Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:16

Leo schreef:
Ik vind het vooral een vreemde redenatie dat katten die niet verder dan eigen terrein komen blijkbaar een slechter leven hebben. Alsof ik mijn dieren te kort doe. Ik ben juist blij dat ik nooit bang hoef te zijn dat ze niet thuis komen, dat ze nergens mensen "tot last" zijn of mensen een hartverknettering bezorgen omdat ze ineens voor de auto of de fiets langs schieten..

In buitengebied vind ik het wel weer anders. In een woonwijk "horen" ze wat mij betreft gewoon in de tuin. En nee ik zal nooit een kat of ander dier kwaad doen of wensen.

helemaal met je een behalve het buitengebied.
Buitengebied is ook niet anders.
Als je zoals de bokker met de tracker ziet dat hij altijd op eigen perceel blijft is dat natuurlijk prima en hetzelfde imo als eigen tuin.
Maar ook daar hoort hij niet bij een ander te gaan jengelen.

Hier zat enkele weken terug een kat tussen de voordroogpakken, als ze daar lekker nagels aan gaat scherpen, of tegenop klimt heb ik er gaatjes in en rot hooi.
En mooi als je weet van wie de kat is, maar dat wist ik ook niet.

Gelukkig heb ik de kat maar een paar dagen gezien en elke keer weggejaagd.
En 1 keer is ze erg geschrokken van de honden. Die konden er daar niet bij, dus had ze mazzel.
Maar daarna niet meer gezien dus dat heeft hopelijk geholpen.

Maar nee buitengebied zit niet op mijn hond te wachten op anders erf en zo zitten andere net zo min op een vreemde kat te wachten.

Leo

Re: Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:26

Ja daar ben ik het zeker wel mee eens. Dan geven ze inderdaad alsnog (over)last. Ik doelde dan vooral op als ze struinen rondom de woning en de akkers, al is dat qua jagen op vogels wel dubieus natuurlijk. Bij mijn ouders liepen ze ook altijd rondom het huis over de akkers, nooit bij de buren die een paar honderd meter verderop woonden. Helaas meerdere katten verloren op de weg... voor mij de reden om het zelf absoluut absoluut niet te willen, mijn katten los..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:10

Achterom schreef:
Ik maak de keuze om mijn katten hier in het buitengebied wél buiten te laten lopen, puur omdat ik liever katten heb met een fijn en mooi leven. Ja, dan kan het gebeuren dat het leven helaas korter is dan gewenst. Maar ze hebben het wél goed bij ons :j En nee, het is onmogelijk om ze hier op het terrein te houden.

Ik vind het altijd heel erg als ik een dood gereden kat zie liggen, aan de kant van de weg.
Ik probeer er dan ook niet naar te kijken op zo'n moment, want dat beeld blijft me de hele dag bij.
Maar in feite hoef ik dus geen medelijden te hebben met zo'n dier, want hij heeft in ieder geval vrij buiten kunnen lopen.

Als je er nu 100% zeker van was dat ze meteen na een aanrijding dood zouden zijn, dat zou nog iets anders zijn.
Een mooi vrij leven gehad, en pats boem dood.
Maar ook heel vaak ligt zo'n kat uren of dagen te creperen, omdat als ze niet direct dood zijn ze nog ergens zwaar gewond wegkruipen.
En dat zal ik nooit kunnen begrijpen, dat als je om een dier geeft , bewust zo'n risico wil nemen.

Doodsoorzaak nummer 1 bij katten is ook niet voor niks trauma's (meestal dus aanrijding)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:35

Buitengebied/niet buitengebied is natuurlijk onzin. Er geldt 1 wet, die geldt voor heel NL. De rest is mening en daarvan verschillen de meningen...dat mogen duidelijk zijn. Maar er is maar 1 ding dat telt en dat is de wetgeving. De rest is je nutteloos ergeren en dat is alleen maar slecht voor je.

Zo vind ik ook wat van mensen in een woonwijk met trampolines in de tuin, totaal asociaal in mijn ogen en als er nou iets overlast veroorzaakt is dat het wel....maar het is niet verboden dus heb ik niets over te zeggen als een ander dat doet. Dus kan ik daar hele topics over openen, kan ik een mening hebben over mensen die dat doen, maar heb het verder te accepteren. Ik vermoed zomaar dat veel van de mensen die steen en been klagen over andermans katten, zonder pardon zo'n trampoline plaatsen en dan om het hardste roepen dat dat nou eenmaal hoort bij het houden van kinderen. Vinden we elkaar asociaal, prima!

