Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:01

@ Wintu, wat een schatjes!! <3

Bij deze stel ik ook graag nog voor: Onyx!

Afbeelding

Een rammetje van 14 weken oud! Hij is echt ontzettend lief! Doet regelmatig een bunnyflop in zijn hok en dan ligt ie echt zo lief met zijn oogjes dicht. <3

Je merkt wel dat ze allebei echt beginners zijn op relatie niveau haha. De ene keer zoekt Onyx contact maar zit Ruby met der kont gekeerd naar hem en de andere keer is Ruby nieuwsgierig naar hem maar dan ligt Onyx te tukken of zit zijn kont weer naar haar. _O-

Morgen ga ik de afspraak plannen voor de enting en dan bespreek ik meteen even of ze mogelijk beide op dezelfde dag geholpen kunnen worden. Des te sneller ze bij elkaar kunnen. :) (En ik weet dat ze na de operatie ook nog een tijdje vruchtbaar zijn maar ze gaan pas echt bij elkaar als die tijd verstreken is en er groen licht is. :D)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:38

Wintu schreef:
Hier gaan de babies goed, drinken gulzig en groeien.
1 van de 5, wel 150 gram schoon aan de haak :D
[ Afbeelding ]

Wat een dotje <3

_Mir

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:48

Seraphia

Ik lees nu je reactie, He, wat heftig.. overleden door vaccinatie.. Ik vertrouw het al langer niet meer, mijn dieren worden niet meer gevaccineerd. Is het overigens nog onderzocht waar hij precies allergisch voor was?

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:02

_Mir schreef:
Seraphia

Ik lees nu je reactie, He, wat heftig.. overleden door vaccinatie.. Ik vertrouw het al langer niet meer, mijn dieren worden niet meer gevaccineerd. Is het overigens nog onderzocht waar hij precies allergisch voor was?

Nee ik heb het niet meer laten onderzoeken. Ik heb het na Bibi haar overlijden er nog met de dierenarts over gehad en die was ook al gaan rond speuren want die was toch ook wel benieuwd waarom ze zo na de vaccinatie ineens koorts kreeg en achteraf bleek ze dus een allergische reactie gehad te hebben.

Ze kreeg in 2019 de Nobivac Myxo-RHD en in 2020 kreeg ze de Nobivac Myxo-RHD Plus.
Vermoedelijk heeft er iets in die Myxo-RHD Plus iets gezeten waar zij niet tegen kon.

Ik ga straks met Ruby en Onyx naar de dierenarts. Even een check up uitvoeren en de castraties bespreken en eventueel al inplannen als het kan. Des te sneller ze samen kunnen gaan zijn. <3

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:06

Helaas morgen even naar de dierenarts met Ruby. Ze heeft haar rechteroog vaak dicht geknepen gezeten, er zitten vuiltjes en rondom haar oog is nattig. Dus even checken of het ontstoken is of niet. Arme meid. :knuffel:

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:53

Onyx is vandaag geholpen! Mocht hem om half 4 weer ophalen. Hij ligt nu lekker in zijn hok op wat oude kranten en handdoeken. Heeft al gedronken en bij de dierenarts heeft hij ook wat gegeten. Morgen krijgt hij twee maal daags pijnstilling en over 10 dagen even terug voor controle. Maar wat is het toch een sterke nijn. Zo trots op hem! <3

Oogje van Ruby gaat ook inmiddels beter! Moeten nog een paar dagen druppelen maar het ziet er al beter uit dan eergisteren. *\o/*

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:07

Oei, je zit met een ziekenboeg. Maar zo te lezen gaat het allemaal de goede richting uit +:)+

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:55

Ik kom mij ook even voorstellen, en heb meteen een vraagje :o

Ik heb sinds mei 2 vlaamse reuzen, guus & gerrit.

Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn ontzettend lief en vrolijk.

Nu viel het mij gisteren op dat guus wat minder vrolijk was, maar hij at nog wel dus dacht kijk het even aan. Vanavond was hij heel futloos dus heb ik ze binnen gedaan. En toen viel me op dat zijn hele hoofd opgezwollen is.

Afbeelding

Morgenochtend ga ik naar de dierenarts, maar heeft iemand enig idee wat het kan zijn? En wat ik eventueel voor hem kan doen nu? Ik heb hem al 2ml novacam gegeven, maar dat doet nog niet veel

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 05:35

Iets geks gegeten, en daar wat allergisch voor? Lijken zijn tanden/oren/ogen helemaal normaal? Eet/drinkt hij nog? Dat zouden de eerste dingen zijn die ik zou checken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 17:06

Seraphia Wat fijn dat hij geholpen is, altijd spannend!

