Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:07

Wat een leukerd! Ik kan inhoudelijk niets toevoegen, maar volg graag mee. Wat fijn dat je iets hebt om je liefde en zorg aan te geven na de nare gebeurtenissen.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:27

tamary schreef:
Geit laat zich beter trainen dan een schaap, incl. meelopen en kunstjes.

Mijn ervaring is anders :+
Op mijn opleiding (dierentrainer) met schapen getraind, die waren juist makkelijker in de omgang. Maakte we wandelingen mee, gaven zelfs een poot :))
Op stage geiten getraind, wat een eigenwijze beesten waren dat :=
Die geiten vond ik een stuk lastiger dan de schapen, je moet wel een hoop geduld en humor hebben om met die maffe beesten om te gaan.
Toen ik nog op het middelbare zat, was er naast school een weitje met dwergggeiten, ook nog ukkies. Vrijwel elke pauze was ik daar te vinden, lekker met de babygeitjes knuffelen en spelen :D
Ik volg dit topic mee, ben heel benieuwd hoe het gaat met de twee geitjes samen <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 15:11

Ik kan hem nog niet lief vinden tegen Joep... hij jaagt er achteraan en wil hem steeds stoten. En Joep is nog maar zo klein. Die duikt in elkaar. Dit is precies waar ik bang voor was met een iets ouder "vriendje". Ik laat ze echt niet met elkaar alleen zo.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:26

Oh, dat zou ik ook nog niet doen dan, nee. Eerst Joep maar een beetje groter en sterker laten worden.
Is het andere geitje wel in de kudde opgegroeid?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:31

Geiten kunnen echt krengen zijn onder elkaar,heel veel geiten drama meegemaakt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 15:32

Hij stond bij zijn moeder en 2 zusjes. Hij is wel heel mensgericht. Maar hij mist nu natuurlijk zijn mama en zusjes heel erg dus ik snap het wel. Maar ik ben wel heel zuinig met mijn Joepje. Ik heb hem eerst even weer naar binnen gebracht nu.

Even wat foto's. Welkom Pim :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het verschil in grootte is ook behoorlijk.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hmmm ik had hier advies gevraagd erover en er werd me verteld dat dat prima samen kon qua leeftijdsverschil.

Zijn dat trouwens maanvlekjes die hij heeft? Ik dacht vanaf de foto's dat hij helemaal zwart zou zijn maar hij heeft een paar kleine bruine vlekjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:22

Ahh, dat is wel sneu. Voor beiden eigenlijk, want zijn toch grote veranderingen in zo een jong leventje.

Misschien vindt Pim dat Joep toch wat apart ruikt of reageert nu die eigenlijk binnen heeft gezeten en vooral door mensen is verzorgd?

Hopelijk worden ze snel vriendjes.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 16:39

Ja ik vind het ook jammer, ik wou ze beide blij maken. Maar goed.. dan moet het maar in stapjes. Ik breng Joep straks na zijn volgende fles even weer naar Pim. Ik heb net een tijd bij Pim in zijn stal gezeten. Hij is ook maar onzeker en wil graag aandacht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:41

En Pim naar binnen halen om aan die geurtjes te wennen? Ze zullen elkaar wel even niet goed begrijpen. Komt vast wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:19

Groter is gewoon al toe aan ruiger spelen vermoed ik, daar is Joep nog niet aan toe.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:35

In kinderboerderijen lopen alle leeftijden ook door elkaar zonder elkaar pijn te doen. Alleen daar is wel meer keuze en bemoeienis van de moeder geiten.
Ik denk dat jou baby geitje nu vooral behoefte heeft aan een moeder/ouder, en tussen het spelen door lekker snoezen in de zon tot de moeder weer roept om te drinken. Dat is hoe het normaal zo’n beetje gaat. (en jij hebt nu die moeder-functie).
Ik denk dat hij snel aan je stem went en je daarmee wel een speciale band krijgt met het jonge geitje.
En verder is vooral nu dat oudere geitje ook klim trappetjes enzo nodig, uitdagingen zodat het nieuwe geitje niet alleen op jou baby geitje focused.

