goed hondenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Re: goed hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:18

buzz schreef:
Blikvoer is volgens hem gewoon duur water en vers vlees (barf) is goed mits je zelf heel goed weet waar je mee bezig bent.

Volgens de hoogleraar diervoeding in Wageningen is blikvoer wel goed. Ja, blik voer bevat veel water, maar dat bevat natuurlijke voedsel als vlees ook. En dat water is juist goed voor de nieren.
Droogvoer bevat nauwelijks water en bevat een hoop koolhydraten/zetmeel, waar zoals eerder genoemd een hond zo goed als niks mee kan. Waarom het dan wel in brokken zit? Omdat ze anders geen brok kunnen maken.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:45

Manou schreef:
buzz schreef:
Blikvoer is volgens hem gewoon duur water en vers vlees (barf) is goed mits je zelf heel goed weet waar je mee bezig bent.

Volgens de hoogleraar diervoeding in Wageningen is blikvoer wel goed. Ja, blik voer bevat veel water, maar dat bevat natuurlijke voedsel als vlees ook. En dat water is juist goed voor de nieren.
Droogvoer bevat nauwelijks water en bevat een hoop koolhydraten/zetmeel, waar zoals eerder genoemd een hond zo goed als niks mee kan. Waarom het dan wel in brokken zit? Omdat ze anders geen brok kunnen maken.

Het gros van het blikvoer is chemische zooi, het is idd meer water dan wat anders en aangezien het vlees ook weinig tot geen voedingswaarde heeft zie ik niet in waarom je dat zou willen geven tenzij het als beloning of snack is, de verwijzing naar vlees vind ik niet helemaal opgaan want er zit een heel groot verschil in Knipoog

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:47

zou alle rauw vlees dan een goede aanvulling zijn?
mijn vader is jager dus we heben wel geslachte ganzen, fazanten, hazen, duiven in de diepvries liggen.
en hoeveel heeft een grote pup daar dan van nodig als het goed is?
zijn de ingewanden ook gezond?darmen enz..?
we blijven wel bij brokken. hoe zouden we het dan het beste kunnen combineren?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:58

lood is niet zo goed voor een pup.....

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:02

Jen33 schreef:
zou alle rauw vlees dan een goede aanvulling zijn?
mijn vader is jager dus we heben wel geslachte ganzen, fazanten, hazen, duiven in de diepvries liggen.
en hoeveel heeft een grote pup daar dan van nodig als het goed is?
zijn de ingewanden ook gezond?darmen enz..?
we blijven wel bij brokken. hoe zouden we het dan het beste kunnen combineren?

Ja wel hoor (zonder het lood dan he Clown ) maar zorg eerst even dat je hond er aan gewend is want zo ineens overgaan op wild is best zwaar Knipoog

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:32

Rosita schreef:

Er mag in Nederland niet meer geschoten worden met lood. Tegenwoordig wordt er als het goed is alleen nog maar met staal en bismuth geschoten.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 01:49

Oprtalj schreef:
Rosita schreef:

Er mag in Nederland niet meer geschoten worden met lood. Tegenwoordig wordt er als het goed is alleen nog maar met staal en bismuth geschoten.

en dat is wel goed voor een pup? Bloos

Clown

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:18

zullen we het even op honden voer houden i.p.v gezwets hihi.

bedankt in iedergeval voor de reacties. Dan moet ik mn pa maar is lief aan gaan kijken want eigenlijk is het vlees voor ons bedoelt haha

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:15

Jen33 schreef:
zullen we het even op honden voer houden i.p.v gezwets hihi.

bedankt in iedergeval voor de reacties. Dan moet ik mn pa maar is lief aan gaan kijken want eigenlijk is het vlees voor ons bedoelt haha

De delen die hij niet gebruikt? poten, noem het maar op... dat was bij ons vroeger op de boerderij waar mijn paard stond HET eten van de honden, bij het castreren waren zij er als eerste bij, de koppen van de vis, de poten van de kippen de nekken, de kalkoennekken.. noem het maar op, alles is in principe bruikbaar, maar nogmaals je hond met enigzins gewend zijn, vergelijk het maar met mensen die nooit olijfolie gebruiken en dan op vakantie gaan in het middelandse zeegebied Clown

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:18

Onze hond krijgt Royal Canin

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:29

Rosita schreef:
Oprtalj schreef:

en dat is wel goed voor een pup? Bloos

Clown

Mocht een pup per ongeluk een kogeltje binnen krijgen, dan zal dat ding er via de natuurlijke weg gewoon weer uitkomen. Bij de moderne munitie is er geen gevaar meer dat het lichaam schadelijke stoffen uit de kogeltjes op zal nemen, zoals voorheen met de loden kogeltjes.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:56

http://www.diervoedingonline.nl/webshop ... NUTY4BNZ45

hier hebben wij nou dacht ik probeer zakjes van.
maar wie weet hoeveel calcium hier in zit?
ik denk niet dat we hier bij blijven. de brokjes zijn erg klein de hond kauwt er niet eens op. net konijnen keutels.

de samenstelling = 31% protein 20% fett
kippenvleesmeel,kippenvet, gemalen mais, mais gluten meel, rübenfaser?, leinsamen,? geflügelextrakt, ei, bierhefe?, vitamine en mineraal stoffen.

het staat er in het duits op wat ik wist heb ik in het nederlands er gezet.

ben benieuwd wat jullie hier dan van vinden aangezien het wel een verse online shop is...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:12

Jen33 schreef:

ik denk niet dat we hier bij blijven. de brokjes zijn erg klein de hond kauwt er niet eens op. net konijnen keutels.

