Afstraffen??!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Afstraffen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:17

Ukster schreef:
ok ik zal de situatie proberen beejte duidelijker neer tezetten. ik had hem dus aan de lijn! en ik had hem nog vast. ik heb zo leren politielijn.
ik riep zit en af en nee, maar hij luisterde niet. dus ik wil met mijn voet proberen op de riem te staan zo dicht ogelijk bij de halsband, maar hij ging op mijn been verder. het lukte dus niet!
en ik ga hem echt niet bij de halsband pakken dan, want dan weet ik zeker dat ik nu met een arm vol hechtingen had gezeten.

dus ik weet niet of jij je aan je theoriën zo vast moet houden.

Het zijn in dit geval geen theoriën want ik heb dit al vaak genoeg in de praktijk gebracht...

Als ik niet gelijk met mijn voet in de buurt van de riem kon komen dan maar iets je verder evan af, en dan trok ik de riem onder mijn voet langs aan zodat ik toch dichter bij kwam... of als dit niet lukte, dan zette ik mijn andere voet verder in de buurt, wat makkelijker kan, aangezien je de lijn al voor het grootste gedeelte stil hebt gelegd. Het is goed te doen, je moet het alleen al eens vaker gedaan hebben. bij mijn hond is het goed te doen en dat terwijl ik maar klein van postuur ben en echt niet mega sterk. Je moet gewoon snel handelen dan krijgt je hond ook geen kans om je te grijpen... ( Bij mijn hond dan he, want daar gaat het om he, wat ik zou doen, bij mijn hond. Je kunt wel zeggen jah maar bij mijn hond dan? maar jah dat is mijn hond niet! Daar kan ik ook geen antwoord op geven want ik ken jou hond verder niet)

Bovendien het is ook maar net hoe overtuigend je zit en af roept. Bovendien moet je van je hond niet meteen verwachten dat hij zit en af moet.. wat belangrijk is is dat hijstopt... Daarom zou ik ook eerst roepen... "Nee! Klaar!" (klaar gebruik ik ook altijd als we ophouden met stoeien oid, dus dat woord kent hij goed als ophouden)... Zit is ineens een veel te grote stap... Ik kan behoorlijk brullen als het moet en daar is mijn hond snel genoeg van onder de indruk...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:23

Jouw verhaal klinkt nu als een contradictio in terminis Shiloh.
Je hebt al vaak zat de riem moeten grijpen als hij ruzie kreeg maar je staat wel 100% boven hem?

Onder 100% boven mijn hond staan begrijp ik dat mijn hond terugkomt zodra ik hem roep, ook al wil hij in gevecht gaan. Natuurlijk komt het wel eens voor dat er niet geluisterd wordt maar ik heb dat nog maar zelden meegemaakt. Als Asi ging dreigen liep ik gewoon weg, de andere kant op en dan kwam hij wel snel achter me aan. Een hond dreigt altijd voor er een gevecht uitbreekt, anders is er iets mis. Normale honden raken niet vanuit het niets in een gevecht dus je hebt als baas, als je je hond goed kent, tijd zat om adequaat te reageren. Ik zie ook wel aan de lichaamstaal van de andere hond of het hommeles kan worden en dan ga ik de confrontatie uit de weg.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:29

Percy schreef:
Jouw verhaal klinkt nu als een contradictio in terminis Shiloh.
Je hebt al vaak zat de riem moeten grijpen als hij ruzie kreeg maar je staat wel 100% boven hem?

Jah in direct contact met mijn hond sta ik 100% boven hem. En krijgen ik hem met een flinke brul onder controle...

bij andere honden is het nog een probleem. Ik laat hem niet voor niets zelden los van de riem. Het is een eigenzinnige eigenwijze zelfstandige hond, die nogal gefixeerd is op andere honden. Ik heb er inderdad moeite mee om hem onder controle te houden op het moment dat er een andere hond aankomt waar hij mee wil gaan "vechten" vaak blijft het bij snuffelen of stoeien... De enige die hem zelfs dan echt onder controle heeft is mijn vader, dat komt om dat mijn vader voor Balou de echte roedelleider is in huis, naar hem luisterd hij in elke situatie...

