Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Re: Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:59

BrittKitt schreef:
Vriezer is níét diervriendelijk voor zoogdieren, voor reptielen wel inderdaad. Zijn koudbloedige dieren en passen zich aan in de omgeving en vallen zo langzaam weg. Ratten niet, die gaan dood van de kou en het zuurstoftekort Nagelbijten / Gniffelen Lekker diervriendelijk..

Precies! Ga jij maar is in de vriezer zitten, dan vries je toch ook dood? En raak jij dan niet in paniek?

BTW: Niet persoonlijk voor BrittKitt, maar voor mensen die de beesjes in de vriezer stoppen (levend!)

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 11:00

BrittKitt schreef:
Oh daarnaast wou ik nog melden, je hebt broodfokkers en je hebt broodfokkers Knipoog
Hier word meteen elke broodfokker uitgemaakt als martelaar en dierenbeul (niet letterlijk maar vis het zelf maar tussen de regeltjes uit) maar dat is natuurlijk ook de grootste onzin die er bestaat, wees eerlijk Knipoog

BROODfokker = BROODfokker,
en RATTERY = RATTERY Knipoog

Als je de BP nog een keer goed doorleest haals je eruit wat ik hiermee bedoel Knipoog Heb momenteel even geen zin om alles weer uit te leggen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:01

zo.. ik ben klaar met het organiseren van de rattenkooi...
het is best leuk geworden, als zeg ik het zelf, haha...
ze kunnen zich nu iig naar hartelust vermaken..

gisteren even voer gaan halen snel bij de DW en daar smolt ik voor een ratje.. ik was echt helemaal verkocht.. het was een husky, maar met een creme kleurige streep.. echt geweldig!! helaas bleek het om een vrouwtje te gaan, feestje ging dus niet door, want hier zitten 2 manntjes... jeetje wat baalde ik!!! en ja, ik weet het, het was een DW, maar ik werd wel zo verliefd!!!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 11:03

En weetje hoe het komt dat je er zo snel verliefd op wordt?

Probeer je nogmaals te weerhouden tegen die lieve koppie's alw il je ze nog zo graag mee nemen ik ken het en dan ga je ook denken van: Als ik nou de hele winkel leeg haal heb ik ze allemaal gered. Maar helaas, dan komen ze allemaal net zo hard weer terug Knipoog Wel knap van je dat je haar niet alsnog hebt meegenomen met nog een ratje.... Haha!

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:05

ik ga hier niet zo erg ver in mee discussieren.
die verhalen over van ooww ik heb gisteren weer 2 ratjes bij ee dierenwinkel gekocht of oohh.. ik had er 1 op het oog meer helaas het was niet het geslacht wat ik thuis heb zitten, hoef ik voor mijzelf niet meer te lezen.

laat mensen zichzelf eens eerst inlezen voordat ze een rat aanschaffen, en natuurlijk ook met een ander diern.

dierenwinkels, daar worden vaak impuls aankopen gedaan!

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:05

BellyBel schreef:
En weetje hoe het komt dat je er zo snel verliefd op wordt?

Probeer je nogmaals te weerhouden tegen die lieve koppie's alw il je ze nog zo graag mee nemen ik ken het en dan ga je ook denken van: Als ik nou de hele winkel leeg haal heb ik ze allemaal gered. Maar helaas, dan komen ze allemaal net zo hard weer terug Knipoog Wel knap van je dat je haar niet alsnog hebt meegenomen met nog een ratje.... Haha!

als het een man was geweest had het andere koek geweest.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:14

ja, ik was inderdaad verliefd op het beestje ja... dat gebeurd wel eens... en ja, als het een man was geweest was hij mee gegaan...
ik ben wel zo verstandig om een vrouwtje te laten zitten.. hoe moeilijk het ook is...
ooit wel eens verliefd geworden op een beestje?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:19

Liezel1 schreef:
ja, ik was inderdaad verliefd op het beestje ja... dat gebeurd wel eens... en ja, als het een man was geweest was hij mee gegaan...
ik ben wel zo verstandig om een vrouwtje te laten zitten.. hoe moeilijk het ook is...

Oh ja elke x als ik ratjes zie! Maar uit n dw of tuincentrum neem ik ze niet meer mee.
Wel moeilijk, want ook zo'n hummeltje heeft recht op n fijn leven, zonder slangen. Maar ja, ik wil die broodfok niet v beleg voorzien. Dan heb ik t niet over dat ik de eigenaar v n dw dat niet gun, puur de broodfok, die steun ik niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:10

Goed ik heb het topic niet intensief doorgelezen maar waar word door jullie de grens getrokken tussen hobbyfokker en broodfokker?
Er werd ergens 1 tot 4-6 nestjes per jaar genoemd, maar als het er nou 7 of 8 zijn ben je dan in eens broodfokker?