In dat perspectief zie ik ook die kattendrol. Ja vervelend, maar ook niet meer dan dat. Hoe vervelend heb je zelf in de hand, hoeveel je het jezelf laat ergeren.

En prachtig als mensen hun tuin zo kunnen afschermen dat hun katten er niet uit kunnen. Maar dat kan nou eenmaal niet in alle tuinen. En ja, ik vind een ren wel iets heel anders voor een kat als een hele tuin tot je beschikking hebben. Een ren (los van dat ik daar de ruimte niet voor heb) vind ik wel echt teveel inperking, dat is al een vogel in een kooitje zonder dat ie ooit echt zijn vleugels uit kan slaan.

Loopt een buitenkat meer risico, ja. Maar dat is aan het baasje om dat risico in te schatten en wel of niet te accepteren. Als ik aan een 80 km weg zou wonen, zou ik geen katten buiten laten...maar dan zou ik denk ik ook geen katten nemen als ik ze alleen maar binnen kan houden. Dat gaat voor mij teveel in tegen de natuur van het dier. Dat raskatten vaak niet buiten komen, heeft vaak te maken met diefstal. Voor mij de reden om geen raskat te nemen. Ik vind een Main Coon prachtig, maar zou hem niet buiten durfen laten en binnen houden is voor mij geen optie. Binnen houden voelt voor mij als een paard 24 x7 in een loopstalletje en geen weidegang. Andere reden dat raskatten niet buiten komen is voor de (brood-)fok...tja dat is mijn ogen dan toch weer een andere vorm van kattenliefde :$

Houd ik niet van mijn katten omdat ik dat risico neem? Volgens mij houd ik zielsveel van mijn katten. Houden mensen die hun paarden in een groep op de weide zetten minder van hun paarden dan mensen die hun paarden altijd apart houden? Nee ik denk het niet. Lopen die paarden in de groep meer risico, zeker! Maar dat is een keuze gemaakt uit liefde...net zoals de keuze om mijn katten wel buiten te laten gemaakt is uit liefde voor mijn 2 poezels.
En ja ik baal als ik mijn jonge ruin afgelopen week weer met lakschade door het spelen uit de groep haal....ja mijn geest gaat dan even dwalen omdat ik ook weet dat dat spelen niet altijd alleen maar lakschade kan veroorzaken, maar ook veel erger.....maar toch hou ik genoeg van hem om hem dat plezier en dat fijne sociale leven en (soms te ruw) spelen met zijn soortgenoten te gunnen. Zo ook mijn katten. Bewuste keuze en ik overtreed daarmee geen enkele regel of wet.

Denk dat de mensen die zich nu zo ergeren aan de loslopende katten, zich als dat probleem zich niet meer voordoet, zich wel weer aan wat anders gaan ergeren. Beetje de aard van het hedendaagse beestje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:42

KimD schreef:
Dit is toch de omgekeerde wereld?

Iemand die een aanrijding met een dier heeft mag zich toch ook terecht zorgen maken over hun auto?

Je verdraait mijn woorden. Ik vind het vreemd dat bij een dergelijke aanrijding je mogelijke schade je eerste prioriteit zou zijn. Zo te lezen is dat niet bij jou het geval, maar bij een aantal anderen die hier reageerden dus wel.
Citaat:
Als een van onze honden een aanrijding veroorzaakt, of ikzelf, dan ben ik ook verantwoordelijk voor de schade van mezelf, en de ander. Niet zo'n rare gedachtegang lijkt mij dan...

Nee, niet raar. Natuurlijk ben ik als eigenaar verantwoordelijk voor de schade die mijn dier eventueel veroorzaakt, dus ook mijn kat. Waar ik me over verbaas is dat de "dierenvrienden" hier zich vooral druk lijken te maken over de schade, en niet over het dier.
Citaat:
Ik vind het dan weer bizar om te lezen dat je het prima vind als ze korter leven, als ze dus maar kunnen gaan en staan waar ze willen? :=

"Ja, dan kan het gebeuren dat het leven helaas korter is dan gewenst. Maar ze hebben het wél goed bij ons."

