor mensen die last hebben van katten.
Als ik een grote visliefhebber zou zijn en graag vissen in een vijver wou, zou ik natuurlijk ook het liefst geen katten in de buurt hebben. En zo'n net is gelijk weer zo lelijk.
Beetje dillemma, want moeten vanwege 'mijn' vijver dan alle katten opeens naar binnen of moet ik al mijn vissen laten op eten?
Wat de oplossing hier op is zou ik echt niet weten..

Precies, ik kan mijn vijver wel lelijk maken met draden en netten, maar dat WIL ik helemaal niet. Ik wil gewoon dat anderen zijn dieren uit mijn tuin houden en dat is ieder zijn eigen verantwoording, simpel.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:40

Chubby schreef:
Loizy schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

De kans dat er een auto mijn huis binnen komt rijden acht ik nog altijd verwaarloosbaar dan dat een auto een overstekende kat doodrijdt..

Oke, maar ziekte..

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:41

Dit is gebeurt sinds de nieuwe mensen er wonen met katten;) en dat is an het begin van het jaar al gebeurd en langzaam sterven ze nu af

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:41

De ergste ziekten worden overgebracht door katers en poezen die niet geholpen zijn.. Dat gebeurt je zeker niet in een ren, maar is een andere discussie dan welke hier gevoerd wordt..

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:42

Ik vind het per kat verschillen en het verschilt ook enorm waar je woont...katten van mijn ouders zijn dik 15 jaar en komen hun hele leven al buiten, nooit iets mee gehad...ja weleens een vechtpartijtje, maar meer ook echt niet, de een kan ook niet meer alleen binnen zitten en wil perse naar buiten, de ander vindt het wel welletjes geweest en blijft dus vaker binnen, alleen met mooi weer wil ze naar buiten.
Vorig jaar oktober hebben mijn vriend en ik een kat uit et asiel gehaald en die lieten we ook nara buiten, vond ze heerlijk, helaas werd ze na vier maanden doodgereden......ben er helemaal stuk van geweest, daarom heb ik nu ook geen kat...

IKbenEllen

Chubby schreef:
Loizy schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Haha! Haha!

Loiz

PienZ schreef:
Dit is gebeurt sinds de nieuwe mensen er wonen met katten;) en dat is an het begin van het jaar al gebeurd en langzaam sterven ze nu af

De ziekte is al z'n 2 jaar actief in 't hele land.. maar je merkt 't de eerste tijd nog niet, bij ons weten we er alles van af,want wij en de hele buurt moeten nieuwe schutting enz.
Dus dat komt niet door de katten.. maar door een ziekte (ze zijn overigens aan 't onderzoeken of dat een bactierie/schimmel of beestje is)