Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:55

future_vet schreef:
Ik slaap gemiddeld 4 teven per maand in omdat ze baarmoederontsteking hebben en (spoed)operatie niet meer kan (financieel of te zwaar). Allemaal tussen de 8 en 12 jaar oud.

De eventuele nadelen van castratie wegen in mijn ogen gewoon echt niet op tegen het risico op pyo’s.
En dan kom ik melkkliertumoren ook nog wel eens tegen.

Ik vind dat aantal eigenlijk best heftig. Ik weet dat het een risico is, maar geen idee hoe vaak dat voor komt.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:00

KimD schreef:
mysa schreef:
Bovendien hebben twee buren intacte reuen die er ook last van hebben.

Dat is echt niet jouw probleem... Dat zou voor mij werkelijk de allerlaatste reden zijn om mijn teef te laten helpen.

Ik heb dat ook laten doen voor honden uit de buurt. Ik had een intacte teef en in de straat achterons had iemand 2 husky,s....Hij gooide die als hij ging werken in zijn tuin...
Als mijn teef loops was kwamen die over hekwerken heen,ons tuin gedeelte is 1.80 hoog afgezet...mijn tuin in...Meneer vond het mijn probleem en niet de zijne,wij hebben haar zodra ze 2 was laten helpen...het gaf stress aan mij, als zowel in mijn roedel.Want mijn eigen intacte reu vond er wat van dat we heren bezoek kregen in zijn tuin op zoek naar zijn teef...

maar ook deze teef is vlekkenloos oud geworden ,gecastreerd en wel...Ik heb ooit 2 incontinente hondjes gehad,de 1 had cushing en de laatste weken van zijn leven drupte hij wat...en de laatse was mijn reutje met een nier tumor die tegen het einde zijn plas niet meer op kon houden...Maar eigenlijk niks op alle honden wat zou kunne wijzen op castratie problemen....Mijn teefje nu geholpen op 7 maanden vind ik wel spannend,maar goed nu 3 en nog niks aan de hand,maar het zou mijn keuze niet zijn.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:34

Even heel cru misschien maar we hebben het hier dus over seniorhonden. Honden afhankelijk van hun grootte dus ook best “oud” zijn. Als de operatie te zwaar is leeft de hond al in geleende tijd.
Wij hebben helaas al een reu en een teef moeten laten gaan, beide labradors. 1 geholpen, de ander niet. De teef (geholpen) had een tumor. De reu, intact, had veel last van artrose, heeft zijn kniebanden gescheurd gehad, was lichamelijk op. Maar geen tumoren. Beide even oud. Voeding bij teef als basis vers vlees, reu niet. Beide 11 jaar oud.
Onze andere teef, 12,5 jaar oud, niet geholpen, basis vers vlees zeker het eerste anderhalve jaar. Nooit geen problemen gegeven buiten oorontsteking om en ook labrador.
Maar dit is mijn ervaring
    future_vet schreef:
    Ik slaap gemiddeld 4 teven per maand in omdat ze baarmoederontsteking hebben en (spoed)operatie niet meer kan (financieel of te zwaar). Allemaal tussen de 8 en 12 jaar oud.

De eventuele nadelen van castratie wegen in mijn ogen gewoon echt niet op tegen het risico op pyo’s.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:44

Nienke1979 schreef:
    Even heel cru misschien maar we hebben het hier dus over seniorhonden. Honden afhankelijk van hun grootte dus ook best “oud” zijn. Als de operatie te zwaar is leeft de hond al in geleende tijd.
    Wij hebben helaas al een reu en een teef moeten laten gaan, beide labradors. 1 geholpen, de ander niet. De teef (geholpen) had een tumor. De reu, intact, had veel last van artrose, heeft zijn kniebanden gescheurd gehad, was lichamelijk op. Maar geen tumoren. Beide even oud. Voeding bij teef als basis vers vlees, reu niet. Beide 11 jaar oud.
    Onze andere teef, 12,5 jaar oud, niet geholpen, basis vers vlees zeker het eerste anderhalve jaar. Nooit geen problemen gegeven buiten oorontsteking om en ook labrador.
    Maar dit is mijn ervaring

Oneens. 8 jaar is voor een gemiddelde hond geen senior in geleende tijd. (ja voor berners, ok).