Jah dus met andere honden heb ik er moeite mee hem onder controle te houden. Niet zo zeer omdat hij niet weet dat ik de baas ben, maar puur omdat hij dan teveel op de andere hond let en niet echt op mij. Maar dat was de voorgelegde situatie niet... En jah, we zijn hiermee aan het werken, maar het ligt voor een groot deel aan het karakter van de hond...Maar het gaat de laatste tijd een heel stuk beter. Steeds vaker is het voldoende om hem naast me te laten volgen en als hij naar de andere hond toe wil een duidelijke nee te zeggen... Dus het gaat een stuk beter, maar dat is in het verleden heel anders geweest..

Maar als het direct gaat tussen mij en mijn hond sta ik inderdad 100% boven hem.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 12-05-05 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:33

je moet wel begrijpen dat ik me iegen natuurlijk een hoedje schrok van dat gedrag. en hij reageerde te snel om ffies snel mn poot op zijn riem te zetten en hij is nog is te sterk ook. hij gebruikt heel erg zijn poten ook en daar zit voor zo'n kniehoogte hondje aardig wat krachten in.
maar normaal als ik "MEXX NEE' dan luistert hij ook wel, maar nu reageerde hij dus echt niet hor en vandaar dat ik maar zit, en nee riep.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:39

Kijk, ik kan geen antwoord geven over hoe jij het op dat moment het beste had moeten doen.

Ik leg puur de situatie voor mezelf neer, hoe zou ik tegen balou reageren als hij zo zou doen. Ik kan daarmee niet meer visualiseren dan de informatie die jij mij gegeven hebt, en ik leg uit hoe ik het in die situatie zou aanpakken. En ik zou WETEN dat dat bij mijn hond zo werken, omdat ik vaak zat met mijn hond heb gestoeid, ook vrij fel, en zijn manier van aanvallen ken, ik al vaak genoeg de leren riem heb moeten grijpen op het moment dat hij fel was (tegen andere honden) of door het dolle heen was...

Als jij mij vraagt wat jij zou moeten doen kan ik daar niet zo antwoord opgeven en kan ik alleen maar zeggen wat IK zou doen, als ik in die situatie zat met MIJN hond...

Ik weet niet wat de band is tussen jou en jou hond, ik weet niet in hoeverre voor hem duidelijk is dat jij zijn leider bent, ik weet niet in hoeverre je hem kent tijdens het aanvallen of stoeien zoals ik mijn hond ken. Ik weet niet wat voor riem je gebruikt, ik weet niet hoe groot je hond is, (de mijn is trouwens ook kniehoogte (voor mijn kniehoogte dan) Ik weet jou postuur niet, ik ken het karakter van de hond niet. Etc etc etc etc... dus met het beperkte aantal gegevens dat je mij verstrekt kan ik moeilijk zeggen wat jou had moeten doen, ik kan alleen maar zeggen wat ik zou doen...

Daarom moet je er ook hulp bij halen, want die kan !kijken! hoe de hele situatie in elkaar steekt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 23:17

Shiloh schreef:
Maar als het direct gaat tussen mij en mijn hond sta ik inderdad 100% boven hem.

Dat is het hem nu juist, dat is helemaal niet zo moeilijk, vrij gemakkelijk zelfs. Daar hoef je niet eens 100% voor boven hem te staan. Jij geeft hier manieren waarop het volgens jou zou moeten maar blijkbaar moet je zelf ook iets veranderen. Problemen met de verhouding tussen baas en hond worden het snelst duidelijk in een situatie met veel afleiding.

In een thuissituatie luisteren alle honden zelfs perfect naar mijn zevenjarige, op straat ook totdat er een andere hond voorbij komt. Het kleintje luistert dan wel redelijk maar op Asi had ze op zo'n moment niet genoeg overwicht. Daarom mocht ze er ook uiteraard niet mee lopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 23:24

Ik zeg toch ook dat er een probleem "was" met afleiding bij andere honden... Ik heb in het verleden dus ook al vaak zat op de riem moeten gaan staan als ik hem niet goed onder controle kreeg, want ook balou kan erg sterk zijn.