Dus met andere woorden, onze vier katten in een ren, met groot binnenhof zijn per definitie niet gelukkig omdat ze niet over straat kunnen rennen, in de velden kunnen hollen of bij de buren duiven en vissen kunnen vangen, of daar ongegeneerd in de tuin kunnen schijten?

Dat wil ik best ter discussie stellen eigenlijk.

Dat mag je natuurlijk.
Tja, ik ben van mening dat een dier de beste kwaliteit van leven heeft als hij zoveel mogelijk aan zijn natuurlijke behoeften kan voldoen. In het geval van mijn kat is dat als hij vrij buiten kan rondlopen, in de praktijk is dat zo ongeveer in een straal van 100 meter rondom ons huis.
Ik weet niet wat de behoeften zijn van jouw katten, dus zo simpel kan ik het niet stellen. Maar ik vind wel dat we ons in moeten spannen om een dier altijd zoveel mogelijk aan zijn natuurlijke behoeften te laten voldoen. En ja, daarin prefereer ik bij voorkeur een lang leven waarin het dier aan al zijn behoeften kan voldoen. Maar de realiteit is ook dat dat niet altijd kan. En dan kies ik toch voor kort en zoveel mogelijk aan de behoeften voldoen, in plaats van lang en aan minder behoeften voldoen.
Of het nu een hond, kat, paard, schaap, koe, varken, of iets heel anders is, dat maakt mij niet uit.
Dat is ook de reden waarom ik geen vlees uit de bioindustrie eet, die dieren kunnen aan te weinig natuurlijke behoeften voldoen in mijn ogen. Geen vlees eten vind ik geen optie, dus ik kies voor vlees van dieren waarvan ik weet dat zij een "goed" leven hebben gehad.
mika11 schreef:
Achterom schreef:
Ik maak de keuze om mijn katten hier in het buitengebied wél buiten te laten lopen, puur omdat ik liever katten heb met een fijn en mooi leven. Ja, dan kan het gebeuren dat het leven helaas korter is dan gewenst. Maar ze hebben het wél goed bij ons :j En nee, het is onmogelijk om ze hier op het terrein te houden.

Ik vind het altijd heel erg als ik een dood gereden kat zie liggen, aan de kant van de weg.
Ik probeer er dan ook niet naar te kijken op zo'n moment, want dat beeld blijft me de hele dag bij.
Maar in feite hoef ik dus geen medelijden te hebben met zo'n dier, want hij heeft in ieder geval vrij buiten kunnen lopen.

Als je er nu 100% zeker van was dat ze meteen na een aanrijding dood zouden zijn, dat zou nog iets anders zijn.
Een mooi vrij leven gehad, en pats boem dood.
Maar ook heel vaak ligt zo'n kat uren of dagen te creperen, omdat als ze niet direct dood zijn ze nog ergens zwaar gewond wegkruipen.
En dat zal ik nooit kunnen begrijpen, dat als je om een dier geeft , bewust zo'n risico wil nemen.

Doodsoorzaak nummer 1 bij katten is ook niet voor niks trauma's (meestal dus aanrijding)

Tja, ik vind dat ook erg. Volgens mij schrijf ik nergens dat ik dat niet vind.
Maar weegt dat moment op tegen een goed leven? Dat is een ethische vraag wat mij betreft.
Leo schreef:
Ja daar ben ik het zeker wel mee eens. Dan geven ze inderdaad alsnog (over)last. Ik doelde dan vooral op als ze struinen rondom de woning en de akkers, al is dat qua jagen op vogels wel dubieus natuurlijk. Bij mijn ouders liepen ze ook altijd rondom het huis over de akkers, nooit bij de buren die een paar honderd meter verderop woonden. Helaas meerdere katten verloren op de weg... voor mij de reden om het zelf absoluut absoluut niet te willen, mijn katten los..

Waarom is het qua jagen op vogels dubieus en het jagen op andere dieren niet? Waarom maken wij daar zo'n verschil in?
DuoPenotti schreef:
Leo schreef:
Ik vind het vooral een vreemde redenatie dat katten die niet verder dan eigen terrein komen blijkbaar een slechter leven hebben. Alsof ik mijn dieren te kort doe. Ik ben juist blij dat ik nooit bang hoef te zijn dat ze niet thuis komen, dat ze nergens mensen "tot last" zijn of mensen een hartverknettering bezorgen omdat ze ineens voor de auto of de fiets langs schieten..