Als ze te slecht zijn voor operatie is dat heel vaak doordat een pyo echt een sluipmoordenaar is en ze daar gewoon heel ziek van worden. Verhaal is dus ook vaak dat ze tot kort terug nog hartstikke fit waren, konden nog uren wandelen niks aan het handje. Dus nee die pyo komt helaas niet in de geleende tijd.

Als ik een teef inslaap door een pyo en ik zie dat ze meer honden hebben waaronder intacte teven dan ik vaak terug dat eigenaren het gewoon niet wisten en asap de ander wel willen laten steriliseren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:56

future_vet schreef:

Dit geloof ik direct.... ;(

Een eerder jack russel van ons was 12, had sinds een klein jaartje hart problemen en kreeg daar medicijnen voor.
      Ineens werd ze slecht en dat was dus de baarmoeder.
      Opereren was voor haar toen geen optie meer.....

We hadden op opvang hondje uiteindelijk blijvertje...
      Geschatte leeftijd jaar of 6.
      Zij had melkklier tumoren.
      Toen ze voldoende opgeknapt was om die operatie te doen kregen we tijdens de operatie een belletje, haar baarmoeder was ook ontstoken of ze die weg mochten halen.

Onze jack russel nu.
      Was steeds heel onregelmatig in haar loopsheid, want we wilde die wel steriliseren maar dan kregen we weer te horen dat het niet hst juiste moment was.
      Maar toen ze 5 was kwam het er dan uiteindelijk van.
      En ook toen had zij blijkbaar al een lichte ontsteking. Dus is ook alles weg gehaald.

Voor ons nu wel duidelijk mocht er ooit weer een teefje komen dat deze altijd geholpen gaat worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:49

Geloof ik ook direct future_vet. Mijn teefje was ook 11 jaar toen ze baarmoederontsteking kreeg. Gelukkig was ze fit en kon ze de operatie goed aan, maar ik besloot toen wel in het vervolg niet meer zo lang te wachten. Inderdaad op de leeftijd die jij aangeeft is het risico daarop echt wel aannemelijk. Mijn plan was dan ook om met een jaar of 7 uiterlijk te steriliseren.

Maar te vroeg ben ik ook geen voorstander van. Ik ben wel van mening dat je die hormonen gewoon nodig hebt in je lijf, zeker als ze nog in de groei zijn. Dus voor 2 jaar sowieso niet. (tenzij medisch noodzakelijk natuurlijk) Blijft een dilemma.... Mijn teefje in a.s. dinsdag aan de beurt. Het is voor mij echt weer even een drempel overstappen, merk ik. Blijft toch spannend om een gezonde hond weg te brengen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:22

future_vet schreef:

Wow, dat is heftig !

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:23

Ik heb mijn teef ook laten castreren omdat ik las dat de kans wel 20% tot 25% zou zijn dat een intacte teef uiteindelijk een baarmoeder ontsteking oploopt. Ik vond dat echt wel vrij hoog, als de kans toch 1 op 5 is dat die baarmoeder er een keer uit moet is het veiliger om toch gewoon te castreren als je hond relatief jong en gezond is.

Ik had geluk dat mijn hond laat loops werd en ik daardoor eigenlijk niet hoefde te kiezen of ik na de eerste loopsheid nog wilde wachten tot ze echt was uitgegroeid. Mijn hond was pas met 2 voor het eerst duidelijk loops, mogelijk heeft ze daarvoor wel een keer een stille loopsheid gehad. Ze was dus al wel aardig uitgegroeid. Ik zou bij een hond die als echt vroeg loops word toch echt wel twijfelen of ik toch niet zou wachten tot ze minimaal 2 zijn ofzo ook al is dat met de melkklier tumoren misschien wel iets meer risico.

kimmie261

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 14:05

Maar elk jong dier wat je laat castreren is dan toch snijden in een gezond lichaam? ( overigens doe ik dat 100x liever als in een ziek lichaam, het herstel van een castratie gaat zo snel * wel jong en gezond dus * ), echt wachten tot je teefje dood en dood ziek is, met veel langer herstel vind ik veel gekker eigenlijk...