Intussen gaat het prima, en zijn er slechts nog enkele honden waar hij flink mee aan de stok is geweest die hij moeilijk kan laten rusten.

Maar dan nog sta ik 100% boven hem, zeker in direct contact, en in de situatie die mij voor was geschetst was er een direct contact. Want de hond zou mij aanvallen en niet iemand anders, maar mij...

Er zijn geen problemen in onze verhoudingen Percy, mijn hond weet wie de baas is... ik! ... iedere hond heeft een moeilijk punt er zijn maar weinig hondjes die de aller braafste zijn.. en jah.. dan is het opvoeden van een hond erg makkelijk.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 23:29

@ percy: zo is het bij ons ook gegaan. Onze hond is inmiddels 10 jaar bij ons en toen ik jonger was, had ik ook zeker geen overwicht over haar. Ik kon wel 100x héél boos roepen dat ze onmiddelijk hier moest komen, maar mooi niet he! Inmiddels ben ik ouder en hebben mijn hond en ik een betere band waardoor ze eerder en beter luistert. Tóch zijn er nog vaak zat situaties dat ze ineens níet meer luistert en níet meer in 1 keer komt.. Of ze let zelf niet op en dan is die sukkel me ineens kwijt (ze loopt practisch altijd los, we wonen aan een weiland)

hihi 1 avond was ik aan t lopen met haar en na een aantal keer geroepen te hebben dat ze moest komen, was ze er nog steeds niet. Dus ik dacht: nou laat haar maar eens in de stress zitten, laat haar maar eens zien dat ze beter bij me kan blijven, dus ik ben naar huis gegaan, in de gedachte dat zij ook wel naar huis zou komen. Maar nee.. na een kwartiertje ben ik haar dan toch maar gaan zoeken. Was ze volgens omwonenden al de hele tijd een t heen en weer rennen op het punt waar ze me kwijt geraakt was... Dus dat hielp toch ook weer niet zo! Haha!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 23:45

Voor dat soort grapjes heb ik een zeer beproefde remedie Supersmurf. Ik verstop me gewoon Haha!
Als een hond niet luistert zoek ik een boom of ander obstakel en ga daar rustig en doodstil staan wachten. Ondertussen hoor je hondlief al snuffelend alle kanten opvliegen en blij dat ze zijn als ze je ontdekt hebben Knipoog Meestal houden ze me daarna veel beter in de gaten en als ze een keer de fout ingaan dan zoek ik gewoon weer een boom op.

Shiloh: ik heb geen "brave" hondjes zoals jij dat schetst. Een Rhodesian Ridgeback is bepaald geen gemakkelijk opvoedbare hond, Herders zijn dat ook niet en herplaatsers met een verleden ook niet. Dat het toch hele brave honden waren heeft te maken met opvoeding.

Elke hond doet wel eens iets wat niet mag maar als jij een regelmatig terugkerend probleem had met andere honden sta je niet 100% boven hem. Zeker niet als een ander dat probleem niet had. Dat geeft verder niets maar ga je dan niet als een expert voordoen. Ik ben zelf ook geen expert, ik heb me wel verdiept in honden. Ten eerste omdat ik ze altijd heb gehad, ten tweede omdat ik de opleiding hondengedragsdeskundige wilde gaan volgen. Maar ook na die 33 jaar honden gehad te hebben, met heel veel honden cursussen gedaan te hebben, al die boeken gelezen te hebben, neem ik graag adviezen aan van mensen die meer weten dan ik. Meestal zijn dat mensen die ook al heel lang in de honden zitten en opleidingen hebben gevolgd.