Oei, ik zou denken aan iets aan de kiezen, maar geen idee, heb er wel eens over gelezen maar ik weet het niet meer haha.

Vanmorgen Bobby naar de dierenarts gebracht voor castratie, straks weer ophalen, arme knulletje! Ik had geluk dat het een Fransje is, want ze castreren normaal niet zo vroeg.
Afbeelding

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:37

Bij de dierenarts helaas geen goed nieuws, hij heeft 40 graden koorts en is waarschijnlijk gebeten door een rat. Antibiotica en pijnstillers mee, en probeer hem nu dwangvoer te geven, wat erg lastig gaat.

De dierenarts heeft me gewaarschuwd dat het vaak niet goed afloopt. Maar dat het het proberen waard is.

Zijn zusje verzorgt hem erg goed, houd hem goed warm en wast hem regelmatig.

En die is blij want ze krijgen vanalles in hoop hem te laten eten :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:52

Ai, dat klinkt zorgerlijk! Ik duim dat hij toch opknapt!!

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 01:56

Helaas lag hij net dood in het hok ;(

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:02

Oh nee wat sneu, sterkte Jackie :(:)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:01

Heel veel sterkte :knuffel:

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:11

Wij zijn onlangs verhuist en hebben nu een tuin met een ruime overkapping, waaronder ik het mij al helemaal voor mij zag om op den duur twee konijntjes te nemen. Spontaan ‘idee’ en ‘behoefte’ aan een dier om voor te zorgen na de dood van mijn merrie. Heb in het verleden wel ook al een konijntje gehad, dus het is niet geheel onbekend. Maar ik krab toch wel even achter mijn oren. Ik schrik er eerlijk gezegd echt van hoe gevoelig en kwetsbaar ze zijn als ik hier de verhalen lees. Komt dit door ‘doorfokken’ dat ze zo gevoelig zijn op de darmen? Of bepaalde rassen die daar gevoeliger voor zijn? Gewoon een topic vol mensen die puur pech hebben, of juist meer hun pech delen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:14

Ohnee Sterkte Jackie :(:)

Bobby doet het goed na zijn castratie, hij is goed bijgekomen en heeft al flink gegeten en gedronken <3
Vanmiddag mag hij weer terug naar buiten.

Montgri, konijnen zijn gewoon heel gevoelig, altijd al geweest en ja soms heb je veel pech ermee helaas.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:42

Mag ik mij melden met mijn stoffer en blik :D ?
Stoffer is 9, en Blik is 7 en wonen nu 7 jaar bij ons in de woonkamer
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 08:58

Montgri schreef:
Wij zijn onlangs verhuist en hebben nu een tuin met een ruime overkapping, waaronder ik het mij al helemaal voor mij zag om op den duur twee konijntjes te nemen. Spontaan ‘idee’ en ‘behoefte’ aan een dier om voor te zorgen na de dood van mijn merrie. Heb in het verleden wel ook al een konijntje gehad, dus het is niet geheel onbekend. Maar ik krab toch wel even achter mijn oren. Ik schrik er eerlijk gezegd echt van hoe gevoelig en kwetsbaar ze zijn als ik hier de verhalen lees. Komt dit door ‘doorfokken’ dat ze zo gevoelig zijn op de darmen? Of bepaalde rassen die daar gevoeliger voor zijn? Gewoon een topic vol mensen die puur pech hebben, of juist meer hun pech delen?

Hoe beter mensen voor hun konijn zorgen hoe sneller ze zien dat er iets aan de hand is. Mensen die een konijn in een klein hokjes achterin de tuin houden hebben geen idee wat gasbuik is bijvoorbeeld. Met geluk overleeft het konijn het zelf en anders is het gewoon doodgegaan en gaan deze mensen door met hun leven.

Dat konijnen steeds meer kwalen lijken te krijgen is ook gewoon omdat we er steeds beter op letten en er steeds meer kennis komt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:10

Montgri schreef:

Heel stabiel voeren, laat de groente, fruit en snoepjes maar in de winkel of je eigen bord en voer stomweg klein beetje goede korrel, iets om veilig aan te knagen en flink goed hooi. Kies dan nog eens een dier groter dan echte dwerg, dus grofweg vanaf 1.5-2kg volwassen gewicht en met gewone oren (dus geen hang of mini/lepel oren) en een gewone vacht. Dan nog schoon water en droge windstille plek en je hebt 80-95% van de mogelijke ellende afgevangen.

