Dierenartspraktijken, hoe commercieel zijn ze tegenwoordig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakstertje

Re: Dierenartspraktijken, hoe commercieel zijn ze tegenwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:27

jakkiwakki schreef:
bakstertje schreef:
Voor degene de niet te vraden zijn of het te duur vinden.

Gaan jullie toch niet naar de DA, denk niet dat jullie het zonder DA kunnen.

Bedankt voor de tip!
Verder nog een reactie op de topic of de dierenartsen steeds commercieler worden?

als je even het hele topic doorleest zie je dat ik vaker heb gereageerd!!

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:36

Er zijn zo'n praktijken ja, maar er zijn ook heus nog praktijken waar naar de hond wordt gekeken en niet naar de portemene...
(ben de moeder van caat_eve en ik ben dierenarts)

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:39

caat_eve schreef:
Er zijn zo'n praktijken ja, maar er zijn ook heus nog praktijken waar naar de hond wordt gekeken en niet naar de portemene...
(ben de moeder van caat_eve en ik ben dierenarts)

precies!! maarja het is zo makkelijk om alles over 1 kam te scheren!!
Wat hier nog al vaak gebeurt!!

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:40

wat wil je dat ik hier op zeg?

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:52

niks, het valt me gewoon op dat het in Nederland alles meteen over 1 kam woord geschoren. En dat is wel jammer.. Want er zijn zat goeie dierenartsen die wel om het dier geeft!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:54

In elk beroep zijn er mensen die geen goede bedoelingen hebben, zou me maar verbazen dat die er bij de dierenartsen er niet zouden zijn. Is maar normaal vind ik.
Heb je een slechte da ga je er gewoon niet meer naar toe.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:59

Ik heb eigenlijk heel uiteenlopende ervaringen.
Ken een hele grote praktijk waarbij je dus niet naar buiten komt zonder een 20 kilo zak peperduur lams en rijstvoer maar ken er ook nog genoeg van de oude stempel.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:03

maar denk je dat het leuk is dit aan te horen als je dierenarts bent en je weet goed zat dat je de prizen kan verdubbelen want toch iedereen koopt het, maar je bent zo netjes dat niet te doen???

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:13

Dat het te duur is vind ik nog tot daar aan toe om te horen, maar dat je geen liefde voor dieren zou hebben... Ik ben nog maar net dierenarts en misschien raak je wel meer afgestompt, maar ik ben dus wel zo iemand die bij een dier waar ik erg bij betrokken ben geweest of waarvan ik bijzonder meeleef met de eigenaar, nog wel eens een traantje wil laten als zo'n dier ingeslapen moet worden. Dat geeft niet, mensen vinden dat juist wel fijn vaak, ik heb ook al meerdere malen taart, bonbons, flessen wijn ed gekregen terwijl mensen hun hond of kat moesten laten inslapen. Dan denk ik: ik zal het toch wel goed doen. En dan komen er hier een paar mensen die je niet eens IRL kennen en die gaan je min of meer uitmaken voor geldwolf en iemand die niet van dieren houdt, want als je echt van dieren zou houden, dan was je wel vrijwilliger geworden. Daar wordt ik dan wel boos om. Zit 's avonds vaak nog te spitten naar extra info over patienten en dergelijke, dat hoeft niet hoor, ik kan ook gewoon voor de TV gaan hangen zoals de gemiddelde nederlander.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:09

viefdepief schreef:
Als we met ons hondje voor een enting naar de DA gaan, dan wordt er ongevraagd ook vanalles gecontroleerd. Voor je uberhaupt nee kan zeggen zitten ze al met vlooienkammetjes te kijken of hij vlooien heeft wordt hij op de weegschaal gezet, etc. Opzich allemaal goed bedoeld, maar eigenlijk kom je dan alleen voor een prikje. En we hoeven dan ook echt niet het allerduurste ontwormingsmiddel mee naar huis hoe goed het ook is..

Dat doet mijn dierenarts ook, maar hij rekent dan alleen de enting.
Mijn katten worden dan gewogen, oogjes en mond bekeken, luisteren naar hart, enz.

