discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 15:10

ik heb ook een ragdoll in de roedel,
boskatten zijn idem ook net zo aanhalig naar vreemden toe, die ze op kunnen pakken en kunnen verhandelen
zonder papier leveren ze hendig nog 200 euro op !

dus ja er zit idd wel een groot verschil tussen raskat en niet raskat

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:14

toen wij nog een poes hadden wou die niet eens naar buiten
alleen als wij in de zomer buiten bezig waren in de tuin dan liep ze ons wel achterna maar voor de rest kwam ze niet buiten ik weet niet waarom ze dat niet wilde

Anoniem

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:16

Wij hebben onverwachts een kat gekregen. Eigenlijk hebben we hem gevonden, hij zat daar ergens op een landweggetje, midden op de weg. Toen zijn we daarmee naar de dierenarts gegaan (mijn ouders natuurlijk hopen dat het een wilde kat was), en hij bleek maar een paar weekjes oud, maar gezond.
Maar de reden dat we hem niet buiten laten is heel simpel;

- er loopt een erg drukke weg voor (en achter) ons huis langs
- onze buren hebben iets van 15 honden. Nou, als dat katje over het hek springt, zien we hem niet meer terug.

Maar hij gaat wel eens naar buiten, aan een riempje. Ik vind ook weer niet, dat je een kat (of ander dier) dag en nacht binnen moet laten zitten.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:19

Heb wel helaas meerdere katten van de weg moeten schrapen door de jaren heen, maar ze binnen houden is hier geen optie, gelukkig wonen we op het platteland dus veroorzaken ze de buren geen overlast en hebben ze alle ruimte, ze kunnen kiezen uit tuin, veld, weide, bos. Sommige van onze katten zijn uit zichzelf liever binnen, maar veruit de meeste zijn het gelukkigst als ze buiten mogen zijn. Katten zijn nou eenmaal geen honden, ze moeten er afentoe gewoon zonder de mens of andere dieren op uit om het weer allemaal op een rijtje te krijgen.

We hebben een gecastreerde poes van acht die zelfs een keer een heel jaar weg is geweest, waarheen? Waarschijnlijk in de bossen. Voor ze weg was geweest was het een schuw en nerveus ding, sinds haar "avontuur" is het een enorm tevreden kat die maar geen genoeg krijgt van knuffelen. Als ze thuis is loopt ze de hele tijd achter je aan om aandacht te vragen en is ze superaanhankelijk. Maar elke zomer is ze verdwenen en blijft ze minimaal twee maanden weg. Ze heeft dat gewoon nodig.

Dus ik zou niet willen ruilen en ben blij dat ik de mogelijkheid heb om mijn katten een buitenleven te kunnen gunnen. Onze katten zijn nooit ziek, 1 keer hebben we een kat verloren aan vergiftiging, maar dat was perongeluk door de buurman die last van ratten had. Ik mis haar nog steeds, maar ik weet dat ze een fijn leven gehad heeft. En de katten die overreden zijn krijgen we ook nooit meer terug, maar zulke dingen gebeuren helaas nou eenmaal. In ons geval weet ik dat ik ze geen plezier had gedaan als ik ze binnen had gehouden.

PS En ik ben niet principieel tegen het binnenhouden van katten! Ik geloof best dat ze ook binnen gelukkig kunnen zijn. Mijn oudste kat bijvoorbeeld. Ze naar buiten laten heeft alleen gewoon mijn voorkeur. Veel katten kunnen vaak niet zonder.
Laatst bijgewerkt door Nouska op 26-02-06 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:21

silvana schreef:
Dus ik kan me voorstellen dat andere mensen er knetter gek van worden en ze dan buiten gooien

Dat is niet omdat ik er knettergek van wordt, maar omdat ik dan ga bedenken hoe zo'n kat zich beter zou voelen en zijn energie kwijt kan!

het verhaal dat katten gevaarlijk zijn buiten omdat mensen zelf iets kan gebeuren als ze een kat moeten ontwijken klopt ergens wel, maar de kans is net zo groot dat dat gebeurt met een hert, vogel, haas, eend, hond, vos of weet ik wat! Inderdaad, niet ontwijken als dat niet KAN voor je eigen veiligheid...