En ja er zal hier vanuit de andere konijnen houders wel een reactie komen op voer, maar gasbuikjes, etc. zie ik hier niet, alles eet goed en als ze niet voor oogjes open de nestbox uit friemelen (omdat ik fout maakte) overleefd hier alles.
Spoiler:
ik fok voor mijn vriezer, fokkwaliteit gezond is essentieel

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:41

Eens met Tamary hoor, ik geef enkel brok en hooi. Af en toe een beetje groen, maar weet precies bij wie dat kan of niet. Mensen verwennen konijnen vaak te veel met fruit of snoepjes uit de winkel, maar hier krijgen ze gewoon takken.
Ik geef wel elke dag een lijnzaadbrok in de tijd van rui. Want er is nier alleen gasbuik, maar ook gewoon verstopping door haar.
Maar het zijn gevoelige diertjes en inlezen en op de hoogte zijn is essentieel.
Enige snoepje die ik vaak dagelijks geef zijn loops van SS. Puur om een reden, dan kan ik zien of ze er voor hun hok uit komen (wat ze altijd doen) en of ze het aannemen en eten (wat ze altijd doen) doen ze dat niet, dan weet ik dat ik even extra op moet letten.
Verder altijd cisaral en novacam in huis hebben.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:57

Wintu schreef:
Eens met Tamary hoor, ik geef enkel brok en hooi. Af en toe een beetje groen, maar weet precies bij wie dat kan of niet. Mensen verwennen konijnen vaak te veel met fruit of snoepjes uit de winkel, maar hier krijgen ze gewoon takken.
Ik geef wel elke dag een lijnzaadbrok in de tijd van rui. Want er is nier alleen gasbuik, maar ook gewoon verstopping door haar.
Enige snoepje die ik vaak dagelijks geef zijn loops van SS. Puur om een reden, dan kan ik zien of ze er voor hun hok uit komen (wat ze altijd doen) en of ze het aannemen en eten (wat ze altijd doen) doen ze dat niet, dan weet ik dat ik even extra op moet letten.

Welke lijnzaadbrok geef jij? Daar ben ik nog wat zoekende naar, maar met langharige konijnen eigenlijk wel nodig

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:14

JackieT schreef:
Helaas lag hij net dood in het hok ;(

Ooh , wat erg :( . Veel sterkte!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:21

Lumi schreef:
Wintu schreef:

Welke lijnzaadbrok geef jij? Daar ben ik nog wat zoekende naar, maar met langharige konijnen eigenlijk wel nodig

https://dierencompleet.nl/product/horse ... 3Z_KXirH2O

Kortharige konijnen kunnen ook behoorlijk er van ondervinden hoor!
Beetje grote zak, maar kan ook aan je paard worden gegeven. Ik geef ook wel ander paardenspul aan de konijnen :D
Dit krijg je ook bij de knaagdierenwinkels, enkel betaal je dan verhoudingsgewijs veel meer. Ik geef bijvoorbeeld ook grasmix of digest van hartog aan konijnen die lastig hooi eten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:34

Hahaha mijn konijnen lusten ook af en toe een paardensnoepje (ik heb die graanvrije met kruiden, ff kwijt welk merk) en hooi haal ik gewoon op stal :P Dat eten ze veel malen beter dan uit die kleine pakjes.

Daarnaast idd wilg en qua groente en fruit eten ze vooral met mij mee, dus wat witlof, klokhuis van een appel oid. Maar voor een konijn van 7 kilo stelt zoiets uiteraard niet heel veel voor.

Montgri schreef:

Ik heb het idee dat sommige rassen net wat gevoeliger zijn, bijv hangoren. Die zijn ook per definitie meer doorgefokt op uiterlijk dan gewone konijnen.

Verder zijn het net paarden, dus voermanagement is erg belangrijk. En denk dat mensen inderdaad ook meer pech delen dan als er niks aan de hand is?

Ik heb sinds 2020 konijnen, eentje had nierproblemen (hangoor :+ sws maar 1 nier dus aangeboren afwijking) en is inmiddels overleden maar andere 2 hebben nooit wat (en nu afkloppen :') ).

Maar ik ga niet elke week uitgebreid schrijven dat mijn konijn weer lekker gezond is geweest ;)