Maar een jonge hengst ruinen is toch ook snijden in een jong lichaam,maar dat kan ( in het algemeen gezien) niet vroeg genoeg gedaan worden , voor katten idem dito ... ik snap gewoon niet zo waarom het castreren van honden altijd zo'n isseu is tegenover andere dieren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 14:12

Nouja zie maar eens een plek te vinden voor een hengst waar ie paardwaardig kan opgroeien. Daarnaast is het gevaar met hengsten vaak groter dan met intacte reuen.
      Dus dat deel snap ik absoluut.
      Bij katten is het vaak dat de binnen poezen ziekelijk krols worden. Onze poes was om de 2 weken krols en daar kei beroerd van en mega onzindelijk Dus uiteindelijk laten helpen. Katers staan bekend om het sproeien als ze intact zijn, en als ze dat eenmaal doen is castratie vaak niet zinvol. Los daarvan, als alles maar gewoon los buiten gedonderd word.. heb je een kattenplaag.

Allemaal situaties waarbij je bij de honden over t algemeen geen last hebt. Behalve teven die goed ziek of ellendig kunnen worden van schijndracht.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 14:52

kiwiwitje schreef:
      Nouja zie maar eens een plek te vinden voor een hengst waar ie paardwaardig kan opgroeien. Daarnaast is het gevaar met hengsten vaak groter dan met intacte reuen.
      Bij katten is het vaak dat de binnen poezen ziekelijk krols worden. Onze poes was om de 2 weken krols en daar kei beroerd van en mega onzindelijk Dus uiteindelijk laten helpen. Katers staan bekend om het sproeien als ze intact zijn, en als ze dat eenmaal doen is castratie vaak niet zinvol. Los daarvan, als alles maar gewoon los buiten gedonderd word.. heb je een kattenplaag.

Dat snap ik, maar dan wordt er toch óók gewoon in een jong gezond lichaam gesneden? Dan maakt het allemaal niet uit dat een lichaam die hormonen nodig heeft?

Bij een hond is dat bijna een misdaad om te castreren, ik snap dat gewoon niet... :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:01

kimmie261 schreef:
      Maar elk jong dier wat je laat castreren is dan toch snijden in een gezond lichaam? ( overigens doe ik dat 100x liever als in een ziek lichaam, het herstel van een castratie gaat zo snel * wel jong en gezond dus * ), echt wachten tot je teefje dood en dood ziek is, met veel langer herstel vind ik veel gekker eigenlijk...

Maar een jonge hengst ruinen is toch ook snijden in een jong lichaam,maar dat kan ( in het algemeen gezien) niet vroeg genoeg gedaan worden , voor katten idem dito ... ik snap gewoon niet zo waarom het castreren van honden altijd zo'n isseu is tegenover andere dieren.

Zeker en dat vind ik dus best spannend. Bij al mijn dieren hoor, niet alleen de honden. Een operatie brengt gewoon risico's met zich mee en ook de castratie zelf kan gevolgen hebben. Zoals ik al schreef vind ik dat gewoon wel een drempel. Wel een waar ik soms overheen stap, omdat de keuze voor castratie in sommige gevallen beter is dan niet doen. En ik geef je gelijk, wachten tot je dier ziek is is natuurlijk niet ten gunsten van het dier zelf.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:39

kimmie261 schreef:
      kiwiwitje schreef:

Dat snap ik, maar dan wordt er toch óók gewoon in een jong gezond lichaam gesneden? Dan maakt het allemaal niet uit dat een lichaam die hormonen nodig heeft?

Bij een hond is dat bijna een misdaad om te castreren, ik snap dat gewoon niet... :)

Ja daar word ook in een gezond lichaam gesneden. Alleen niet “gewoon” maar om directe welzijnsvoordelen.
      Zoals een hengst die door castratie ineens wel diervriendelijk gehuisvest word en een poes die constant krols is “lijd” er ook onder. En alleen maar oeps nestjes en vechtpartijen buiten tussen intacte katten is t zelfde.
      Ik zie dat zelden bij honden.
      Die worden als t goed is niet zo buitengepleurd als katten.
      Zijn ze mega ellendig van loopsheid en/of schijndracht. Dan is t anders.
      Maar honden worden maar als “gewoon” laten helpen gezien. Omdat dat voor ons vaak makkelijker is.