Honden kauwen alleen om het uberhaupt door hun keel te krijgen, hebben ze stukken vlees die ze zo kunnen doorslikken doen ze dat ook... Knipoog
Citaat:
kippenvleesmeel,kippenvet, gemalen mais, mais gluten meel, rübenfaser?, leinsamen,? geflügelextrakt, ei, bierhefe?, vitamine en mineraal stoffen.

ben benieuwd wat jullie hier dan van vinden aangezien het wel een verse online shop is...

rübenfaser = Wortelvezel
leinsamen = Lijnzaad
geflügelextrakt = kipextract
bierhefe = Biergist

Deze vind ik beter; www.versvoeding.nl

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:40

cloris schreef:
Jen33 schreef:

Honden kauwen alleen om het uberhaupt door hun keel te krijgen, hebben ze stukken vlees die ze zo kunnen doorslikken doen ze dat ook... Knipoog
Citaat:

rübenfaser = Wortelvezel
leinsamen = Lijnzaad
geflügelextrakt = kipextract
bierhefe = Biergist

Deze vind ik beter; www.versvoeding.nl

bedankt.
maar waarom staat er verder niks bij geen calcium ofzo. onze hond is een groot ras en als ze dan teveel er van krijgt groeit ze te hard. en dat is niet de bedoeling

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:51

Ik ben sinds vorige week overgestapt op KVV. Helaas ben ik door schade en schande wijs geworden. Mijn hond heeft helaas last van blaasstenen. Dit vanwege de verkeerde voedingsstoffen in brokken. Ik moest ook constant van merk en soort brokken veranderen omdat hij het anders niet at.

Mijn hond ziet er na een week een stuk beter uit. Ik vul KVV nog wel aan met zuivel en gekookte groenten vanwege het lage purine gehalte, maar ik hoop dat binnenkort ook te verminderen.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:35

Mistic schreef:
Ik ben sinds vorige week overgestapt op KVV. Helaas ben ik door schade en schande wijs geworden. Mijn hond heeft helaas last van blaasstenen. Dit vanwege de verkeerde voedingsstoffen in brokken. Ik moest ook constant van merk en soort brokken veranderen omdat hij het anders niet at.

Mijn hond ziet er na een week een stuk beter uit. Ik vul KVV nog wel aan met zuivel en gekookte groenten vanwege het lage purine gehalte, maar ik hoop dat binnenkort ook te verminderen.

Als je de complete versie hebt van kvv, dan zit daar alles in wat je hond nodig heeft Lachen
Maar zuivel en gekookte groenten erbij is ook goed voor je hond. Het beste is geloof ik om de groenten te pureren, dan verteert je hond de groenten beter.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:41

onze woef krijgt eukanuba brok en vlees bij van AHV (pens, ingewanden heel smerig maar goed voor em) onze oude hond had veel ontlasting van Eukanuba en toen hebben we nutro voor em aangeschaft

onze poes krijgt Nutro

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:57

brenda21 schreef:

Als je de complete versie hebt van kvv, dan zit daar alles in wat je hond nodig heeft Lachen
Maar zuivel en gekookte groenten erbij is ook goed voor je hond. Het beste is geloof ik om de groenten te pureren, dan verteert je hond de groenten beter.

Ik heb nu de bibi natuurmix waar hij dagelijks 500 gr van krijgt. Zuivel en groente vul ik aan tot 700 gr.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:20

Hier een fan van Hills voer. Speciale dieten kun je via de dierenarts krijgen maar de gewone voeren kun je bij de goede dierenspeciaalzaken krijgen. De honden bij ons op stal zijn er gek op en doen het er goed op. Onze katten zijn er gek op en zien er prima uit. Hills lijkt in aanschaf duur maar is erg zuinig en goed van kwaliteit. Veel moeilijke eters eten toch heel goed van Hills voer (waaronder dus een van de honden bij ons op stal..)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:36

Ik voer sinds drie maanden Energique schijven aan mn 13 jarige Husky. Meneer was mager slecht in de vacht en wij weten het aan zn leeftijd. Is natuurlijk nogal wat voor een husky, 13 jaar. We zijn aan de paraat geraakt met een fokker van huskys die de honden ook inzet voor de slee. Hij vertelde dat we Boris weer in perfecte conditie konden krijgen met Energique. En...........ik sta versteld, Boris eet (voor het eerst in zn leven) als een slootgraver, zit weer perfect in de vacht, is weer prachtig op gewicht, en heeft weer het idee dat hij zich moet gedragen als een pup........het is wat duurder voer, maar ik zweer erbij.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:39

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:40

wij zijn sinds een weekje overgestapt van lucky dog(aldibrokken) naar fokker basic. Kan iemand mij vertellen of dit goede brok is?