Ik kan me heel goed indenken dat mensen (zoals Crossmonster/fokkers) om goede redenen hun katten binnen houden, maar ik vind het niet kunnen dat er gezegd wordt dat mensen die hun katten buiten laten egoistisch zijn! waarom zou je meer werk hebben aan je kat als je ze binnen houdt? Ze gaan hier gewoon op de bak en komen regelmatig met smerige poten binnen banjeren. Soms heeft er ook wel een zo'n ik-weet-het-niet dag, oftewel.. dan ben je de hele dag heen en weer aan het lopen om de deur open en dicht te doen De vacht moet net zo goed verzorgd worden, ik weet niet waarom je er minder werk aan zou hebben?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:25

Ik denk dat een kat buiten juist minder werk inhoudt dan een kat binnen (minder volle kattenbakken en zo). MAar alles zal z'n voor en nadelen hebben.

Het grootste bezwaar tegen katten buiten is, dat andere mensen ze ook door hun strot geduwd krijgen. Tegen wil en dank komen die katten OOK bij hen in de tuin, terwijl ze daar niet om vragen. Kattenliefhebbers hebben vaak namelijk geen verantwoordelijkheid voor hun eigen dieren. Heel raar is dat.

In principe moet elk dier een frisse neus kunnen halen. Elk dier heeft dat nodig. MAar het moet op een dusdanige manier dat andere mensen er geen last van hebben. Afgezien van die figuren die heel snel overal last van hebben overigens....

Van

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:31

mijn kat loop al 16 jaar buiten, en nog nooit problemen mee gehad (behalve dan dat ze zichzelf bijna opgehangen heeft aan haar hals bandje, ook gelijk de reden waarom die van mij geen bandjes om hebben:+)
haar moeder (witte pers) heeft 18 jaar rondgedwaalt en is van ouderdom overleden.

Ik woon ook in een erg rustige buurt, er rijden niet veel auto's (ze komen zowieso nooit in de buurt van een auto)
Niemand hier die iets tegen katten heeft. Mijn katten doen hun behoefte vaak bij de buren, hun reactie: "bemesting "
Er lopen ook een aantal zwerfkatten rond die overal wel wat te eten krijgen.

ik zie echt totaal geen redenen om mijn katten binnen te houden. Ze vinden het heerlijk buiten, al is het maar gewoon om lekker in de zon te liggen.
Laatst bijgewerkt door Van op 26-02-06 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:32

Ik heb mijn katten binnen omdat ik in een erg stedelijk gebied woon aan drukke wegen waar snoeihard gereden wordt. Daarnaast woon ik op de vierde etage dus ze kunnen niet buiten. (er is er al eens een over het balkon gevallen )
Mijn katten zijn heel tevreden binnen trouwens.

Wanneer ik meer in het buitengebied zou wonen en een fijne tuin zou hebben zou ik er wel voor kiezen om ze vanaf kitten af aan buiten te laten. Ik vind het voor de kat an sich wel beter om veel beweging te hebben en veel uitdagingen buiten tegen te komen. Ik denk dat ze frisser in hun kop blijven.

De katten van nu zou ik niet meer buiten laten, ze zijn erg bang dan en hebben geen weerstand opgebouwd tegen virussen. Ze zijn ook best dom eerlijk gezegd dus ze zouden het geen dag overleven. Aan een riempje lopen doen ze niet graag.

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:33

Haaj...

Ik vind dit een leuk topic..
Nou we hebben 2 echte ras poezen, Ras is: Burmees
Nou we vinden ze een beetje te duur om ze buiten te laten lopen, tegenwoordig zijn er allemaal rare mensen..
Mensen zijn in staat ze mee naar huis te nemen.. en we kunnen niet zonder ze..
We hebben een groot dak teras, met daar achter nog heel stuk met allemaal kleine steentjes
Vast wel eens gezien.. weet niet goed uit te leggen
Daar lopen ze buiten helemaal op.. ze komen dus niet op de grond, en het is veel te hoog om te springen..
Dus onze poezen lopen wel buiten, maar verder niets aan de hand..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:42

Urielle schreef:
Ik heb mijn katten binnen omdat ik in een erg stedelijk gebied woon aan drukke wegen waar snoeihard gereden wordt. Daarnaast woon ik op de vierde etage dus ze kunnen niet buiten. (er is er al eens een over het balkon gevallen )
Mijn katten zijn heel tevreden binnen trouwens.