In buitengebied vind ik het wel weer anders. In een woonwijk "horen" ze wat mij betreft gewoon in de tuin. En nee ik zal nooit een kat of ander dier kwaad doen of wensen.

helemaal met je een behalve het buitengebied.
Buitengebied is ook niet anders.
Als je zoals de bokker met de tracker ziet dat hij altijd op eigen perceel blijft is dat natuurlijk prima en hetzelfde imo als eigen tuin.
Maar ook daar hoort hij niet bij een ander te gaan jengelen.

Hier zat enkele weken terug een kat tussen de voordroogpakken, als ze daar lekker nagels aan gaat scherpen, of tegenop klimt heb ik er gaatjes in en rot hooi.
En mooi als je weet van wie de kat is, maar dat wist ik ook niet.

Gelukkig heb ik de kat maar een paar dagen gezien en elke keer weggejaagd.
En 1 keer is ze erg geschrokken van de honden. Die konden er daar niet bij, dus had ze mazzel.
Maar daarna niet meer gezien dus dat heeft hopelijk geholpen.

Maar nee buitengebied zit niet op mijn hond te wachten op anders erf en zo zitten andere net zo min op een vreemde kat te wachten.

En als er een kraai je voordroogpakken kapot pikt hoort dat er zeker bij? Waarom die kat dan niet?
Wat mij betreft is wegjagen voor beide het enige juiste.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:46

@oji
Precies 1 wet.
Jij bent aansprakelijk voor als je dier schade maakt.

Die drol kan misschien pech zijn.
Maar vogels die zich kapot fladderen in de volière.
Of de auto die beschadigd of al dat soort dingen is de kattenhouder toch aansprakelijk.

Naast dan een nare houding dat men het geen klap uit lijkt te maken dat iemand een naar gevoel heeft bij een aanrijding.
Of voor de kat zelf..

Kun je sneren in je laatste opmerking. Maar over wie zegt dat juist wat?

@achterom

Daar hebben ze een kuilnet voor uitgevonden dus dat gebeurt niet.
Vogels kruipen daar niet onder. De kat dus wel.

En kraaien worden ook bejaagd als het er teveel zijn.

Ja dat zie je ook in de krant staan bij overlast gevende katten...

Tja risicootje.

Ik zou hem persoonlijk niet nemen bij mijn dieren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:52

DuoPenotti schreef:
@achterom

Daar hebben ze een kuilnet voor uitgevonden dus dat gebeurt niet.
Vogels kruipen daar niet onder. De kat dus wel.

En kraaien worden ook bejaagd als het er teveel zijn.

Ja dat zie je ook in de krant staan bij overlast gevende katten...

Tja risicootje.

Ik zou hem persoonlijk niet nemen bij mijn dieren

Dat kuilnet doet niets tegen ratten en muizen.
En niks niet risicootje, de jager die mijn kat afschiet heeft wettelijk gezien een heel groot probleem. En degene die hem vergiftigt ook.
Maar omdat sommige mensen het oké vinden om een dier van een ander af te maken, moet ik hem maar niet meer naar buiten laten? Over omgekeerde wereld gesproken zeg....

Mijn buren schieten mijn kat niet af, die jagen hem gewoon weg als hij in de weg loopt, maar vinden het ook fijn als hij de mollen in het gazon vangt. Je weet wel, wat normale mensen doen zeg maar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:57

Wat ik nooit als 1 + 1 = 2 heb kunnen krijgen in mijn hoofd is dat je een dier vrijelijk de drukke buitenwereld laat ingaan met een groter risico op verwondingen, pijn, ongemak, opsluiting, diefstal. Ik zou gillend gek worden als ik een dier daar niet zoveel mogelijk van kan behoeden. In mijn leven is het me ooit 1 keer overkomen dat mijn hond uit mijn controle glipte en richting het kruispunt liep. Dat gevoel dat ik toen had, de pure paniek, hoe ik rende als gek om haar te pakken te krijgen.
Als katteneigenaar moet je dan toch ergens die knop kunnen omschakelen? Een hekje rond je hart zetten iedere keer als je de deur opendoet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:59

Nog nooit ratten en muizen in de pakken gehad.
Maar ja zouden ze dat wel doen staan er klemmen. Dus nee die mogen dat ook zomaar niet.
En het mooie. Dat mag ik doen ook nog.
En zou er dan een kat inkomen?
Wat dan?

