Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ups schreef:haha ja sorry [*olduser*], mijn vorige reactie ging niet helemaal zoals ik het gepland had..
Met DNA testen krijg je inderdaad veel meer bruikbare informatie over het erfelijkheidspatroon van je hond. Ik ben ook helemaal geen tegenstander van het fokken met stamboom, integendeel..
Ik vind het bijzonder interessant om met de informatie die je hebt en bij elkaar voegt in de zin van een moeder en een vaderdier te kijken wat daar uitkomt. Ik wil met mijn argumenten alleen dat soms irritante blindstaren op een visie die door fokkers en rasverenigingen als De Norm worden gehanteerd aankaarten.
Er zijn inderdaad bijzonder goede fokkers actief, maar ook bijzonder slecht en dat allemaal onder de vleugels en goedkeuring van de rasverenigingen...
Ook onder de zogenaamde erkende fokkers zitten broodfokkers. En ook een broodfokker hoeft niet per definitie een slechte fokker te zijn... Fokken ligt nou eenmaal heel genuanceert. En ik ben van mening dat je je blik never nooit niet mag laten vertroebelen door de zogenaamde algemeen geldende normen met betrekking tot fokken.. Dat is kortzichtig en komt het welzijn van het dier niet ten goede... Voor elke uitspraak zijn tig argumenten op te noemen, zowel voors als tegens... En weet je.. In alles zit een kern van waarheid.. Maar als wij mensen de waarheid in pacht zouden hebben, dan zouden er geen erfelijke gebreken meer bestaan... Dat is echter nog lang niet zover... En tot die tijd ben je als fokker verplicht om het fokken vanuit elk mogelijk perspectief te bekijken... En dan vooral vanuit het perspectief van dat wat je creeert, in dit geval een hond