Wanneer ik meer in het buitengebied zou wonen en een fijne tuin zou hebben zou ik er wel voor kiezen om ze vanaf kitten af aan buiten te laten. Ik vind het voor de kat an sich wel beter om veel beweging te hebben en veel uitdagingen buiten tegen te komen. Ik denk dat ze frisser in hun kop blijven.

De katten van nu zou ik niet meer buiten laten, ze zijn erg bang dan en hebben geen weerstand opgebouwd tegen virussen. Ze zijn ook best dom eerlijk gezegd dus ze zouden het geen dag overleven. Aan een riempje lopen doen ze niet graag.

Nog even een aanvulling op mijn bericht: kinderen zie je hier ook niet buitenspelen trouwens, veel te gevaarlijk

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:45

wij laten onze katten alleen maar er uit wanneer ze zelf willen dus ja wij doen wat een kat wil hun eigen wil

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:42

Elpharo schreef:
Ik weet dat je beesten geen menselijke trekjes mag geven, maar hij straalde echt letterlijk toen hij weer terug kwam.

Is dat een menselijk trekje ja? volgens mij zijn er een hele hoop trekjes helemaal niet zo menselijk maar meer iets van dieren in het algemeen..... Maar ja, mensen denken dat ze zo geweldig uniek zijn he (behalve ik dan).

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:48

naaaa dees kunnen de meningen over verdeeld zijn

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:36

ik vind een mens doet maar wat ie denkt wat het beste is voor zijn kat !! verder kunnen we er toch niks aan doen

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:40

faye schreef:
Een kat hoort buiten. De meeste van de door jou genoemde redenen zijn behoorlijk egoïstisch.

Die mening deel ik niet. Ik heb er zelfs nog wat aan toe te voegen.

Ik ben namelijk van mening dat JOUW kat niet de tuin van de buurman dient onder te schijten. En denken dat een kat een buitendier is vind ik pas egoistisch.

Onder de katten buiten schuilen behoorlijk wat besmettelijke maar ongeneeslijke ziektes. Ik fok brits kortharen. Ze krijgen een buitenren van 12 x 6 meter maar komen daar niet buiten. Simpelweg omdat ik die ziektes niet op wil lopen, mijn kat niet dood aan de weg wil vinden, mijn kat niet gestolen wil zien worden, mijn kat niet onder de wonden thuis wil zien komen en ook geen ongewenste nestjes wil hebben. En bovenal omdat de omwonenden hier geen last hoeven te hebben van mijn dieren.

Persoonlijk ben ik van mening dat een ieder die perse de kat buitenlucht wil gunnen dit ook door andere methoden kan doen. Die zijn er genoeg.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:43

faye schreef:
Een kat leeft liever korter, maar wel lekker buiten dan langer en altijd maar binnen. Je geeft het zelf al aan JIJ fokt dus JIJ wilt dat ze heel blijven en niet ziek worden. Mijn buitenkatten zijn overigens nooit ziek

Als je een keer FIV, FELV of FIP hebt meegemaakt zeg je dat niet meer hoor. De meest gruwelijke manier van je kat zien wegteren. Bij FIP een buik die zo volloopt van geel ontstekingsvocht dat het,a ls je de kat niet laat inslapen, uitscheurt.

Overigens iedereen die van mening is dat katten die binnen moeten leven een waardeloos leven hebben, die mogen best een keertje komen kijken. Een kat kan heel goed binnenleven. En als je dan een stukje van je tuin wil opgeven zodat er een ren gebouwd kan worden, dan is dat een mooi stukje extra maar het hoeft beslist niet.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:45

ik heb huis tuin keuken buitenkatten

doe niet aan enten, wel aan anticonceptie mijn katten zijn gezond, goed gevoed en gehard.

Muis had een behoorlijk abces van een vechtpartij aan haar bips..... na een maand was het over, en er kwam een partij sjit uit...... was het ene gat dicht ging het andere gat open......

Ik heb het voordeel dat ikop een boerderij woon, en dat de dichtsbijzijnde weg op 300 meter lopen ligt...... daar komen ze niet.