Ik heb ook echt een super dierenarts, zijn vaak ook erg soepel met de rekening.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:13

Nou, als ik het zo hoor heb ik ofwel geluk Clown of zelf genoeg gezond verstand een goeie dierenarts uit te kiezen, uiteindelijk ligt bij alles wat er gebeuren moet de eindbeslissing bij mij, ik moet tenslotte de rekening betalen, en heb de eindverantwoording voor mijn beest,

ben ook wel wat eigenwijs, en laat me niet zo maar iets vertellen, ook niet door een dierenarts, als hij een plausibele verklaring heeft die hij of zij ook onderbouwt, prima,

als ik vond dat er bij bijv. een paard gehecht moest worden, nou dan was dat (helaas) ook zo, mijn dierenarts wist dat ook, en stelde zich daar dan ook al op in, kan denk ik wel een beetje inschattten wat er loos is (na bijna 23 jaar eigen paarden)

ik heb ook meestal erg lang dezelfde dierenarts gehad, de laatste in Nederland, voor de verhuizing naar België denk ik ruim 12 jaar, dan bouw je ook een wederzijdse vertrouwensband op, die weet dan ook dat ik niet midden in de nacht voor een wissewasje bel, dat er dan ook echt wat ernstigs is, en die weet ook wat ie aan mij heeft als mens, en hoe ik voor mijn dieren ben, vind ik heel belangrijk,

als een dierenarts bij een standaardenting inderdaad ook even alles (wat zo op het oog kan) naloopt, prima, soms zie je gewoon dingen als baas niet van buiten, zo had mijn eerste eigen hond een hartafwijking, kon je als pup niets aan afzien, in haar latere jaren wel, zonder de controle bij het enten had ik dat niet geweten, en haar mischien wel meegenomen, lopen aan de fiets, had ze (eerder) dood kunnen omvallen, en nu heeft ze nog een paar redelijk goeie jaren gehad,

en ja dat je moet ontwormen, en behandelen tegen ongedierte, das duidelijk (kun je in België alleen in de apotheek kopen, is de dierenarts ook niet persee duurder mee)

ik heb ooit een keer een dierenarts gehad, die wilde wel komen om 8 paarden collectief te enten, maar niet bij een koliekgeval komen, nou, die zien we nooit meer terug, geloof me Boos!

nu heb ik gelukkig weer een hele goeie, in het begin wat aanloopproblemen gehad (denk dat die gedacht heeft, daar heb je weer zo'n blondje, die denkt dat ze wat van paarden weet) maar intussen gaat dat heel goed,

hij neemt mij nu serieus, en ik hem, we hadden een meningsverschil over op welke plek enten bij de paarden, ik heb appaloosas, heel gespierd, ook op de borst, ik had nog gezegd dat geeft daar problemen, dat wist ik uit ervaring, neuh, dat ging wel vlgs hem, en ja hoor, een flinke zwelling, ben ik 2 weken zoet mee geweest, ik wist het toch, volgend jaar ent je ze in de nek, (weet ook wel als het daar misgaat, dat de problemen groter zijn, maar ieder jaar dezelfde ellende) en anders tadee... Boos! ik heb hem daags erna ook opgebeld en het gezegd, vond ie niet leuk, jaja, zo ben ik wel, heeft van mij daarna ook nog een kans gekregen, en het jaar erop bij het enten in de nek geen probleem meer gehad,

ik weet dat ik op hem rekenen kan, ook midden in de nacht, indien nodig, het lijkt een heel stoere veearts, maar is iemand met een echt hart voor dieren, dat is toch wat telt, als nodig komt hij 7 dagen in de week, 24 u per dag, en ja dat dat wat kost, ok,
hij is gelukkig niet zo heel snel met rekeningen sturen, kan je het wat spreiden, hij weet dat ik betaal, en daar ook niet over zeur,

gelukkig voor de beestenboel, (en mijn beurs) hebben we hem afgelopen jaar maar een keer gezien, (ook al is hij verder heel aardig) juist ja, voor de entingen, doen we katten, honden, paarden en schapen controleren alles in een moeite door, dat drukt dan de totale kostprijs natuurlijk iets Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:19

caat_eve schreef:
maar denk je dat het leuk is dit aan te horen als je dierenarts bent en je weet goed zat dat je de prizen kan verdubbelen want toch iedereen koopt het, maar je bent zo netjes dat niet te doen???

Nee, absoluut niet leuk om te horen, maar wie de schoen past, trekke hem aan. Voor jouw geldt het dus niet, fijn OK dan! Als het bekend wordt, zal je het ook heel druk gaan krijgen.