Ook is broodfokker en fokken voor het geld een verkeerde term, met het fokken en verkopen van ratjes/hamsters/muizen is geen droog brood in te verdienen. Ik weet niet voor hoeveel een rat de toonbank over gaat maar bij een hamster varieert dat tussen de 5 a 10 euro. Hoeveel hamsters moet je dan in godsnaam verkopen om ervan te leven?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:28

Even een uitleg waarom dierenwinkels ook geen goeie informatie kunnen verstrekken, hier wordt dan het woord konijn genoemd, maar denk dat het wel op elk dier toepasbaar is Knipoog:
Dierenwinkels zijn er nou eenmaal en die hebben vaak maar een doel: geld verdienen. Daar is het een dierenwinkel voor . Dus de meesten (lees, de meesten, niet allemaal!) zullen het konijn liever dood laten gaan dan naar de dierenarts gaan. Ook zullen ze geen konijnen verkopen die ouder zijn dan 10 weken, omdat ze waarschijnlijk minder goed zullen verkopen (lees, ze zijn niet meer schattig genoeg voor de klant). Ook zullen ze hun prachtige kleindiergidsen aanbevelen, want die moeten ze tenslotte ook kwijt. Ze zullen je ook niet vertellen dat je beter meteen een grote ren zelf kan bouwen, omdat die hokken te klein zijn, want dan zal niemand meer die hokken kopen. Dat geldt ook voor al het voer en al die dropjes en snoepjes. Als ze je zouden vertellen dat het slecht is voor je konijn, zou niemand het meer kopen. Conclusie: Als ze een keer echt de waarheid zouden vertellen over konijnen, zouden ze zelf geen geld meer verdienen.
Dus, niet iedere winkel is zo, maar het grootste deel helaas wel. Wat de medewerkers van zo'n winkel vertellen (en zo ook veel dierenartsen, helaas) wordt altijd letterlijk overgenomen door de klant. Konijnen worden vaak impulsief gekocht omdat ze dan zo schattig en klein zijn. Dan passen ze in een klein hok, maken ze niks vies en zijn lekker stil. Als ze eenmaal volwassen zijn, worden ze de hele dag opgesloten omdat ze anders alles vies maken. En toch zijn ze nog steeds lastig, omdat ze veel lawaai maken, etc. Daarom zitten er ook zo veel in de opvang .
Maar goed, het is niet bij iedereen zo en ook niet bij elke dierenwinkel, maar het is over het algemeen wel vaak zo. En dus DAAROM, ben ik tegen dierenwinkels!

Gr.
Naatje

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:39

BrittKitt schreef:
Goed ik heb het topic niet intensief doorgelezen maar waar word door jullie de grens getrokken tussen hobbyfokker en broodfokker?
Er werd ergens 1 tot 4-6 nestjes per jaar genoemd, maar als het er nou 7 of 8 zijn ben je dan in eens broodfokker?

Ook is broodfokker en fokken voor het geld een verkeerde term, met het fokken en verkopen van ratjes/hamsters/muizen is geen droog brood in te verdienen. Ik weet niet voor hoeveel een rat de toonbank over gaat maar bij een hamster varieert dat tussen de 5 a 10 euro. Hoeveel hamsters moet je dan in godsnaam verkopen om ervan te leven?

In mijn ogen is een broodfokker een fokker die niet nadenkt over de combinatie en de gezondheid van het dier niet in acht neemt. Dat heeft niets te maken met het aantal nestjes per jaar.

Heel veel hamsters moet je dan verkopen, het voordeel is dat ze zich ook heeel snel voortplanten en met veel tegelijk. Uiteindelijk zal het een leuk zakcentje zijn naast de ratten, kittens, puppies bijv.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:35

Ik snap nog steeds niet dat er mensen hun ratten uit een dierenwinkel kunnen nemen.
Normaal gezien informeer je je GOED als je een beestje neemt en ik denk dat er wel genoeg info op internet staat dat je best je ratjes van een rattery of opvang haalt. In mijn ogen heb je dan gewoon een impulsaankoop gedaan en niet aan de gevolgen gedacht (zoals steunen van broodfok etc..)
Het geldt gewoon voor alle dieren dat je nooit er ééntje van de DW moet halen en dat je je goed informeert. Tegenwoordig krullen mijn tenen steeds meer en meer van topics en berichten op bokt dat impulsaankopen doen, nestjes kweken, hun hamsters laten uithongeren,...

Maargoed, het is fantastisch dat er meer mensen er ook zo over denken en dat is goed tersprake is gebracht. Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:38

En iemand die het wel doet voor het geld en wél nadenkt over de combinatie en de gezondheid? Wat voor fokker is dat dan? Knipoog
Vaak is de grens niet zo simpel en makkelijk als je het zo bedenkt.