Als mijn pup er straks is ga ik gewoon voor de zoveelste keer naar puppycursus. Zit, lig, blijf en de rest kan ik hem zelf wel leren maar er is geen plek waar je anders kan oefenen met heel veel honden bij elkaar en het is nu juist zo belangrijk dat de hond leert leren luisteren temidden van andere honden. Dat kan ik alleen maar daar trainen.
En aangezien ik voor de zoveelste keer zeer waarschijnlijk de meest dominante reu uit het nest heb uitgezocht heb ik die training hard nodig Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 06:48

Percy ik ga mij echt niet door jou laten vertellen dat ik niet boven mijn hond sta. Ik STA boven mijn hond, hij weet dat ik de baas ben. Dat er een probleem was (want dat probleem is bijna geheel verholpen) is niet vreemd en ligt aan de karakter van de hond.

Het is ook wel erg makkelijk als jij zijn enige baas bent. Ik ben de baas boven Balou, maar voor Balou is mijnv ader de roedelleider. hij is naar mij toe dan ook minder aanhankelijk naar mijn vader, maar dat is opzich niet vreemd. Toch ben ik degene die al vanaf het begin af aan met hem traint, ik heb een super lieve hond die ik alleen al met boos in zijn ogen kijken duidelijk kan maken dat hij verkeerd zit. Dat mijn hond niet goed los kan bij mij, ligt aan het karakter van de hond, sommige honden kun je gewoon niet goed loslaten. Daar heeft het feit dat ik baas ben of niet niks mee te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 07:53

Mijn honden hebben altijd onvoorwaardelijk geluisterd zowel de Rottweiler die als een jarige idioot bij me kwam als de Chichu die als 4 weken oud hondje in een doosje op het malieveld werd gevonden........... beiden hebben altijd los gelopen EN gingen overal mee naar toe....... Beiden hadden geweldige oren en ik hoefde nooit boos te worden...... een hele simpele "moet ik je halen / helpen? " was genoeg om iets niet voor de tweede keer te hoeven zeggen.

Mijn Rottweiler had een keer een stuk vlees uit een vuilniszak gehaald tijdens het uitlaten...... en zonder morren geeft hij het zo af aan mij. Er zelfs niet over nadenken om daar moeilijk over te doen.

Maar ik heb nooit op een lijn kunnen staan............. want ze liepen niet aan de lijn Haha! Haha! Haha!

De rottweiler heb ik in de eerste week een paar penalties gegeven en twee bezems op gebroken (hij heeft mij ook maar drie keer aangevallen hoor Haha! Haha! Haha!) en toen waren de verhoudingen duidelijk............... en ik heb nooit meer mijn stem hoeven verheffen.

Mijn chichu heb ik als 4 weken oud jong gekregen........... nooit boos op hoeven zijn, alhoewel hij heeft wel eens een rijlaars op zn kop gekregen omdat hij steeds de bak inliep en er niet uit wilde gaan als ik ERUIT riep Haha! Haha! Haha! Sinsdien begreep hij wel het woordje ERUIT Haha! Haha!

Men kan dus zeggen dat ik 100% controle had over mijn honden............ en dat zonder ooit een boek gelezen te hebben Haha! Haha! Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:58

haha gijsenkim.. tsja soms hebben honden even een helpende hand nodig om iets te begrijpen he Haha!

Percy: ja dat deed ik vroeger ook nog wel eens, alleen ish et vaak bij haar zo dat ze helemaal niet op me let. Ik loop dat dus gewoon verder en dan zie je vanzelf ineens wel een gestresste hond in megavaart op je af komen!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:28

Jij vertelt hier mensen van alles Shiloh, ik concludeer alleen n.a.v. wat jij schrijft.

Waaruit concludeer jij eigenlijk dat ik de enige baas zou zijn? Dan ben ik namelijk niet eens. Vroeger had ik honden bij mijn ouders, daarna met mijn echtgenoot en nu met mijn vriend. We wonen niet bij elkaar maar alle honden luisteren naar ons allebei en in rustige situaties ook naar de kinderen, dat leren we ze min of meer maar eigenlijk gaat het vanzelf. Als één van ons een commando geeft bemoeit de ander zich daar absoluut niet mee. Zou de ander dat wel doen dan krijg je een scheve situatie. Dan geef je de hond het signaal dat de ander boven de één staat. Asi woonde bij mij maar luisterde net zo goed naar mijn vriend en accepteerde hem net zo goed als baas.