Zo hadden wij een mega goede dierenarts, super die man. Maar de laatste jaren is hij veranderd, zuurpruim, gemakzuchtig en ontzettend duur geworden. Kortom deze man heeft waarschijnlijk al zijn sporen verdiend en vind het genoeg nu, niet zo een zin meer in. Ook wij zijn na een paar keer tot de conclusie gekomen, niet meer naar hem te gaan, rijden er nu 20 minuten over voor een ander. Voor deze man staan de schoenen klaar. Clown Helaas zijn er genoeg die niet meer met de dieren zijn, maar met de portemonnee.

Maar paarden heb ik altijd gezien als melkkoetjes, alles wat met paarden te maken heeft, kost het 3 dubbele. Al koop je schoensmeer, in de supermarkt het zelfde blikje, voor 1/3 de prijs.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:22

Iris82 schreef:
Ik heb eigenlijk heel uiteenlopende ervaringen.
Ken een hele grote praktijk waarbij je dus niet naar buiten komt zonder een 20 kilo zak peperduur lams en rijstvoer maar ken er ook nog genoeg van de oude stempel.

dat beslis je toch zeker zelf wel, of je dat voer meeneemt Ach gut

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:36

bakstertje schreef:
niks, het valt me gewoon op dat het in Nederland alles meteen over 1 kam woord geschoren. En dat is wel jammer.. Want er zijn zat goeie dierenartsen die wel om het dier geeft!!

En wat is dit dan? Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:45

Toen ik jaren geleden een paard liet inslapen was ik zo verdrietig dat ik de goede man eigenlijk niet gedag gezegd had en ook niet bedankt voor de manier waarop het was gegaan. Volmet respect voor het dier en de eigenaars. Toen ik jaren later weer tegenkwam ging ik naar hem toe om hem alsnog te bedanken. Hij wist nog precies wie ik was, super toch!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:51

Nikka schreef:
Toen ik jaren geleden een paard liet inslapen was ik zo verdrietig dat ik de goede man eigenlijk niet gedag gezegd had en ook niet bedankt voor de manier waarop het was gegaan. Volmet respect voor het dier en de eigenaars. Toen ik jaren later weer tegenkwam ging ik naar hem toe om hem alsnog te bedanken. Hij wist nog precies wie ik was, super toch!

Zeker! Ja

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 03:26

Behoorlijke tijd nodig gehad om dit topic door te lezen, maar heb mij er door heen geworsteld Knipoog
Nu mogen jullie je door mijn reactie heen worstelen Haha!

Ja, ik vind dat dierenartsen de laatste jaren commercieeler geworden zijn.
Dit omdat ze niet altijd in het belang van het dier denken, maar ook aan hun financieel belang en andere (aanverwante, direct of indirecte) belangen.
Dat doet iedereen, dus ook een dierenarts, dat moet ook wel als je wilt overleven in deze wereld.

Ja, als ik de rekening krijg schrik ik ook nog wel eens van het bedrag dat mij dan getoond wordt, maar je weet dat het meestal geen klein bedrag gaat worden als je naar de dierenarts gaat, dat neem je dan voor lief, want wat nodig is, is nodig.
Hun hebben ook hun onkosten, steken ook hun tijd er in, hebben niets voor niets jaren gestudeerd en volgen nog steeds bijscholingen (tenminste, dat hoort zo te zijn).
Voor een klein wissewasje ga ik dan ook niet naar de praktijk toe of laat de dierenarts komen, dan kijk ik het even aan en doe ik wat ik zelf kan doen.
Weet ik dat het nodig is of vertrouw ik het niet, sta ik bij de dierenarts op de stoep of hij of zij bij mij.
Of dat nou op het spreekuur is, tijdens een gemaakte afspraak of met spoed snachts in het weekend.