Vanochtend heb ik trouwens wel een niet meer levende spreeuw weg mogen halen........ was wat minder zegmaar

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:47

Faas schreef:
faye schreef:
Een kat leeft liever korter, maar wel lekker buiten dan langer en altijd maar binnen. Je geeft het zelf al aan JIJ fokt dus JIJ wilt dat ze heel blijven en niet ziek worden. Mijn buitenkatten zijn overigens nooit ziek

Als je een keer FIV, FELV of FIP hebt meegemaakt zeg je dat niet meer hoor. De meest gruwelijke manier van je kat zien wegteren. Bij FIP een buik die zo volloopt van geel ontstekingsvocht dat het,a ls je de kat niet laat inslapen, uitscheurt.

Overigens iedereen die van mening is dat katten die binnen moeten leven een waardeloos leven hebben, die mogen best een keertje komen kijken. Een kat kan heel goed binnenleven. En als je dan een stukje van je tuin wil opgeven zodat er een ren gebouwd kan worden, dan is dat een mooi stukje extra maar het hoeft beslist niet.

moet je dan ook maar niet meer je paard los laten lopen omdat hij een peesblessure op kan lopen, of laten dekken want dat kan ook gruwelijk fout gaan???

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:47

Desiree schreef:
Ik denk dat een kat buiten juist minder werk inhoudt dan een kat binnen (minder volle kattenbakken en zo). MAar alles zal z'n voor en nadelen hebben.

Het grootste bezwaar tegen katten buiten is, dat andere mensen ze ook door hun strot geduwd krijgen. Tegen wil en dank komen die katten OOK bij hen in de tuin, terwijl ze daar niet om vragen. Kattenliefhebbers hebben vaak namelijk geen verantwoordelijkheid voor hun eigen dieren. Heel raar is dat.

In principe moet elk dier een frisse neus kunnen halen. Elk dier heeft dat nodig. MAar het moet op een dusdanige manier dat andere mensen er geen last van hebben. Afgezien van die figuren die heel snel overal last van hebben overigens....

Dat komt omdat het helaas nog vaak zo is (let wel: ik zeg vaak niet ALTIJD) dat een kat makkelijk is. Kind zeurt om een huisdier. Dan zijn er twee mogelijkheden: het konijntje in het nauwe hokje buiten of de kat die toch altijd buiten is.

Ik vind overigens het argument 'omdat je fokker bent' niet helemaal gelden. Tuurlijk, ik heb raskatten, mijn katten worden allemaal jaarlijks getest op HCM/PKD/FeLV en FIV (dit omdat wij ook buitendekkingen geven). Ik zou het toch vervelend vinden als ik test en vervolgens een buitenkat mijn kat besmet. En hier in de buurt lopen half wilde katten. Ik haal ze er wel uit met leukemie.

Toen wij vroeger nog HTK-katten hadden kwamen die ook nooit buiten. En we konden rustig de deur open zetten, ze hadden er gewoon geen behoefte aan.

Ok, ik geef wel toe, het hele huis van binnen is min of meer tot kattenparadijs omgetoverd. Ze hoeven ook niet perse naar buiten.

Tot slot: zeker nu blijkt dat katten ook vatbaar zijn voor de vogelgriep, ja ik ben blij dat ze bij mij niet buiten komen.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:48

KiWiKo schreef:
moet je dan ook maar niet meer je paard los laten lopen omdat hij een peesblessure op kan lopen, of laten dekken want dat kan ook gruwelijk fout gaan???

Een dergelijk paard besmet niet mijn gehele fokbestand. Een kat met leukemie of aids of FIP dan kan ik mijn hele cattery laten inslapen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:52

bij mij kunnen ze erin en eruit wanneer het hun blieft ik heb een gat in mijn voordeur

@ faas.......... rhino, droes...................

dus een soort van egoistme....... JIJ kan jouw hele kattery in laten slapen.....

Ik vind het overigens niet erg hoor als katten niet buiten komen, zolang het beessie zich lekker voelt vind ik het allemaal best.

ik ben in de gelukkige positie dat ik niet katten fok, en dat de kans dat ze hier doodgereden worden heel klein is......

wel lopen hier veel wilde katten rond, wat dan een risico oplevert....... maargoed, in de regel blijven ze wel uit elkaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:53

Geweldig, dat sommige mensen met zulke belachelijk redenen komen om hun kat binnen te houden. Ja, hij kan doodgereden worden, maar dat kan jij ook! Jij kan ook doodgereden worden, kluister je jezelf dan ook in huis? Asjeblieft zeg..