Maar bij grotere kattenrassen is er ook vaak meer gedoe over omdat dat ook meer klachten geeft

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:04

Bij hengsten en katten is het castreren meestal om "sociale" redenen,omdat er anders ongebreidelde voortplanting en vechtpartijen om de rangorde plaatsvinden. M.a.w. praktisch gezien kan het niet anders behalve natuurlijk bij die dieren die voor de fok zijn uitverkoren. Maar honden horen niet zonder toezicht los te lopen ,dan zijn ze te controleren. In veel andere landen lopen wel in grote getale zwerfhonden los en die vormen dan wel problemen . Sommige dierenhulporganisaties gaan naar die landen om die zwerfhonden te castreren\steriliseren. Ik snap dat dat nodig is maar eerlijk gezegd vind ik het toch een soort van zielig :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:11

future_vet schreef:

Heel heftig zeg. Dat zijn stevige cijfers waar je als eigenaar zeker rekening mee houdt in je afweging.

Hoe sta jij als dierenarts tegenover vroege castratie? Bij zowel reuen <1 jaar als teven voor de eerste loopsheid?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:09

Leo schreef:
      Heel heftig zeg. Dat zijn stevige cijfers waar je als eigenaar zeker rekening mee houdt in je afweging.

Hoe sta jij als dierenarts tegenover vroege castratie? Bij zowel reuen <1 jaar als teven voor de eerste loopsheid?

Bij voorkeur niet.
      Er is genoeg wetenschappelijke fundering dat vroege castratie van de teef verhoogde kans op incontinente geeft. Dus eerste loopsheid afwachten. Ook weer niet meer dan 3 of 4, want dan is het positieve effect voor melkkliertumoren preventie nihil.

Reuen castreer ik sowieso niet “preventief”. Alleen als daar medische noodzaak (zoals prostaathyperplasie) of gedragsmatig noodzaak voor is.

Overigens in gebieden met vee zwerfdieren heel ander verhaal. Daar moeten nieuwe nestjes gewoon voorkomen worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:21

future_vet schreef:
      Leo schreef:

Bij voorkeur niet.
      Er is genoeg wetenschappelijke fundering dat vroege castratie van de teef verhoogde kans op incontinente geeft. Dus eerste loopsheid afwachten. Ook weer niet meer dan 3 of 4, want dan is het positieve effect voor melkkliertumoren preventie nihil.

Reuen castreer ik sowieso niet “preventief”. Alleen als daar medische noodzaak (zoals prostaathyperplasie) of gedragsmatig noodzaak voor is.

Overigens in gebieden met vee zwerfdieren heel ander verhaal. Daar moeten nieuwe nestjes gewoon voorkomen worden.

Een dik en groot compliment voor jou! Zelden hoor of tref ik een dierenarts die deze mening deelt, of zelfs uitdraagt! _O_

Echt top! +:)+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:30

KimD schreef:
      future_vet schreef:

Bij voorkeur niet.

Een dik en groot compliment voor jou! Zelden hoor of tref ik een dierenarts die deze mening deelt, of zelfs uitdraagt! _O_

Echt top! +:)+

Dan ben ik wel nieuwsgierig wat voor dierenartsen jij treft? Alle dierenartsen die ik ken hebben dezelfde mening en dragen deze uit. En ik heb op 3 hele verschillende plekken gewoond dus het is ook niet heel gelokaliseerd? Heb er nog nooit eentje gehoord die hier heel anders over denkt eigenlijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 13:39

future_vet schreef:
      Leo schreef:

Bij voorkeur niet.

Dankjewel voor je fijne antwoord! +:)+ Heel fijne visie waar ik alleen maar blij van kan worden!

En ook eens wbt de zwerfdieren. Dan hebben we het weer over heel ander leed.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 13:50

Lukasje schreef:
      Ik zou het ook nooit meer doen maar 20 jaar geleden was het vrij gebruikelijk om een reu te castreren vooraleer hij “echt” reu werd. Mijn toenmalig hondje (11kg volwassen) werd gecastreerd op 5 maanden. Hij is uitgegroeid tot een stabiele hond die gezond oud is geworden.