Ik schiet ook niks af.
Maar in theorie, een rat op eigen terein zou ik mogen.
Een kat geen idee.
Maar ik weet dat mensen het doen.

En dat risico zou ik niet nemen.
Want het is juist de omgekeerde wereld te denken dat jou dier bij een ander in de tuin/ wei mag zitten.
Dat kan dan per wet misschien mogen, maar is toch harstikke egoïstisch. En kom ik uit bij de OP, wie stelt de tuin open voor honden?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:16

Ik heb hier werkelijk geen enkele kattenbezitter die zijn katten buiten laat lopen hier horen zeggen niet bereid te zijn daadwerkelijke schade te betalen. Ook dat is de wet. Maar schade is niet hetzelfde als overlast. Op straat voetballende kinderen veroorzaken overlast als die bal iedere keer je voortuin in vliegt of tegen je muur bonkt...dat is overlast, net zoals de kattendrol en de vogelpoep. Vliegt de bal door jouw ruit, dan is het schade. Dan verwacht ik dat de ouders van die kinderen dat betalen (maar die zijn vaak niet te vinden) en als mijn katten iets vernielen bij een ander, zal ik dat ook gewoon betalen, daar ben ik gewoon voor verzekerd. Overigens gaat niemand schade verhalen bij de ouders van een kind waarbij de voetbal een bloemetje knakt....maar wordt je tuin structureel vernield, dan wel. Dat zijn uitzonderingen en excessen. Ik zeg niet dat ze nooit gebeuren, ik vind ook dat dan zowel bij katten als bij kinderen de schade gewoon betaald dient te worden, maar het zijn uitzonderingen en op uitzonderingen moet je nooit regeren.

Maar net zoals die ouders hun kinderen op dat woonerf gewoon laten spelen (en ongetwijfeld echt van hun kinderen houden) waar ook heus een keer een asociale veel te hard rijdende auto een keer een ongeluk zou kunnen veroorzaken...zo geldt dat ook voor de katten. Wat ik al zei, als ik aan een drukke weg zou wonen, zouden mijn katten niet buiten komen....als mijn katten niet buiten kunnen, neem ik geen katten want dat vind ik tegennatuurlijk. Net zoals ik geen paarden neem als die niet ook een aanzienlijk deel van de dag buiten kunnen staan met minimaal 1 maatje maar liefst in een groep.

En ja, ik snap dat iemand doodziek is als ie een kat aanrijdt, zou ik zelf ook zijn. Ik denk dat iemand die te hard door een woonwijk scheurt en een voetballend kind schept daar ook doodziek van is maar mogen kinderen daarom niet meer buiten spelen? Ja als je over de veluwe (of in zandvoort) rijdt en een hert schept ben je daar ook doodziek van, als ik een vogel op de motorkap zou hebben ook...moet alles daarom maar opgehokt worden?

Ik verschil daarin duidelijk van mening met jou duopenotti. Daarom zeg ik het zijn verschillende meningen en het enige wat dan nog telt is wat is binnen de wet....en ja de katten mogen vrij buiten en ja dat is heel erg gebruikelijk in NL en eigenlijk overal ter wereld is het algemeen geaccepteerd dat huiskatten ook gewoon vrij buiten leven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:24

Eigen beest op eigen erf, punt. Zo simpel is het. Of het nu een kat, paard of T-rex is. Neem gewoon je verantwoordelijkheid.
Zo nee, dan ook niet sneu gaan doen als ie doodgereden is. Dat is dan aan jezelf te danken omdat je je kat blootstelt aan zulke gevaren

Qua schijt in de tuin, ook een ander probleem natuurlijk, hadden wij destijds in ons rijtjeswoning geen last van, want de hond ging er achteraan (enkel op ons erf)

Tussen haakjes, wij hebben een kat. Blijft op ons erf en in het land van de buurman (met toestemming). Mocht die wel gaan zwerven op gevaarlijke plekken blijft ie binnen. Pech dan, veiligheid gaat voor. (Het is een herplaatser, gelukkig zag de vorige eigenaar in dat de kat gevaarlijk gedrag vertoonde door steeds bij de weg te zwerven. Maar deze nam verantwoordelijkheid en plaatste de kat bij ons, op een boerderij)

Ik vind katten verder erg leuk en lief, maar ze zijn helemaal leuk als ze gewoon op eigen erf blijven :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:29

Oji

Ja binnen de wet mag hij daar zijn.
Maar je weet gewoon dat andere mensen niet braaf binnen de wet blijven.