Een broodfokker voor mij is iedereen die het doet voor het geld, maar dat bedoelde ik ook met 'je hebt broodfokkers en broodfokkers'. Niet elke broodfokker is een martelaar en heeft zn dieren in een kille schuur en voert ze hompen kaas en worst. Er zijn ook broodfokkers die wél weten waar ze mee bezig zijn, en ja ik kan ze je aanwijzen (van hamsters dan)

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:37

BrittKitt schreef:
En iemand die het wel doet voor het geld en wél nadenkt over de combinatie en de gezondheid? Wat voor fokker is dat dan? Knipoog

Een broodfokker voor mij is iedereen die het doet voor het geld, maar dat bedoelde ik ook met 'je hebt broodfokkers en broodfokkers'. Niet elke broodfokker is een martelaar en heeft zn dieren in een kille schuur en voert ze hompen kaas en worst. Er zijn ook broodfokkers die wél weten waar ze mee bezig zijn, en ja ik kan ze je aanwijzen (van hamsters dan)

Als je echt goed wilt fokken zal je ern iet aan verdienen. Fokken op een verantwoorde maniet koste geld en tijd. Maar je krijgt er veel plezier voor terug.
Broodfokkers weten echt wel dat ze bezig zijn met slechte fok! Een broodfokker is altijd verkeerd bezig! Altijd! Het gaat ze puur om t geld, het belang vd ratten of andere dieren in niet intressant voor ze. veel nestejes en snel verkopen. Dat is zo als n broodfokker werkt, allemaal!
Wat jij bedoelt zullen hobbyfokkers zijn. Ook niet echt wenselijk maar die doen t wel uit liefde voor t dier en omdat ze t leuk vinden, maar echt verdienen zullen ze er niet aan.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:58

Liezel1 schreef:

ja ik ga niet liegen over het feit dat ik nooit verliefd ben geworden op een ratje in een DW, maar sinds me aller eerste rattery ratje nooit meer een DW ratjes aangeschaft hoe gek ik er ook op was. het verstand won van mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:22

BrittKitt schreef:

Zo'n fokker bestaat niet, want als je het goed wilt doen kost het je veel meer dan dat het opbrengt.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:34

BellyBel schreef:
BrittKitt schreef:
Vriezer is níét diervriendelijk voor zoogdieren, voor reptielen wel inderdaad. Zijn koudbloedige dieren en passen zich aan in de omgeving en vallen zo langzaam weg. Ratten niet, die gaan dood van de kou en het zuurstoftekort Nagelbijten / Gniffelen Lekker diervriendelijk..

Precies! Ga jij maar is in de vriezer zitten, dan vries je toch ook dood? En raak jij dan niet in paniek?

BTW: Niet persoonlijk voor BrittKitt, maar voor mensen die de beesjes in de vriezer stoppen (levend!)

die ziek zijn en al verzwakt gaan snel en pijnloos dood

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:37

Hmmm nog steeds niet mee eens, maargoed, iedereen zijn eigen mening Rolleyes

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:46

Ik koop gewoon de ratten enzo bij de dierenwinkel hoor.
Bij mij zijn ze allemaal maximale leeftijd geworden. Naja, eentje had tumoren over z`n hele lichaam, maar hij had er geen last van dus die is vanzelf dood gegaan.
En een ratje kon salto`s maken, die is na een paar dagen overleden.
Voor de rest zijn alle dieren supergezond, nooit wat mis mee, hardstikke lief.
Dus ik blijf gewoon bij de dierenwinkel kopen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:58

topsylover schreef:
Bij mij zijn ze allemaal maximale leeftijd geworden. Naja, eentje had tumoren over z`n hele lichaam, maar hij had er geen last van dus die is vanzelf dood gegaan.

Zo.... gezond? mmmmmmm Tumoren! Niets aan gedaan?
Salto's? Had t diertje middenoorontsteking?
Als als je na t krijgen v goede info toch bij een dw blijft kopen verspil ik verder geen enrgie aan je. Dan wil je dus niets leren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:00

OMG ben jij er zo een Clown

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:05

topsylover schreef:

Klopt, ze worden net zo oud en hebben dezelfde kwalen.
Het is ook zo dat ze geen last hoeven te hebben van de kanker, ik persoonlijk had dat toch even na laten kijken. En die salto's was ik zeker even mee naar de da geweest.
Maar het gaat er hier meer over hoe de ratten het hebben vóórdat ze in de dw terechtkomen, en dan met name de ouderdieren.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:14

Ook mijn 4 ratten kwamen uit een DW, mijn eerste die ik kocht was super en onwijs tam de andere 3 kocht ik tegelijk en toen had ik er dus 4. Alle 4 uit een dieren winkel en even tam en lief. Ik zeg wel dat ik ze echt als rittens heb gekocht, en dus zelf tam gemaakt. de oudste overleed op ong 4 jaar ook ze kregen allemaal goede verzorging en voeding en zo heb ik altijd plezier van ze gehad..

Deze post is zeker vol informatie: maar wat ik bedoel is je moet altijd maar afwachten wat je in handen krijgt, zo is dat met elk dier.. Alles en ieder beestje heeft een karakter

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:16

dat hoeft niet zo te zijn, bij een ratje uit een rattery kan je al heel wat zeggen over het karakter. Je kent de ouders en ook omdat ze veel in handen zijn geweest kan je al veel zeggen over hun karakter Knipoog

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:21

BrittKitt schreef:
dat hoeft niet zo te zijn, bij een ratje uit een rattery kan je al heel wat zeggen over het karakter. Je kent de ouders en ook omdat ze veel in handen zijn geweest kan je al veel zeggen over hun karakter Knipoog

Dat zegt ze toch? (kan weer een blond momentje zijn van mij) Het KAN. Knipoog