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:00

mijn honden krijgen MERA DOG dit zijn vlokken die je moet aanlengen met warm water zodat ze zacht worden. in deze vlokken zitten volgens mij granen ofzo. geen vlees.

soms kook ik een braadkuiken uit of een mergpijp en rundvlees en trek daar boullion van. daarbij nog wat groenten meekoken zodat ze helemaal zacht worden, dan kan een hond deze pas verteren.
wat geperste knoflook erbij! en verder niks toevoegen. en denk heel goed om de kippenbotten dat je die uit de soep zoekt, i.v.m splijten ervan! als de honden wat extra nodig hebben dan doe ik ipv heet water de boullion door de vlokken. als ze loops moeten worden of een groeispurt gaan krijgen.

door de vlokken prak ik pens of roos vlees van smuldier. dit is heel gezond voor ze om hun darmflora 'levend'te houden. soms ook vis, vinden ze ook lekker.

denk om alleen brokken geven hoor! die verpest de darmen van je hond. er zitten dan niet genoeg bacterien in zijn darmen en daardoor kan hij dan niet goed genoeg voedingstoffen opnemen.

dat krijgen ze 's avonds. 's middags krijgen ze wat gewone brokken evt. met wat pens erdoor. ik heb meestal benufull van purina. de kwaliteit van deze brokken maakt voor mij niet zoveel uit omdat ze er niet zoveel van krijgen en alle voedingstoffen uit hun avondmaaltijd halen! 's ochtends een bruin broodje.

dit is zeker aan te bevelen voor alle honden! hun vacht wordt er hartstikke mooi van en ze zijn altijd erg tevreden.

je kan ze ook een keer per week een ei geven, dat lusten ze ook graag.

nou ik hoop dat jullie er wat mee kunnen! mijn honden zijn het levende bewijs van een gezonde vrolijke hond.... zie profiel.

groetjes!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:32

Jen33 schreef:

bedankt.
maar waarom staat er verder niks bij geen calcium ofzo. onze hond is een groot ras en als ze dan teveel er van krijgt groeit ze te hard. en dat is niet de bedoeling

Als je het vervlees wilt geven maakt het niet uit namelijk, hoe het met de brokken zit weet ik niet, maar vergis je niet in calcium.. te weinig kan je je hond kosten Knipoog daarom is het ook beter geen puppybrok te geven, DAAR groeien ze van en vaak te snel

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:41

ietepiet schreef:
mijn honden krijgen MERA DOG dit zijn vlokken die je moet aanlengen met warm water zodat ze zacht worden. in deze vlokken zitten volgens mij granen ofzo. geen vlees.

Granen zijn juist NIET goed voor je hond Knipoog
Citaat:
soms kook ik een braadkuiken uit of een mergpijp en rundvlees en trek daar boullion van. daarbij nog wat groenten meekoken zodat ze helemaal zacht worden, dan kan een hond deze pas verteren.
wat geperste knoflook erbij! en verder niks toevoegen. en denk heel goed om de kippenbotten dat je die uit de soep zoekt, i.v.m splijten ervan! als de honden wat extra nodig hebben dan doe ik ipv heet water de boullion door de vlokken. als ze loops moeten worden of een groeispurt gaan krijgen.

Waarom zou je het braadkuiken koken? zo gaan alle voedingsstoffen uit het vlees... Vlees rauw geven, groente even aankoken idd Knipoog
Nogmaals Botten zijn NIET gevaarlijk maar zijn pas gevaarlijk als je ze eerst kookt of braad of bakt of wat dan ook, dan verander je de samenstelling en DAN pas gaat het splinteren!!
Kijk maar eens naar een rauwe kippenvleugel, dat splintert niet, maar braad het en breek dat botje dan nog eens? een kat fileert ook het vogeltje niet eerst voor hij em opeet, of de muis...
Het gaat er juist om dat botten niet gevaarlijk zijn zolang men het maar RAUW geeft!!
Geef ook jong bot, kraakbeen, mergpijpen zijn grappig maar hebben gekookt zeker geen waarde, de tanden slijten en de kaak kan vast komen te zitten IN die mergpijp.
Boullion krijgen ze hier ook als ze wat extra nodig hebben na ziekte of wat dan ook of gewoon voor de lekker Knipoog

Citaat:

door de vlokken prak ik pens of roos vlees van smuldier. dit is heel gezond voor ze om hun darmflora 'levend'te houden. soms ook vis, vinden ze ook lekker.

denk om alleen brokken geven hoor! die verpest de darmen van je hond. er zitten dan niet genoeg bacterien in zijn darmen en daardoor kan hij dan niet goed genoeg voedingstoffen opnemen.

je kan ze ook een keer per week een ei geven, dat lusten ze ook graag.

groetjes!
[/quote]

En hier ga je dus weer wel helemaal de goede kant op!! Knipoog neem het bottenverhaal nog even goed door en dan komt het helemaal goed met jouw voeren Haha!
Yoghurt/kwark of huttenkase kan je ook gerust geven