Ik wacht al 3,5 jaar tot mijn reu “echt” reu wordt, maar hij heeft zelf geloof ik niet echt door dat hij ballen heeft :') :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:54

Kim dan zou ik eens een andere dierenarts spreken :')

De visie die (future)Vet noemt is de nieuwe 'standaard' en is al een paar jaar zo.

Ik zie veel; waarom een reu niet en een kater of hengst wel?
      Omdat het andere dieren zijn. In ons hoofd scharen we hond en kat nogal makkelijk 'hetzelfde' want standaard huisdier, terwijl het absoluut niet te vergelijken is.

Waar er na onderzoek bij de reu uitkomt dat het beter is om ze intact te laten, komt er na onderzoek bij de kater uit dat het echt geen verschil maakt (hooguit bij bepaalde rassen op latere leeftijd). Zo wordt er nu veel onderzoek gedaan naar vroeg castratie bij katers, wat bij reuen echt compleet uit den boze is.
      En hengsten: heel zwart wit is het vaak een gemak kwestie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 21:07

Nou zoals in het topic al vaker gezegd, hier treffen mijn pupkopers t ook steeds. Dat bij t eerste bezoekje gelijk word gevraagd; wanneer plannen we de sterilisatie in.. (castratie dus)
      Dát is dus ook de reden dat er in de puppycontracten van mij is komen te staan dat ze onder de 18 maanden niet geholpen mogen worden tenzij medische noodzaak incl boeteclausule..
      mijn laatste nestje is het eerste nestje waarbij ik het van de puppy baasjes niet terug gehoord heb van de DA…

Reuen zijn ze hier ook wel terughoudender in. En teven vragen ze bij voorbaat bij mij al niet omdat ze weten dat ik fok natuurlijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 21:49

kiwiwitje schreef:
      Nou zoals in het topic al vaker gezegd, hier treffen mijn pupkopers t ook steeds. Dat bij t eerste bezoekje gelijk word gevraagd; wanneer plannen we de sterilisatie in.. (castratie dus)
      Dát is dus ook de reden dat er in de puppycontracten van mij is komen te staan dat ze onder de 18 maanden niet geholpen mogen worden tenzij medische noodzaak incl boeteclausule..
      mijn laatste nestje is het eerste nestje waarbij ik het van de puppy baasjes niet terug gehoord heb van de DA…

Reuen zijn ze hier ook wel terughoudender in. En teven vragen ze bij voorbaat bij mij al niet omdat ze weten dat ik fok natuurlijk.

Maar vragen ze dat om het gelijk uit te voeren of om te weten hoe zo’n pupkoper daar tegenover staat?

Ik heb werkelijk nog nooit iets anders gehoord dus ben wel benieuwd waar die vele DA’s zijn die blijkbaar linea recta steriliseren :))

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:13

future_vet schreef:
      Leo schreef:

Bij voorkeur niet.

En bij katten dan (niet in zwerfpopulaties). Kan me niet voorstellen dat het gezond is op 14 weken, als de noodzaak er niet is om de straatpopulatie terug te dringen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 06:38

IMANDRA schreef:
      kiwiwitje schreef:

Maar vragen ze dat om het gelijk uit te voeren of om te weten hoe zo’n pupkoper daar tegenover staat?

Ik heb werkelijk nog nooit iets anders gehoord dus ben wel benieuwd waar die vele DA’s zijn die blijkbaar linea recta steriliseren :))

Nouja, als ze direct vragen bij t eerste bezoekje rond de 9-12 weken
      Dus, wanneer gaan we de sterilisatie inplannen

Dan hebben ze zelf al besloten dat t gaat gebeuren. En aangezien er heel veel mensen heilig geloven en vertrouwen in de DA…
      Heb ik in mn 1e nest een reutje zitten die nog geen 6 maanden was en al gecastreerd. Zonder medische noodzaak. Want de DA vond dat beter. Ze wisten niet eens hoe wat waarom. Maarja als het er eenmaak uit/af is kun je niks meer he..