Tuurlijk zijn ze gelukkig, wat ze niet kennen kunnen ze ook niet missen. Gooi ze eens een jaartje naar buiten en zet ze dan weer full time binnen, je zult duidelijk verschil merken.

Ik heb op het toppunt 5 katten gehad. De oudste is 20 jaar (!!) geworden, het was een raskat en was ALTIJD buiten, hij kwam alleen binnen om even lekker aangehaald te worden, of om te eten.

En ja, ik heb ook 2 katten kunnen dood van de weg kunnen schrapen, de eerste was een POES, die hier in het pad door een motor is aangereden, en door de klap het niet overleefd heeft. De andere was een jaar oud, hij zou de week daarna gecastreerd worden, hij ging te ver van huis, en is toen aangereden. Onze fout, maar hij heeft wel lekker kunnen leven. Het lot is het lot, ik kan ook ineens dood gereden worden, als het zo moet zijn dan moet het zijn.

En serieus? Bang voor klitten? Ik heb nu 3 langharige raskatten van ik weet niet hoeveel geld hier rondlopen, komen allemaal buiten, hebben nooit klitten, hebben nooit ziektes, en onderhouden zichzelf prima.

Ik zie er nu al tegen op, we gaan over 2 weken verhuizen en moeten ze daar dus een hele tijd binnen houden. Ik weet nu al dat het drama wordt, vliegende katten tegen het plafond, en elke deur in de gaten houden als je naar buiten gaat.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:55

KiWiKo schreef:
bij mij kunnen ze erin en eruit wanneer het hun blieft ik heb een gat in mijn voordeur

@ faas.......... rhino, droes...................

dus een soort van egoistme....... JIJ kan jouw hele kattery in laten slapen.....

Ik vind het overigens niet erg hoor als katten niet buiten komen, zolang het beessie zich lekker voelt vind ik het allemaal best.

ik ben in de gelukkige positie dat ik niet katten fok, en dat de kans dat ze hier doodgereden worden heel klein is......

wel lopen hier veel wilde katten rond, wat dan een risico oplevert....... maargoed, in de regel blijven ze wel uit elkaar

Tja, is dat egoisme? Ik vind bescherming naar mijn katten toe.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:57

ShannaY schreef:
Geweldig, dat sommige mensen met zulke belachelijk redenen komen om hun kat binnen te houden. Ja, hij kan doodgereden worden, maar dat kan jij ook! Jij kan ook doodgereden worden, kluister je jezelf dan ook in huis? Asjeblieft zeg..

Tuurlijk zijn ze gelukkig, wat ze niet kennen kunnen ze ook niet missen. Gooi ze eens een jaartje naar buiten en zet ze dan weer full time binnen, je zult duidelijk verschil merken.

Ik heb op het toppunt 5 katten gehad. De oudste is 20 jaar (!!) geworden, het was een raskat en was ALTIJD buiten, hij kwam alleen binnen om even lekker aangehaald te worden, of om te eten.

En ja, ik heb ook 2 katten kunnen dood van de weg kunnen schrapen, de eerste was een POES, die hier in het pad door een motor is aangereden, en door de klap het niet overleefd heeft. De andere was een jaar oud, hij zou de week daarna gecastreerd worden, hij ging te ver van huis, en is toen aangereden. Onze fout, maar hij heeft wel lekker kunnen leven. Het lot is het lot, ik kan ook ineens dood gereden worden, als het zo moet zijn dan moet het zijn.

En serieus? Bang voor klitten? Ik heb nu 3 langharige raskatten van ik weet niet hoeveel geld hier rondlopen, komen allemaal buiten, hebben nooit klitten, hebben nooit ziektes, en onderhouden zichzelf prima.

Ik zie er nu al tegen op, we gaan over 2 weken verhuizen en moeten ze daar dus een hele tijd binnen houden. Ik weet nu al dat het drama wordt, vliegende katten tegen het plafond, en elke deur in de gaten houden als je naar buiten gaat.

Geen argument. Ik heb katten gehad die hun hele leven buiten waren geweest en nadien niet meer taalden naar buiten zijn. Geen krabje aan de deur.

Maar goed, ik zeg slechts, ik deel de mening niet. Wordt ik weer voor belachelijk uitgemaakt . Het zal ook eens niet. Enfin, ik zal er gelukkig niet wakker van liggen.

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:58

Een kat stamt af van de katachtigen en die leven buite