Ik ben dus wel een kattenliefhebber, al lijkt dat hier misschen niet.
Maar dat is gewoon omdat ik niet begrijp wat mensen hun kat in mijn ogen in principe aandoen.

Ik heb er dus geen omdat de buren vogeltjes en kipjes hebben.
En die buurman heeft heel duidelijk laten weten wat hij van katten vind.

Daarnaast rijden hier maar weinig auto's maar wat er rijd, rijd hard.

En nee hier is het niet mogelijk alles af te maken, dus dan is mijn keuze simpel, geen kat.
Kan het mijzelf niet vergeven als er wat mee gebeurt, per ongeluk of expres.

Daarnaast wil ik geen overlast geven aan buren.
Hun hobby is die diertjes. Wat ben ik dan meer dan hun om daar geen gehoor aan te geven?
Of dat dan af en toe een drol is of echte schade maakt mij niet uit.
Ik kan dat voorkomen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 18:41

Maar is dat niet ook gewoon een mindset verandering? Vroeger vonden we het normaal dat paarden in stands stonden, dat is nu ook niet meer. Misschien is dat ook met katten zo, zeker in woonwijken kan een kat imo gewoon niet meer los.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:50

Pantykous schreef:
Maar is dat niet ook gewoon een mindset verandering? Vroeger vonden we het normaal dat paarden in stands stonden, dat is nu ook niet meer. Misschien is dat ook met katten zo, zeker in woonwijken kan een kat imo gewoon niet meer los.

Denk zelfs dat er nu ook gewoon meer overlast is, dus niet enkel de mindset maar ook een feit.
in 1950 Hadden we 10 miljoen inwoners.
Nu bijna het dubbele.
Stel dat die cijfers gelijk zijn gebleven betreft huiskatten zijn er vroeger ook al bijna de helft minder.

Bij de huizen van vroeger lagen doorgaans ook grotere tuinen dus ervaarde men wellicht ook minder overlast.
En de boerderijen liggen nu tegen de dorpskernen op veel plaatsen. En was er overlast dan was verzuipen ook zo gebeurt...

Daarnaast denk ik dat men vroeger veel meer rekening met elkaar hield... nu is alles ik doe het zoals ik wil

Citaat:
In bijna de helft van alle huishoudens leeft één of meer huisdieren. Het aantal katten in Nederland ligt tussen 3,6 miljoen en 4,7 miljoen. Dit zijn ruim 3 miljoen huiskatten, een half miljoen zwerfkatten en 135.000 tot 1.2 miljoen verwilderde katten in het buitengebied

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:56

Pantykous schreef:
Ons land raakt steeds dichter bevolkt. Er zijn regelmatig klachten van hondeneigenaren dat er te weinig uitlaatstroken zijn etc, dat wordt wellicht niet beter.

Ik heb de oplossing. Zoals wij als hond en tuin eigenaren onze tuinen open stellen voor alle free oliebol katten, zouden de eigenaren van deze katten ook hun tuinen moeten open stellen voor ons! We zouden een roulerend systeem kunnen bedenken zodat er niet teveel honden in een kattentuin schijten per week. Denk je eens in, prachtige omheinde tuinen waar je hond heerlijk z’n gang kan gaan. <3 Uiteraard is er geen opruimplicht, die is er ook niet voor de katteneigenaar. Quid pro quo. Misschien nog wat uitzonderingen instellen per gewicht zodat 1 kat = 0,5 Doberman ofzo maar die details werken we later uit.

Satire uiteraard. Maar ik word zo moe van die katten die eindeloos m’n tuin omgraven en volschijten. Eerlijke vraag aan de katten eigenaar, waarom loopt jouw kat vrij buiten?

Ik word zo moe van die hondeneigenaren die hun hond op de stoep laten schijten en dan die schijt niet opruimen, zodat ik er weer eens in trap als ik aan het hardlopen ben in het donker en de schijt niet opvalt tussen de bladeren.

Ik ben zo moe van hondeneigenaren die hun hond tegen elke houten paal aan laten zeiken, zodat sommige palen ruiken naar hondenzeik als je er langs loop.