Ja, ik ben blij met mijn dierenartsen, ook al zijn ze met sommige dingen duurder dan andere dierenartsen. Het gaat niet alleen om het geld, maar ook om de aanpak, de expertise, de mogelijkheden, het vertrouwen dat je in ze hebt.
Die van mijn paard had zijn praktijk eerst in hetzelfde dorp als waar ik woon (en waar mijn paard staat), hij is naar een andere praktijk vertrokken een paar dorpen verderop, een deel van zijn klanten heeft hij meegenomen.
Niet omdat men op zoek moest naar een andere dierenarts, want men kon gewoon bij de praktijk blijven waar hij eerst bij inzat, maar omdat ze hem een goede dierenarts vonden en met hem meewouden naar de andere praktijk ook al was het een stukje verder weg.
Hij heeft ergens in het dorp een kast geplaatst (waar zijn klanten een sleutel van hebben) waar hij medicijnen neerzet.
Is het niet zo dringend en komt hij die dag niet meer in de buurt, wil hij de medicijnen ook meenemen naar zijn huis later op de dag zodat je het daar op kunt komen halen (is tussen medicijnenkast en praktijk in) zodat je niet zo ver hoeft te rijden.
Rekent hij geen extra geld voor, maar is wel dat stukje service wat klanten aan hem bindt, naast de expertise ed natuurlijk.
Wat ook belangrijk is, is als je hem nodig hebt, hij er ook is of anders een van zijn collega's wel.
Al is het geen praktijk voor huisdieren, heb je die ook, behandelt hij ze ook. Niet met dingen waar je echt een dierenarts en praktijk voor huisdieren voor nodig hebt, maar met een simpel zalfje, het enten of in laten slapen van een dier wel.

En die van mijn honden ben ik net zo tevreden over, al zijn ze absoluut commercieel ingesteld.
Al is het een goedlopende praktijk (wanneer ik er ook kom (behalve met spoed buiten praktijkuren natuurlijk), het is er altijd druk), ze kennen jou en je dieren persoonlijk. De dierenarts iig wel, assistentes wisselen nog wel eens. Natuurlijk niet alle details (daar hebben ze een mooi computernetwerk voor), maar wel de bijzondere dingen. Ik weet wat ik aan ze heb en zij aan mij, hebben respect voor andere denkwijzes en laten de beslissingen over jouw dier aan jou over.
Ze vertellen de voor en nadelen van een behandeling of het achterwege laten van iets, vaak genoeg ook duidelijk wat volgens hun het beste is, maar laten de keuze aan jou over wanneer en wat je laat doen.
Maargoed, dat kan natuurlijk ook komen doordat ik vrij duidelijk ben over bepaalde zaken, ze weten dat ze mij niet zomaar wat aan hoeven smeren en dat ik mij verdiept heb in bepaalde zaken, zoniet dat wel zal doen.

Zo voelde ik laatst een bobbeltje bij mijn ene hond en toen ik met de nieuwe opening van de praktijk toch daar was, heb ik de dierenarts er meteen even naar laten kijken. Op dat moment zei ze dat ik het wel even aan kon kijken (meer dan het advies van aankijken of toch afspraak maken voor verder onderzoek had ik op dat moment ook niet verwacht) en bij verandering verder moest laten onderzoeken. Dit was dus gewoon even tussendoor met de open dag.
Dus ik redelijk gerust gesteld weer naar huis, toch vertrouwde ik het niet helemaal, vooral niet toen ik ook een 2e bobbel voelde.
Dus afspraak gemaakt, waarna zij een biopt heeft afgenomen.
Van wat zij zo zag, was het maar een onschuldig iets (ontstoken kliertje), vooral omdat de bult in omvang afnam na de biopt (die behoorlijk troebel was), maar voor de zekerheid kon ik het laten opsturen voor verder onderzoek.
Dit heb ik niet laten doen, maar kan ik altijd nog laten doen doordat ik het biopt mee naar huis heb gekregen voor het geval ik het toch op wou laten sturen.
Uiteindelijk wel met een AB-kuurtje naar huis gegaan, maar dit om andere omstandigheden (was er nu toch, kon ik er gelijk naar laten kijken, is een langdurig bekend probleem) en een afspraak voor de week erop ter controle.
Het consult wordt dan niet in rekening gebracht, eventuele medicijnen die dan nodig zijn natuurlijk wel.
Net als bij het hechten van een wond, 1e keer betaal je consult, bij de controle (incl eventuele hechtingen er weer uithalen) niet.

Daartegenover begint men vrij snel over speciale brokken en consorten, ook is het voor hun niet meer dan logisch dat je je hond of kat ieder jaar laat enten en castreren is daar ook vrij normaal en nog een paar van zulke dingen.
Alle soorten brok hebben ze ook niet in hun voorraad, maar maar enkele merken (logischerwijs die hun het meeste oplevert door het een of ander). Hun informatie over voeding zal waarschijnlijk ook vooral van die brokkenfabrikant afkomen.
Dat vind ik vrij commercieel jah.