De pup gaat straks ook leren dat hij twee bazen heeft. We zullen allebei regelmatig alleen oefeningetjes met hem doen of met de ander erbij.
Ridgebacks zijn wereldhonden maar erg eigenzinnig en ook nog snel beledigd, ze zijn een hele kluif om op te voeden en ze komen pas met twee jaar in de puberteit, dan worden ze helemaal grappig. Het is niet voor niets dat je ze op die leeftijd nog weleens op marktplaats kan vinden. Zo'n hond moet heel duidelijk weten dat hij naar meerdere mensen moet luisteren.
Een herder heeft meestal de "will to please", de Ridgeback nog weleens de "will not to please" Knipoog Als zo'n hond maar één gezinslid echt boven zich heeft staan heb je een probleem, dat kan niet.
Aangezien wij boven de kinderen staan en de hond dat snel door zal hebben weet ik dat ik daarom op moet passen dat ze niet in lastige situaties gaan komen met hem. Zij staan daardoor namelijk wel boven hem maar niet die 100%, net als jij. Dat is gewoon een gegeven.
Toen ik nog jong was waren de honden ook altijd veel beschermender naar mij toe, ze pasten op me, maar het overwicht wat mijn ouders hadden, dat had ik niet terwijl ze wel gewoon naar me luisterden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:01

@shiloh,je bent nu echt voor mij door de mand gevallen,een hond hoort onvoorwaardelijk 1000% naar je te luisteren,en als hij dus gewoon bij je wegloopt als hij los is,heeft ie dus de maling aan je,simpel,en is hij gewoon de baas over jou!!

dat er karakter achter een hond zit ben ik met je eens,maar als hij bij je vader niet wegloopt ,dan is jou vader dus de leider en niet jij...

Ik moet zeggen,een hele roedel onder appel houden buiten is heel moeilijk,dus ik zal niet zeggen dat als ik buiten loop dat alles volgend naast me loopt,1 voordeel,ik loop niet meer met ze buiten,ik heb een groot terrein en daar lopen ze op..

maar 2 jaar geleden woonde ik in een woonwijk en liep ik wel degelijk met 5 honden buiten,alleen,en geen hond die aan de lijn trok,1 grote mond is genoeg ze terug te zetten op hun plek en ik liep zonder probleem langs alle honden in de buurt..

maar als er 1 niet luisterde had ie gelijk het eind van een riem over zijn kop heen..accuut!!of een holpieper,luisteren,klaar!!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:06

Percy schreef:
Een herder heeft meestal de "will to please", de Ridgeback nog weleens de "will not to please" Knipoog Als zo'n hond maar één gezinslid echt boven zich heeft staan heb je een probleem, dat kan niet.

Geen een hond heeft een will to please.

Niet luisteren hoeft niks te maken hebben met er wel of niet boven staan. Als een hond iets ziet wat veel en veel leuker is dan bijv. hierkomen zal hij waarschijnlijk niet komen (tenzij hij weet dat hij anders op zijn donder krijgt ofzo). Dat betekend niet dat je daar niet op kunt trainen maar als je daar nooit op traint kun je nog zo boven je hond staan maar zal hij toch kiezen voor het leukste.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:08

kimmie261 schreef:
@shiloh,je bent nu echt voor mij door de mand gevallen,een hond hoort onvoorwaardelijk 1000% naar je te luisteren,en als hij dus gewoon bij je wegloopt als hij los is,heeft ie dus de maling aan je,simpel,en is hij gewoon de baas over jou!!

Waarom is hij dan meteen de baas over je? Waarom zou een hond luisteren als het hem niks opleverd. Bij jou dus omdat hij anders een knal krijgt. Maar dus niet omdat jij de baas bent. Een hond luistert niet omdat zijn baas iets zegt maar hij kiest waar hij zelf het beste van wordt. Als een commando opvolgen dus betekend dat hij daarmee pijn kan voorkomen dan zal hij dat dus doen.
Ik heb alleen liever dat mijn honden luisteren omdat ze weten dat er dan een kans is dat ze iets lekkers krijgen of omdat we een leuk spelletje gaan doen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:19

Goh, wat ben ik dan blij dat mijn hondje als pup ziek was en hij sindsdien nog nooit een kwaad ding in zich heeft gehad... Haha! Hij is super sociaal, maar zo is hij ook opgevoed. Veel met mensen in contact en andere dieren waaronder konijnen, katten en kippen. Enig nadeel: hij weet precies welke konijn en kippen niet tot ons behoren en die laat hij zich goed smaken Haha!