Wat een verschil ook al zeg in grootte met maar vier weken verschil in leeftijd! Hopelijk worden/blijven het leuke geiten. Je hebt er soms ook echt stomme bij die alsmaar gemeen doen en bokken enzo en de andere bij het voer wegjagen.
En qua diaree.. geiten kunnen best zwak zijn hoor! Van de jonge geiten uit de melkgeiten stallen overleeft een aanzienlijk deel de opfok niet eens omdat ze ziek worden en verzwakken.
Vroeger bij mijn verzorgpony’s waren er ook een paar geiten en meermaals gezien dat van een jonkie zomaar het kaarsje uitging, in de slaap of vanuit ziek al snel einde verhaal.
Het zijn imo niet direct dieren om je erg aan te hechten, maar wel mooie vervanging voor de groene container haha!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:39

Ook al worden ze zeker vriendjes, geiten zijn nou eenmaal heel hardhandig met elkaar. Ik heb zelfs wel een een gebroken poot gehad doordat een poot achter de horens van een ander is blijven haken na een kopstoot. Al is dat gelukkig maar 1 keer gebeurd (vorig jaar dus..) in de 50 jaar dat ik nu geiten houd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 19:58

Nou Marigold dat mag ik toch niet hopen, ik heb me al gigantisch aan dat kleintje gehecht. En hij ook aan mij, dat merk ik in alles. Dus hij moet gewoon 20 jaar gaan worden. Ik heb ze net weer een tijdje samen gehad en Joep durfde uiteindelijk onder de waterbak vandaan te komen en ook wat hooi te knabbelen. Dat is een stapje vooruit. Morgen weer een dag. Het zal vast goedkomen. Ik merk gewoon dat ik er even geen stress meer bij kan hebben en zit zelf vrij snel tegen het plafond zo van zie-je-wel, het gaat helemaal niet goed. Gewoon maar even geduld hebben en rustig opbouwen.

Morgen gaan we ook het huisje in de wei plaatsen en er zijn allerlei speel-attributen in de maak dus ik denk dat ze zich daar straks heerlijk uit kunnen leven.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:24

Qua spelen een halve boom kan al erg leuk zijn hier trouwens 2 kids met tamme geiten en die daan aan het riempje elke dag op de wei en savonds op stal ( soms zelfs mee op wandeling na het bos ( 6 min lopen langs de weg) ze weten niet anders bij bij jonkies doen we eerst altijd halsband om halsband af wei/ stal en de dames van de kids houden ze 24/7om nooit problemen gehad
Afbeelding

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:00

Rustig aan doen Muronia. En vooral ook even aan jezelf denken in deze moeilijke tijd ;( Komt vast helemaal goed met die 2!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 21:16

Ik denk dat ik inderdaad maar een halsbandje ga halen, vooral voor Pim. Joep blijft wel in mijn buurt (nu nog haha). Ik kom net weer terug uit zijn stal. Een tijdje bij hem gezeten en een tweede poging gedaan met de fles. Vanmiddag wou hij er niks van weten. Nu ook niet maar toch is het me gelukt om hem 2 x te laten aanhappen en hij heeft toch wat gedronken. Hij is wel echt heel lief en gek opp kriebels, dus ik kan me niet voorstellen dat ie naar blijft doen tegen Joep.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 07:43

Dat zijn volgens mij idd maanvlekjes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:55

Maanvlekken zijn niet witte vlekken op een niet witte ondergrond.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 12:04

Dan zijn het dat dus :)

Het gaat vandaag al een stuk beter, ze zijn nu al een paar uur samen in de stal. Ik ben druk in hun wei bezig.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:01

wat fijn!!!, nog even en ze liggen tegen elkaar aan te slapen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 17:38

Ze zijn vanmiddag ook al een tijdje samen buiten geweest. Joep is helemaal uitgeteld dus die ligt nu even in zn eigen "bedje" te slapen. Ik heb foto's gemaakt, zal ze vanavond even plaatsen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 22:24

De jongetjes in hun buitenverblijf <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:33

Wat een dotjes… hoop voor je dat je er een beetje van kan genieten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:37

Ach, zo schattig. Het zonnetje zal ook goed gedaan hebben.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:38

Die kleine hoorntjes van Pim :D Dat is toch geweldig!
Wat fijn dat ze hebben kunnen buitenspelen met dit heerlijke weer. Houd je ze in de nachten nog wel apart?