Het is vooral de kunst om je niet door al die commercie in de luren te laten leggen, vooral als je er niet genoeg verstand van hebt.
Je bent er dan wel zelf bij zoals hier eerder in het topic ook al is gezegd, maar laten we eerlijk wezen, je verwacht dat zij het fijne er vanaf weten en het beste met jou en je dier voorhebben en dat je daarop kan vertrouwen. Daarbij kan men soms erg overtuigend zijn, zodat je toch overstag gaat op dat moment, maar later bedenkt dat je het eigenlijk anders had gewild.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 04:11

Nou ik heb het topic (grotendeels) doorgelezen en sta ervan te kijken hoe snel mensen hun woordje al klaar hebben.
Hoeveel denk je dat medische zorg humaan kost? Daar merken we zelf stukken minder van (behalve die maandelijkse verzekering) maar als het om een dier gaat, moet alles maar goedkoop?

Mensen hebben geen flauw idee hoeveel alleen al een bloedanalyse apparaat kost, laat staan een echo/rontgen! Maar ondertussen word er van een dierenarts maar wel verwacht dat die al het mogelijke doet, voor een spotprijsje. Het kost echt bakken met geld om een eigen praktijk op te starten en zie je hoofd maar eens boven water te houden, in loondienst gaan is misschien veilig, maar daar verdien je ook weinig mee.

Ik ben zelf nu bijna paraveterinair, (mag trouwens ook verdovingen toedienen, wie dat ook zei, en reken maar dat dat zorgvuldig gaat) maar ik ga doorleren. Ben gek op beesten en het werk is super, maar wil ik later fatsoenlijk kunnen leven, moet ik toch echt ander werk gaan zoeken.
Zelfs een schoonmaker krijgt nog meer, en ja, dit heb ik van een manager uit een dierenartspraktijk.

En al die verhalen hier.. het lijkt me zooo sterk. Ik heb in meerdere praktijken stages gedaan en reken maar dat er goed met de beesten werd omgegaan. Maar mensen hebben altijd wel wat te zeiken, (even kort door de bocht genomen, want natuurlijk, zorg kan altijd beter en foutjes worden er soms gemaakt.)
Dat van die kat bijvoorbeeld, die door studenten is omgekomen. Ik wil wel eens weten wat ze daar mee gedaan hebben. Misschien heb ik erover heen gelezen, maar ben erg benieuwd.

Dierenarts of paraveterinair word je potverdorie niet voor de centen, maar omdat je hart hebt voor beesten!! Boos!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 05:59

Troost je, in de mensengeneeskunde is het niet eens zoveel beter.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:24

Chrystal-gek schreef:
Hij heeft ergens in het dorp een kast geplaatst (waar zijn klanten een sleutel van hebben) waar hij medicijnen neerzet.
Is het niet zo dringend en komt hij die dag niet meer in de buurt, wil hij de medicijnen ook meenemen naar zijn huis later op de dag zodat je het daar op kunt komen halen (is tussen medicijnenkast en praktijk in) zodat je niet zo ver hoeft te rijden.
Rekent hij geen extra geld voor, maar is wel dat stukje service wat klanten aan hem bindt, naast de expertise ed natuurlijk.

Daartegenover begint men vrij snel over speciale brokken en consorten, ook is het voor hun niet meer dan logisch dat je je hond of kat ieder jaar laat enten en castreren is daar ook vrij normaal en nog een paar van zulke dingen.
Alle soorten brok hebben ze ook niet in hun voorraad, maar maar enkele merken (logischerwijs die hun het meeste oplevert door het een of ander). Hun informatie over voeding zal waarschijnlijk ook vooral van die brokkenfabrikant afkomen.
Dat vind ik vrij commercieel jah.

Wij hebben ook de service voor 9 uur bestellen, wordt het diezelfde dag nog bezorgt.