Maar ik vraag me af, gedragsdeskundigen, hoe een hond aan gaat vallen als jij 100% boven hem staat en hij wel sociaal richting jou is... Is dit een kwestie van opvoeding en kennis ten opzichte van andere honden? Is dit omdat hij nooit met andere dieren in aanraking komt en zichzelf op oudere leeftijd denkt te verdedigen? Of is dit het karakter van de eigenaar?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:21

Dat laatste ben ik met je eens, luisteren moet leuk zijn. Maar er zit wel degelijk verschil in werkhonden zoals bijvoorbeeld herders, border collies en jachthonden wat die "will to please" betreft. Daar worden ze ook op gefokt. Elke hond kan je leren luisteren maar als een hond weinig respect voor je heeft zal dat luisteren een stuk minder soepel verlopen.

Een roedel hebben maakt het altijd lastiger. Meerdere honden vormen hun roedel binnen de roedel van het gezin.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:25

Percy schreef:
Dat laatste ben ik met je eens, luisteren moet leuk zijn. Maar er zit wel degelijk verschil in werkhonden zoals bijvoorbeeld herders, border collies en jachthonden wat die "will to please" betreft. Daar worden ze ook op gefokt. Elke hond kan je leren luisteren maar als een hond weinig respect voor je heeft zal dat luisteren een stuk minder soepel verlopen.

Een roedel hebben maakt het altijd lastiger. Meerdere honden vormen hun roedel binnen de roedel van het gezin.

Dat is een will to work. De enige die een hond wil pleasen is hijzelf Haha!
En als jij boven je hond staat zal het ook wel makkelijker gaan, ik heb ook niet gezegd dat dat niet is. Maar het is niet zo dat als je hond niet luistert dat jij dan meteen onder hem staat, dat bedoelde ik meer Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:35

Lysette schreef:
kimmie261 schreef:

Waarom is hij dan meteen de baas over je? Waarom zou een hond luisteren als het hem niks opleverd. Bij jou dus omdat hij anders een knal krijgt. Maar dus niet omdat jij de baas bent. Een hond luistert niet omdat zijn baas iets zegt maar hij kiest waar hij zelf het beste van wordt. Als een commando opvolgen dus betekend dat hij daarmee pijn kan voorkomen dan zal hij dat dus doen.
Ik heb alleen liever dat mijn honden luisteren omdat ze weten dat er dan
een kans is

dat ze iets lekkers krijgen of omdat we een leuk spelletje gaan doen.

omdat hij niet luisterd en dus zijn eigen gang gaat,maar als een hond luisterd zeg ik ook braaf hoor!!
ik heb geleerd dat de hond naar zijn baas moet luisteren en niet naar een snoepje,ik kom uit een ander tijdperk denk ik,dus ze moeten al blij zijn met mijn braaf,
zo heb ik echte rottweiler mensen die alles wel wisten, zien roepen en gillen,maar de hond kwam niet,tot ze aan hun buiktasje zaten,want daar zaten hondenkoekjes in,dan kwam de hond wel... Frusty

beloond werd met je stem,nooit met eten!!

daarnaast als je als shiloh je hier voordoet als de hondenkenner,had ik verwacht dat ze daar wel meer controle ophad.

toen wij trainden met de honden keken ze echt alleen naar jou en totaal niet naar de omgeving,nergens, als ik zei "volg"dan kon ik overal met de hond los volgen en zij hield mij zeer nauwkeurig in de gaten.

als ze niet genoeg oplette was het woord "beter" meestal al genoeg om haar beter te doen opletten.maar goed ,ik ben iets meer gedrild...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 13-05-05 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:36

Ik noem dat dus altijd "will to please" ligt gemakkelijker in de mond Haha! Een hond doet altijd iets om zichzelf te plezieren. Hij pleziert de baas omdat dat leuk voor hem is.