Ik ben zo moe van hondeneigenaren die hun hond niet aan de lijn hebben in het bos en ik dan een hond tegen me aan te springen heb als ik er hardlopend langs ga.

Ik heb een kat, mijn kat komt niet buiten, dat wil hij ook niet echt. Als hij zou willen mag hij aan een tuigje in de tuin.
Ik heb ook een enorme hekel aan kattenschijt in mijn tuin en ik vind dat katten in woonwijken alleen in eigen tuin buiten zouden moeten komen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:15

oji schreef:
En ja, ik snap dat iemand doodziek is als ie een kat aanrijdt, zou ik zelf ook zijn. Ik denk dat iemand die te hard door een woonwijk scheurt en een voetballend kind schept daar ook doodziek van is maar mogen kinderen daarom niet meer buiten spelen? Ja als je over de veluwe (of in zandvoort) rijdt en een hert schept ben je daar ook doodziek van, als ik een vogel op de motorkap zou hebben ook...moet alles daarom maar opgehokt worden?

Verschillen:
- om een kat dood of zwaargewond te rijden hoef je niet te hard door een woonwijk te scheuren.
- de meeste herten en vogels zijn geen huisdieren met een eigenaar. Dat zijn wilde dieren en draagt niemand de verantwoordelijkheid voor hen en de omgeving veilig te houden.

Die trampoline uit je betoog is inderdaad irritant maar wordt nog niet in jouw tuin gezet. Dat is wat mij betreft een groot verschil.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:18

Pantykous schreef:

Dit dus. Het zou mij niets verbazen als er in de toekomst een verbod op loslopende katten komt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:55

Voor alle katteneigenaren die het zielig vinden om de kat alleen in eigen huis en tuin te houden dan lijkt het mij prima acceptabel om ze net als honden aan een lijntje buiten te laten lopen.

Je kat hoeft echt niet alleen in huis te blijven. Een ren, afgezette tuin of leren aan een tuigje met lange riem te lopen zijn dan prima opties. Maar goed, hoeveel mensen nemen een kat omdat die niet uitgelaten hoeft? Je er niet de hele dag voor hoeft thuis te blijven zoals bij honden? Ik denk stiekem dat de gemiddelde huiskat zieliger is dan het gemiddelde paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:14

Susanne schreef:
Pantykous schreef:

Dit dus. Het zou mij niets verbazen als er in de toekomst een verbod op loslopende katten komt.

Lijkt mij prima. Verplicht chippen en registreren op eigenaar ook.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:25

Is katten chippen en registreren dan niet verplicht in NL? In België namelijk wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:27

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:29

dollyspikkel schreef:
Is katten chippen en registreren dan niet verplicht in NL? In België namelijk wel.

Katten beleid is hier non existent. Enige wet is dat ze niet voor 7 weken van de moeder weg mogen..
Stikt hier van de intacte poezen en katers en dus ook van de boerderij nestjes, onverantwoorde nestjes en zwerfkatten.

Chippen wordt wel verplicht in 2026 maar hoe en wat weet ik niet. Zal jaren duren voor alles gechipt is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:37

dollyspikkel schreef:

Nee, daarom hebben we ook honderdduizenden zwervers/verwilderde katten.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:42

Bedankt voor de verheldering.

Ik woon in België, en ook hier stikt het in bepaalde regio’s van de zwerfkatten maar zijn er wel “programma’s” om ze te vangen, castreren en terug uitzetten. En alle huiskatten moeten verplicht gecastreerd worden voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan. Zo proberen ze hier de populatie wat in te tomen. Ik erger me hier soms ook al aan de overlast van alle katten, laat staan als er nog 10x zoveel zouden rondlopen als ik het zo hoor :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:51

dollyspikkel schreef:
Bedankt voor de verheldering.

Ik woon in België, en ook hier stikt het in bepaalde regio’s van de zwerfkatten maar zijn er wel “programma’s” om ze te vangen, castreren en terug uitzetten. En alle huiskatten moeten verplicht gecastreerd worden voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan. Zo proberen ze hier de populatie wat in te tomen. Ik erger me hier soms ook al aan de overlast van alle katten, laat staan als er nog 10x zoveel zouden rondlopen als ik het zo hoor :+

In Nederland zijn er ook programma's en vanuit asiels wordt ook alles geholpen voor het naar een nieuw huisje gaat. Maar het duurt wel even voor de populatie op natuurlijke manier uitsterft, zeg maar.