Speciale brokken KAN je ook alleen bij ons kopen. Dan kan je ervan uit gaan dat het helpt. Van bepaalde merken heb je ook 'struvietverhelpend' voer, trust me, DAT is commercieel, want dat werkt niet.
Een hond met opstartproblemen, die echt warm moet lopen op de Hill's J/D zetten is een erg strak plan, want het spul HELPT! Wij van de praktijk stonden er eerst ook tegenover zo van: euh.. ja, we zullen zien.
Maar wonderlijk genoeg, ELKE hond, stuk voor stuk die op de J/D staat, zijn met sprongen vooruit gegaan.
Nou, als je met een speciaal voer je beest pijnlo(zer)os door het leven kan laten gaan en weer lekker kan springen en doen, is dat toch harststikke fijn?

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:39

Toch altijd heel apart, mensen vinden een da altijd te duur maar willen altijd wel het beste voor hun dier maakt niet uit hoe duur het ook is!!!!
En dan is zelfs een dure zak voer geen probleem

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:41

Wij hadden ook hills. Maar ik heb ze nooit veel zien verkopen. Alleen als mensen er om vroegen of echt nodig hadden.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:27

Ik denk dat de TS niet de opzet had met dit topic om over de prijzen die dierenartsen hanteren te hebben, maar, zoals de titel van het topic al zegt, om de commercie er achter aan de kaak te stellen.
Of de prijzen die ze hanteren nou wel of niet terecht zijn, daar gaat het niet om.

Ik vind brokken een en al commercie en vind het jammer dat dierenartsen ze zo promoten en zich zo weinig in de voeding verdiepen, omdat het vele problemen op kan leveren.
Nu wil ik daar in dit topic geen discussie over aangaan (wat nou beter is enzo), daarom ben ik in mijn vorige reactie daar redelijk vaag over gebleven, maar wou dat nu toch even vermelden om misverstanden uit de weg te gaan.

Commercie is niet altijd verkeerd, maar het kan wel verkeerd zijn.
En ja, ik vind de dierenartsen van tegenwoordig behoorlijk commercieel (los van het feit of het nou goede dierenartsen zijn of niet).
Het is maar net hoe ze het aanpakken.
Maar dat ze zo commercieel kunnen zijn, ligt ook deels aan hun klanten.
Die laten het toe, vaak uit onwetendheid en doordat men op hun gevoel inspeelt.

De huisdieren en paarden branche is, hoe je het ook wendt of keert, commercieel.
Waarom zou anders omdat er een plaatje van een hond of een paard op het etiket prijkt het artikel duurder zijn dan wanneer er niet zo'n plaatje op het etiket prijkt?
Omdat men onder andere op het gevoel inspeelt (als je het beste voor hebt met je dier, neem je dit of dit, speciaal gericht op je dier blablabla).
En een dierenarts is een belangrijk onderdeel in die wereld, die doen net zo goed mee.
Soms alleen al omdat ze anders niet goed mee kunnen draaien, niet omdat ze het altijd willen.
Hun zijn ook weer van anderen afhankelijk, qua aankopen, qua informatie etc etc.
Maar ook omdat de klant er soms gewoon simpelweg om vraagt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:10

Vind brokken geen commercie, hondenlintworm gaat nog een serieus probleem vormen. Omdat mensen meer en meer slachtvoer geven.
En dat is niet alleen op hondenvlak, maar die heeft ook erge gevolgen voor ons. En dierenartsen krijgen genoeg voedingsleer hoor Knipoog

Een da is een beroep, elk beroep is commercieel Knipoog

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:05

katiavl schreef:
Vind brokken geen commercie, hondenlintworm gaat nog een serieus probleem vormen. Omdat mensen meer en meer slachtvoer geven.
En dat is niet alleen op hondenvlak, maar die heeft ook erge gevolgen voor ons. En dierenartsen krijgen genoeg voedingsleer hoor Knipoog

Een da is een beroep, elk beroep is commercieel Knipoog

Niet alle beroepen zijn commercieel, maar de meesten idd wel.

Wat ik er over gehoord heb, stelt dat voedingsleer maar weinig voor.
Dit omdat er zoveel behandeld moet worden, zoveel dieren, zoveel problemen, dat het maar oppervlakkig blijft, behalve natuurlijk als je je er in specialiseert.

Brok is er gekomen omdat men op het gevoel van de mens heeft ingespeeld, dat het makkelijk zou zijn, veel veiliger, die dingen.
Dat noem ik commercie, op het gevoel inspelen, er geld mee willen verdienen.
En dan laat ik dus achterwege of het nou wel of geen goede ontwikkeling is geweest (want dat is een andere discussie die hier los van staat).