Je staat inderdaad niet meteen onder hem maar je staat in elk geval een stuk minder boven hem dan degene waar de hond wel naar luistert Knipoog
Mijn kinderen staan uiteraard ook boven de honden maar ik sta weer boven de kinderen. In een roedel is het ook niet zo dat er één leider is en de rest elkaars gelijke. De honden die wel boven de anderen staan maar wat lager in de rangorde zullen vaker de confrontatie aan moeten gaan om hun plaats te behouden. Als ik een tegenstrijdig commando zou geven tegelijk met mijn kinderen wordt er naar mij geluisterd, niet naar het kind. Dat doe ik uiteraard niet want ik wil niet dat de hond gaat proberen boven mijn kind te komen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:51

kimmie261 schreef:
Lysette schreef:

Ik heb alleen liever dat mijn honden luisteren omdat ze weten dat er dan
een kans is

dat ze iets lekkers krijgen of omdat we een leuk spelletje gaan doen.

omdat hij niet luisterd en dus zijn eigen gang gaat,maar als een hond luisterd zeg ik ook braaf hoor!!
ik heb geleerd dat de hond naar zijn baas moet luisteren en niet naar een snoepje,ik kom uit een ander tijdperk denk ik,dus ze moeten al blij zijn met mijn braaf,
zo heb ik echte rottweiler mensen die alles wel wisten, zien roepen en gillen,maar de hond kwam niet,tot ze aan hun buiktasje zaten,want daar zaten hondenkoekjes in,dan kwam de hond wel... Frusty

beloond werd met je stem,nooit met eten!!

daarnaast als je als shiloh je hier voordoet als de hondenkenner,had ik verwacht dat ze daar wel meer controle ophad.

toen wij trainden met de honden keken ze echt alleen naar jou en totaal niet naar de omgeving,nergens, als ik zei "volg"dan kon ik overal met de hond los volgen en zij hield mij zeer nauwkeurig in de gaten.

als ze niet genoeg oplette was het woord "beter" meestal al genoeg om haar beter te doen opletten.maar goed ,ik ben iets meer gedrild...

Zo zijn mijn eerste 2 honden ook opgevoed. Alleen zijn er nu wel veel betere methodes. Toen werd er vanuit gegaan dat een hond iets deed om zijn baas te plezieren en als de baas dus zei dat hij het goed deed zou de hond dus ook blij zijn.
Maar een hond werk niet voor jou maar voor zichzelf. Ze doen het dus om een straf te ontlopen of omdat er een kans is dat het ze iets opleverd.
Als je hond pas komt als je met je hand in het tasje zit is hij dus verkeerd getraind. Hij heeft dan geleerd dat hij alleen iets krijgt als ze met hun hand in het tasje gaan.
Sinds ik de slipketting in de prullenbak heb gegooit luisteren mijn honden veel beter maar vooral nog met veel en veel meer plezier.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:05

Ik gebruik ook koekjes alleen niet altijd, ze moeten niet alleen voor een koekje komen maar het is een heel handig hulpmiddel. Zeker ook als de hond een probleem heeft waar je aan moet werken en herplaatsers worden niet voor niets herplaatst dus ik kon die koekjes goed gebruiken.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:40

koekjes moeten op de duur ook afgebouwd worden...... Het zou lekker worden als ik onze hond eerst moet verleiden met een koekje voordat ze op haar rug liggen gaat.......

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:02

Trouwens om even op dat natuurlijke in te gaan..
Een halsband, riem enz. is ook niet natuurlijk, het natuurlijkst is als je ze gewoon los laat lopen.
Dus Shiloh wat vind jij daar dan van?
En ik ben toch echt van mening dat als een hond je accepteerd dat jij de leider bent (de baas dus) hij je wel werkelijk altijd wil volgen en in de buurt wilt blijven...